Turnigy 9x of dx6i

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tommyboy009, 1 jul 2013.

1. Jorritboerma

Jorritboerma Guest

Heeft frsky ook meer bereik dan? Of blijft dat het zelfde?

2. Vertigo

Vertigo

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Frsky heeft in elk geval een beter frequency hopping algorithme, en is dus beter bestand tegen storingen. Das vooral een factor als je ergens vliegt met heel veel 2.4 GHz zenders, als je op je eentje vliegt maakt dat in de praktijk weinig uit.

Qua puur bereik, misschien, niet zeker, maar de 1+Km die ik met de stock zender haal vind ik zat. Als je meer wilt dan dat en niet enkel line of sight wil vliegen (bv voor lange afstand FPV, allicht illegaal hier) kan je beter meteen naar een UHF systeem overstappen.

3. Jorritboerma

Jorritboerma Guest

hmm,, jij haart 1+km uit je zender... ik haal meer dan 50 meter niet.
    ik dacht dat dat aan dat ik in de stad vlieg lag maar toen ben ik even een bos op gaan zoeken maar na 50 meter komt mijn quadcopter gewoon nog steeds uit de lucht vallen!
    wat doe ik fout!?

4. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    @Jorrit mogelijk een kabelbreuk in je ontvanger antenne? Ook ik haal met de Frsky set een flinke afstand ondanks dat ik ook 1.2 Ghz FPV zonder LPF heb.

Je kan ook in je module en ontvanger even controleren of de coax kabeltjes nog wel goed op de print zitten (dit is een mini connector).

Wat betreft KK geen fail safe .... correct dit is een relatief "domme" controller maar neemt niet weg dat het een van de beste om mee te beginnen is zeker door de community firmware (remote PID / Sonar etc etc) en natuurlijk de LCD. Het is voor beginners de eenvoudigste controller om zelf te leren vliegen (ipv een naza die alles voor je doet) en je hoeft geen programeer kennis te hebben wat velen toch afschrikt. Dus tja je bent afhankelijk van de fail safe van je receiver en laat de meeste receivers die functie hebben :).

5. Vertigo

Vertigo

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Ik heb voor alle zekerheid effe op google earth gekeken, de straat die ik getest heb is 750m lang. ok, das geen Km, maar dat was ook nog eens met een FPV video zender (op een autootje gezet om te testen :p) en in een woonwijk waar iedereen wifi heeft. 50 meter is zeker niet normaal.

zorg ervoor dat je antenne "scheef" staat en dus niet gericht naar je model, maar 90 graden gedraaid. Dan nog lijkt 50m me extreem slecht. Kabel breuk kan zijn, misschien is er een draadje los (open je zender eens en check), maar als je zender ooit aangezet is zonder antenna, en die is ie allicht kapot.

HOe dan ook, als ik maar 50m haalde zou ik ook wel snel een andere module/ontvanger kopen. Voor de prijs ervan kan je niet te lang sukkelen, maar normaal is het zeker niet.

6. kammetje

kammetje

Lid geworden:
    5 okt 2012
    Ik heb identiek probleem dat ik met mijn T9x zender maar 50 m haal....
    Heb nu een nieuwe ontvanger gekocht...

7. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Bij Naza ben je ook afhankelijk van je receiver! Die moet ook failsafe ondersteunen om deze te kunnen doorgeven aan de NAZA!

Met mijn Spektrum DX7s (US version) heb ik tot 1km gevlogen met een 1.3ghz vtx erop :D. Dat was wel line of sight uiteraard op wat hoogte.

8. Vertigo

Vertigo

Lid geworden:
    9 mei 2013
    De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dat nogal gehoord heb, terwijl anderen dan weer meer dan 1 mijl halen (daarom dat ik de mijne direct getest heb). Ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft, maar de mijne is een V2.

Hoe dan ook, best eerst effe testen voor je vliegt. 50m is niks.

9. Jorritboerma

Jorritboerma Guest

graag laten weten of het helpt :)

10. Jorritboerma

Jorritboerma Guest

hmm,, net even mijn ontvanger van 9x open gemaakt maar geen breuk te vinden nou ja ik vind het probleem vast nog wel een keer en anders koop ik een nieuw van 7 euro :p

11. cor123

cor123

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Hoi Jorrit,

Ik heb nog een nieuwe ontvanger liggen, die mag je wel gebruiken om te kijken of het probleem in je ontvanger zit of ergens anders. Laat maar wat weten.

12. Ridder

Ridder

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Ik heb onlangs een 9xr aangeschaft met Frsky Rx en Tx.
    Deze dus: FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX

De Rx en Tx zijn allebei V2.....moeten die ook geflashed worden (iig de receiver) om het volle potentieel te benutten zoals FS voor bij een Naza-M (van Phantom)?
    Dat flashen zie ik nl. niet zitten: ik heb geen computers meer met een COM-poort.....

IK heb de spullen nog niet binnen, maar ben me alvast aan het oriƫnteren

edit: ik zie dat er ook een USB versie is: de FUCK3

Laatst bewerkt: 5 jul 2013
  13. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Om een 9xr te flashen heb je een USBasp nodig. ik heb zelf een tijd Er9x erop gehad maar ga nu ivm benaming flight modes over op OpenTX voor de 9Xr.

Als je de Frsky module en ontvanger wil flashen hed je de flash tool van Frsky nodig. Heirmee kan je bijvoorbeeld je D8RII Plus flashen naar een D8RII XP waarbij je de CPPM firmware kan gebruiken (controleer of je controller CPPM ondersteunt!)

Ik weet niet waar je woont maar er zijn genoeg mensen die je kunnen / willen helpen.

14. Vertigo

Vertigo

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Hmmm.. een week of twee geleden had ik mijn 9x getest tot meer dan 700m. Vandaag probeerde ik nog eens. Amper 100 meter.

Twee verschillen, eentje maar relevant denk ik: vorige test was met de stock firmware, deze keer met ER9x. Vorige keer was op een RC autootje, deze keer met mijn quad (het is niet uitgesloten dat daar ergens storing op zit, dat probeer ik later nog wel met enkel de ontvanger).

Past dit in een stramien van anderen hier? Diegenen met een bereik van maar 50m, was dat met de stock firmware, of een alternatieve?

15. Jorritboerma

Jorritboerma Guest

ik zit op een quadcopter met een 5.8 fatshark fpv systeem. en ik had de stock firmware..

16. Vertigo

Vertigo

Lid geworden:
    9 mei 2013
    effe getest zonder quad, enkel de ontvanger, en dat verandert niks. Ik zie wel dat de ontvanger antenne lichtjes beschadigd is, misschien zit hem daar in, kan intern gebroken zijn. Ik zal eens kijken of ik een andere antenna kan solderen aan de rx.

Edit: opgelost. Inderdaad was de antenne kabel kapot. Heb ik gisteren effe geluk gehad!

Een andere antenne op de RX gesoldeerd en zelfs als ik de tx antenna naar de ontvanger richt, of met een huis er tussen haal ik 500m, en 700+m (straat is niet langer :) ) line of sight als de antennes +- evenwijdig liggen.

Heb meteen heel de rx antenna maar in heatshrink verpakt.

Laatst bewerkt: 6 jul 2013
  17. Ridder

Ridder

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Ik ben van plan om OpenTx op de 9XR ga zetten, en dat zal wel lukken denk ik.
    De Rx (Frsky D8RII+) zal ik ook moeten gaan flashen met XP FW om cPPM te kunnen gebruiken. In de Phantom zit nu een Naza M+GPS met een simpel ontvangertje van DJI, wel met cPPM: 1 servo kabeltje van Rx naar Naza-M.

Ik heb beide kabeltjes besteld, maar als er iemand in de buurt woont die het al een keer gedaan heeft......graag!!
    Ik woon halverwege Rotterdam en Hoek van Holland.

18. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Ik heb het al diverse keren gedaan en is een simpele aktie.
    Opentx is zeker een aanrader controleer wel even welke cpu in je 9xr zit de eerdere versies hadden een m64 maar wegens tekorten zijn ze vanaf maart 2013 de m128 gaan gebruiken deze heeft meer geheugen.

Wat de cppm betreft voeden kan je ook met je programmer even het 5v draadje op een kanaal zetten (5v aansluiting natuurlijk)

Lees de xp tutorial goed ivm jumper plaatsen om te proggen en na het proggen om cppm aan te zetten.

Grt,
    Jerome

19. Ridder

Ridder

Lid geworden:
    14 jun 2013
    Dan nog even een dom vraagje tussendoor:
    Hoef je alleen de + (rood) op de servopoort aan te sluiten of ook de -?

Ik weet niet of de GND van de USB ook intern op de - van de servopoort zit....je moet natuurlijk wel een stroomkring krijgen.

Ook nog even een oude PC openschroeven voor de jumpertjes....die zitten niet bij de D8RII+

20. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Yepp alleen de + nodig. Verder kan je de jumper gebruiken van A1 (Waar er standaard 1 opzit) (of je moet telemetrie gebruiken dan heb je deze evt nodig om de 5V bec spanning te kunnen meten)

Deel Deze Pagina