vario ec 135

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door kevin heli, 22 okt 2011.

1. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    Hi Kevin,

Voor de regelaar afstellinen, ik heb alles doorsgestuurd, dus normaal moet alles ingesteld zijn voor de regelaar nu :)

2. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi ik heb alles maar ik moet nog instellen bedankt .

3. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ok de ec 135 is van de grond gegaan :) door didier
    Het is nog veel afstellen het zwaartepunt nog iets vooruit de regelaar nog goed afstellen omdat de laptop niet ging :( mijn fout maar ik heb het gevonden, maar voor de rest alles goed, toeren moet nog iets omhoog was iets telaag voor de staart .
    Maar zalig zo een electro echt een mooi ding .
    greetz kevin

4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gefeliciteerd met de maiden!

Zo te horen alleen nog finetunen, en dan gááán....:D

Many happy landings!

Groet, Bert

5. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    bedankt bert :)

6. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    De details duren het langst bij mij, het is nooit niet goed genoeg :) dat is het leuke eraan.

Is het nu gelukt met de esc in te stellen via mijn richtlijnen? En met het programma dat ik je doorgestuurd heb?

Laatst bewerkt: 19 nov 2011
  7. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    juist in mijn tuin is zelf met dat ding gevlogen :) en ik moet zeggen die 4 blad doet het goed alleen nog wat afstelwerk aan de staart .

hier nog wat pics
    Uploaded with ImageShack.us
    greetz kevin

ps: kan ik mijn castel regelaar uitlezen nu voor te kijken wat hij heeft gedaan ?.

8. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    wat is het vershil tussen deze 2

FIXED - ENDPOINTS
    OF
    GOVENOR MODE

9. kknops

kknops

Lid geworden:
    13 sep 2010
    Governor is voor een bepaald gewenst toerental te behouden, maar persoonlijk vlieg ik liever op er rechte curve, tussen de 80 en 90 %, als je vertanding goed zit, is dat geen enkel probleem. Ik vlieg ook met fixed end points. Meeste schaal helis.en ja, je kan je regelaar uitlezen nu, zoals ik je die printscreen gestuurd heb.

10. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi kevin
    ja maar met dit toestel is het beter met governor voor de staart het zet ik het in de zender zo als idl up of hoe werkt dat en hoe krijg ik mijn toeren omhoog van de motor ?.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Is die rode kap op de rotorkop wel origineel? Want hij staat zo hoog. Normaal kun je niet tussen de kap en de rotorkop door kijken.
    Ik meende dat de originele rotorkop-kap van Vario een stuk minder bol staat en veel lager op de kop zit.... kon wel eens veel mooier staan.

Governor is inderdaad beter met een schaalheli, en in het byzonder met een Fenestron staart. Hoe je dat bij die Castle cremation regelaars instelt weet ik niet.
    Je moet in elk geval in de zender gewoon net als wat kknops doet, een rechte throttle curve programmeren in idle up.
    Als de regelaar dan in governor mode staat (softstart niet vergeten ook in te schakelen) dan gaat de rest gewoon vanzelf: idle up schakelaar om, wachten tot hij op toeren is en vliegen maar. Meer of minder toeren is gewoon een hogere of lagere horizontale throttle curve instellen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  12. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    hoi bert
    nee dat is niet de origineel, ik vind hem niet in de boek en voor op de Fenestron moet ook zo een bol stuk zijn, maar ik vind het niet in de boek anders komt die erop .
    greetz kevin

13. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    ok dan zet ik de heli klaar, ik zet mijn idlup1 op hij spoeltop en als hij op toeren is pitch geven .

bij mijn nitro ga ik van de grond in normaal dan naar idlup1 wat boven de grond vliegen en dan naar idlup2 voor rond te vliegen .

maar dan moet bij electro gewoon idlup1 voor optespoelen en dan pitch geven en idlup 2 voor rond te crossen normaal gebruik je dan niet meer ?.
    greetz kevin

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nu.... was opeens de hele text verdwenen.

Die afdekkap voor de hoofdrotor is Vario bestelnummer 707.

Voor de Fenestron heeft Vario bij mijn weten geen afdek kap, en daar zou ik ook niet mee expirimenteren in verband met mogelijke onbalans.

Wat de afstelling van de motor etc betreft: dat is erg persoonlijk, maar ik vlieg uitsluitend in idle-1....
    Zowel optoeren, als loskomen als rondvliegen doe ik in idle 1. Met een goede softstart is dat niet meer dan: schakelaar omzetten, wachten op toerental en vliegen....

Groet, Bert

15. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    aa ok

ik heb nu ook een save knop gebruikt dat de motor niet begint tedraaien .

maar zet je dan u normaal gascurve op nul anders als je aan u stick komt begint de motor toch te draaien ? zonder save knop

16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je de gascurve van normal ook programmeren kunt, dan zet ik meestal een curve van 0-20-20-20-20 of zo, zodat ik in normal een beetje functietest kan doen zonder dat de heli opstijgt of ik mijzelf kan verwonden.

Mijn FC-28 kan dat, mijn FC-18 niet, en dan gebruik ik gewoon uitsluitend mijn gezond verstand....;)

Of je zo'n switch wilt gebruiken, is puur persoonlijk. Voor mij werkt het niet, ik doe liever zelf opletten. Heb hem zelfs niet ingesteld. Als ik MOET autoroteren, dan lukt dat zo ook wel, en als de motor blijft lopen, autoroteer ik niet. Ga niet mijn heli's nodeloos in gevaar brengen door dergelijke fratsen. Gaat al 30 jaar goed.

Groet, Bert

17. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Hey Kevin, goed dat je er zelf al mee aan't vliegen bent!
    Ik heb altijd idle 1 voor alle vliegbewegingen, zowel hover als rondvliegen
    Je regelaar op governor en softstart instellen zoals eerder gezegd hier.
    Gewoon schakelaar idle 1 opzetten, wachten tot'ie op toeren is, en vliegen maar..simpel.
    Curve staat dan gewoon gelijk op elk punt, bv 70/70/70/70/70/70, naargelang het aantal punten je hebt, maar bij onze T 10 zijn er dat 7 geloof ik. Of je nu 60 of 70 of meer % moet instellen kan ik zo niet zeggen, daarvoor moeten we het rotortoerental zaterdag eens meten.
    Als veiligheid heb altijd mijn throttle Hold switch in gebruik, curve dan uiteraard elk punt op 0 %, dan kan er nooit iets misgaan, ook niet als de normaalcurve hoger staat..de throttle hold is master over de andere switches..

Groeten,

Didier

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Over dat optoeren wilde ik nog een ding opmerken:

Ik weet niet hoe alle verschillende regelaars werken qua programmering, maar er zit een verschil tussen optoeren met Nitro, optoeren met brushless in ESC mode en brushless in governor mode.

Bij Nitro en ESC in normale mode is het gewoon een kwestie van schakelaar omzetten (of via gasstick handmatig optoeren) en zodra er voldoende toeren zijn, vliegen. De laatste toeren pakt hij er zelf wel bij tijdens het vliegen.

Met de ESC in governor mode is het toch wel belangrijk dat je de pitchstick niet aanraakt, voordat de heli op toeren is, het toeretal gestabiliseerd is en de governor zich gelocked heeft.

Niet alle regelaars zullen het zelfde werken, maar mijn ESC bijvoorbeeld toert op in softstart, zet een bepaalde spanning op de motor, en wacht tot het toerental een aantal seconden niet meer veranderd is. Dat toerental houd hij dan vast. Geef ik te vroeg pitch, dan kakt het toerental in voordat de regelaar gelocked heeft, en dan kan hij OF een lager toerental pakken, of zelfs gewoon helemaal niet in governor mode locken.

Dus voor je met governor mode gaat werken, test even voorzichtig uit hoe de jouwe precies werkt. Want met een Fenestron kunnen vervelende dingen gebeuren als je te weinig toeren hebt....

Groet, Bert

19. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    juist nog een rompje bij gekocht voor mijn t-rex 600 Hughes 500e :)

20. kevin heli

kevin heli

Lid geworden:
    10 dec 2008
    Hoi vandaag nog is met de Ec gaan vliegen
    Maar ik vind dat die lipos rap leeg zijn eerst op 90% gas toen had ik teveel toeren hij vloog bijna uit elkaar :( toen naar 70 % dat was al veel beter de staart was bijna goed ik denk iets naar de 75%gaan en hij is ok, normaal moet ik toch 8 minuten kunnen vliegen nu is het na 4a5minuten gedaan

Deel Deze Pagina