TT Agusta A109+Trex700E F3C mechaniek

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jjdehaan, 27 nov 2013.

1. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Bert, een goeie discussie beschouw ik nooit als een aanval...
    Schaalheli's vliegen in ofwel normale mode, ofwel in heading lock is een discussiepunt.
    De ene zweert bij normale mode, de andere bij heading hold.
    Nu, ik volg jou en Didiers redenering voor 100%. Feit is dat een bocht nemen in normale mode veel mooier is dan in heading hold. Een beetje te veel of te weinig hek geven en je verknalt je bocht. Rechtuit vliegen met zijwind in normale mode is dan weer lastiger. Achteruit vliegen in normale mode... te doen, maar zeer lastig. Hoveren, ja zonder bijsturing zet de machine zich in normale mode in de wind.
    Bij het vliegen in heading hold voel je idd niet wat de hekrotor doet en hoe ver hij is uitgestuurd. Vroeger werden schaalhelis idd. altijd in normale mode gevlogen tot deze regel plots werd gedumpt in de prullenmand. Tot op heden wordt er rondom mij met zware schaalhelis (+20 kg) volop gevlogen in heading hold en niemand heeft tot op heden enig probleem gehad en het vliegt zo lekker...
    Stratus zijn Cobra vloog (met zijwind) in normale mode voor geen meter, in heading lock vloog hij als een speer...
    Het onderwerp zal, als we met de vrienden op oudejaar samen zijn, zeker verder worden besproken.
    Conclusie... een zware schaalheli vliegen in normale mode is veiliger, maar vergt meer stuurmanskunst. Tenzij er mij weer eentje kan overtuigen om toch in heading hold te vliegen zal er geprobeerd worden om de Cobra in normale mode te vliegen.

Thx voor de discussie, die deze keer is gevoerd zonder spreekwoordelijke potten te breken. Het kan zeker, en daarvoor dient dit forum ondermeer.

Heligroeten,

Nick

2. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Jeroen met hoeveel rpm ga je de 4 blad vliegen ik zag dat je ook je motor kv omlaag hebt gebracht. ik zag dat er nu ook een 118 T tandwiel beschikbaar is heb je hier al naar gekeken? ik heb ergens een max rpm voor de kop gelezen maar kan het niet weer vinden weet jij dat zo.
    Jan

3. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Hoi Jan

Inderdaad de Kv is iets naar beneden gegaan van de Herwikkelde motor
    (was 480Kv en Nu 474Kv gemeten door PowerDekker)

Wat het Max toeren tal van deze 4blads is weet ik niet..ik dacht het ook ergens gelezen te hebben maar waar????

Een ander tandwiel?? welke bedoelde jij dan? en past dat wel en is dat Noodzakelijk??
    Ik heb nu een 112T slanttandwiel met 12T slant motor tandwiel erop zitten maar ga dat eerst testen wat het toerental gaat worden met deze combinatie.dan kan ik altijd indien noodzakelijk overstappen naar 118T en ander motortandwiel(welke??)
    De motortandwiel is een vast gegeven want de motormount is niet verstelbaar..

gr
    Jeroen

4. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    RPM 4-blad-kop:

kijk maar misschien bij de Varios,
    die hebben soms een lijst ..
    als ik tijd heb ga ik ook maar kijken ..

groetjes, Uwe8O

5. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Verschuif bare motormount is er voor de 600 en de 700
    KDE 700 Electric Universal Motor Mount trex700 AT700 hobbymaniac.nl
    Tandwiel 118 T
    CNC Slant Thread Main Drive Gear/118T H60G005XXT hobbymaniac.nl

Complete set is om de 600 toeren tal te verhogen met een grotere motor maar je kunt het hier mee ook verlagen

600E PRO Performance Booster (Align) H60G004XXT hobbymaniac.nl

Ik kijk naar een combinatie 12 of 11 pinion /118 standaard 450 kV motor
    Mijn standaard tandwielen zijn gelijk aan die van jou 12 / 112 motor 510 kv
    ik moet nog kijken of het past wat betreft motor anders moet ik ook een nieuwe laten wikkelen maar denk dat het wel lukt.
    Jan

6. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    he Jeroen even gekeken naar de spinblades 4 blad
    Spinblade Matte Black Scale 4 Blade Set 700mm - RC Aerodyne | Scale RC Helicopters, Airplanes & Parts Store
    voor de 700 bladen geld max 1600 RPM daar zit je ver boven je komt als ik het goed heb op 2050 rpm met je setup
    root: bolt hole: weight/per blade: width max rpm. forward: air foil: direction of rod
    12mm 4mm ca. 115g 40mm 1600 1-2 mm asymmetrical clockwise

Voor mij geld voor de 600 1800 rpm
    12mm 4mm ca. 73g 35mm 1800 1-3 mm asymmetrical clockwise
    Ik kom met de genoemde setup op 1830

Jan

7. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    En zou ik dat niet voor een groot gedeelte terug kunnen regelen met de Kontronik ESC?? oftewel een hele lage gascurve?? kan de ESC daar wel tegen??nu heb ik ook al eens met de 600Esp met Kontronik 100Lv op een 20% gas curve gevlogen en de ESC en de Motor (pyro600-12) werd niet warm..... goed je haal niet het volledige rendement uit de set up maar
    het is zomaar een vraag??

Als het inderdaad niet zo gaat dan moet ik idd de tandwiel overbrenging drastisch gaan aanpassen
    ff op de Hs calculator van Mr Mel gaan rekenen.................

Als ik 112 hoofdtandwiel heb en Motortandwiel 12 (standaard setup)
    met 12S en 45C 5000Mah accu's heb en vliegt volgens Mr mel in Gov mode 4 dan kom ik op een headspead van:

Throttle 60%: 1499
    Throttle 65%: 1624
    Throttle 70%: 1749
    Throttle 75%: 1874
    Throttle 80%: 1999
    Throttle 85%: 2124
    Throttle 90%: 2249

Als ik een hoofdtandwiel van 118 zou gebruiken met een motortandwiel van 10 dan kom ik op de volgende waarde volgens Mr Mel HS calculator:

Throttle 60%: 1186
    Throttle 65%: 1284
    Throttle 70%: 1383
    Throttle 75%: 1482
    Throttle 80%: 1581
    Throttle 85%: 1680
    Throttle 90%: 1778

Groetjes
    Jeroen

Edit: dan moet er wel een Slant pinion 10T leverbaar zijn voor een 6mm motor as??

8. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik weet het niet ik had met 80% rekening gehouden persoonlijk ga ik niet lager als 75%
    bij een normale heli .
    misschien kun je afhankelijk van de regelaar lager maar in een romp heb je minder koeling geen lucht stroom
    Misschien denk ik even verkeerd hoor dat kan. het is maar een vraag aan deze zijde.
    Misschien een techneut die hier een mening over heeft.

9. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Ik hoop dat inderdaad iemand hier een antwoord op kan geven want electro vliegen staat bij mij nog in de kinderschoenen.....ben meer een Nitro man en dan doe je gewoon veel minder gas curve instellen en is het probleem gedeeltelijk opgelost maar in de electro wereld draaid dat net even iets anders......blijkt.

Heel toevallig komt er een aardige luchtstroom via de boven kant van de romp bij de motor dus koeling zal deze wel krijgen
    (er zit speciaal een gat boven in de romp en die zit erg dicht bij de motor)

10. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    volgens mij is er geen 10T die op je motor wil as is te dik denk ik
    volgens mij is 12 het max wat wil . 11 weet ik niet zeker.

Jan

11. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    BBBBRRRRRRRRRRR T was koud en grauw en Mistig maar..............toch een maiden gedaan van de 700E f3c mechaniek
    2 packs gevlogen....waarvan er 1 pack alleen met afstellen van de curves gedaan en Gyro etc etc en daarna 1 pack leeg gevlogen in de mist met wat simpele rond vlucht (alles in Normal gyro mode en is best wel weer ff wennen als je alleen tegenwoordig maar FBL vliegt met Vstabi/Beast op HH mode)
    Toerental heb ik niet kunnen meten want was alleen op het veld en vliegen en de tacho bedienen lukt mij ook nog steeds niet....
    Hij vliegt voorlopig goed maar moet nog fijn tunen..

Gr Jeroen

12. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Inderdaad er was er eigenlijk geen weer voor, koude vingers zeker
    Jammer dat je RPM niet hebt kunt meten.

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ..je kan die RPM toch meten nadat de heli weer geland is,
    houd het geluid dat je bij hover hoorde in gedachten vast
    en zet de heli neer,
    in een idle met 0 tot 3 graden pitch en alleen throttle
    laat je de rotor verder draaien en RPM meten, klaar

koud is het inderdaad geworden,
    ben blij, dat ik gisteren nog buiten ben geweest.

Groet, Uwe

14. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Uwe.

ik hou graag beide handen aan de sticks en zal het van de week ff aan mijn wederhelft of op de club vragen....

ik vind het niet zo veilig idee zoals jij aan geeft.

15. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    duidelijk, kan inderdaad ook wachten en veilig meten

groetjes, Uwe

16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hey Nick,

Het is ook een beetje wat je wilt he? Ik persoonlijk kan mij er niet om bekommeren dat de heli een beetje zijwaarts kruipt. Sterker nog, een heli die met zijwind snaarstrak met de romp in lijn over het veld komt, vind ik nogal onrealistisch: kijk maar naar boven als er een heli dwars op de windrichting overkomt, die maakt altijd een hoek met de vliegbaan. Is ook logisch, want het heeft nul voordeel om de romp in de koerslijn te houden, kost onnoemelijk veel energie (=brandstofverbruik) en ook militaire heli's willen toch wel een zo groot mogelijke actieradius.
    Achteruit vliegen, tsja, dat doe ik niet, want afgezien van demo's zie ik een echte heli nooit hard achteruit komen. Dus dat vlieg ik ook niet.
    Nu is de Cobra, in elk geval de mijne, boven windkracht 3 lastig dwars op de wind te houden in hoover, maar dat komt ook door het enorme laterale oppervlak. Zolang ik snelheid houdt, is er niets aan de hand, dan spoort hij net zo goed als elk ander.

Of het nu werkelijk zoveel stuurmanskunst vraagt, tsja.... ik zelf vind van niet, het is een kwestie van wat je gewend bent, meer niet....
    En daarnaast geeft dat gevijs aan de rudderstick mij altijd een erg goede indicatie van hoever ik nog van de grenzen (ook en vooral, die van mijn eigen kunnen) af ben. Dat laatste is voor mij persoonlijk nog het meest van belang, iedere keer dat ik met HH vlieg mis ik die "feedback" zodanig dat ik er onzeker van wordt (ik ben nu eenmaal iemand die erg graag weten wil wat er in en om de heli gebeurt). M.a.w, ik vind juist een HH ontzettend onprettig vliegen: ik kan niet voelen waar de grenzen liggen, ik kan niet voelen wat de wind doet, en vanuit dat oogpunt vlieg ik niet vertrouwd met een heli van meerdere duizenden euro's als ik niet die feedback heb. Dat het dan met hardere wind wellicht minder mooi gaat is dan jammer, ik vlieg voor MIJN vergenoegen, niet voor dat van de toeschouwer...

Vergelijk het met ABS in een auto: je kunt veel harder remmen, en het voelt net of je alle grip van de wereld hebt. Maar juist daardoor weet je niet hoeveel grip je precies hebt. Het gevolg is dat als je uit wilt wijken, je plots verrast wordt door een gebrek aan grip en je auto alsnog rechtdoor gaat, omdat je te hard reed voor de omstandigheden. Zonder ABS had je wellicht minder hard gereden....

Aan de andere kant: als die hekrotor zoveel aandacht van de piloot vraagt dat de rest van zijn vliegen er onder gaat lijden, dan kun je redeneren dat het in HH veiliger is voor die piloot (dus als individuele situatie beschouwd), maar persoonlijk vind ik dat toch hetzelfde als de spreekwoordelijke amerikaanse automobilist die de kluts kwijtraakt zodra er een handgeschakelde bak in zijn auto zit....

@ Jeroen: Aangezien jij met heel andere regelaars vliegt als ik, durf ik er niet heel veel over te zeggen, maar met de Align regelaars is het een feit dat in governor mode, je straffeloos stukken lager kunt gaan in de throttle "curve" dan in de normale ESC mode.
    Hoe dat electrisch te verklaren is weet ik eerlijk gezegd ook niet, maar als ik die regelaar in normale mode zet en een throttle curve programmeer die het toerental constant houdt (zeg maar, zo'n 30-40-55-75-100 achtige curve zoals bij een brandstofmotor) dan wordt hij heet, maar als ik 60-60-60-60-60 gebruik in combinatie met governor, blijft hij op acceptabele temperaturen.
    Als ik in normaal modus een flatcurve gebruik, heb ik een toerental wat niet constant blijft (en daar stoor ik mij altijd ontzettend aan om een of andere reden....)

Groet, Bert

17. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Jeroen,

vwb de KOntronik ESC. Je kan em enorm terugregelen. eventueel het koelblokje met de voorgeschreven secondenlijm erop plakken. Echter zou ik er altijd voor kiezen om de tandwielverhouding in een enigszins optimale verhouding te kiezen.
    Een andere spraakverwarring onstaat ook makkelijk bij een Kontronik: De trottle waarmee je de ESC aanstuurt komt heel erg NIET overeen met de PWM van de ESC. Ik heb dat duidelijk ondervonden na het uitlezen van de log files. Ik stuur bij mijn Kontroniks voor 1950 toeren uit met +65 % throttle (Graupner gaat van -100 tot +100 %) De ESC moduleert daarmee zo ongeveer op 80%, bij volle pitch moduleert de ESC door naar zo'n 100% . Volgens andere geleerden zou ik toch nog een andere tandwielverhouding moeten kiezen, maar ik denk dat de ESC dan tot 110% wil regelen en dat wordt hem niet natuurlijk.
    Voor de hover , 1400tpm , stuur ik zo'n -50 % uit op throttle. dat is 20% modulatie...

Ik leg voor een rpm meting mijn meterje, geklemd in het bladhouderschuimpje, gewoon op de grond onder de heli. die kan ik dan gewoon aflezen. Hij waait soms wel weg , maar ach, dat went.

Ik hoop dat je der wat aan hebt. Ik heb nog niet het hele verslag doorgelezen, dus vergeef me als ik nutteloze informatie zit te spuien.

Steven.

18. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Hoi Steven

Ik heb idd al een koelblok op de 80hv staan
    Ik ga hem verder testen als het weer het toe laat.
    Ik heb ook al een ander main tandwiel gevonden van 118t
    Maar ik zie nog geen bijpassende pinion van 10 tands om de juiste tandwiel verhouding te krijgen zodat de esc en motor het lekkerste loopt.
    Eerst maar eens zo testen en aanvoelen hoe hij zich gedraagt op een laag throtle curve

De optische skytach die ik gebruik kan je niet op de grond leggen dus dat ga m niet worden en moet daar ff geduld voor hebben dat iemand mij daar ff mee helpt

Laatst bewerkt: 12 dec 2013
  19. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Verlichting set positie's LED

Hoi Mede model bouwers,

Ik heb voor mijn Agusta 109 een verlichtingset Mini Flash-Pro scale V-2 aangeschaft.
    op zich een heel mooi en compact set met vele LED'S (9stuks) en vele instel mogelijkheden dmv DIP schakelaars en via de zender te schakelen (16 verschillende schakel modi via DIP schakelaar in te stellen)
    Ik heb contact gehad met de verkoper van dit set en ben er al uit dat je "Blinkmuster"1 moet hebben voor een Agusta heli (deze is geprogrammeerd voor de flitslichten dmv de DIP switch en staat al goed)

Maar Kan mij iemand de juiste positie geven waar ik de 9!! LED's moet plaatsen want het zijn er zoveel?
    Ik heb al verschillende filmpjes op Youtube bekeken maar daar kom ik niet echt verder mee omdat ook hier wat verschil in zit.

In de set die ik hier heb liggen zitten 9 aansluitingen met LED'S erbij aan een stroomkabeltje met verschillende lengte's stroomkabel
    De aansluitkabels met LED's zijn lang genoeg voor plaatsing in de Romp,maar zou wel willen weten wat waar komt te zitten......
    Dit zijn de LED'S:

- Strobe 1 wit knipperend lengte kabel: 50CM
    - Strobe 2 wit knipperend lengte kabel: 50CM
    - Wit blijvend brandbaar (denk ik voor achteraan op de Tail, horizontaal)lengte kabel 100cm
    - Groen blijvend brandbaar positie links lengte kabel 100cm
    - Rood blijvend brandbaar positie rechts lengte kabel 100 cm
    - Beacon 1 knipperend rood lengte kabel 50 cm
    - Beacon 2 knipperend rood lengte kabel 50 cm
    - Heckblinker rood (langzaam) knipperend lengte 100cm (boven op de Tailfin)
    - Land licht wit (spreekt voorzich) lengte kabel 50cm

Op zich spreekt het wel voor zich waar de Posi rood /groen LED'S moeten komen en ook de tail rood knipperend en wit blijvend brandbaar maar 2x Beacon rood knipperend en 2x Strobe wit knipperend daar ben ik nog niet uit waar ik deze een mooie plaats kan geven
    Iemand een idee?? waar ik de 9 LED's een mooi plaatsje kan geven

Groetjes

Jeroen

20. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Heb je hier wat aan.
    Helicopter LEDs

Er zijn verschillende licht set ups voor de Agusta meende 6 stuks voor verschillende types
    Als je licht set universeel samen gesteld is heb je misschien niet alle 9 nodig maar zijn bedoeld voor een ander type
    Blinkmuster 2: AUGUSTA-109 volgens http://scaleflying.de/images/pdf/scale_prog.pdf

set is voor 4 heli types gemaak.
    EC-135, IEC-145 BO105en de Agusta

Jan

Laatst bewerkt: 18 dec 2013

Deel Deze Pagina