Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Herby, ik heb ondertussen aardig wat spuitgietplastic schepen RC gemaakt, o.a. Schnellboote de Yamato en... jawel: de Bismarck 1:200. (Bismarck staat ondertussen al een paar jaar op de plank te wachten op afbouw, maar goed)
    Wat is altijd doe:
    Als schroefas 2mm messing staf.
    Als schroefaskoker: messing buis, inwendig 3, uitwendig 4mm.
    Als lagers (aan beide zijden) 2 cm lang messing buis, inwendig 2, uitwendig 3mm.
    De lagers druk ik aan beide zijden in de schroefaskoker. Niet helemaal, 1 cm blijft uitsteken.
    De schroefassen druk ik er in om de zaak uit te lijnen.
    Daarna met de brander en 'gewoon' soldeer' de lagers aan de kokers gesoldeerd. Soldeerplaatsen daarna even mooi schuren.
    De schroefassen met Brasso mooi glimmend poetsen (In de accuboormachine spannen, beetje Brasso op een doekje, boormachine aan en gedurende een paar minuten de schroefas door het doekje halen).
    Daarna de schroefaskokers uitrichten en in het model lijmen.
    Schroefassen voorzien van schroefdraad (tappen) óf de schroeven op de as solderen.
    De schroefaskokers volspuiten met uierzalf (daar heb je 'm weer met z'n uierzalf!) en je hebt mooie dunne schroefaskokers met bijzonder weinig weerstand.

2. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    bouw ze ,mjin bismark is een project wat al 12 jaar duurt

3. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    zie dat ze me voor zijn met een prima oplossing voor je schroef assen.
    Voor de roeren is een messing buisje, dat ik eerst half vol vet spuit, dan je vinger aan 1 kant er op en de as er langs de andere kant in duwen tot ze je vinger raakt, gegarandeerd volledig gevuld met vet en waterdicht. het vet dat er uitkomt was teveel :)

Admiraal B en Herby63 vinden dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor de vele tips :)
    Ik begrijp dat voor de roerkoningen de vetpot niet noodzakelijk is, maar wel kan, en een lekvrije afdichting garandeert.
    Ik ga dus het voor handen zijnde materiaal gebruiken, en mijn echtgenote even naar het Kruidvat zenden om een pot uierzalf voor de kloven in mijn handen (en de assen te vullen, maar dat hoeft zij niet te weten :) ); Tot nu gebruikte ik hogesnelheidsvet, wat niet smelt bij verhitten, en dus moeilijk in de assen te krijgen is.

Admiraal B vindt dit leuk.
  5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    uierzalf van Roel moet je even opwarmen zodat het wat vloeibaarder word, gaat beetje makkelijker om het in de koker te krijgen, eenmaal in de as mag het zijn oorspronkelijke vorm terug aannemen.

6. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Opwarmen in deksel van het blikje en opzuigen met een injectiespuit(je). Succes ermee! Gr. Klaas.

7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Daarom ben ik precies helemaal gewonnen voor de uierzalf: naast zachte handen, kan je die smelten voor het inbrengen. :thumbsup:
    Het vet dat ik tot nu gebruikte doet zijn werk prima, maar je bent een half uur bezig om een injectiespuit te vullen.

Admiraal B en Pingu57 vinden dit leuk.
  8. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Ik heb m gevonden, ga proberen je te volgen. Veel succes met het mooiste slagschip uit WO2!

Herby63 vindt dit leuk.
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Leuk dat er zo veel interesse is :)

Zij die mij volgen bij de Historische zeilschepen, kennen mijn schrijfstijl al. ik probeer regelmatig een uittreksel uit het werfregister te plaatsen, waarin ik per dag noteer wat ik doe, en soms uitweidt hoe en met welk materiaal.
    Laat het bouwen beginnen. :)

Dag 1: 24/07/2021 0u30

Fiches (servoverlengkabel van 20cm doorgesneden) aan één motor en één regelaar gesoldeerd en werking getest. De motor draait zo goed als geruisloos. Het toerental lijkt mij wel wat aan de lage kant, (getest met een 6V loodaccu). Test in het water zal moeten uitwijzen of dit voldoende power geeft, of dat ik het voltage moet verhogen. Met 3 onafhankelijk bedienbare motoren moet het ook weer geen speedslagschip worden.

IMGP4851.JPG
    Klaas herkent ongetwijfeld de motoren die hij aanraadde, en misschien ook de ESC. De goudcontact-bananenstekkers voor de stroomvoorziening gaan er terug uit.

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    Admiraal B en JDS73 vinden dit leuk.
  10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dag 2: 25/07/2021 0u30

Aandrijflijn samengesteld:

- Raboesch propellers: 1 x 162-41 D23,50-R 3bl-M2 en 2 x 162-42 D23,50-L 3bl-M2

- Raboesch schroefassen: 1 x 300-00 L180mm -M2 en 2x 301-11 L230mm-M2

- Dubbele kardankoppelingen

- Motoren 3x Namiki FATJAY RC brushless flat type BLDC outrunner motor SOBL23-1207 1207; fiche vervangen door servofiche M

- Snelheidsregelaars 3x Xstar XC-10A voor brushless motoren; bij 2 regelaars wordt de rode draad van de ontvangerstekker uitgehaald en geïsoleerd.

- Motordraden voorzien van servofiche F

- Stroomdraden voorzien van Gforce Tamiya connector (with gold plated pins) F

- YY-kabel met 3 Tamiya connectors M en aan de andere zijde platte fiches voor aansluiting op een loodaccu. (nog te doen, om één of andere bizare reden heb ik maar 5 pinnen van elke soort ( M & V), waar je ze toch altijd per paar gebruikt).

Laatst bewerkt: 5 aug 2021
    Admiraal B en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Inderdaad Herby, motor en regelaar komen me bekend voor. Daar ga je best plezier van hebben. Lees dat je gebruik gaat maken van een loodaccu. Dat zal daarom 6 Volt zijn. Zelf zou ik voor minimaal 7,2 Volt kiezen. Dan heb je wat meer overspanning om de BEC van de regelaar goed te laten werken. Voor mijn avatar heb ik een 7,2 Volt 4 Ah accu samengesteld uit 2 x 3 Nimh cellen in 40 mm grijze PVC pijp. Je bent daarmee wat flexibeler ook met ballasten. In mijn coastertje liggen 7 2,5 Ah Nimh cellen. In beide scheepjes (gewicht 3 kg) presteren de motortjes boven verwachting en draaien al een paar jaar probleemloos. Komt je Bismarck wat snelheid tekort dan zou je ook naar 3 x 3 cellen Nimh kunnen gaan of een 3 S Lipo. Lipo's ben ik geen fan van, aangezien ik de accu's aan boord oplaad. Succes verder met de bouw! Gr. Klaas.

Admiraal B en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank je Klaas,

Ik wou je al vragen op welke spanning deze motoren in je avatar draaien, nu weet ik het meteen.
    Vorig jaar heb ik een 1/72 Flower Class Corvette RC gemaakt, daarvoor heb ik een NiMh-pack dat ik nog van mijn RC-auto dagen liggen had, aangepast. Ik kan altijd die eerst eens proberen. De goede stekker staat er al aan :)

Lood 12 V kan ook, maar dan moet ik eerst nieuwe kopen, deze die ik nu heb staan met een buikje. ouderdom? :) en ze laten zich niet meer opladen. Klikko here i come :)

Laatst bewerkt: 5 aug 2021
  13. wimo100

wimo100

Lid geworden:
    19 jun 2017
    Kijk wel of een loodaccu in de dekopening past. Ik heb een 6v 10Ah loodaccu in mijn Bismarck. Die gaat goed in de opening.

Groet,
    Willie

14. wimo100

wimo100

Lid geworden:
    19 jun 2017
    Een tip, Herby. Zorg dat de grote kranen draaibaar blijven, anders krijg je de opbouw niet van het dek af.

Groet,
    Willie

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Met lood heb je gelijk ook wat ballast in t schip. voor elektronica ga ik altijd naar RC point, daar hebben ze zeer veel.

Herby63 vindt dit leuk.
  16. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Herby, 12 Volt lood heb ik bewust niet genoemd, omdat de ESC "maar" 3 S Lipo aan kan. En een doorgeladen 12 Volts accu staat even op 13+ Volt. Dat zou je eventueel wel kunnen beteugelen door in serie 3 diodes in de voedingskabel te zetten. Gaat je best wel lukken. Gr. Klaas.

17. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De goede tips stromen binnen, leuk :)
    Die dekopening, ja, wat gaan we daarmee doen? Als je het volledige hoofddek op de romp lijmt, kan je nooit meer aan de roerkoningen.
    Optuigen van de masten is er dan ook niet meer bij, want de opbouw wordt in 2 delen afgenomen en er loopt touwwerk van het voordeel naar het achterdeel.
    Daarom had ik gedacht het dek door te zagen net achter de vliegtuigherkenningsbanden (rode streep met hakenkruis).
    Dan kan ik het volledige middendeel met magneetjes bevestigen.

12V gaat het voorlopig niet worden, enkel als er geen snelheid in te krijgen is, zou ik dat overwegen, en dan hou ik je tip in gedachten, Klaas, maar jou avatar is rond de 80 cm, dacht ik en draait op 1 van die motoren?
    Bismarck heeft er 3, met 2,3mm schroeven.
    De olietanker die ik jaren geleden gebouwd heb heeft 2 schroeven van 30 mm met 2 speed 400 motoren, en volgas is het een speedtanker, prachtige snor, maar niet echt realistisch vaarbeeld.
    Kortom, eerst maar eens testen op 6V :)

18. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Vaart inderdaad op 1 zo'n "krachtpatser" Herby. Bootje is 90 cm lang en 12 cm breed. Diepgang ongeveer 5 cm en slank als een haring. Zogenaamd een scheutig schip. Maar jouw Bismarck zal ook best vooruit willen. Gr. Klaas.

19. wimo100

wimo100

Lid geworden:
    19 jun 2017
    Herby, ik heb de gehele opbouw afneembaar gemaakt. Het volledige hoofddek vastgelijmd. Kan er inderdaad nergens meer bij, behalve bij de accu's. Ik vaar sowieso zelden met de Bismarck.

Groet,
    Willie

Herby63 vindt dit leuk.
  20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Gaat er iets mis, is het varen definitief voorbij, maar met de Pontos -add-on, heb je nog altijd een prachtig statisch model.

Admiraal B en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina