Tulix / DG1000; schuimpje met KTW

Stoppermod

Nog een paar keer gevlogen hier in de uiterwaarden. Ik heb echt veel plezier van dit zwevertje, hij klimt zonder moeite binnen een paar minuten naar flinke hoogte en als je dan de motor naar binnen haalt blijft er een goed glijdende zwever over die een heel gemoedelijk vliegkarakter heeft.

Ben dan ook heel benieuwd als het wat warmer is hoe zijn thermiek capaciteiten zijn, maar volgens berichten in andere forums zit dat wel goed.

Hoewel het klapmechaniek van de propellor goed en mooi aangestuurd is (DX7 icm meegeleverd mixerboard) blijft de rem van de prop een knelpunt: Ook als je netjes wacht tot de motor stopt blijft de prop flink draaien door de windsnelheid en raakt daarom de rubberen stopper vol. (Je kunt dat goed zien in het filmpje van Fotor). Hierdoor komt er een behoorlijke stress op het stoppertje. Deze heeft wel een veer die ca. 2mm meeveert en zo door de klap naar beneden drukt maar toch lees je overal dat je vroeg of laat eindigt met een gebroken stopper.

Door een simpele mod denk ik dat dit te voorkomen is:

Ik heb de rubber stopper eraf gehaald, over een 3,5mm inbus draaier gezet en zo aan de voorkant onder een hoek afgeslepen.
Op deze manier ramt de prop niet tegen het rubber maar glijdt er als het ware langs (Zie foto's).

Verder heb ik het rubber ingesmeerd met siliconenvet.

De propellor remt nu veel soepeler, zelfs als je vergeet het gas er tijdig vanaf te nemen.........

Taps geschuurde rubber stopper teruggeplaatst:

a3185248-247-Stoppermod1.jpg

Draaiende propellor raakt niet volop, maar met de tip de stopper......:

a3185249-88-Stoppermod2.jpg

....en "glijdt" er overheen zodat de prop soepel afremt zonder de zaak overmatig te belasten:

a3185250-47-Stoppermod3.jpg

Laatst bewerkt:
Dit is eventjes stilgevallen...,

Dus, Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende schuimzwever, maar ik heb een vraag ...

Als je dat klapmechanisme openzet gewoon door gas te geven je zet gas stil komt die prop dan gewoon terug op zijn plaats ?

Lindert,
het inklappen gebeurt in 2 stappen. eerst kantelt het mechanisme ca 30 graden. daarbij klapt de propellor door de vliegwind tegen een nokje zoals je kan zien op de foto's in dit draadje. Na enkele seconden gaat hij dan helemaal naar binnen. Bij de losse zwever zit een printplaatje dat het inklappen regelt in het vliegtuig. Bij de complete set zit dat in de bijgeleverde zender geprogrammeerd. Om zeker te weten dat de prop goed staat duik ik meestal een beetje aan. Als je langzaam vliegt wil de prop wel eens dwars uit de romp steken. Max

@lindert ja via het printje wat je erbij krijgt
of via een zender instelling zoals fotor
of zoals ik gas los en me pot meter verdraaien(was zo slim om me printje kwijt te raken)

ik heb ondertussen al wat vluchten gedaan
ik had bij de eerste keer het probleem dat hij gas bleef geven dit heb ik wegetrimt en nooit rekening gehouden met dat de stick in dead position 50% gas geeft dus nu heb ik de veer uit me zender gehaald stukke beter als je echt vol gas ken gaan lol
zoals meerdere zeggen wat een lekker zwevertje vermogen genoeg reageerd goed
het lukt me nog niet om goed in een thermiek te blijven hangen
maar dat is de piloot zijn onkunde

ik heb nog geen crash gemaakt dus weet niet hoe sterk hij is
wat ik wel zoals de andere al zeiden vind, is dat de staart boom erg slapjes is .ik ben dan ook al aan het bedenken hoe ik dit zou kunnen verminderen zat er zelf te denken aan een koolstof buis/latje of dergelijke om het geheel wat sterker te maken
mischien iemand hier nog tips over

wat ik wel heel vreemd vond en mischien is het gewoon onweten van mij maar soms vlieg je en dan wordt je omhoog en naar beneden gesmeten ik stond in katwijk met een beetje wind en wou landen maar lol het leek wel een soort turbulentie echt 1,5m omhoog en beneden was tamelijk nieuw voor me

al met al ik vindt hem super :D het is tevens ook mijn eerste vliegtuig en het feit dat er nog geen een beschadiging op zit duid toch mischien wel op een goed vliegtuig om te beginnen/leren

bij deze ook meteen 1 vraag van mijn kant ik vroeg me af fotor had het over rolroeren omhoog gooien waarom omhoog ? ik dacht altijd dat die naar beneden konden bij het thermieken en landen

grtz lip

Het omhoog brengen van de rolroeren 'verpest' je liftverdeling. De ideale liftverdeling is elliptisch (in spanwijdte richting bekeken), en door het omhoog brengen van je rolroeren gaat je liftverdeling hier (verder) van afwijken. Dit creeert extra weerstand.
Het omlaag brengen van je flaps zorgt ook voor een liftverdeling die minder elliptisch is en dus wat meer weerstand zal geven. Een groot nadeel hiervan is echter dat de vleugels nu bij de rolroeren eerder zullen overtrekken dan de rest van de vleugel. Hierbij verlies je de bestuurbaarheid om de langsas (de rolroeren doen niets meer) en als 1 vleugel eerder overtrekt dan de ander valt je kist ook nog eens weg over een vleugel. Niet gewenst in de landing. Als je de rolroeren omhoog zet zal de binnenkant van de vleugel eerst overtrekken, waarbij er geen (nauwelijks) neiging tot wegvallen zal zijn en waarbij de rolroeren effectief blijven.

Over de staart: ja, die is erg slap. Maar is dat erg? In de landing zie je de staart soms vervaarlijke slingers maken, maar hij blijft wel heel en tijdens het vliegen heb je er echt geen last van. Hou in gedachten dat dit geen precisie vlieger is, maar gewoon een schuimpje om lekker relaxed wat mee te vliegen.

ok dan weer wat geleerd :D
moet zeggen dat ik nog geen flaps of dergelijke heb ingesteld
over de staart ja die blijft heel ik dacht dat het erg zou beinvloeden in vlucht
vandaar de gedachten voor vertevigen

dat van de roeren gaat ik ook wel ff proberen hoeveel graden zou je adviseren 20 graden ofzoiets ?

grtz lip

Meer zou ik inderdaad niet doen omdat de standaard servo's bij grote uitslagen (Meer dan 100%) en wat weerstand de neiging hebben te strippen.

Lindert,
het inklappen gebeurt in 2 stappen. eerst kantelt het mechanisme ca 30 graden. daarbij klapt de propellor door de vliegwind tegen een nokje zoals je kan zien op de foto's in dit draadje. Na enkele seconden gaat hij dan helemaal naar binnen. Bij de losse zwever zit een printplaatje dat het inklappen regelt in het vliegtuig. Bij de complete set zit dat in de bijgeleverde zender geprogrammeerd. Om zeker te weten dat de prop goed staat duik ik meestal een beetje aan. Als je langzaam vliegt wil de prop wel eens dwars uit de romp steken. Max

Oké zal wel aan iemand va, de club vrage, om met mij alles eens te overlopen als ik er niet aan uitgeraak.

Maar al bij al een goede zwever ?is ie beter dan de GEJS ? of EG

Wat is een GEJS??
Ik kan de DG wel met de Easyglider vergelijken (ik heb beide). Ik heb het idee dat de glijhoek van de DG bij lage snelheden wat slechter is dan de EG, bij hogere snelheden wint de DG het echter naar mijn idee. Het zal te maken hebben met de hele lage Reynoldsgetallen aan de tippen bij de DG, waardoor de buitenkant van de vleugel bij lage snelheden minder goed presteert. Een ander probleem hierdoor is dat bij lage snelheden de respons van de rolroeren wat achterblijft.
De keus tussen de DG en de Easyglider is een persoonlijke. Ik vind de EG prettiger vliegen, hij vliegt wat natuurlijker, en de EG is iets steviger. De DG daarentegen ziet er veel beter uit (schaalmodel) en de uitklapmotor is natuurlijk erg leuk.

ik kon na het lezen van dit verhaal de weerstand niet bieden.. en heb er ook een besteld..
Hij is binnen, nu heb ik een accu erbij besteld (voorgesteld door Staufenbiel), maar dit is een 2250 Mah joekel..
Hij past wel, prima zelfs, maar als ik lees dat er met 1300 gevlogen wordt?

na ja, we zien wel even hoe het gewicht en z-punt uitvalt!

Ik heb dr zin an! ;-)

Bij mijn Tulix zat inderdaad een 3S1300 bijgeleverd. Maar er zitten bij mij ook enkele plaatjes metaal in de neus gelijmd. Als je die verwijderd kom je wellicht heel aardig uit met het zwaartepunt.

Ik vroeg me af, zou dit systeem eventueel te "transplanteren" zijn naar een ander toestel,
hetzij kopieren, en voor hoe zware kisten is dit bruikbaar (turbo of zelfstart maakt niet uit)

Odin

Nou vandaag de maiden samen met Robot gedaan, en hij vliegt boven verwachting goed mag ik wel zeggen.
Direct zonder input vloog hij een mooi pad, helemaal naar het zin.

Maar nu komt het...
Al tijdens de range-test vertoonde de motor een beetje vreemd gedrag en tijdens de eerste vlucht viel de motor bij flink (lees net niet vol gas) af en toe uit, om daarna weer op te pakken.
De besturing bleef verder prima werken. Naar beneden, alles gecontroleerd, leek op het oog niets bijzonders.
Tijdens de tweede vlucht viel de motor gewoon uit, om niet meer aan te gaan.
Nu werkt alles goed, behalve als ik gas geef, "schud" de prop een paar keer heen en weer, alsof hij een willekeurige kant op wil en dit 20x per seconde wisselt.
Daarna stopt het, en na gas uit hoor ik weer de regelaar piep.
Hierna alles weer van voor af aan.

Nu is mijn vraag, wat kan dit zijn?

alvast bedankt,

gr, Marijn

Als de motor uit gaat vallen tijdens het vliegen denk ik meteen aan een bijna lege accu. Als de spanning onder een bepaalde waarde komt zet de regelaar de motor af om te voorkomen dat de accu te ver leeg getrokken wordt, de besturing blijft dan nog wel even werken.

Dat stotteren klinkt als een verkeerd ingestelde timing van de regelaar. Zit de handleiding van de regelaar erbij? Bij het programmeren zit waarschijnlijk een optie 'timing' die verschillende waarden kan hebben (wordt gegeven als hard/soft of als een aantal graden). Even de verschillende mogelijkheden proberen en kijken welke optie het beste werkt.

Hoi Raymond, je begint mijn vaste helpdesk medewerker te worden..
De accu was nog ruim vol, dit hebben we nagemeten toen we weer thuis waren.

Ik zal eens kijken voor de regelaar, voor zover ik weet staat er niets over in de dg-1000 handleiding.

Ik laat het even weten!

Wederom bedankt!

gr, Marijn

Het ziet er naar uit dat je regelaar de geest geeft.......

Er zijn een paar gevallen bekend van DG1000's die dit hebben gehad (Het komt niet vaak voor).

Heb Staufenbiel vanmiddag nog gebeld, maar ze zijn helaas net uitverkocht. Ook de zenderloze ARF versie bij Quartel.
Iemand nog een adres voor deze DG-1000 (versie zonder zender/ontvanger)?

Wordt een hele uitdaging om er nog voor volgende week zaterdag binnen te krijgen... ;)
En anders gewoon pech, dan (na vakantie) over 3 weken weer bij Staufenbiel.

PS: Bij Quartel had een medewerker minder goede ervaringen met dit model, i.v.m. het klapmechanisme bleef de servo vaak brommen/trok de accu snel leeg. Ze hadden diverse retour gekregen... Maar als ik jullie gemiddelde ervaringen hier zo lees, lijkt dit redelijk mee te vallen, bij een goede afstelling van de klapregelaar?

Laatst bewerkt:
Back