Ucellino; zwevertje hout/carbon

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hummel, 21 mei 2004.

1. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    ha hans,

het gaat niet alleen om het carbon. ook het verenstaal en populieren multiplex heb ik niet.
    en misschien heb ik ook niet genoeg 1,5mm balsa. uiteindelijk blijft er dan toch niet zoveel over :wink:

ik zou toch ook heel graag een volledig pakketje willen hebben.
    heb ik alleen nog een klap-prop en folie nodig.

Mooi om te horen dat de paketjes al bijna klaar zijn. Ik hoop dat ik nog bij de eerste 10 val!?!?!?!

groetjes Michiel

2. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hallo,

Met een beetje geluk kan ik in de loop van de komende week de eerst kit's afmaken.

Hans

3. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    ha, mooi om te horen!

ik zal je tegen die tijd wel even pb'en met gegevens (als er tenminste geen/weinig wachtenen voor mij zijn?)

4. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Hij is klaar. Ben benieuw hoe hij vliegt.
    Ik hoop dat het morgen een beedje zweef weer is.
    Alles moest zo vermogelijk naar voren ivm zwaarte punt

5. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Dammm! Da's snel gebouwd zeg... binnen een week vliegklaar!

Zwaartepunt ligt op ongeveer 50mm van de voorlijst (ter hoogte van de romp), maar kan evt. wel een 10mm naar achteren hoor, let wel even op dat je evt. met downtrim de boel weer uittrimt.

Zorg er ook voor dat de klapprop vrij uit/in kan klappen, zo te zien zit de regelaar daar bovenop evt. in de weg.

Tja, brushless/lipo, dat is 10 seconden motorloop en thermiek zoeken, en dat kan je dan 35 keer herhalen...ben benieuwd!

Hoeveel weegt-ie nu vliegklaar? Ik probeer morgenmiddag nog even langs te komen...wellicht tot morgen,

Hans

(ziet er trouwens goed uit dat zwart/rood transparant!)

6. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
  7. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Dat ging idd best goed vanmiddag tussen de buien door...

Erg leuk om te zien dat het kistje met een brushless set-up (Typhoon 6-3D, een 9x5 Graupner klapprop en een 3s1p 1000 lipo-pack) nog steeds heel beheersbaar vliegt. Nou is windkracht 4 tot 5 niet echt het meest ideale zweefweer voor een kistje dat nog geen 400 gram weegt, dus dat belooft nog wat voor die mooie (!) zomerdagen die gaan komen.

Mochten er na-bouwers zijn die het niet zien zitten om de tekening te downloaden http://www.modelhobby.org/ (klik op Ucellino tekeningen); ik heb extra setjes tekeningen (900x800) laten plotten, dus als je daarin geinteresseerd bent, laat het maar even via een PB weten...(kosten zijn 5 euro incl. porto).

Hans

ps Gert-Jan & Jan bedankt voor het filmen en posten :)

8. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Geen probleem Hans neem je hem maandag mee? dan kunnen we sigroom zweven :D

9. rumble

rumble Guest

Kan het toch niet laten...........

Vandaag wat hout gehaald (EUR 10) en een oude vishengel gesloopt (nieuwwaarde EUR 4). Ik ga proberen om dit mooie zwevertje op de ouderwetse manier te bouwen. Dus een houten hoofdligger. Een houten staartboom was ook wel gelukt maar ik ga een stuk van de vishengel gebruiken daarvoor. Helaas worden de vleugels niet doorzichtig omdat ik nog zat lightfilm heb liggen. Ook over de diagonalen in de vleugel moet ik nog even nadenken of ze bij deze bouw nog iets toevoegen. Verder een kleine aanpassing aan de romp, soort sandwich constructie met 6mm balsa in het midden en 1,5mm triplex aan weerszijden. Ook omdat ik dat nog heb liggen. We zullen zien..........

Ik moet wel zeggen dat de tekeningen erg mooi en duidelijk zijn. Nog een talent van Hans! applaus!

Jan-Peter

10. Gert Jan Bastiaans

Gert Jan Bastiaans

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Gister gevlogen met wind stil weer
    10 sec moter loop en 10 min zwever er was geen termiek (laat op de avond) of ik kon het niet vinde. Dat is wat eerder denk. Maar eens achter Hans aan vliegen. :)

11. rumble

rumble Guest

Het is gelukt....... 380 gram Ucellino.
    Heerlijk bouwen, recht toe recht aan......... geen ingewikkelde en onlogische details, gewoon snijden, zagen en plakken.

Ontwerp iets moeten aanpassen aan de AXI motor en de Lipo accu die ik al had liggen.
    Vleugel gebouwd uit volledig hout zonder diagonalen en iets opstaande tippen (mooi gezicht). V-stelling vergroot naar 18 graden.

Vleugel is niet meer deelbaar en zit met twee nylon bouten op de romp. De romp is hiervoor iets verhoogd.
    Romp ontwerp verder aangepast aan de 40mm spinner van de klapprop en de diameter van de AXI motor.

Dit had een iets grotere "buik" tot gevolg maar dat is alleen maar prettig om de 2 cellen Lipo kwijt te raken.
    Romp is opgebouwd door twee 4mm populieren triplex zijpanelen met daartussen 6mm balsa.

Het stuk vishengel voldoet prima als staartboom en via twee aluminium buisjes en 1,2mm staaldraad worden de roeren aangestuurd.
    Op de roeren zitten hevels van een shockflyer. Deze zijn nog na te stellen middels een klein schroefje.

De accu en de ontvanger zijn verzonken in de romp. Ook de motorregelaar zou op deze manier ingebouwd kunnen worden waardoor de romp niet breder is dan een mm of 18.
    De servo's zitten in een gat in de romp en bevesigd op de zijwanden.

Zo zie je maar weer een simpel en zeer doordacht ontwerp kan perfect aangepast worden aan je eigen wensen. Hans, petje af !

12. Marang

Marang Guest

Ik wil dit model misschien als beginner gaan bouwen vooral omdat de tekeningen zo duidelijk zijn.

Welke elektronica zoals zender, ontvanger, servo, accu, enz raden jullie minimaal aan om met dit model te vliegen?

13. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hallo,

Over de motorisering kan je in dit draadje eea vinden (van speed400 tot brushless).

Qua accu's zou je zowel lipo's als NiCd/NiMh cellen kunnen gebruiken.

De besturing het liefst met een V-mixer ivm de V staart (bijvoorbeeld multiplex pico/cockpit / futaba FC16,FX18 of FF7 / graupner MX-12/MC-12). Stel dat je een eenvoudige zender hebt zoals de Skysport (zonder mixer) dan kan je een v-staart mixermodule (Simprop) tussen de servo's en ontvanger plaatsen, zodat je toch deze functie kan sturen.

Servo's: elke 6 tot 10 grams servo

Ontvanger: klein, bijvoorbeeld Multiplex pico / Graupner R700 / Futaba 147 / ACT micro6 / Jeti REX5MPD / Schulze 538 / MzK quatra/sexta

De regelaar afhankelijk van de motor een 15-20 A brushed of brushless met Bec van minimaal 1A.

Succes,

Hans

14. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hallo,

Ik moet een boel opruimen ivm komende projecten...ik heb nog voor een aantal Ucellino's tekeningen en carbon setjes (neus&hoofdligger+staartbuis) liggen...

Dat betekent dat je zelf de ribben en rompdelen moet maken, maar dat mag voor de gemiddelde bouwer geen probleem zijn!

Kijk even hiernaar:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=356522#356522

Hans

15. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    hellow!
    ik zou hierop een gewone staart willen plaatsen
    zou dit andere vliegeigenschappen geven?

mvg ruben

16. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hallo,

Je kan er idd zo een kruis of T staartje op zetten, zorg dat je dan als oppervlakte voor het stabilo en kielvlak de geprojecteerde oppervlakte neemt van de V-staart.

Zorg wel dat je beweegbare gedeelte van het kielvlak ongeveer 40% van het totaal is van het kielvlak.

Succes met bouwen, en laat maar eens weten in dit draadje of het allemaal gelukt is,

Hans

17. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    wrm wel 40 procent? is dat niet veel?
    op mijn andere zwever is dat zo veel niet hoor
    ik denk dat ik gewoon de staart van mijn ene zwever volledig ga opmeten
    en dan met de juiste schaal omzetten naar een gepaste staart voor deze zwever

als mijn zwever 1.80 m is, zal de staart procentueel evenveel schelen als spanwijdt van de zwevers zullen schelen zeker?

mvg ruben

bespannen jullie dat met zelfklevende folie? of met krimpfolie... want ik ben bang om de vleugel krom te trekken met krimfolie

18. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    hoe zit dat trouwens met die vleugeltippen?
    ik heb het plan afgedrukt maar wat met die vleugeltippen?

19. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    bespannen jullie dat met zelfklevende folie?
    of met krimpfolie?
    want ik ben wat bang dat de vleugel zal krom trekking onder de spanning die bij krimpfolie ontstaat ...

20. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    hé zeg,
    hoe krijgen jullie die besturingsstaafjes door die koolstofstaaf (=romp) ?

daar is toch geen plaats voor?

Deel Deze Pagina