Ucellino; zwevertje hout/carbon

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Hummel, 21 mei 2004.

1. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hi Ruben,

- die 40% is nodig om diverse redenen; heeft te maken met een korte hefboomwerking, V-stelling van de vleugel en de voorwaartse pijlstelling van de vleugel. 40% is sowieso een goede vuistregel voor een langzame zwever.

- de tippen zijn gewoon plankjes (?) met wat verstevigingen; kijk het draadje even door, er wel een paar foto's waar je het op kan zien.

- bekleden met Oracover-light of een andere lichte film die idd niet te heftig krimpt en de boel kromtrekt

- de staartboom is van buis en niet massief...gewoon een sleufje in de buis maken (een stuk of 5 gaatjes 2mm achterelkaar boren en vijlen). Ik heb bij het orgineel de stuurkabel gewoon buitenlangs laten lopen en met tie-wraps vastgezet... werkt prima!

Kijk anders ook eens in het algemene en beginnersforum (is niet cynisch bedoelt) naar topics over bouwen in het algemeen; hier is een boel informatie te vinden.

Ik heb inmiddels al een aantal Ucellino's gebouwd en gezien van andere mensen. Geen een was precies hetzelfde, maar ze vlogen wel allemaal erg leuk en soms heel erg goed zelfs...geheime tip hierbij: zorg dat je vliegklaar in de buurt van de 375-400 gram komt.

Succes!

2. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    ok !
    dat zal ik doen !

ja beginners topic en zo zouden wel goed voor me zijn :lol:
    kheb vroeger nog gevlogen van mn 9de tot ik 13 of 14 was
    en steeds met benzinemotortjes gevlogen. en 1 maal met een ARF zwever maja, arf é :|

dus nu wil ik de draad met het modelbouwvlieg weer oppikken maarja, het zit soms wat ver weg :p

gegroet !

oja, julie batterij enzo? plakken julie die gewoon vast met van die dubbelzijdige kleefband?

aja !
    kheb daarnet eens in mijn doos van vliegspul gekeken en ik heb daar zo een systeempje gevonden om toch een V staart te kunnen besturen zonder mixer. EN het is niet zo een electronisch snufje, het werkt volledig mechanisch. Zal strax eens wat fotootjes ervan nemen... hopelijk werkt dat systeem, want zo een V staart heeft minder kans op beschadinging bij een landing in hoog gras.

3. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hi Ruben,

De accu's kunnen met klitteband(zelfklevend) vastgezet; neem dan wel de veloursvariant, die houdt veel beter. Je kan ook gewoon met een paar elastieken de boel vastzetten, geheel naar eigen inzicht...

Zo'n mechanische mixer werkt goed, maar maakt de boel wel gecompliceerder... Als je zender geen mixer heeft kan je een losse mixer kopen die je tussen ontvanger en servo's zet. Deze kosten tussen de 15 en 25 euro.

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=21&products_id=709

(dit is ook een goed adres voor bl-motors lipo's regelaars etc.)

Succes!

4. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    haj !
    ik weet dat ik daar vroeger was voor gaan informeren in 2 modelbouwwinkels hier in de buurt, en geen enkele kende dat. ik had toen achter een V-tail mixer gevraagd.
    telkens zeide ze dat ze dat niet kenden maar wel de mechanische versie ervan hadden . nu heb ik dus de mechanische versie. maar dat zal wel lukken :lol:

ik ben momenteel aan het twijfelen tussen 2 batterijen ... het gaat telkens over een NiCd exemplaar.

de ene weegt 50 gr de andere weeg 160 gr
    6 cellen 8 cellen
    7,2 V 9,6 V
    110 mah ? mah (maar wel veel)

welke batterij zouden jullie nemen?
    met de batterij van 50 gr zal de motor minder krachtig zijn,
    zal ik korte motortijden hebben. maar zal hij wel goed zweven !
    met die van 150 gr zal ik een veel krachtigere motor creeeren, veel meer motorlooptijd maar wel een stuk zwaarder,... dus minder lang zweven...(minder thermiekgevoelig,...)

wat is jullie advies.

hoe lang denken jullie dat ik kan vliegen met die batterij van 50 gr?
    als ik 1 minuut motorlooptijd gebruik om hem HOOG op te trekken...
    hoelang mag ik dan zweven? .... maw. wat is het verbruik van 2 mini servootjes ...

5. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    110 mah is wel erg weinig. De originele van Hummel heeft geloof ik 8 cellen van 650mah. Dan kun je een paar keer omhoog.

6 cellen van 110 mah op een 6v 400 zou kunnen werken, maar dat betekend maar een of 2 keer klimmen. Maar dan moet je de neus ook weer verlengen om het dat lage gewicht met je balans punt uit te komen..
    En idd je verbruik voor de ontvanger en de servo's moet je ook nog meenemen. Maar die weet ik niet.

6. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hi,

Vergeet die 110 mAh cellen, die zijn leuk voor een lichte ontvangeraccu (dlg/parkflyer), maar zakken qua voltage direct inelkaar als ze meer dan 1 ampere moeten leveren. De speed 400 trekt met een 6x3 klappropje minimaal 5 A...

Als je het geld er voor over hebt zou ik een 'fietsbel'buitenloper of een ander klein buitenlopertje met een simpel 10A regelaartje voor 35-40 euro kopen en een 2-3 cellen lipopakje van 500-1000 mAh.

Daarmee blijf je onder de 400 gram en kan je zeker een keer of 15 naar een comfortabele thermiekhoogte klimmen. Zelfs zonder thermiek zit je dan zomaar een minuut of 20 in de lucht...

Mocht je toch gewoon met een speed 400/6x3 klapprop willen vliegen kan je evt. ook met een pakje van 7 penlites NiMh vliegen. Die kostten weinig en kunnen nog net met 5A uit de voeten. Tip: bij de Action(voordeelshop) hebben ze 2x 1800 mAh penlites voor 0,99 euro...op die manier kan je voor een paar euro zelf een pakje solderen. Nadeel: het is wel wat aan de zware kant, maar je hebt wel 10 minuten motorlooptijd!(effectief haal je er ongeveer 1400 mAh uit voordat de spanning onder de BEC-afslag komt)

Deze penlites moeten wel met een goede deltapeak lader geladen worden met 1,5 tot 2,5 A. In het subforum accu's kan je hier meer over vinden.

Hans

7. ruben m

ruben m

Lid geworden:
    21 jun 2005
    maja ik ga dan mijn grotere batterij gebruiken :lol:

8. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    @Hummel

Kun je ook de DWG of DXF posten of mailen?
    Ik wil namelijk een xl versie maken met ailerons en iets langere vleugels.

9. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
    Hi Arie,

Ik heb een PB'tje gestuurd!

grtz,
    Hans

10. Paul Siemons

Paul Siemons

Lid geworden:
    16 sep 2002
    Zou je die XL versie , indien je wil natuurlijk, ook met ons willen delen als je tekening is aangepast?

Mvg,
    Paul Siemons

11. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Natuurlijk deel ik dit.....waar is een forum anders voor? :D
    Ik denk dat ik ook nog wel wat foto's ga posten als ik zover ben.

12. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Nou daar gaan we dan....een Ucellino-XL. 177cm
    Ik heb de tekeningen van hans gekregen en ben maar even aan het prutsen gegaan.
    Ik het de vleugels verlengt en ailerons toegevoegd.
    Door de ailerons kan de V-stelling ook wel wat minder...5 graden dus.
    Alleen de romplengte ben ik nog niet uit.....moet deze langer?

tekening (let er op dat de lengte van de koolstof stokjes op de tekening nog niet klopt)

13. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    welke brushless setup gebruik ik nu best als ik er ook 1 wil maken? wel de gewone niet de xl
    en Hans, je hed toevallig geen carbonsetjes meer liggen? :)

14. gertbartelink

gertbartelink

Lid geworden:
    15 jun 2003
    Kampen "The city that rock's, the city that never
    Koolstof...? Hoor ik daar koolstof ?

Gr Gert

15. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    De link naar de tekening op 15 A4 tjes werkt niet meer... :(

16. Hummel

Hummel

Lid geworden:
    13 aug 2003
  17. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    OK, die doen het :p

heb ik weer een paar leuke projectjes de komende winter......

thnx, Nico

18. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    De bouw van de Ucellino XL is begonnen. :D

19. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Hij is af....na wat aanpassingen is het een superzwevertje geworden.
    Ik heb de romp aangepast om het zwaartepunt te kunnen halen.
    De romp is verlengt en de accu(lipo 1300mAh) tussen de motor en servo's geplaatst.
    Vliegklaar gewicht is ongeveer 500 gram.

Afgelopen weekend zijn we in duitsland geweest om te vliegen aan de helling.
    Door de wat tegenvallende termiek was het met wat zwaardere zwevers hard werken om boven te blijven.
    Door de lage vleugelbelasting was het mogelijk om van het kleinste plukje warme lucht gebruik te maken.
    Binnenkort plaats ik hier wat foto's.

20. ariekraakjr

ariekraakjr

Lid geworden:
    17 aug 2005
    van voor naar achter: zack-combat, Spirit, Ucelino XL en een Electra.

Ucelino XL lekker op hoogte

Deel Deze Pagina