Ucellino; zwevertje hout/carbon

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hummel, 21 mei 2004.

1. firefox309

firefox309 Guest

uit balsa maken... als je er geen hebt, in de winkel verkopen ze dat! :)

2. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Ga jij sponseren?

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

Joren: firefox bedoeld waarschijnlijk dat een plankje balsa de kop niet kost, zal iets van 2 euro zijn.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je wel zo'n ding moet bouwen.
    Modelvliegen is een dure hobby, ik snap dat je op jouw leeftijd nog niet zoveel te besteden hebt.

Echter, als je niet de juiste materialen gebruikt, vliegt het straks niet of niet goed en dan is goedkoop toch duurkoop ;)

Succes !

Grtz,
    Menno

4. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Niet dat ik volledig blut ben.
    Maar als ik een plankje zouw kopen zouw de rest van het hout hier maar liggen wegrotten.
    En ja modelbuow vliegen is een dure hobby(verslaving).
    En als je maaar 15 per maand krijgt.
    En nog niet kunt gaan werken in de vakentie.
    Dan moet je toch probreren niet teveel uit te geven.
    Nouw ja laten we maar verder gaan wat dacht je van deze motor ?
    2212/10 1400kv
    Deze kan het gewicht wel dragen op een 2 s.

5. firefox309

firefox309 Guest

als je balsa mooi droog en donker weglegt, kan je het binnen 10j nog gebruiken.

ik bedoel maar , je zegt dat je geen balsa hebt, maar alleen populier triplex.
    het is zonde van je toestel 50gr zwaarder te maken, omdat je te "koppig" (niet kwaad bedoeld) bent om balsa te kopen.

ik bouw voor 20 euro een zwevertje van depron verstevigd met carbon van 1m50 spanwijdte.
    alleen ontvanger en accu niet meegeteld, maar zelfs de servos zitten in die 20 euro.

6. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Leuk voor jouw.
    Maar bijna alle modellen zijn moeilijk te vervoeren.

7. firefox309

firefox309 Guest

en wat is daar het probleem van?
    dat heeft toch helemaal niets met mijn uitleg te maken? of het nu populier, balsa, of depron is...

8. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    Beste firefox,
    Wat Joren wil zeggen is, hij zoekt een toestelletje om te bouwen (liefst een zwevertje) die hij gemakkelijk kan demonteren om mee te nemen op de fiets.
    En het liefst te maken uit depron dat heeft hij in huis en is al gewoon van er mee te werken ( reeds twee toestelletjes gemaakt)
    Ik zie in een vorig bericht dat je een zwevertje van 1,5m in depron hebt gemaakt, zou dat niets voor hem zijn indien het gemakkelijk te demonteren is en indien je er de tekeningen van hebt natuurlijk;)

Groetjes ReneDL

9. firefox309

firefox309 Guest

je kan ook zwevertjes of elektro toestelletjes maken van 1m span, of 1m50 en dat in 3 deelbaar maken.

ik heb van geen enkel depron toestel dat ik maak plannetjes.
    ik heb wat in mijn hoofd, en dat voer ik gewoon uit.
    en meestal vliegt dat prima.
    gewoon een paar regels van het vliegen in acht houden.
    zoals de verhoudingen van romplengte tov spanwijdte.
    gewicht/oppervlakte in het oog houden
    en stevig genoeg voor alle krachten die er op komen.

voor de rest kan je experimenteren met depron, dat het soms te mooi is om waar te zijn.

ik bedoel dus niets slecht.
    maar als hij een populieren staart gaat bouwen, dan komt er zoveel gewicht vanachter op de staart dat je moet gaan compenseren vanvoor (3-4x het gewicht van vanachter)

10. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    De meeste depron toestellen vindt ik onhandig.
    Vooral mijn extra300 hier moet zelf uitkijken goe je hem neerrecht
    om de rolroeren te besparen.
    Ik zal eventjes kijken naar je zwever maaar laten we weer verder gaan.
    Wanneer ik nog eens in mcronse ben zal ik wat half hard 3mm balsa meenemen.
    Maar eerst zorgen dat ik de juiste vleugelbuizen heb.

11. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

mooi ... de discussie is over ? Dan kunnen we weer :eek:ntopic:

ik ben met de vleugelindekking van de linker-vleugel begonnen, hiervoor gebruik ik 1 mm balsa. Hier is de onderzijde aan de beurt, gewicht er op en drogen maar ...

Daarna was de bovenzijde aan de beurt, die loopt mooi rond over de voorzijde. Elastieken bieden een mooie oplossing hiervoor ...

Terwijl dat ligt te drogen heb ik de vleugeltips in elkaar gelijmd, ruwbouw:

En zo moet dat worden linker is inmiddels geschuurd. Ik heb er een extra 1 mm ribje tegenaan gelijmd. Zo kan ik dit makkelijker in de folie zetten en daarna tegen de vleugel aanlijmen.

De lijm van de indekking moet minimaal vier uur drogen, daarna ga ik met de indekking van de rechtervleugel verder.

Ik ben vanavond nog even verder gegaan met de Ucellino. De linkerveugel is compleet ingedekt en daarna heb ik 'm geschuurd tot ie klaar was voor de folie 8)

Eerst de onderzijde opgezet met een heel lage temperatuur, later alles definitief vastgezet op een iets hogere temperatuur.
    Omdat de folie ook op de carbon neuslijst moet, heb ik 'm iets verder laten lopen, zodat ik ook een stukje op de beplanking kon folieen, voor meer houvast.

Zo, even later ook de bovenzijde gedaan en alle randjes en kantjes afgewerkt, strak vleugeltje ... 8)

Daarna de rib afgetekend op de winglet om deze zo goed mogelijk in vorm te brengen, zodat ie mooi aansluit.
    Hier is nog wat snij- en schuurwerk nodig ...

De winglet is inmiddels klaar en in vorm geschuurd ...

Even later, nou ja even ... wat een ^&^*%^&($* werkje ! Anyway: even later de winglet ook in de folie ... 't is niet 100 % naar m'n zin, maar ik doe het er mee ...

Kon het even niet laten om de winglet er aan te lijmen en even een plaatje te schieten 8)

Uiteindelijk was ik toch wel blij met het resultaat :?
    Toen ik de rechtervleugel pakte viel me op dat er een stukje uit de achterlijst was ... wat is dat nou, nog geen meter gevlogen en nu al schade ;) ?

Nou ja, ligt al op de werkbank met een nieuw stukje erin gelijmd. Morgen is de rechtervleugel aan de beurt.

To do lijstje voor morgen:
    - indekking maken en lijmen
    - gehele vleugel schuren
    - folie er op maken
    - winglet in vorm schuren
    - fole er op maken
    - winglet tegen vleugel lijmen

Je ziet het, nog genoeg werk aan de winkel :)

Grtz,
    Menno

Laatst bewerkt: 12 mei 2010
  12. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Jij hebt genoeg werk aan de winkel en ik moet naar de winkel.
    Hoe zit met de servo,ontvager,..gaten in de romp?
    Eerst aan elkaar lijmen?

13. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009

Ik twijfel niet aan je bouwwijze en voor ieder werkt andere lijm het prettigst, maar ik lijm mijn vleugels (behalve vleugelpennen etc.) altijd helemaal met CA.

Dit werkt perfect en is hierdoor echt in enkele minuten alles handvast. Zo bouw je dergelijke kleine vleugeltjes, als alle onderdelen verder klaar liggen, in twee uur tijd!

Tis maar een suggestie.

Hoe is het trouwens met de torsiestijfheid van de vleugeltjes? Het lijkt erop dat de indekking alleen aan de bovenzijde langs de neuslijst wordt aangebracht. Verder nemen de diagonalen natuurlijk een deel voor hun rekening. Ben benieuwd :).

Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

Bedankt voor je reactie. CA gebruik ik ook wel hoor, echter dat geeft heel weinig verwerkingstijd.

In sommige gevallen, zoals de indekking, is het wel lekker dat je alles nog even na kan lopen en hier en daar wat kan klemmen voordat de lijm al uitgehard is, vandaar dat ik regelmatig met de PU-lijm werk.

Het carbon is allemaal wel met CA verlijmd aan het balsa.

Verder geeft CA nogal een harde verbinding, beresterk ... maar ook broos. Afhankelijk van de toepassing kan dat ook een argument zijn om voor een andere lijm te kiezen.

Als modelbouwer zal je het wel herkennen ... ik heb z'n 15 lijmsoorten op m'n werkbank ;)

Grtz,
    Menno

15. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006

Een clubgenoot heeft ( had ? ) er ook ééntje...

mvg

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Dat klopt dit is een ucellino.(wel met de oude romp)

17. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Klopt. Uhu-hard heb ik in het verleden ook veel gebruikt. Voordeel daarvan is het meer vullende vermogen en inderdaad wellicht wat meer tijd ;). Kan ook aan mij liggen. Soms moet het gewoon snel ;).

18. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Dirk,

kan het zijn dat die clubgenoot van jou dat ding ooit overgenomen heeft van de ontwerper ? Het lijkt er namelijk heel veel op ...

Er zit wel een foutje in het V-staartje zo te zien. De tips van de V-staart horen gelijk met de roertjes te vallen.

@Discus: soms moet het snel, ik heb ook van die dagen ... maar dan bedenk ik me weer dat het hobby is :D

Ik was trouwens vergeten je vraag over de torsie-stijfheid te beantwoorden. Datzelfde vroeg ik me ook af toen ik het vleugeltje klaar had, dus maar eens even gevoeld ... nou ... die diagonaaltjes doen hun werk hoor, mooi stijf vleugeltje. En zoals gewoonlijk is dat na het folie aanbrengen nog beter geworden :thumbsup:

Grtz,
    Menno

19. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Eigenlijk een belangerijke vraag die nog niet gesteld is.
    Waar moet het zwaartepunt liggen?(hoofdligger?)

20. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    :sleepy:Het is hier een beetje still vandaag..
    Ik kom van de winkel.
    Ik heb mijn motor en carbonnen baren ingewisselt.
    Ik heb nu 4mm staaldraad 2 keer 6*5 holle carbonnen buizen
    prop voor de motor 3mm balsa( deze opp is veel kleiner dan die populier dus zoveel heb ik niet over).Nu ben ik de v-staart een 1 romp helft aan het aftekenen.

Laatst bewerkt: 14 mei 2010

Deel Deze Pagina