Traxxas Stampede 4x4 topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door rubenbosman, 12 dec 2010.

1. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    In jouw geval is de esc te zwakke schakel , zeker op 3s , vergeet niet dat de meeste amperage wordt gevraagd bij het weg rijden , eenmaal op toeren zakt het in ,zorg bij 3s of 4s op een stampede 4x4 voor genoeg spare parts op de plank, zoals diff's , aandrijfassen, lagers , kruiskoppelingen ...

De voorgestelde esc kan alleen als de huidige motor geen 4 pole type is ...

Laatst bewerkt: 5 jan 2013
  2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    De accu kan de regelaar niet slopen, dat kan alleen als er een te hoge stroom gaat lopen door de regelaar. En die stroom kan alleen lopen als de motor die ook vraagt, de stroom door de kring die gevormd wordt door in serie staande apparaten (in dit geval accu, regelaar en motor) moet overal hetzelfde zijn. De accu kan niet de stroom "door de regelaar duwen". Wel is het zo dat als je een erg slappe accu hebt, eentje die minder stroom kan leveren dan de motor vraagt, die accu als een soort begrenzer gaat werken en de stroom beperkt. Maar dat zal die accu dan ook snel laten blijken door goed heet te worden, ten teken dat je de grenzen van de accu aan het overschrijden bent.

In dit geval zal of de regelaar niet in orde zijn geweest (bijvoorbeeld een slecht contact tussen koellichaam en de transistors) of de motor te zwaar vertand, waardoor er een te hoge stroom is gaan lopen.

3. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    De electronica , motor ,esc en accu staan niet in serie ..,en niet is de amperage overal hetzelfde , de esc zal altijd meer ampere vragen dan de motor , ivm verliezen esc .
    Het is misschien " heel simpel" voorgesteld van " het in serie staande " apparaten , maar in de praktijk is dit niet zo bij een brushless setup.De accu is gekoppeld aan de esc met plus en min , die op zijn beurt per fase (a,b,c) de spanning weer door stuurt naar de motor .

4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Als je de stroom van de plus van de accu naar de min van de accu volgt, heb je toch echt een kring waar alles in serie staat. Denk de regelaar even weg, brushed motor direct op de accu, is een simpele serieschakeling, een eenvoudige stroomkring. De regelaar is niets meer dan een soort "kraan" die regelt hoeveel stroom er tussen accu en motor gaat lopen. Natuurlijk zijn er verliezen, in de stekkers, de draden en de ESC, maar die bedragen geen tientallen ampères.

Bij brushless is de bedrading tussen motor en regelaar wat meer gecompliceerd, omdat de aansturing van de motor anders is dan bij brushed, maar het blijft een "verbruiker" die in totaal een bepaalde hoeveelheid stroom vraagt van de regelaar, en die stroom is, even verliezen niet meerekenend, gelijk aan wat er tussen accu en regelaar loopt. Probeer het meer modulair te zien, of die verbruiker nu een lamp is, of een computer of een brushless motor, en hoeveel draden er ook tussen ESC en verbruiker zitten, het principe blijft gelijk.

5. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    als je één lamp en een accu met elkaar verbindt heb je een stroom kring , noch serie noch parallel, als je twee lampen met elkaar verbindt en dan de accu , kan je spreken over serie en parallel.

bij serie wordt de spanning evenredig verdeelt, de stroom niet..., bij parallel blijft de spanning hetzelfde , alleen is de stroom weer verdeelt ....

bij een brushless motor naar de esc , is niet ,elektrotechnisch ,een serie schakeling , omdat je werkt met 3 fase's die verbonden zijn met de esc...

Laatst bewerkt: 5 jan 2013
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb geen zin in welles/nietes, ik bekijk het in modules, accu, regelaar, verbruiker, en dan valt het verschil tussen brushless, brushed of een lamp weg. Je zegt het goed dat in serie de spanning wordt gedeeld, daarom is het belangrijk dat de regelaar en de stekkers een lage weerstand hebben, want de weerstand van de regelaar en de stekkers en bekabeling zorgen er voor dat een deel van de accuspanning niet over de motor kan staan, maar over deze verschillende "weerstanden".

Feit is dat, al zou de accu 1000 A kunnen leveren, het niet wil zeggen dat die stroom dus ook tussen accu en ESC gaat lopen, en dus automatisch ook door de ESC zal lopen, zodat die het loodje legt als die maar bijvoorbeeld 500 A aan kan. De "verbruiker" of "verbruikers", wat voor soort dan ook, en hoe dan ook geschakeld, bepalen hoeveel stroom er wordt gevraagd en hoeveel er dus door de regelaar gaat lopen. Je kan dus niet je regelaar opblazen door een accu aan te sluiten die meer A kan leveren dan de regelaar kan verwerken. Wat er aan de andere kant van de regelaar aangesloten is, dat bepaalt de vraag.

Dus 90C 5000 mAh accu (kan in theorie 450 A leveren) op een 100A ESC kan bijvoorbeeld prima.

7. motorsports

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    je hebt helemaal gelijk .....;)

8. indigo

indigo

Lid geworden:
    19 aug 2010
    Wow goed dat je het zegt, dit is eerlijk de 1e keer dat ik lees, na nog even terug naar de esc specs te gaan en wat googlen , dat alleen een 2 pole motor kan. Ik wist niet dat er 2 pole en 4 pole brushless motoren bestaan. Leer je ook weer wat.

Alleen ik kan niet zit wat voor een motor in dat setje van mij zit. Iemand enig idee?

Ik heb trouwens ook nog een velineon vxl motor liggen. Na wat research lees ik dat dat een 2 pole is, maar dat is een 10T motor. Bij de ESC staat: Suitable Brushless Motor: 3.5T (3660) ...

Dat de motor te zwaar vertand is kan nog best mogelijk zijn geweest. Misschien was dit te oorzaak.

9. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Aantal turns bij de regelaar geeft meestal de veilige grens aan. Dus in jouw geval 3.5 T of hoger. Een 10T zou, als alles verder ook matched, dus 2 pool vs 4 pool etc, moeten kunnen.

10. indigo

indigo

Lid geworden:
    19 aug 2010
    Weet u dat zeker? Er staat duidelijk dat als je een 4 pole motor gebruikt je de esc beschadigd.

Anders haal ik wel deze , 120A ook voldoende toch, met de 5.5T 6100 kv motor uit mijn vorig setje.

Ik zag deze nog.

Ik zal dus tussen de 11 en de 17 pinion moeten blijven.

Als ik even nadenk heb ik volgensmij een 19 of 23 pinion gebruikt uit mijn rustler, dat zal dan de boosdoener zijn geweest denk ik.

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik bedoel, als alles overeenkomt, dus 2 pool instelling op regelaar bij een 2 pool motor en 4 pool instelling bij een 4 pool, dus niet 4 pool motor op een regelaar die alleen 2 polers aan kan. Als het aantal polen overeenkomt tussen regelaar en motor, dan hoef je in principe alleen op de turns te letten en een getal als 3.5T geeft dan aan dat dit de grens is. Maar je kan ook gerust bijv een 5T aansluiten, je bent niet verplicht om een 3.5T motor aan een 3.5T regelaar te koppelen.

En let goed op de warmte bij de eerste ritten, dat geeft je een goede indruk of je niet een te groot pinion hebt zitten.

12. Auto-G

Auto-G

Lid geworden:
    26 feb 2011
  13. Pete®tje

Pete®tje

Lid geworden:
    30 jan 2011
    Het verschil tussen een 2 pool of 4 pool motor zit hem vooral in het aantal pulsen per seconde dat een regelaar kan leveren. Je kan op de VXL-3s gerust een 4 pool motor aansluiten, je zal dan alleen sneller aan het maximum toerental van de ESC zitten.

14. Ruy Horta

Ruy Horta

Lid geworden:
    3 jan 2011
    Stampede 4x4 is mijn favoriete bashertje.

Vandaag lekker in het bos, MMP-3800 combo nu met Monster Jam wielen en een HPI body - als monster truckje.

Enige nadeel van deze ESC is dat hij niet water resistent is, dus toch een beetje beleid :)

Verder knallen maar!

Ben wel van plan dit jaar een paar Hobbywing SC8 water resistent ESC's aan te schaffen voor het betere off road werk.

15. KoenH

KoenH

Lid geworden:
    27 jun 2011
    Heb je fotootjes? :D

16. Ruy Horta

Ruy Horta

Lid geworden:
    3 jan 2011
    Geen foto's alleen even lol met mijn jongens.

Deze is van vorig jaar, daarna heb ik er een Truggy van gemaakt. inmiddels weer terug in deze setup, maar dan met monster jam wielen.

Hij was vandaag wat viezer :p

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. indigo

indigo

Lid geworden:
    19 aug 2010
    Ah ja ik snap m, op de warmte letten ging lastig de 1e rit, langzaam rijden ging goed maar na ongeveer 2x goed kort gas te geven brandde hij door..

Die ziet er wel netjes uit! Maar 189 dollar is toch best veel

18. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Nouja, de Mamba Monster kost volgens mij ook zoiets.

19. indigo

indigo

Lid geworden:
    19 aug 2010
    Ja maarja, vergeleken met de hobbyking esc's scheelt het wel zo'n 100 dollar

20. Auto-G

Auto-G

Lid geworden:
    26 feb 2011
    Bij amainhobbies vind ik een handige site om dingen op te zoeken
    VTX8 esc 189 dollar zonder programmer kaart en 210 met
    RX8 esc 199
    Mamba 159
    Dus hij is ongeveer even duur als de tekin net iets duurder dan de mamba
    De hobbywing xerun esc schijnt een goede te zijn en nog best goedkoop.
    Maar misschien niet nodig ik denk wel dat je met een 1/8 combo van alle sores kwa temperatuur enz af bent en betrouwbare electronica hebt de zorg die je dan hebt is of de auto de power aankan
    Die VTX8 is is iig net nieuw en nog niet eens te koop zou bij zoiets wel eerst wachten tot er meer over bekend is

Deel Deze Pagina