Vario voor aan Futaba telemetrie

Mag ik wat vragen? Ik vlieg graag met een vario in het modelzweefvliegtuig. Al sinds jaar en dag gebruik ik een Skymelody en ben daar heel tevreden mee.

Nu is de Skymelody nog wel een ding om in het model te bouwen en ben voor een nieuwe zwever aan het kijken of het niet kleiner kan.

Hiervoor overweeg ik de overstap naar een zender met telemetrie. De Futaba T14SG.

Als mogelijkheden voor een vario aan de telemetrie vind ik tot nu toe de volgende mogelijkheden:

Futaba RF1712 Vario sensor van ongeveer 35 Euro, maar met een gevoeligheid van maar 10cm/sec.

Futaba RF1672 TEK Vario sensor van ongeveer 215 + 62 = 277 Euro, maar met een gevoeligheid van <2cm/sec, dat maakt nog al uit.

SM Modellbau GPS-logger 2 TEK Vario van ongeveer 129 + 65 = 194 Euro. De gevoeligheid kan ik niet vinden.

Wat kunnen nog andere mogelijkheden zijn? En wat zouden de voors en tegens van de verschillende oplossingen zijn?
Alvast bedankt.
:)

Zelf 10 jaar met Picolario Talk gevlogen. Als zeer goed ervaren.

Daarna, vanwege de 2.4Ghz, overgestapt naar de GPS logger 1, van SM modellbau. Verrast door de praktische toepasbaarheid van deze vario. Haalt 90% van de toepasbaarheid ten opzichtte van de Picolario Talk. Reactiesnelheid en gevoeligheid bij zeer zwakke thermiek zijn van de SM logger 1 minder dan van de Picolario Talk. Daar valt mee te leven, maar toen ik na een jaar niet met de Picolario Talk gevlogen te hebben, wel met de GPS logger 1, weer eens met de Picolario vloog, viel met verschil juist harder op. Die extra gevoeligheid helpt je dan net even prettiger te centreren in die thermiek.

Picolario verkocht, omdat voor ik de 2.4ghz gekozen heb.

Om gevoeligheids reden de GPS logger 2 gekocht. Die zou beter moeten zijn dan de GPS1. Daar helaas nog geen ervaring mee, maar dan zal vast meer richting de Picolario komen.

Alles persoonlijke beleving natuurlijk he!!

Laatst bewerkt:
Berrie haalde het al aan; er is een reuze verschil tussen echte vario's (Picolario, Sky Assistant, WSTech, Schulz) en de diverse "piepdozen" die tegenwoordig voor een habbekrats aangeboden worden, door diverse merken, als uitbreiding van je telemetrie set.
Betekent dus simpelweg uitproberen waar je tevreden mee bent ........

Een andere opmerking die ik al vaker gemaakt heb: aan de genoemde echte vario's is veelal een jarenlange ontwikkeling vooraf gegaan om die dingen optimaal te krijgen. En nou komen bijna alle merken in no time met een eigen vario op de markt om zo hun telemetrie set kompleet te krijgen ......... daar zit iets scheef vlgs. mij

Ik gebruik zelf de T14SG met de RF1712 Vario sensor. Voor mij voldoet ie prima.
Vario is makkelijk in te stellen op de zender, waarbij spraak van hoogte alleen op het oortje hoorbaar is (helaas).
De 1712 is klein en past zo op je ontvanger nadat je deze op je zender hebt aangemeld.
De gevoeligheid vind ik voor mij prima, komt waarschijnlijk omdat ik niets anders gewend ben.
Voor mij is het signaal een bevestiging wat ik zie in de lucht en dat vind ik voldoende.

Beste JVE, als de vario niet meer dan een bevestiging geeft van wat je in de lucht ziet, heb je inderdaad de verkeerde vario ;-) Dat is geen reclame voor de 1712.
:-)

Beste Arno, de Futaba RF1672 heeft in ieder geval wel de uiterlijke kenmerken en specs van een wat jij noemt échte vario. Wat zou hier tegen kunnen zijn?

Als ik mijn échte Skymelody aan de telemetrie zou kunnen koppelen zou ik niet lang nadenken, alhoewel het dan zonder de zender toch nog een vrij groot doosje is.

Ik zal SM eens vragen of ze iets kunnen zeggen over de gevoeligheid van de GPS-logger 2.

Beste Arno, de Futaba RF1672 heeft in ieder geval wel de uiterlijke kenmerken en specs van een wat jij noemt échte vario. Wat zou hier tegen kunnen zijn?

Als ik mijn échte Skymelody aan de telemetrie zou kunnen koppelen zou ik niet lang nadenken, alhoewel het dan zonder de zender toch nog een vrij groot doosje is.

Ik zal SM eens vragen of ze iets kunnen zeggen over de gevoeligheid van de GPS-logger 2.

het gaat er vooral om, de diverse waarden zelf in te kunnen stellen, zodat jij ze aan kunt passen aan je toestel en aan jou persoonlijke wensen ;)

In dat geval. De waarden van de RF1672 kunnen ingesteld worden op een bereik van 2, 4, 8 of 16 m/s. Waarbij 8 en 16m/s op mij wat onzinnig overkomen, omdat het dan met 30 en 60 km/h omhoog moet gaan ;-)

Mijn Skymelody van Uwe Schulz kan ingesteld worden op 2, 4, 6 of 8 m/s, dus voor de 2 t/m 8 m/s vergelijkbaar. Alleen kan op de RF1672 geen vertraging wordén ingesteld, maar ik moet zeggen dat ik die niet/nauwelijks gebruik, omdat ik ook de kleine bellen wel wil horen.

Lijkt op zich dus een aardig alternatief te zijn.

Heb de handleiding van de GPS-Logger 2 ook even doorgenomen, maar kan geen gevoeligheden of instelmogelijkheden voor de vario vinden. Dat moet dan op de zender ingesteld worden bij de interpretatie van het signaal. Weet niet zo goed wat ik daar van moet denken. Heb wel een mailtje aan SM-Modellbau gestuurd met een vraag over de gevoeligheid en vertraging.

Ik kreeg een keurig antwoord van SM-Modellbau.
De GPS-Logger 2 heeft een gevoeligheid van 1 cm/sec en een vertraging van 1 seconde. De rustwaarde (Null-schieber ;-) ) is +/- 3 cm/sec.

Ondanks dat hij niet instelbaar is, toch best goede waarden.

Vergelijkbaar met de 'goede' vario's en de RF1672, alleen is het bereik niet in te stellen, maar dat kan wellicht via de telemetrie op de zender.

Tsja, tot nu toe dus keus uit 2.

Van deze vario weet ik nog niet meer dan dat hij klein, licht en goedkoop is en communiceert met mijn SG14. Althans dat hoor ik van een collega 14SG vlieger die er zelf ook nog niet mee gevlogen heeft maar wel aangesloten.

Al hij binnenkomt ga ik meer weten.

de vario: [media=youtube]0oD4avEz7nk[/media]

groet,

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn F1672 aangesloten. De voorlopige instellingen zijn gelijk aan die zoals ik graag met de SkyMelody vloog. Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar ben wel benieuwd of er al meer ervaring is met deze vario. Ik sta open voor feedback op mijn afstelling.

full

full

full

full

:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, helaas nog niet. Zal het melden als het weer eens een beetje lekker vliegweer, naar mijn idee dan, is geweest. :-)

Laatst bewerkt:
Nou .... afgelopen zondag was het met een jas aan goed te doen, en ... bere thermiek! Het was een dag om meermaals de bovengrens van je Vario te kunnen testen. Ik heb tenminste 8x een bel tot aan mijn zichtgrens kunnen uitvliegen, waarvan 4 tijdens één vlucht!
Enne ... zonder vario!

Zeg dat wel Dirk, zondag tijdens de F5j clinic in Kampen hebben dat ook gemerkt!
Natuurlijk mogen we dan geen vario gebruiken maar dat was op die dag ook zeker niet nodig.
Eelco, nog bedankt voor je instelling-foto's op de vario, ik zal eens kijken naar mijn instellingen op de T14. Volgens mij heb ik ze op default staan.

Ja, ik weet het, ik ben een watje. De tijd dat ik het leuk vond om met een stevige jas aan te vliegen lijkt écht voorbij. 15 Graden of meer, zeker veel zon.... op dat soort dagen ga ik nog modelvliegen. Wat ik zeg, een watje... ;-)

Vario of geen vario, ieder zijn ding. Ik vind zonder niet veel meer aan, maar fijn dat er anderen zijn die dat nog wel leuk vinden.

JVE, gebruik je ook de F1672? Met of zonder TEK-buisje. Welke van beide buisjes op de F1672 is eigenlijk voor de TEK-buis, ik kan het niet in de handleiding, meer een toelichting als je het mij vraagt, vinden.

Voor wat het nog waard is in dit draadje. Ik heb nu wat vluchten achter de rug met de SM GPS vario/logger 2, en ben erg tevreden. Naar mijn beleving geen waarneembaar verschil met andere/duurdere apparaatjes op de markt. En dan kán ik hem misschien nog beter afstellen op het model!

De gevoeligheid van de SM is volgens mij inderdaad vergelijkbaar en het verbaasd met niet dat hij het goed doet. :-)

Een heel oud draadje naar boven halen;
Ik krijg mijn RF1712 vario niet aan de praat.
Ik krijg wel de gesproken hoogte en vario melding in mijn oortje, maar de "piep piep piep" krijg ik niet voor elkaar op mijn oortje.
Zender; T14SG, software (bewust) V4.0
Wie heeft de "gouden tip"?

Back