Traxxas Stampede 4x4 topic!

Is het normaal dat de Velineon motor zo warm word?

Ik heb er nooit echt goed op gelet omdat ik altijd 2S en 11t op de pinion (soms 13t) rijdt, maar laatst had ik hem voor mijn zoontje op training mode gezet (50%) gewoon op de stoep gereden en toen ik daarna de motor voelde, was hij echt erg heet (niet gemeten helaas).

Tijdje geleden heb ik mijn motor al terug gestuurd omdat de as van de motor los was gekomen van de magneet (keurig nieuwe gekregen), het zal toch wel met de warmte te maken hebben lijkt me.

Ik heb de standaard vxl set erin met 2s lipo's (25c - 45c burst), allemaal binnen de specs dacht ik.

Dus is het normaal dat de velineon zo heet wordt of is er misschien iets meer aan de hand (de hele drivetrain is netjes soepel, ik rijdt zeker niet constant op gras e.d. en trek ook niet constant wheelies, redelijk conservatieve rijstijl).

Ik weet dat er betere motors zijn, ben ook wel aan het overwegen over te stappen, maar ben toch benieuwd of de vxl set zo heet hoort te worden of dat ik er beter meteen wat fans op kan zetten (esc en kabels worden niet heel heet btw).

Thanks,
-Johan

Motortje kan soms best warm worden hoor...handwarm tot heet is wel OK. Al hij heet is, en je kunt hem kortstondig aanraken is het ook nog wel ok, maar als je direct je vingers verbrand bij een korte aanraking zit je te hoog (wellicht interne, beginnende kortsluiting in de motor) is de motor goed schoon van binnen? (zand/stof) Zijn je lagertjes nog soepel in de motor? Ik raad echt aan deze regulier te vervangen, ze krijgen het zwaar voor hun kiezen namelijk...

En anders inderdaad eens meten... meten is weten.

Aangaande de spoorverbreders:

Ja, die zijn er. De Stampede 4X4 heeft gewone 12mm hexen, dus daar zijn best wel aftermarket spullen voor te vinden (niet van traxxas)
Of het slim is, is maar de vraag... de aandrijfassen krijgen het daardoor nog zwaarder en ook de lagers zijn er op korte of lange termijn niet blij mee vrees ik... denk ook niet dat je daarmee veel gaat verbeteren. Rijkunsten oefenen zal je meer opleveren dan spoorverbreders denk ik. Als je ze desondanks toch wilt gaan overwegen, dan wellicht gelijk kijken naar een 17mm hex conversie, het zou je meer opties kunnen geven aangaande schoeisel. Maar zoals gezegd: Ik denk dat het meer sores geeft dan dat het oplost... (IMHO)

Is al zooooo vaak gezegd dat je niet kan meten met je vinger. Wie weet ligt je pijngrens wel heel laag en is voor jou gevoel 50gr al heel erg heet. Zet de kraan maar eens helemaal op warm. Laat het een half minuutje stromen en steek je vinger er maar eens onder. Ik durf te wedden dat je je vinger er heel erg snel onder vandaan haalt. En dan te bedenken dat het water 'maar' 50gr is, waar een motor wel een 80gr mag worden.

Ik kan behoorlijk wat hebben (olifanten huid), maar je hebt gelijk ik moet het werkelijk gaan tempen, anders is het lastig beoordelen.

Verder is alles wat ik kan bedenken in orde, ik check met enige regelmaat alle genoemde onderdelen.

Waar ik benieuwd naar ben is of de velineon warmer wordt dan andere motoren of dat het eigenlijk een tandje te licht is voor de stampede.

Thanks,
-Johan

Waar ik benieuwd naar ben is of de velineon warmer wordt dan andere motoren of dat het eigenlijk een tandje te licht is voor de stampede.

Thanks,
-Johan

De 4x4 Stampede kan wel een wat zwaardere combo gebruiken. Naar mijn smaak is de Velineon inderdaad een tandje te licht.

Wellicht een HobbyWing 4 Pole 3656 3400kV? Deze heb ik in een LRP 4wd met 2.8 Trenchers, en dat gaat goed met de temperatuur op 2S.

Misschien zijn de lagers van de motor niet ok meer, traxxas heeft een lager kit voor de Velineon motoren. Let overigens ook op dat als de motor heel erg heet wordt dat de rotor zijn magnetisme verliest. Een brushless motor zonder (fatsoenlijk sterk) een magnetisch veld erin wordt een weerstand van circa 0.1 Ohm.

Echter, je geeft aan dat de ESC en accu koel blijft, dus dat is het wellicht niet. Toch iets in de aandrijflijn zou je dan denken. Misschien is een lager stuk die alleen onder belasting vast slaat.

Hoi,

Wat is een goede (lees: sterke) 3S LiPo voor de stampede 4x4 VXL? Heb via internet een Maxxtrax 11.1V 5000mah LiPo gekocht, helaas past deze niet in mijn auto. Ben dus overgegaan op een 4000mah (ook van Maxxtrax) en die past wel. Wil graag een zo sterk mogelijke LiPo voor deze auto.

Thanks

Hoi,

Wat is een goede (lees: sterke) 3S LiPo voor de stampede 4x4 VXL? Heb via internet een Maxxtrax 11.1V 5000mah LiPo gekocht, helaas past deze niet in mijn auto. Ben dus overgegaan op een 4000mah (ook van Maxxtrax) en die past wel. Wil graag een zo sterk mogelijke LiPo voor deze auto.

Thanks

kijk eens op hobbyking

Persoonlijk heb ik erg goede ervaring me Gens Ace accu's.
Die hebben ook accu's speciaal gemaakt voor Traxxas auto's.

Ik heb een vreemd probleem met mijn stampede 4x4 vxl. Na een minuut of 3 rijden, slaat de esc af. Rood knipperend lichtje, zoals bij low voltage of temperature shutdown. Echter de 3s lipo is nog rond de 12v, en de motor is helemaal niet warm. Als ik lipo ontkoppel, en meteen weer aansluit, is alles ok. Dit probleem komt steeds terug in de beginfase van de rit. Na een 15 minuten is alles ok en gebeurt shutdown alleen bij low voltage en/of hoge temp. Enig idee waar dit door kan komen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht dat het start-voltage (>12V) met de volle 3S lipo te hoog is voor de regelaar... mogelijk geeft hij dan aan een "onjuiste" accu te hebben... zou tevenes verklaren waarom na wat rijden (en dus zakken van voltage) de regelaar geen error geeft en gewoon de 11.1V accu accepteert...?

Denk dat de spanning van 9 cellen NiMh vers van de lader hoger ligt dan 3S Lipo vers van de lader .....

Zet de esc maar in Nimh mode en ga rijden, wel een externe lipo buzzer gebruiken .

Leesvoer voor omgaan Lipo's e.d :
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Lees ook eens de andere VXL draadjes en zoek eens naar dezelfde problemen zoals bij jouw ...

suc6

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dank voor de suggesties. Ik zal de LiPo buzzer kopen en dan maar zien of NIMh modus hetzelfde probleem geeft. Toch vreemd, de 4x4 VXL is ontworpen om zowel NIMh als 3S Lipo te gebruiken. Zie in de handleiding, forums etc geen opmerkingen over "maximum" voltage bij gebruik van LiPo.

Hallo allemaal, ik zet er aan te denken om een Traxxas Stampede 4x4 aan te schaffen. Maar ik weet niet echt hoe de 4x4 Traxxas modellen zijn. Wilt iemand de voordelen en nadelen voor opschrijven. en wat zijn de wat zwakkere onderdelen
alvast bedankt
Diëgo

Back