VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 19 mrt 2010.

1. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hé Merlijn,

Mooie filmpjes !!!

Jan, bedenk dan ook nog even dat de boot 7,5 ton weegt ...! Het valt dan ook nog op dat dit dan erg weinig golfslag oplevert. Was hij bij het voorbijvaren al wel op volle snelheid? Als ik het goed zie was het met een staande start. Nu heb ik de dieselmotoren in de boot zien zitten maar als je het geluid zo hoort bij het voorbijvaren zou je zeggen dat er stikum elektromotoren in gezet zijn, belachelijk stil is het! Aan de stijger voel je aan heel lichte trillingen dat er ergens iets staat te draaien, maar horen doe je helemaal niets!

Dank voor je complimenten over de romp tot nu toe. Mijn vrouw was over de echte VD wat minder enthousiast helaas, te hoeking vond ze. Smaken verschillen, mag gelukkig, maar haar steun heb ik wel hoor! Over de C-jachten was ze weer duidelijk meer te spreken, dus er is nog hoop ... ;) Bij Jeroen's jongere broertje was het weer wel "Wow! Cool!" dus het is nu 3-1 in huize Verkuijl! :D

Laatst bewerkt: 21 okt 2010
  2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Haha dat is de typische mening van mensen over de VanDutch: Hate it or love it, geen tussenweg ;) En onze C-yachts mogen ook zeker gezien worden!

De uitvoering met de 480 pk motoren heeft afgetankt (800 L diesel en 120 L water) een displacement van ruim 8 ton.

Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Beetje te dure hobby voor mij; kleine 5 uur varen en dan weer naar de tanksteiger.

4. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Daarom maak ik hem ook een maatje kleiner, en op elektro .. :D Maar voor de gemiddelde VanDutch eigenaar is de brandstof geen probleem. Als hij dit speeltje al kan betalen ligt hij van wat diesel heus niet wakker :)

5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009

Geloof dat nog niemand heeft uitgetest hoeveel uur je continu volgas kan varen. Zal rond de 6/7 zijn gok ik. Onze tocht van Heerenveen - Lelystad kostte een kleine 20% tankinhoud. En dan voeren we tot Lemmer gewoon rond de 7-8 knoop. 80% van de IJsselmeer oversteek was met ongeveer 25 knoop snelheid en wanneer de golven het toelieten en de bemanning niet uit elkaar stuiterde af en toe even volgas.

Een voordeel: Je hebt zo de nieuwe handdoeken sets bij de pomp bij elkaar gespaard :D

Laatst bewerkt: 23 okt 2010
  6. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Doe mij ook zo een motor.
    lekker zuinig.
    vuistregel is 180 mL per pk per uur. (bij vollast)

En verder begrijp ik uit je verhaal dat het een mooi weer- (vlak water) boot is? (toch niet genoeg diepe V aan de kop, of kom je daarmee niet op zulke snelheden)
    Hoe is het geluid aan boord eigenlijk?
    Hebben jullie nog speciale luchtfilters op de motor, want iedereen vergeet vaak dat daar de meeste herrie vanaf komt.

7. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Zo, na al dit vaargeweld van de originele tijd voor een update van de kleine. De zijwanden hadden jullie al gezien, die zitten nu ingelijmd en afgewerkt.

In de zijwanden komen diverse bakjes maar de gaten laat ik nog even open. Na het in kleur spuiten moet ik eerst nog LEDs plaatsen voor de kuipverlichting, en pas daarna gaan de bakjes erin. Via die openingen kan ik dan de LEDs van achter in hun gaatjes frummelen.

Ook het 'achterdek' zit er nu in. Daar komt een luik overheen wat de hoofdtoegang tot het model geeft.

En hier nog twee foto's van de bakboord wand met geplaatste bakjes, voor het idee.

Nu is het verder met de dragers voor de verdere vloerdelen, het 'meubilair' en de stuurstand met dashboard.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. man wat een mooi ding he...
    heb je al veel ervaring met het maken van modelschepen?

9. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Lex, ziet er weer top uit..... :thumbsup:

10. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Iemand die zo'n mooi model kan maken moet wel ervaring hebben met modelschepen ;-):worship:

11. ja denk het wel ja..
    het is zeker een mooi ding ik hoop dat ik later ook zoiets kan maken als ik iets ouder ben

gr. floris

12. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    @ Baggeraar

Uiteraard is het een mooi weer boot, ontworpen voor de Middellandse zee. High society gaat nu eenmaal niet in slecht weer varen. Voor hun is dit slechts een spele dingetje. De dealer is bij Monaco wel door 1.5m golven gestoven, heeft de boot absoluut geen moeite mee.

Boot heeft op volle snelheid bijna geen diepgang meer wat betreft 1/3 scheepslengte: En de boten op de foto zijn allen nog met 2x 260pk vermogen, de helft van de huidige boten. En ja, alle boten op de foto zijn echt, geen photoshop ;)

Ik ken geen enkele boot die bij 4-5 bft zonder stampen over het IJsselmeer kan met 25- 40 kts. Het "stampen" werd veroorzaakt wanneer je achter op een flinke golf voer die vervolgens uit elkaar klapte op de sprayrail. De intree van de boeg en het eerste stuk romp zijn zo smal dat deze letterlijk door de golven klieft. Tuurlijk wordt de boeg bij een grotere golf even gelift, snelheid nam niet af, alleen de opvarenden werden lichtelijk door elkaar geschud. Kleine golven stoof de VD zo doorheen.

En met de bekende pittige korte golfslag van het IJsselmeer die bij 4-5 bft staat en snelheden van 40 kts ging de boot zo nu en dan zodanig airborne dat zelfs de schroeven lucht aanzogen en de motoren "spontaan" een aantal rmp omhoog gingen. ;) Boot kwam rechtstreeks van de werf, dus splinternieuw met slechts een paar uur op de teller dus de motoren moeten ook nog wat indraaien. vandaar dat we de oversteek op 25 kts hebben gedaan met tussentijdse controles in de machinekamer.

Het geluid aan boord is zeer acceptabel, je kan gewoon op normaal volume met elkaar praten. De boot staat ook bekend om zn lage db's aan boord. Het meeste geluid komt van de turbo's, welke niet bepaald onaangenaam zijn om naar te luisteren :D. Luchtfilters zijn standaard voor zover ik weet.

Laatst bewerkt: 25 okt 2010
  13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Dit is wel heel gaaf zeg

14. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Weer wat foto's. Allereerst het lattenframe wat de bodemplaatjes moet gaan dragen:

Daarna ging het verder met de kabinewand en het dashboard. Heel veel passen en meten om dit mooi pas en strak te krijgen. Let nog even niet op de naad tussen de wand en het dashboard, die laatste ligt nog los.

De schuifdeur naar de kabine wordt ook echt een schuifdeur om de boegschroef berijkbaar te houden. Ik zal alleen wat hulpstukken moeten maken om hem straks te kunnen inbouwen, Jeroen kan met z'n handen ook niet meer door de opening.

De deuropening wil ik straks af gaan sluiten met een waterdicht luik. Mocht er namelijk water via de spiegel in de kuip komen loopt dit naar het laagste punt. En dat is die deur. Bovendien, mocht de boot ooit op z'n kop terechtkomen gaat die deur ook als waterinlaat fungeren ...

Nu verder met het bekleden van de rest van de kuip.

15. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    mooi werk dat aftimmeren.

16. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Lex, het is een plaatje aan het worden.:D

17. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Strak werk volg dit al een tijdje :)

18. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Heren, dank voor de complimenten!

Vandaag weer wat kunststofplaat onder het hobbymes door gehaald:

Vervolgens door met het stuk tussen stuurstand en het luik van de motorruimte. Hier moet een toegangsluik komen om straks bij de motoren en de regelaars te kunnen komen. De bank daar aan stuurboord wordt ook semi-toegankelijk daarvoor.

19. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Ziet er daarom weer netjes uit lex ... :thumbsup::thumbsup:

20. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    lex... word je andere zoontje al jaloers? :banana:

Deel Deze Pagina