Ethyleen glycol. Mijn Leyland mini heeft zo een 20 jaar op blauwe specificatie gestaan.
Dat was in de jaren '80 bij Shell of Haagse autoshop verkrijgbaar.
Ging het koken, was het tijd voor een nieuw thermostaatje.
Alleen was ik dat altijd voor, want zo een ding koste snot. Voor een aantal jaren na een lange stilstand en plaatwerk restauratie toch maar verkocht. Benzine er op, puntjes schuren. Starten lopen en kort een blauw kuchje. De Mini reed ik al die jaren op puur. Nimmer gesodemieter qua roest. Het aluminium thermostaathuisje roestte altijd, ook al waren ze nieuw in de verpakking.
De auto rijdt nog steeds, nieuwe liefhebber. Blok is geheel gietijzer. BMC A series.
Mijn oude Ford Granada Coupé 2.3 stond ook op blauwe stof.
Mocht graag planken, dus die V6 spuugde die de koppakkingen er rap weer uit. Olyslager was mijn grootste vriend.
Mijn latere Italiaantjes heb ik al die jaren op Agip rood gezet, later werd dat Eni.
Een enkel blok heb ik wel opgeblazen. Aan te rekenen op onbekende eeuwige km standen.
Brak er een klep, gaf totaal ravage. En kreeg je sowieso alles inzichtelijk.
Maar zware verrotting kwam ik eigenlijk nooit tegen onder mijn vlag en bezit. Beetje geluk.
Heel wat reparatie delen in handen gehad, alles vloog je om de oren, en tijdens de rit was een schepnetje acher de wagen handig geweest... heb me totaal suf gesleuteld.
Heel soms kwam je corrosie tegen in een kop, onderhoud niet naar behoren geweest.
Bij Fiat Spiders voorbeelden gezien, daar waar ik bij mijn garagist kon en mag sleutelen.
Had men water in het systeem geknikkerd, niet eens gedestileerd. Wist men veel?
En reed men er nog effe een paar seizoenen stevig mee door tot het brak.
Garagist wist het altijd op te lossen. Liet de schoorsteen keurig roken.
Onlangs mijn mijn bijna 40 jaar oude klassieker voor koprevisie gedaan. Lampredi pur sang.
Nog eerste pakking af fabriek.
Het oliespoor over de uitlaat werd me te gortig. De ton nog niet gezien. Geheel geen corrosie.
Heeft in z'n leventje 14 jaar in een droge loods gestaan. Weg gezet met rode.
Bij de werderopstart extreme beurt gegeven, daar waar ik bij kon voor een safe run, vervangen.
Overigens ieder jaar een grote fix gedaan. Nu is alles mooi droog.
Bij die opstart? Wel kristallen bij de waterpomp. De afdichting bedorven.
Alle oliekeerringen bedorven, uitgehard en alles vervangen. Waterpomp, distributie en spanrol gaan te gelijk.
Remolie samenstelling niet verwarren met koelvloeistof. En vaste prik, iedere 2 jaar vervangen.
Trekt water aan, en dan rot de boel hard weg! Klassieker en modern!
Punt is, als je V8 doorrot op de vries pluggen (wat eigenlijk gaten zijn om het gietwerk te kunnen verrichten)
kan dat te wijzen zijn op vorig gebruik of een verkeerde koelvloeistof. Verder gewoon leeftijd!
Bij motorrevisies is het niet ongebruikelijk er nieuwe vriespluggen in de drukken.
Keuze van het juiste koelmiddel is belangrijk en iets om over in te lezen, gelijk correcte motorolieën.
https://www.klassiekerweb.nl/onderhoud-tips/geen-g12-antivries-in-oldtimers/
Frituren van motoren gebruik ik de pure rode van Eni. Spul is nu echt duur aan het worden.
Dat reinigt goed. Ik zet het op 160 graad in een 22,50 euro Aldi frituur.
En dan weg wezen van de walm. Geen plastics en rubbers, het verbrand. Alleen metaal delen.
Je kunt etsen met HG tuingereedschaps reiniger. 85% Fosforzuur.
Dat gebruik ik als roestoplosser. Zet roest om in stabiel ijzerfosfaat. Meestal meerdere behandelingen.
Dasty was een verrast-ie! Motor pik zwart na koken op fornuis. Dat ging fout?
Nope! Neerslag, wasser en spoelen, en er onder mooi blank metaal. Tof!
Je kunt het HG ook als ets-stof gebruiken op aluminium. Ik verdun het dan wel. On the fly aangelengd. Kwastje wetten. Maar de motor is dan al ontdaan van alle gort.
Je moet ongelofelijk opletten, en weten wanneer je moet stoppen, anders slaat het door.
Dus eerst een proefstukje op meuk voor de juiste timing.
Maar deze OS 80-H kreeg ik er netjes mee. HG. Ding was te goor om aan te pakken.
Koelvoeistof, daarna pas de HG-ets.
Drijfwerk, kamzuiger motor, ring, bleek jungfaulich. Prachtige compressie.
Een bi-plugger (voor starten gloei je er slechts 1 op, de ander feest vanzelf mee, als een Kaag op een tafel)
Propmeneemer helaas een beetje mishandeld. Het komt ook als meuk binnen verpest in onkunde). Op een dag tref ik wel weer een nette.
Gr Bas