TT Agusta A109+Trex700E F3C mechaniek

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jjdehaan, 27 nov 2013.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D Oh? :D Ben niet volledig op de hoogte van de voorschriften mbt boordlichten van heli's of de specifieke plaatsing op de Agusta, maar ik weet wél, dat groen aan Stuurboord (rechts dus) hoort, en rood aan Bakboord ;)

Groet, Bert

2. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    bedankt Jan zal het eens bekijken maar volgens mijn beschrijving moet ik Blinkmuster 1 hebben
    ik had idd ook eerst de gedachte blinkmuster2 te moeten gebruiken maar dit is de laatste versie 2 en is iets veranderd (het plaatje van scale flying is de V1 denk ik) ik heb het vandaag specifiek aan de verkoper (Causeman.de nagevraagd en moet Blinkmuster 1 zijn

Oeps Bert je heb gelijk....Tis ook heeeeeeel lang geleden dat ik me vaar bewijs heb gehaald whahaha (stond verkeerd naar de romp te kieken:D;)

3. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Jeroen, je schrijft:
    - Groen blijvend brandbaar positie links lengte kabel 100cm
    - Rood blijvend brandbaar positie rechts lengte kabel 100 cm

Dit zijn de positie lichten op de flanken, doch als je een luchtvaartuig in de vliegrichting bekijkt hoort Rood aan de linkerkant en Groen aan de rechterkant!

Gebruik deze ezelsbruggetjes om het nooit meer te vergeten:
    Vanuit de politiek gedacht: links is rood
    of
    Het hart (rood) van een mens zit links.

Heligroeten,

Nick

4. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005

5. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Bedankt,Nick

Nu weet ik dat me hart links zit;) (ik heb niets met politiek:D)

De positie verlichting op de flanken daar kom ik wel uit
    Het gaat mij meer om de rode beacons en de witte strobes
    Ik denk dat er in mijn setje wel heel erg veel LED'S zitten om ze alle 9 aan te sluiten.
    Op de tail daar kom ik wel uit 1 witte vast brandend op het puntje achter de tail rotor (horizontaal) en de rode knipperend Boven op de Fin

Positie links/rechts rood/groen op de Flanken van de intrekbare wielen
    ik denk 1 witte strobe onder op de romp net achter de achterwielen en 1 Rode beacon boven op de romp achter de rotorkop
    dan hou ik er een paar over maar die hoef ik niet aan te sluiten
    het staat een beetje slordig en druk als je ze allemaal aan zou sluiten

en dan het landings licht nog maar dat spreekt voor zich

6. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Klopt de meeste kapiteins staan aan wal whahaha;):D

7. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Probeer deze link eens :

scale heli 1

Op de site van rclighting.net staan vele heli's, weet wel niet in hoeverre de tekeningen realistisch zijn !!

Suc6 ermee.

8. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Bedankt voor jullie reacties,
    nu heb ik wat info waar ik zeker wat mee kan doen

Bedankt,

Jeroen

9. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Jeroen, ik kan je wel vertellen waarom die 2 witte strobes dienen.
    Maar ik weet niet of mijn info relevant zal zijn om toe te passen op jouw Agusta.

Op Hueys en Cobra's staat er naast elk flankpositielicht een witte strobe.
    Deze strobes worden gebruikt bij formatie maneuvers.
    Waarschijnlijk is dit de bedoeling van de 2 witte strobes die deeluitmaken van je set.
    Of er Agusta helis zijn die dit ook hebben weet ik niet (mss militaire versies), maar als je met die 2 witte strobes geen blijf weet zou ik ze ofwel niet gebruiken, ofwel een plaatsje geven naast je positielichten.

Heligroeten,

Nick

10. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Nick,

Bedankt voor je uitleg maar ik denk dat ik er al uit ben hoe ik ze gaat monteren in de romp

Rood/groen in de flanken waar het intrekbaar landings gestel zit
    Wit vast licht op het tipje van de staart fin achter de staart rotor
    Rood langzaam knipperend boven op het topje van de staartFin
    Beacon rood knipperend boven op de romp achter de hoofdrotor
    Strobe wit knipperend onder op de romp tussen de tailrotor en landings wielen dus op het schuine deel van de staart.

Ik heb ook een externe landings lamp bij het set van ThunderTigre die aan de zijkant van de romp komt en deze sluit ik aan via een switch als de wielen ingetrokken zijn dat ie uit is en als de wielen naar beneden zijn dat deze dan automatisch aan gaat (via een microswitch).

Het Mini Flash Scale V2 kan via een 3 weg schakelaar via de zender bedient worden en ga dit dus ook zo gebruiken.
    Als ik de zender aan heb staan en de heli van stroom zal voorzien gaat ie eerst een diagnose run doen afdat alle leds aan gaan en dan na die run blijven standaard de beacon en strobe knipperen
    Haal ik dan de schakelaar over dan gaan de positie verlichting branden en ook de Knipper en vaste led op de Tail branden......
    de strobe en de Beacon knipperen om de beurt en ook de staart rode knipper LED knippert daar tussen door.en vind het mooi zo om te zien
    Ik heb ze met plakband even ter illustratie op de romp geplakt om te kijken hoe het knipper effect is en ik ben er tevreden mee zo.

Ik ga de boel af tekenen waar de exacte plaats komt en dan maar gaten boren voor de LED's

Ik heb hiervoor ook HeavyDuty LED houders voor of Gummi houders voor maar moet even kijken welke ik het mooiste vind.

Ik zal binnen kort wel kijken voor wat foto's e.d.

Ik ben ook met de ruiten bezig maar dat wil NIET zoals ik wil....
    Ik wilde de ruiten in rubbers hebben (die ik bij Vario besteld heb) maar dat gaat op de een of andere manier niet lukken

De ruiten zijn voorgevormd en passen strak in de ruimte waar ze moeten komen in de romp
    Het "window Gummi" is van het type S en dan of de ruit komt binnen de romp ofwel buiten de romp en dit vind ik niet mooi.
    Ik ga nog wel H rubber bestellen en kijken ofdat ik het dan mooi kan fixen anders gaan ze gewoon op de originele manier gelijmd met 30min epoxy in de uitsparingen komen wat op zich heel strak/mooi gevormd is
    De ruiten zijn zodanig voorgevormd dat ze er precies mooi in passen
    Als ik ze via de Vario S rubber monteer dan moet ik de ruiten precies op het voorgestanste afknippen en dan passen ze niet mooi in het rubber
    (of ik moet ze zodanig kleiner maken dat het wel past maar dan vind ik het niet mooi)
    Dus daar ben ik nog niet over uit eerst maaar eens H rubber bestellen en kijken hoe dat staat.
    Ik heb het overigens met een rest stukje raam getest van wat je eraf knipt.

Ik laat wel weten hoe het is geworden.....

Kheb de tijd....

Jeroen

11. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    .. het is een (mooi) knutselwerk .. dat schaal - heli bouwen

leuk voor de "rustige" dagen waar je niet kan vliegen

maar je vliegt toch binnenkort ook weer .. na vakantie !!

dacht ik,
    groetjes van Uwe

12. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Klopt Uwe,

Het is leuk werk en lekker knutselen aan de schaal heli
    hier wat passen, daar wat meten , daar wat kijken ofdat het mooi staat en uit eindelijk een vaste plek krijgen op of in de romp
    Ik ben er nog lang niet maar heb de tijd ik heb geen datum afgesproken dat ie klaar moet zijn gewoon af en toe in me werkkamer naast de andere heli's knutselen en dan weer naar de schaal,
    Ben nu ook weer de 700N uit elkaar aan het halen om de clutch liner te repareren na een stom gevalletje dat je de motor wil starten voor een remaiden en die wil maar niet starten en dan per ongeluk met me mouw van me jas de Idl schakelaar bewogen en staat dus op Idl1 en dus dik volgas starten en dat vind de clutch liner echt niet lekker en dus verbrand.

Ik vlieg af en toe nog hoor...Uwe maar pas de 17e januari ga ik pas echt op vakantie reis,heb nu wel al lekker vakantie en zal tot maart duren;)
    Dus alle tijd om wat te knutselen,te vliegen, en spulletjes aan te schaffen e.d.
    Volgende week de Phantom binnen en dan daar ook eens mee knutselen

Greetz
    Jeroen

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    +1, geniet eer van !

Uwe

14. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Hoi Jeroen nog vorderingen gemaakt?
    Ik heb het zelfde probleem met de ramen en het s rubber, heb je al succes geboekt met het H rubber ?
    Laatste bericht over de 4 blad rotor kop is dat het ongeveer nog 10 dagen gaat duren voor hij binnen is. Heb jij nog wat gehoord over de levering.

Jan

15. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Hoi Jan

even geen vorderingen met de Agusta:(:(

Ben wel met de 700N aan de gang geweest omdat daar de Clutch liner van was verbrand door een stomme fout wat er was gebeurt in het start proces...... en daar ben ik dus ff mee bezig geweest...
    Ik dacht de onderdelen in huis te hebben maar helaas deze maat Liner niet dus wat hier en daar besteld en weer in orde gemaakt
    Alles weer in orde en netjes ingebouwd en wilde wat testen doen maar de Gov magneet gaf niets door aan de Vstabi dus kijken wat er aan de hand was en bleek de sensor ook kapot te zijn dus de boel WEER uit elkaar en onderdelen besteld en weer gefixt en staat nu weer klaar voor de eerste vlucht...........

Wat betreft de Agusta.

Daar kom ik effe niet verder mee met die ramen
    Ik had Vario S rubber besteld een meter of 3 maar dat gaat niet werken
    dus heb ik H rubber besteld in Duitsland en deze heb je in 2 uitvoeringen dus de kleinste maat besteld 2,5x2,5mm en dat is het OOK niet helemaal dit is weer te klein:(
    Dus vorige week bij Knupfer in Duitsland de andere versie besteld en kijken ofdat dit wel gaat werken zoals IK het mooi vind
    Met de H profiel rubber zitten de raampjes wel mooier in de uitsparingen van de romp maar de maatvoering die ik nu heb liggen vind ik gewoon te iel en daarom heb wederom H profiel rubbers besteld (wel duur trouwens 9,95 per meter) om te kijken ofdat dit wel gaat werken.
    Als het niet werkt dan lijm ik de ramen gewoon zoals het hoor in de uitsparingen en ben daar dan klaar mee.......maar eerst de andere proberen.
    Ik wil het wel eerst goed testen want met de H profiel rubber dan moet je het ruitje KLEINER knippen als de uitsparing en als dit niet goed zit dan kan je het ruitje niet meer gebruiken om deze eventueel vast te lijmen
    Verdere vorderingen zijn dat ik de LED heb afgetekend op de romp waar ik ze wil hebben en moet hier de gaatjes voor gaan boren en dan de bedrading netjes weg gaan werken in de romp..voor de rest lekker rustigaan aan het doen.

Ook wat schaal details heb ik afgetekend en kan dan in 1x gaatjes boren en vast lijmen
    Jeroen

edtit:ik heb helaas HELEMAAAAL niets gehoord na wat e mail contact gehad te hebben wanneer deze nou eindelijk binnen komt bij Sportsmoto
    Hij zal wel net binnenkomen als ik op vakantie ben over 2 weken

Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  16. jd1uth

jd1uth

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik heb vrijdag middag een mail gestuurd naar sportsmoto en vrijdag avond dit antwoord they should be here within 10 days now

Ik zal ook eens naar de H rubber kijken S werk hier ook niet.

Jan

17. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Dat zelfde mailtje heb ik ook gehad maar twijfel in waarheid hierin??

Wat betreft het H profiel raam rubber wacht er even mee om wat te bestellen ik zou het zonde vinden als je iets besteld voor veel geld dat het niet past en ik heb nu de 4x4mm besteld en zou volgende week wel in de bus komen en dan zal ik het testen ofdat het wat is alvorens je een bestelling doet.
    (ik heb weer 3 mtr besteld en mss wel over??)

18. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
  19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vreemd dat dat S-rubber niet werkt?

Ik heb het jarenlang gebruikt voor diverse heli's en eigenlijk nooit problemen mee. De ramen zaten er zelfs zonder lijm in (het S-profiel wel aan de romp gelijmd) wat bij de oude Star Ranger érrug makkelijk was, dat je niet alleen via de zijruiten maar ook via de grotere voorruiten kon werken...

Bij de BO105 en de Cobra past het echter niet in het uiterlijk, en de Bell 47G heeft geen ramen, dus momenteel gebruik ik het niet....

Groet, Bert

20. jjdehaan

jjdehaan

Lid geworden:
    20 okt 2008
    Bert,

Op zich werkt S rubber van Vario wel maar bij deze romp van de Agusta zijn de ruiten die er bij geleverd zijn voor gestanst
    oftewel er zit een randje aan de voorgevormde ruiten en die past precies in de uitholling van de romp waar deze ruiten in moeten komen..dus als je GEEN rubber gebruikt en deze er direct in lijmt past het precies.

Wil ik rubber gebruiken dan moet ik deze rand net weg knippen van het ruitje en dan via de rubber deze in de opening van de romp monteren.
    Natuurlijk gaat dat werken Alleen vindt ik dit MOOI zo??

S rubber kan je dus op 2 manieren monteren aan de opening van de romp
    maar dan staat het ruitje of Buiten de romp of Binnen in de openingen van de romp...... en dat vind ik niet mooi.
    Dus vandaar de keuze wss om H profiel rubber te gaan gebruiken zodat deze dan gelijk komt te zitten in de romp en niet of er buiten of er binnen komt.

Nogmaals S rubber werkt wel aleen ik vind het mooi als de ruiten Gelijk in de romp zitten gemonteerd en niet of buiten de romp of binnen de romp zit gemonteerd... van daar de H profiel rubber..

Jeroen

Deel Deze Pagina