TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Kars.R, 11 nov 2010.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Kijk, dat wou ik even weten; ik heb destijds alleen maar met polyester gewerkt, waarbij gelcoat absoluut geen hechtingsproblemen heeft, want het is hetzelfde spul.

Epoxy op polyester werkt prima, andersom dus aanzienlijk minder, dus inderdaad de gelcoat laten vervallen.

Wat wel kan is de mal na de loswas in de kleur zetten met een tweecomponenten (= epoxy) kleurlak (spuiten), dat is erg licht en wordt door de fabrikanten van lichtgewicht (model)speedboot rompen ook gedaan.

Groeten, Jan.

2. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    epoxy plakt bijna overal aan, polyester plakt vooral aan zichzelf, het best als het nog niet helemaal hard is. al gebruiken sommige werven topcoat(is polyester) in epoxy rompen, wat prima blijft zitten trouwens. bij epoxy direkt over gelcoat willen er nog wel eens stukken afvliegen als er wat beweging in komt. die methode die je beschrijft wordt trouwens ook met epoxycoating gebruikt bij de grote boten :)

3. dirkvl

dirkvl Guest

Yes! Hydofoils gemaakt en onder testromp gedaan, die in de flowtank (boot stil, water stroomt) gehangen.

Vandaag de plug uit de mal getrokken, moet nog een beetje worden nabewerkt (paar 'imperfecties'), maar zag er overall goed uit. Morgen zwaard/roer maken. We mogen tot een diepte gaan van 40 cm, maar we gebruiken geen bulb. Hebben jullie ervaringen met 'bulbloze' modelbootjes en kunnen we dan beter voor maximale diepte gaan (beter aspect ratio) of voor een kortere (minder hellend moment door zwaard)?

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2010
  4. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Dirk,

Ik zou de optie van een bulb openhouden als ik jou was.

Het handmatig (per zender) verplaatsen van het contragewicht op een romp zonder oprichtend vermogen kon je nog wel eens vreselijk tegenvallen, met alle (kantelende) gevolgen van dien, immers, als de boot eenmaal over het balanspunt heen is en de ballast niet snel genoeg ter plekke is, ligt de boot om, nu met het zwaartepunt onder water, einde oefening.

Met een bulbkiel zou je dit kunnen voorkomen.

Groeten, Jan.

5. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    En Jan, ik geloof dat er bij het MARIN aangeklopt kan worden voor 'bezoekers' :wink:

morgen foto's van de mal

grt Kars

Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Kars,

Om een romp van 90 cm overeind te houden als het contragewicht nog onderweg is naar de hoge kant , lijkt me 300 gram rijkelijk weinig (dat is nog lichter dan de bulb van de 53 cm lange Micro Magic van Graupner), ook al wijzen de berekeningen anders uit, .

Onder een Saphir van ruim 90 cm hangt een bulb van 1800 gram aan een vin van 20 cm en onder mijn Voyager 12M model hangt 2200 gram aan een kiel van 30 cm.

Goed, de genoemde boten hebben geen verplaatsbaar balansgewicht, maar met een kilo verplaatsbaar aan dek gaan deze boten, als de wind en balansgewicht elkaar tegenwerken ook met die lengte kiel + bulb gewoon ondersteboven...

Ik zeg niet dat het niet zal werken (al heb ik mijn twijfels), maar voor een goed varend resultaat kun je die kilo aan dek beter onderaan een geprofileerde fin hangen in bulbvorm.
    Met de maximale diepgang heb je dan met 1300 gram nog een redelijk oprichtend vermogen.

Groeten, Jan.

7. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Er wordt gezeild met windturbines / ventilatoren, kijk dan eens hoe de windkracht over het water verdeeld is, vaak ongelijk , althans heb dit bij diverse modelzeilmanifestatie's niet anders meegemaakt.
    Is dit bij jullie het geval, dan ben ik bang dat handmatig verplaatsen van het gewicht over dek te traag gaat.

suc6

8. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    de wind zorgt qua hoogte voor geen problemen, zo hoog komt onze tuigage niet :wink:

de wind varieert tussen de 1,5 en 2 m/s afhankelijk van hoever je in de baan afzakt, het blijft natuurlijk wel het MARIN, dus geen hobbyplek, over de windrichting en stootfactor maak k me niet zoveel zorgen,

we konden het idee hydrofoils nog niet helemaal loslaten, in de flowtank wat kleine experimenten gedaan, met 1 foil hadden we genoeg lift om de romp (dit tot 'prototype' omgedoopt model) van 400g omhoog te liften, precies volgens de berekeningen qua oppervlakte van de foil, de watersnelheid ligt wel hoger, het lijkt miss of we de romp op sommige momenten omhoog tillen, maar dit is enkel omdat het maar 1 foil is en de trim niet optimaal was,

we hebben 80 grams glas besteld voor de romp, zodra dat binnen is kunnen we lamineren, vandaag de hele dag bezig geweest met de nabewerking van de romp, idd op 3 plekken lucht waardoor er geplamuurd moest worden in de punt en bij de spiegel,

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Betekent dit dat de foil nog een kans maakt?

Als de lift niet voldoende is: misschien denken aan een "dubbeldekker": 2 foils boven elkaar?

(Tja, ik bedenk ook maar wat ;) )

Wim

10. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Prachtig mooie opstelling (sleeptank)! Ik heb nog wel een vraag m.b.t. de hydrofoil. Tijdens het uit testen in de sleeptank zie ik dat je telkens de hellingshoek van de boot t.o.v. het water handmatig corrigeert. Is dat iets wat je met een gyro gaat corrigeren als de boot eenmaal RC bestuurd is? Of loopt dit wel los?

11. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Wel mooi die hydrofoil maar toch een beetje onstabiel??
    Ik zou er zelf niet mee willen zeilen omdat dan het echte boot gevoel weg is.

12. Hans de H.

Hans de H.

Lid geworden:
    28 mrt 2009
    De vraag is of er sowieso mee te RC-zeilen is. Als het mogelijk is, wil ik graag 'ns proefvaren.

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    @Eric, Koen & Hans,

Lees het hele topic even door, de hydrofoil is van de baan, niet te realiseren binnen de beperkingen van de race.

Groeten, Jan.

14. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    zoals jullie zien in het filmpje is lift niet het probleem, maar de stabiliteit wel, 1 of 2 gyro's zouden eventueel het probleem van de stabiliteit kunnen verhelpen maar dan moeten de servo's wel snel genoeg zijn!

daarnaast was de snelheid van de bak wat hoger dan wat wij verwachten te varen, dus zal er meer lift geregeneerd moeten worden,

wie weet een projectje voor erna!

maandag gaan we lamineren, met gelcoat voor de waterdichtheid 200g carbon, schuim, en 80g glas, en daarna onder het vacuum,

grt Kars

15. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    ik zou de gelcoat weglaten. Redenen staat al ergens in dit topic.

16. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    vanmorgen eindelijk toegekomen aan het lamineren van de definitieve romp;

grt Kars

17. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    @Kars: goed bezig, zelfs al personeel in dienst zie ik!

Aan de foto's te zien, begin je met een carbonmat, daarover komt een soort honingraad structuur en daarover glasmat, klopt dat? Groet Eric

18. Kars.R

Kars.R

Lid geworden:
    13 apr 2010
    de romp is er redelijk netjes uitgekomen, wel aardig wat pinholes waardoor een nog een extra laagje gelcoat nodig is,

blij dat we de gelcoat als eerste in de mal hebben aangebracht, de vezelstructuur van het carbon was veel ste grof geweest om daarna nog na te bewerken,

inmiddels is de romp en vooral de boeg netjes, ws nog 1x gelcoat voor de laatste waterdichtheid,

ook met steunbalkjes van het dek begonnen van balsa 5x5,

tevens servo's opgehaald en nu aan het bepalen of de winch snel genoeg is, (ook als de boot onder helling vaart) hebben jullie ervaring met een grote winch op de servo?

mvg Kars

de romp weegt na de ene laatste laag gelcoat 330g, super licht maar toch ook super stijf dankzij het superschuim, andere boten die we gezien hebben zitten tussen de 800 en 1500g,

maandag het dek leggen en dinsdag aan het zeil beginnen

mvg Kars

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Kars,

Uitgaand van mijn ervaring met het maken van mallen en het produceren van producten hierin is mijn eerste reactie; 'de romp ziet er niet uit...

Als de mal strak was aan de binnenzijde, dan ga ik er van uit dat jullie niet een eerste laag gelcoat in de mal hebben aangebracht, deze een nacht laten drogen en de volgende dag een tweede laag gelcoat in de mal aangebracht, deze laten aandrogen en toen pas de rest van het laminaat aangebracht.

Dan was het resultaat véél strakker geweest, nu moet je plamuren en spuiten.
    Ik zou geen tweede gelcoatlaag aanbrengen op de huidige romp.

Maar, als jullie tevreden zijn en je krijgt de boot strak zonder dat 'ie te zwaar wordt, dan is het goed.
    Denk eraan de romp 'gruwelijk' te ontvetten voor je gaat schuren en plamuren.

Groeten, Jan.

20. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    Ik geef je hierin (helaas) gelijk. weet je wat al die gelcoat weegt? Een laagje 50 grams glas er over had veel lichter geweest, en pinholevrij! En dat die zo uit de mal komt is ook niet goed. Veel succes nog met het strakmaken, had niet nodig geweest ;)

Deel Deze Pagina