VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 19 mrt 2010.

1. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Sommige mensen zeggen dat een 37 inch lcd tv verborgen achter een spiegel overdreven luxe is op zo'n boot... (is het ook wel een beetje ) Maar traploos regelbare boeg en hekschroef is vele malen erger ;) Geweldig :thumbsup:

Enne.... schakelt die van jou ook automatisch uit wanneer je de b/h schroef 15 min ongebruikt laat? :p

Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Lex,

Nog een kleuroptie: De meest recente boot: donkerblauw met het zwarte windschermframe.

Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  3. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Merlijn,

Vind je het erg dat ik die blauwe niet mooi vind? Ik vind hem niet mooi namelijk .. ;) In model wordt het dan snel een speelgoedbootje. Waarschijnlijk blijft het bij donker grijs, al dan niet metalic, met een ruit met rvs / chroom frame. Ik heb net bedacht hoe ik dat voor elkaar ga krijgen :cool:

Interrieurbouw: gaat redelijk, maar ga ik niet doen bij dit model.
    Naaimachine: noppes, nada! Maar daar heb ik m'n mannetjes, of eigenlijk vrouwtjes voor!

Apropos naaimachine, welke kleur kussens is gangbaar voor een donkergrijze VD?

PS
    Mijn TV wel ..... :sleepy:

Laatst bewerkt: 9 mei 2010
  4. koentjuh1990

koentjuh1990

Lid geworden:
    11 jun 2008
    Wow dat interieur is bijna steriel man:eek:

Wel erg mooi kan dat ook allemaal op wensen van de klant?

5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Hoi Lex,

Mja dat blauw... over smaak valt te twisten zeggen ze. Apart is het wel en stiekem ook wel leuk als afwisseling van de normale kleuren. En inderdaad niet echt geschikt voor op een model. Maar donkergrijs zoals deze?

En als je echt wil knallen met contrast is wit misschien ook wel gaaf. We hebben nu ook al 2 zwarte boten met een witte buiten set.

@ Koen:

Modern design he ;) Strak en flush is de gedachtegang aan boord van VanDutch. De layout met rondzit is standaard met als optie dus het bed. De lcd spiegeltv is ook optioneel. Zit deze er niet in dan zit er standaard een gewone spiegel met dezelfde afmetingen voorin en een kleine lcd is dan standaard. Verder heeft de klant keuze uit een aantal kleuren corian voor de werkbladen en is er de keuze uit een aantal kleuren voor de wanden en kasten. En op speciaal verzoek kunnen er tot op zekere hoogte custom build andere extra wensen worden ingebouwd.

6. lip

lip

Lid geworden:
    22 feb 2007
    kwijl kwijl wat een mooie boot blijft het

en die ruimte die je er alsnog in heb
    hmmmm

grtz lip

7. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Wat een geweldige boot!!

Ik zou m ook grijs maken toch de mooiste kleur voor deze boot.

Even een andere vraag; je bent al wat verder maar ik vroeg me af hoe je de spanten van het programma op papier heb gekregen?
    En hoe heb je bepaalt hoeveel spanten je nodig had?

Succes met de bouw!!

8. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Even een paar foto's die ik jullie niet wil onthouden :D De VanDutch in zijn element tijdens de F1 Grand Prix in Monaco bij het Redbull F1 eiland.

Foto's spreken voor zich...

VanDutch playground ;)

9. JvdZ

JvdZ

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Die lagen er leuk bij idd... wat een spectakel daar in monaco! Moest ook nog aan TS denken doen ik de vanDutch weer zag, hier nog een paar fotootjes van mij. Die blauwe blijft toch ook een leuke (afwijkende) kleurencombi. (en te koop ;))

Hoe staat het verder met de bouw?

10. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    Ik denk dat het blauw toch beter oogt op ons groen/bruine ijsselmeerwater. De boot valt met die kleur een beetje weg.
    Het model gaat in ieder geval goed op het origineel lijken :)

11. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Merlijn en JvdZ,

Dank voor de foto's van al die VD's in hun natuurlijke omgeving, top!

Maar dat blauw .. ik weet hoe dat er in het bruin-groene polderwater uitziet:

Leuk voor dit bootje, maar niet voor het model. Het zal waarschijnlijk de grijze uitvoering worden, met dat Red Bull logo er op is ook wel appart. Ik vind alleen die Bull op de boeg niet mooi, dus ik ga proberen om er een 'Van Dutch 40' logo in iets donkerder grijs op te krijgen. De bouw heeft momenteel even een pauze, mede veroorzaakt door dat blauwe oldtimertje hier boven. Maar binnenkort gaat het weer verder met de VD!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ Susho:

Ik heb met de blauwe boot hier in NL gevaren en geloof me... In de med ziet het er toch echt beter uit ;)

@ Lex, ik wacht weer in spanning af op de vorderingen!

13. lesley96

lesley96

Lid geworden:
    19 aug 2010
    mooie boot
    ps bedankt voor je reactie op m'n tropic
    mzzl

14. lesley96

lesley96

Lid geworden:
    19 aug 2010
    WAAR HEB JE DAT BESTEL??????????:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused: ik zoek me eigen hele maal let lam lazeris maar ik ken het NERGENS vinden

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Ik zag er 1tje liggen in de haven van Terschelling.

Ik vind dit kleurtje niet zo mooi.

gr. Jeroen

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hobby King: brushless motoren, brushless regelaars.
    Hobby Lobby DE: schroefassen, koppelingen, koppelinghuizen, roeren, boegschroeven, regelaars boegschroeven.
    Conrad: LED's met toebehoren.

Twee weken terug kwam ik er zelf ook één tegen op het Veluwemeer tussen Elburg en Harderwijk, een witte. Met het strakke design stak hij goed af tussen de andere boten, mooi gezicht.

De bouw heeft een tijdje (ahum ... :oops:) stilgelegen, maar is nu weer opgepakt. Binnenkort weer een update met wat foto's.

17. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    oke, mooi dat er weer gang in komt!
    gr. Jeroen

18. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ah de lichtgrijze, persoonlijk een van de subtielere kleuren die zeker niet misstaat.

Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  19. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Vandaag is ROOD

----

Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  20. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    De bouw is (eindelijk .. :rolleyes:) weer verder gegaan. De volgende stap was de plaatsing van het dek. Dit is eveneens van 1,5mm triplex gemaakt, en met epoxy lijm op de romp verlijmd.

Na passchuren van de randen is dit het resultaat

Daarna zijn de zijkanten en het dek in de epoxy gezet, en is de hele romp met motip filler gespoten. Daarmee kwamen alle oneffenheden mooi aan het licht en was het een paar keer plamuren en schuren. Jeroen heeft stikum deze foto genomen, het is een mooi klusje voor buiten met al dat stof. (Merlijn, vanwege dit schuurwerk maak ik dus de 'boegschroef spoilertjes' er later op)

Zo ziet de romp er nu uit nu hij glad is. Het lamineren heeft toch redelijk veel oneffenheden achtergelaten. Op de foto lijkt het gelukkig erger dan het is, de dikste stukje plamuur/filler-laag is hooguit 1 mm.

De boeg is mooi scherp geworden, die gaat straks echt door het water snijden.

Ik ben ook nog met iets anders bezig geweest. Misschien heb je het gat in het dek op de punt van de boeg al gezien. Daar hoort de bakboord-stuurboord lamp van de positie verlichting. Bij de echte VD ligt alles flush in het dek. De lamp moet je iets indrukken waarna die boven het dek komt. Dat het ik nagemaakt met het klik-mechanisme van een balpen.

Links het drukknople van de pen, rechts een gedeelte van de huls van de pen waarin de knop zijn standen inneemt. Het plexiglas lamphuis komt weer van een andere pen.

Het geheel in elkaar met twee SMD led's als lampen. Dit zet ik later in een plaatje wat in de dekopening past. Daarna komt er nog een fineerlaag met print (of iets dergelijks) van de breeuwnaden er overheen om het dek ook mooi natuurgetrouw te maken. Maar hoe ik dat ga doen ben ik nog niet 100% uit.

Volgende stap is in ieder geval om de romp nog van de 'spoilertjes' voor de boegschroefbuizen te voorzien die ervoor zorgen dat die buizen niet in het water 'happen'. Daarna kan de romp in de grondverf.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina