TRX 2,5

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Blade_3, 22 nov 2003.

1. Blade_3

Blade_3 Guest

ik heb een vraagje.is de nieuwe motor van Traxxas, de TRX 2,5 nou een 2,5 cc of 3,5 cc>? ik kom er echt niet uit. is er een verschil in amerikaanse maten vergeleken met europeese?? de oude motor van Traxxas was de 0,15 pro, de nieuwe is de TRX 2,5, maar nergens staat vermeld hoeveel CC dit is, alleen dat ie 60% meer power heeft en dat ie veel harder gaat... maar hoe zit dit nu met de inhoud. ik weet dat je 0,15 en 0,21 kunt omrekenen door het te delen door 0,06 maar wat is dit nou precies en wat betekent cc nou precies...

alle reacties zijn welkom

2. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Volgens mij is het gewoon een 2.5cc want die zit nu standaard op de TMaxx en die rijd nog steeds met 2.5cc = .15(amerikaanse maat).

3. hilbren

hilbren Guest

.15(kubic ich, geloof ik) = 2,5cc
    .12 = 2.11cc

sommetje 2.5cc/(2,54^3)=0.15 (2.54mm = 1inch)

4. Blade_3

Blade_3 Guest

jah, ik had x of : 0,06, maar leg fff uit! ^^^^^^

5. hilbren

hilbren Guest

Stel je hebt een kubus van 1 m hoog, 1 m breed en 1 m diep,
    en je wilt de inhoud weten in kubieke meters en cm.
    Je weet 1 meter is 100 cm, dus:
    1 m * 1 m * 1 m = 1 m³
    100 cm * 100 cm * 100 cm = 1000000 cm³
    het verschil tussen de getallen is dus een factor 100^3 (100 * 100 * 100 = 1000000 (lengte maal breedte maal hoogte))
    (de inhoud is dus nog steeds hetzelfde!!)

het zelfde geld voor inches en cm, de verhouding is normaal 2,54 cm = 1 inch
    maar bij kubieke inches en cm is dat dus automatisch: 2,54^3

als je het nog steeds niet snapt dan hoor ik dat graag maar dan wil ik wel weten wat je niet snapt :roll: anders dan mordt het wat te moelijk voor mij om het uit te gaan leggen :wink:

6. TnT nelis

TnT nelis Guest

en CC is mm³ toch :?:

7. hilbren

hilbren Guest

volgens mij is het cm³
    want 2,5mm³ is wel erg weinig voor een motor ;)

8. Savage28 !!!

Savage28 !!! Guest

cc = cm3

9. hilbren

hilbren Guest

thanks

nog even een samenvatting:
    cm³ -> inch³ => / 2,54^3
    inch³ -> cm³ => x 2,54^3

10. Blade_3

Blade_3 Guest

ja ok, dat snap ik maar waar staan die 2 c's voor? en hoe zit het met die americaanse maten zoals 0,15 en 0,21 enz.. wat is dit precies?

11. Savage28 !!!

Savage28 !!! Guest

cc staat voor cubieke centimeters, v denk ik. Dat betekent het in elk geval 8)
    De engelse/amerikaanse maten zijn kubieke inches. 1 inch is 2,54 cm. 0,15 kubieke inch is 2,5 cm3, ofwel 2,5 cc
    0,21 kubieke inch = 3,5 cc, enz....

Als je nog een bepaalde maat wil weten, vraag het dan even, dan kijk ik of ik hem ff kan omrekenen.

Greetzz, Robbert

12. Jelle-

Jelle- Guest

cc van een verbrandings motor slaat op de inhoud van de cilinder, in de cilinder zit een zuiger die slurpt benzine nop als hij naar beneden gaat, als hij naarboven gaat perst hij het tussen de cilinder kop en de zuiger onder een hogedruk, bij diezel verbrand het door de druk, bij benzine door een vonk die op een bepaald moment ontsteekt, nu ontploft de brandstof en gaat de zuger met een nootvaard naar beneden waar door een tandwieltje gaat draaien, dus hoe meer cc hoe dikkere en krachtigere explosie, maar meer cc hoeft niet altijd beter tezijn, licht ook heel erg aan de technologie van de motor.

13. Paulraaf

Paulraaf

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Correct me if I'm wrong maar volgens mij slaat het op de SLAG die de zuiger maakt vermenigvuldigt met het oppervlak van de zuiger.

Paul

14. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    CC = Cubic Centimeter (L x B x H) of ook wel cm^3
    En het andere getal is in CI ofwel Cubic Inch (1 inch = 2.54mm)

En de inhoud is boring x slag, ofwel de oppervlakte van de zuiger vermedigvuldigd met de afgelegde weg van de zuiger (verschil tussen hoogste en laagste stand).

15. Savage28 !!!

Savage28 !!! Guest

Juist. De inhoud van de cilinder dus, die boven de zuiger zit :D

Greetzz, Robbert

*edit: Roelof was me net twee seconden voor...

16. Jelle-

Jelle- Guest

Ja klopt, zo heb je ook lange slags krukassen, en dan krijg je meer cc, maar even om het simpel uit teleggen noemen we het maar de inhoud van de cilinder :)

17. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003

Nou nee, want op de hoogste stand van de zuiger is er nog steeds ruimte die niet mee telt.

Het gaat puur om de oppervlakte en de verplaatsing van de zuiger.

18. Savage28 !!!

Savage28 !!! Guest

Goed, dat is idd zo... Ik wilde het alleen even vereenvoudigen, door het zo te stellen. Voor de leken onder ons is het moeilijker te begrijpen wat al die maten enzo inhouden.

Greetzz, Robbert

19. Blade_3

Blade_3 Guest

bedankt allemaal maar zo basic hoeft het niet hoor,,,:D
    ojwa, als je 2,5 CC hebt betekent dit de maximale inhoud, dus wat erin kan, bijvoorbeeld 2,5 ml water, is 2,5CC... en het maakt niet uit of ie heel breed is en heel plat of heel lang en smal, het zou in principe hetzelfde moeten zijn. maarja zal in de werkelijkheid niet echt zo zijn denk ik...
    :lol:

20. Savage28 !!!

Savage28 !!! Guest

Nee, dat maakt niet uit. Net als een 1,5 literfles cola. Daar gaat een bepaalde hoeveelheid liter water in. verander je de vorm van de fles, blijft de hoeveelheid (inhoud) cola gelijk.... :? Bij een motortje met dezelfde inhoud (hoeveelheid cc) wordt alleen de slag of idd de diameter van de cilinder (of de oppervlakte van de zuiger) verandert. Maar deze verschillen zijn nniet echt groot. Ze zijn er echter wel. Deze maten staan bij een motortje vermeld door de fabrikant. Bijv.:

Displacement: .12 (2.11cc)
    Horsepower @ RPM: 1.35hp @ 38,000 RPM*
    Bore: 13.8mm
    Stroke: 14.0mm
    Carburetor: Slide type, 5.5mm
    Ports: 3
    Weight: 190g without standard glow plug, taper collar or exhaust
    * These figures are estimates from the manufacturer of the engine. Like most R/C car companies, HPI purchases engines from model engine manufacturers, we do not have a testing lab or dyno to rate our engines.

Greetzz, Robbert

Deel Deze Pagina