TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Kars.R, 11 nov 2010.

1. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Zeil oppervlak van 0,7 m²? hoe lang is jullie mast? met dat opp en windsnelheid van 2 m/sec lig je met een schip van 85 cm en geschat gewicht 3 à 4 kg op je kant :2gunfire:

2. JF Wedema

JF Wedema

Lid geworden:
    20 okt 2006
    hebben jullie al gedacht aan een kantelkiel zoals in andere projecten is toegepast?? als je daarmee een "stuur"foutje maakt ligt je boot niet gelijk op 1 oor en uit de race.....
    als je een verplaatsbaar gewicht toepast en je maakt een stuurfoutje dan ben je gelijk reddeloos verloren.
    ook zie ik niet zo erg goed het nut van die vacuum getrokken rompen.....waarom niet een (bewezen) koolstoflaminaat romp?? mogelijk wat meer werk maar wel stukken lichter dan wat je nu hebt.
    ook denk ik dat je meer kunt bereiken met een doordacht zeil dan met deze rompexpirimenten, denk aan een vleugel zeil (zie bijv de aeroskimmer). kijk ook eens wat de definitie van monohull is in de regelementen, is er iets mogelijk met een klein planerend drijvertje links en rechts voor stabiliteit? misschien wel onder de noemer van "voeler". de meeste (snelheids)wedstrijden worden toch gewonnen door de mazen van de wet op te zoeken ;-)

ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, suc6

Francis

3. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    We waren toch niet helemaal tevreden met het gewicht en de stijfheid van de vacuum getrokken romp,

ook al is hij wel helemaal top als hij transparant is :p uiteindelijk de keuze gemaakt om voor een koolstof laminaat te gaan,

vandaag de mal gemaakt, wat vinden jullie een lichte romp? Welke matten zijn daarvoor geschikt? Wij hadden 1x 140 + 1x 40 oid in ons hoofd, echter kost dat vrij veel geld, wij hebben de beschikking tot 400grams, zou 1 laag dan voldoende zijn?

hier de foto's van de mal

De romp was aan de buitenkant nog niet helemaal netjes (had bij vacuumvormen niet zoveel zin) dus nu netjes in de (spuit)plamuur gezet en daarna in de was

voor de zekerheid in de losser

daarna een goede laag gelcoat(voor straks de laatste imperfecties makkelijk weg te halen zijn

daarna een vliesje

wat hars erop

en daarna 2 dikke lagen glasvezel

we zijn benieuwd hoe hij maandag lost, met het vacuumvormen hadden we er ook enigzins moeite mee, maja, we willen dan ook wel een (bijna) verticale boeg en spiegel:p

hopelijk maandag inleggen met carbon:cool:

over de stabiliteit, we proberen wel buiten het normale bereik te denken, het is geen natuurgetrouwe replica van wat er al bestaat, dat is er al genoeg, er zijn daarnaast heel weinig rc zeilboten met verplaatsbaar gewicht, dus enigzins innovatief is het ook wel weer, en het is ook nog eens bewezen snel,

grt Kars

Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  4. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dat is een goede beslissing, zorg wel dat je gelcoat goed doorgehard is voor je een romp gaat lamineren :D

5. dirkvl

dirkvl Guest

uhuh! gaan maandag pas lamineren, dus dat moet wel goed komen!

maar de vraag staat, hoe ligt kan een romp gebouwd worden? belangrijkst is dat de romp waterdicht is. daarnaast kan de romp verstevigd worden bij plekken als de mast, roer en zwaard.

onze romp heeft een oppervlak van rond de o,4m^2, dus met enkellaags 400 grams carbon en epoxy zouden we dan afhankelijk van de verhoudingen rond de 240-320 gram uitkomen.

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Zo vanzelfsprekend is dat niet, de mallen die ik gemaakt heb van polyester, liet ik minimaal een week in een verwarmde ruimte doorharden (met de plug erin, om vervorming door krimp te voorkomen).
    Als je laminaat niet voldoende is doorgehard is de mal nog te flexibel en zal het eerste product de boel vernielen...

Kijk de documentatie van het gebruikte materiaal er nog even goed op na.

Groeten, Jan.

7. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    Onze kennis over composieten is enkel theoretisch, we laten ons daarom volledig voorlichten door de heren uit het composietenlab, enkel op modelschaal zijn er hier mensen met andere ervaringen,

Maandag, na een goede 60uur in een verwarmde ruimte zullen we een beslissing maken, tijd is namelijk wel een erg belangrijke factor in deze wedstrijd, we hebben nog 8 weken, en liefst korter om te kunnen oefenen en te documenteren,

grt Kars

Laatst bewerkt: 20 nov 2010
  8. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Hadden ze bij het composietenlab geen ontluchtingsrollers? Ik hoop dat dit gaat werken zo.
    Hou er rekening mee dat je heel weinig tijd hebt, er mag niets misgaan.

Een laag 80 grams glas en 200 grams koolstof zou genoeg moeten zijn, mits je de boel inwendig versterkt met schotten (deze kan je uit 6mm plaat snijden). Ik denk wel dat je je verkijkt op de stijfheid. Die komt voornamelijk voort uit dikte, nauwelijks uit het gebruikte materiaal, zeker niet als je erg dun gaat.

Wil je de boel zelfdragend hebben, dan zou ik 1x 100 grams biax carbon als buitenlaminaat nemen, een 3mm schuim, en 100 grams biax carbon aan de binnenkant. Dit is echter wel meer werk, vacuum is dan eigenlijk wel verplicht om het schuim goed te krijgen.

9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Zoals Skiff zegt vacum roller, als er luchtbellen in het laminaat zitten ( witte plekken op je mal :() eerst repareren voor je de mal lost open steken en opvullen met hars.

10. dirkvl

dirkvl Guest

zou een hele elegante oplossing zijn, maar wordt dit niet veel zwaarder door de zuigende werking van het schuim? watvoor schuim zou dat dan zijn? ik heb het internet redelijk afgestruind, maar een goed bewerkbaar schuim voor een negatieve mal, dat ook nog leverbaar en betaalbaar is op kleine schaal -maar wel licht!- ben ik helaas niet tegengekomen...

11. dirkvl

dirkvl Guest

Hoeveel slechter is eigenlijk de sterkte van glasvezel?

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2010
  12. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Als je een sandwich gebruikt, dan maakt glas of koolstof niet heel veel meer uit. Je zou dan 80 grams glas kunnen gebruiken.

Over de zuigende werking van schuim: WELKE zuigende werking? Het is constructieschuim, geen spons! Natuurlijk gaat er in het vullen van de oppervlakte wat hars zitten, maar verder niet.

Ik heb nog 60 kg/m3 schuim in 3mm liggen (plaat), en 80 kg/m3 schuim, gesneden in blokjes. (zgn "double cut")

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Zoals Skiff al zei maakt dat bij deze kleine rompjes niet zo gek veel uit.
    De reden dat er zoveel met koolstof wordt gewerkt in de bootjesmodelbouw is hoofdzakelijk de optiek, de 'bling' factor...

Sterker nog, de puntbelastbaarheid is bij een glas laminaat veel hoger dan bij carbon, vandaar dat er in speedboten (waar nog wel eene een neus van een collega speedboot per ongeluk naar binnen wil kijken) voor de romp kevlar/carbon composiet wordt gebruikt.

Naar mijn mening ook weer overwegend bling bling, al mijn rompen zijn gewoon glasweefsel en epoxy...

Groeten, Jan.

14. dirkvl

dirkvl Guest

bling factor is zeker cruciaal bij zeilboten :cool:

maar in ons geval willen we eigenlijk tegen de max aanzitten van wat mogelijk is; de boot hoeft maar 2 keer heen en weer te varen. 80 grams met schuim zou ons een romp van rond de 150-200 gram opleveren, dat is licht genoeg!

maar... is 2 keer alleen 80 glas niet ook sterk genoeg? gegeven dat er nog enkele schotten binnen komen voor mast en zwaard

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Twee keer 80 gr glasweefsel / epoxy lijkt mij een erg slappe romp te gaan opleveren, te meer daar jullie eigenlijk geen tijd hebben om de boel lang te laten uitharden, je zou dan moeten gaan temperen. De schuimkern, die Skiff aanraadt is niet voor niks.
    Je zou zo'n dunne romp van veel schotten moeten voorzien en pas met het dek erop voldoende torsiestijfheid krijgen.

Bovendien zal zo'n dun laminaat waarschijnlijk zo lek als een mandje zijn, (tenzij je twee dunne lagen gelcoat, met een nacht droogtijd tussen de lagen in de mal aanbrengt) waardoor er weer een laagje glasweefsel met epoxy in moet waardoor het gewicht (en de stijfheid) weer omhoog gaat.

Even een praktisch punt; hoeveel ervaring met het zeilen van een radiografisch bestuurd model hebben jullie?
    Je hebt (zoals de Engelsen zo mooi zeggen) nog al wat 'sticktime' nodig voor je kunt lezen en schrijven met een modelzeilboot.

De boot hoeft dan maar twee keer op en neer te varen voor de wedstrijd, maar als je dat door gebrek aan ervaring en afstellingproblemen met de boot niet eens voor elkaar krijgt, is het vrij doelloos om met de constructie op het randje te gaan zitten...

Ik vaar veel met mijn modelzeilboot, en onder de toeschouwers zijn vaak 1:1 zeilers (standplaats Sneek) die het allemaal véél beter weten.
    Als het geleuter me te dol wordt geef ik die zeiler de zender in handen en laat het 'm zelf eens proberen.
    In veel gevallen drijft de boot na een paar minuten hulpeloos op lagerwal of ligt de boot met de neus recht in de wind met klapperende zeilen stil.

Een enkeling houdt vaart in de boot en kan dus blijven sturen, maar meestal krijg ik na een poosje de zender weer terug met de opmerking: "Het lijkt zo gemakkelijk, als jij het doet...".

Groeten, Jan.

16. dirkvl

dirkvl Guest

Wordt 2 lagen 80 met schuim dan wel waterdicht? Qua fabricage hebben we de beschikking over vacuum apparatuur en een oven om in te temperen.

Sticktime is mij alleen gegund met rc auto's, Kars heeft alles wel bestuurd behalve zeilboten. Maar aan de andere kant, geen van de andere teams heeft ook lang om te oefenen.

17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Jawel, door de schuimlaag. je hebt dan een laminaat opbouw van:
    - gelcoat (bij voorkeur twee lagen, om heilige dagen te voorkomen), in principe zou dat waterdicht moeten zijn.
    - een laag 80 gr glasweefsel.
    - schuim
    - laatste laag 80 gr glasweefsel.

Na de gelcoat werk je in principe nat in nat en met het vacuum verdeel je de epoxy mooi gelijkmatig en heb je geen last van 'plassen' hars.

De sandwichconstuctie maakt de romp erg stijf, een dek op dezelfde manier gemaakt zorgt voor een lichte en stijve romp met maar weinig schotten.

Als alle teams weinig ervaring hebben met het afstellen en zeilen van modelboten, dan zou het de moeite waard kunnen zijn, om je boot, als 'ie vaarklaar is, te laten afstellen en proefvaren door een ervaren RC zeiler.
    Een goed afgestelde boot is voor een beginner veel gemakkelijker te hanteren dan eentje vol kinderziektes op het gebied van de afstelling...

Ik vaar geregeld samen met beginners in de rc-zeilsport en ik lach me regelmatig een breuk, de wedstrijd zou wel eens een hoge amusementswaarde kunnen hebben.
    Zijn er toeschouwersplaatsen beschikbaar?
    Kan ik kaarten bestellen?

Groeten, Jan.

18. dirkvl

dirkvl Guest

Haha, er is ruimte voor toeschouwers, maar het is niet openbaar. Denk dat mensen die alleen maar komen om ons (waarschijnlijk terecht) komen uitlachen niet 100% welkom zijn ;) eerst maar eens een boot maken!

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Ik heb de foto's van vorige jaren even bekeken en daar zitten hele goed ontwerpen tussen, dus dat lachen zal wel meevallen.

Wat me wel opvalt, is dat het gekozen parcours vrij kort is (wat waarschijnlijk met het aantal beschikbare ventilatoren samenhangt) en het weinig relatie heeft met een 'regulier' wedstrijdparcours, waarin er altijd een in de winds rak is opgenomen.

Het huidige parcours geeft duidelijk de voorkeur aan VOR-achtige ontwerpen die het snelst varen bij ruimwindse koersen.
    Ook het aspect boathandling is hierdoor (waarschijnlijk met opzet, vanwege de ontbrekende rc-zeilervaring) van ondergeschikt belang, iets wat in de praktijk van zowel het rc- als het 1:1 zeilen een doorslaggevende factor kan zijn.

Wat dat betreft is het eigenlijk veredeld klompzeilen met eigen ontwerpen.

Succes met de bouw van de romp morgen!

Groeten, Jan.

20. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    gelcoat en epoxy is niet echt een topcombo, je kan er wel een skinlaag csm met vinylester tussendrukken, maar wordt allemaal erg zwaar. M.a.w. ik zou de gelcoat weglaten.

Als je 80 grams glas gebruikt, is dit erg fijn geweven spul. Als je het goed impregneert, zal dat waterdicht genoeg zijn. Schuim netjes op zijn plaats krijgen kan even een uitdaging zijn.
    Wat betreft stijfheid en koolstof/glas: ik heb hier een VO70 romp staan van 120 cm, die is stijf genoeg met 160 grams glas, en 200 koolstof(ik zou nu 50/80 glas gebruiken) Dezelfde romp heb ik ook met 2 keer 160 glas gebouwd, die kwam er als plasticzak uit, heb ik opgerold en weggegooid.
    Ik heb ook een versie met schuimkern(4 mm) gebouwd(wel hars zuigend schuim, dus veel te zwaar). 160 glas, 200 koolstof,schuim, en 160 glas aan de binnenkant, zonder spiegel of schotten. Daar kon ik met mijn destijds 63 kg gewoon op staan.

Deel Deze Pagina