vBar vs BeastX?

Discussie in 'Flybarless' gestart door Stoomstrijkijzer, 19 aug 2012.

1. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Gefeliciteerd man.
    Het is altijd fijn als je veel geld uit geeft en het blijkt het ook waard te zijn.
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

2. nwolsink

nwolsink Guest

Ik heb beide VBAR 5.3 en 3Gx 2.1 beide zijn goed en beide zijn makkelijk in te stellen, Vbar is idd iets strakker maar 3Gx geeft me een meer verbonden gevoel met de heli. Vbar geeft zo'n "elektrisch" gevoel.

Beide zijn echter prima en vliegen super, het enige wat echt een drama is van de Vbar voor de nitro vlieger is de governor functie, daar heb ik dagen inzitten en het heeft nooit gewerkt.

3Gx nitro gov is 30 sec werk, dit kan gewoon niet makkelijker.

3. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Ik heb leren vliegen op de sim, dus zo'n dat gevoel wat jij beschrijft, ligt mij nu meer omdat ik het gewoon zo geleerd heb.
    Mhhh, de vbar gov zou heel goed zijn, omdat ie rekening houdt met jouw inputs. Misschien toch een keer naar helifreak surfen en een draadje aanmaken ivm jouw probleem?
    Mijn 3GX was helaas brak, maar het is blijkbaar hit or miss met de 3GX.

4. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik heb laatst ook de 3g eraf gegooit, en de vbar erop gezet bij de 600 nitro

alle instellingen standaard en volgens het boekje
    in 1 keer strak!
    Gevoel vind ik persoonlijk wat directer dan bij de 3g, maar dat is ook maar net wat je wilt...

Nu eerst eens een beetje tijd erop gaan zetten, en langzamerhand alles naar mijn hand zetten

5. nwolsink

nwolsink Guest

Ik vond zelf Vbar ook wel een stuk beter dan de 3G, de 3Gx is dan wel vele malen beter dan de 3G

6. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik heb nog niet lang gevlogen, maar de "feel" in de heli is meteen al wat beter dan bij de 3g, en bij dat ding heb ik de standaard instelling volledig over de kop gegooid...
    Maar, begrijp me niet verkeerd, mijn heli's met 3g (3stuks) hebben allemaal goed gevlogen..

De 3gx heb ik zelf niet, maar in de club hebben we een aantal mensen die hem hebben, en die zijn allemaal tevreden. Ook weinig punten die in de computer aangepast moeten worden om lekker te vliegen.
    (ik vlieg nog wel eens een heli in)

De vbar slaat tot nu toe alles, nooit verwacht dat het zo makkelijk kon gaan, letterlijk in 1 keer goed..
    Maar zaterdag eerst eens een beetje sticktime in de standaard instelling erop zetten, daarna eens kijken of ik hem bij ga stellen

7. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Vandaag nog eens snel gevlogen tussendoor en gemerkt dat ik teveel precomp heb. Na mn reis eens testen of die minder wordt door de overall gains aan te passen. En anders de pro versie aanschaffen.

8. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Licht een vbar noob eens in, hoe zie je dat?
    Op de staart zie ik het wel, maar daar kun je toch al een en ander aanpassen?

9. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    De staart slaat eerst weg naar links en dan rechts bij rainbows/tictocs als je nogal agressief bent. Hij overcorrigeert dus.
    In de pro versie kun je precomp zelf aanpassen. In express niet. Maar ik vlieg met een hogere gain als aanbevolen, dus de volgende keer probeer ik ietsje minder.

10. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    gister mn eerste echte goede vluchten gemaakt

valt me op dat er bij volgas climbouts (en erg slechte pitch management) er te zien is dat de staart net een haar linksaf slaat, voor hij recht blijft
    voor mij geen punt, aangezien ik dit toch niet zo vaak doe, maar grappig dat ik het ook heb..

nog wat leuks: als ik fff vol pitch voorbij kom, is het net of er iets heel snel aan het corrigeren is
    alleen aan het gedrag van de heli is niet te zien wat
    ik vermoed de staart, maar dat ligt denk ik niet aan de pre comb?

Daarnaast valt me op dat ik nu in de geheel standaard instelling qua gevoel hetzelfde idee heb als met mn 3g na veel tweaken en prutsen
    alleen de 3g wilde je nog wel eens een beetje laten "vechten" om de heli te laten doen wat jij wilt, de vbar doet het het gewoon
    Grappig wat een verschil er nog kan zitten tussen 2 kastjes die hetzelfde zouden moeten doen :D
    flip snelheid ligt letterlijk 2 of 3 keer zo hoog ;-) (maar heb nooit zin gehad om dat ook nog eens uit te vogelen in de 3g...)

11. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Inderdaad kun je pre-comp instellen.
    Aangezien ik alleen de Pro versies gebruik wist ik niet dat dit niet in de Express zat.
    iGain kun je ook niet aanpassen waarschijnlijk?

Maarr..... het kan ook zijn dat dit ligt aan jouw midpoint van de tail waardoor hij door schiet.
    Gemiddeld moet je ongeveer 4 graden tail "pitch" tegen de torgue in hebben. Mischien heb je hier iets te veel waardoor hij te snel overstuurd.
    Je kunt eens proberen deze iets minder te maken door BV 3 graden te gebruiken.
    Mijn idee is dat dit dan wel eens genoeg kan zijn. Probeer het maar.

In FFF Fast Forward Flight moet jouw tailgain altijd ietsie lager.
    Wat mooi lijkt in hover kan te veel gain zijn in FFF.
    De kans is heel groot dat de "buzz" weg iets bij het verlagen van de tailgain met 5%

12. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    i gain en p gain kun je ook niet instellen in de express versie. Enkel de algemene gain. De rest zit er standaard ingemixt, maar kun je dus niet veranderen.

Mhhh, dat heb ik nog niet geprobeerd. Rate mode kun je niet instellen met de express, al zou dat wel handig zijn om de staart goed af te stellen.

Tail gain is goed in FFF. Soms een kleine wag in harde banking turns als er redelijk wat wind zit, maar veel minder als met de 3GX. Maar misschien dat de staart wel betert met wat minder gain als de pre comp ook wat mindert dan.
    En anders probeer ik eens de pro. Die vibration analyzer enzo, is ook wel leuk om te hebben.

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ik wil eigenlijk ook naar de pro, voornamelijk vanwege de trillingsmeter..

qua midpoint staart, die zou goed moeten zijn, in theorie
    3 graden, zoals in de handleiding staat
    en gain, die heb ik nu ingesteld zoals ik altijd gedaan heb: hooveren en af en toe een klap op de staart geven, gaat hij een begin van een hunt geven zet ik hem een paar punten terug

best kans dus dat hij nog wat punten terug moet dan
    tot nu toe was hoover altijd bepalend, nooit meegemaakt dat de hunt zich in fff voordeed en in hoover niet
    grappig

we blijven gewoon vogelen, hij vliegt in ieder geval :D
    alleen mn startpin weer even vastzetten, dat $@#$$@ding kwam gisteravond los...

14. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Die geeft je wellicht een bepaalde frequentie maar als je:
    -de lagers controleert
    -hoofd en staartbladen balanceert
    -dan evt nog kijkt hoe alles loopt zonder bladen
    -zorgt dat de bladen goed sporen
    Dan kan er verder toch weinig tot niets aan de hand zijn? een vibratiemeting geeft in het beste geval toch ook maar een indicatie.

mbt beastx (of bv msh brain etc) vs vbar vind ik het jammer dat ze voor dat geld niet gewoon alle functies hebben ingeschakeld maar dan je naar "pro" moet opwaarderen. Wel slimme marketing, consument denkt 'nou vooruit ik geef meer uit voor een vbar', mist functies, geeft nog meer geld uit om die in te schakelen en mikado komt er nog mee weg ook :) de vraag is voor hoe lang want de concurrentie zit ook niet stil. (en wat is dat met "pro" in de modelbouw? "professional"? dat zijn er weinigen toch? ;) )

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    zelfde als die stomme toevoeging "3d" op de meest kleine heli..
    iedere heli vliegt 3d :D

En qua trilling, ik hoop er eigenlijk wat info uit te halen waar eventueel een verbetering te behalen valt
    bladen, staartbladen, koppeling, koppelinghuis, fan kun je balanceren, maar bv bladhouders en dat soort dingen niet
    en aangezien een nitro toch al zo'n trilding is, wil ik wel eens weten waar nou de gekste trilling in zit

verder zit er wel voordeel in de pro versie, maar niet extreem als je de standaard afstelling goed vind
    ik zou er mee kunnen leven, dus in principe is het niet nodig..
    Maar ja, het is PRO ;-)

16. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Denk dat ik de pro ga aankopen. Het instellen zal iets lastiger worden, maar je krijgt wel leuke features. Op m'n DX7S kan ik dan 3 bankjes instellen met verschillende settings waarmee ik wil gaan spelen. Zo kan ik thuis een paar dingen op voorhand instellen en moet ik m'n laptop niet uithalen voor die dingen te testen.

Een DIY bluetooth module ga ik ook nog in een knutselen. Na de reis eens de onderdelen ebayen.

17. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    De msh brain heeft dat ook zo en voor het testen van instellingen vind ik het dat erg handig. Ik weet niet of er bepaalde 'presets' zijn maar daar kan je dan wel mee vergelijken. Zo heb ik de instellingen wat tussen 'sport' en '3d' staan aangezien het een te rustig was en het ander te nerveus maar het geeft een goede indicatie wat je dan moet bijstellen.

18. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ik moet blijkbaar even gaan zoeken en mezelf verdiepen op het begrip cyclic ring...
    af en toe tijdens een flip slaat de motor bijna compleet dood...

en de motor is het probleem niet, het lijkt wel alsof de vbar 100x actiever probeert de heli op de rit te houden, waardoor de bladen in het ergste geval de uiterste pitchstanden kunnen halen..
    en dat is 21 graden...

en das teveel denk ik zo..

Laatst bewerkt: 11 sep 2012
  19. Stoomstrijkijzer

Stoomstrijkijzer

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Ja, je kunt 4 banks (presets) programmeren in de vbar. Met een switch op je zender, kun je dan schakelen tussen de banks. Mijn beste switch heeft maar 3 standen, dus zal ik maar van 3 banks gebruik kunnen maken. Maar das geen ramp :)
    In de pro versie kun je die cyclic ring activeren alst nodig is. Maar wat voor flips doe je als je in de uiterste stand terecht komt? :p

20. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    nou, gewoon...
    heeeeeeeeeele slechte pitch management, gecombineerd met een beetje wind :D

maar serieus,
    ik hoover, geef een tik pitch en trek hem op de elevator achterover.
    en dan netjes volgens de regelen der kunst probeer ik de pitch mee te laten lopen naar 0 en weer naar negatief tot hij op zijn kop hangt.
    en dan in dat eerste stukje slaat af en toe (dus lang niet iedere keer) de motor bijna uit..

Het klinkt gewoon alsof er veels te veel van gevraagd wordt.
    dus ik vermoed dat het te maken heeft met een samenloop van een automatische correctie van de vbar (waardoor er al pitch op de bladen staat), gecombineerd met mijn dubbele input van elevator en pitch

de andere keren hoor ik de motor niet eens toeren verliezen bij dezelfde beweging. Vandaar dat mijn gedachte uitgaat naar iets wat de vbar zelf aan het doen is..
    mijn pitch management is bagger als het op inverted dingen aankomt, maar ondertussen ook weer niet zo extreem slecht dat ik de motor standaard stil krijg met een flip..

Tijdens andere dingen met de pootjes omlaag vlieg ik doorgaans redelijk ruimtelijk (stall turns, loopings, scherpe bochtjes, rolls, iets wat op een funnel moet lijken en af en toe een een inverted hoover)
    tijdens die dingen nergens last van, alleen bij de flip heb ik een keer of drie ondertussen een verse onderbroek aan mogen trekken...

en ja, ik moet niet de elevator recht in de hoek trekken, de flip zou je best rustig moeten kunnen doen... maar met de 3g kon het, dus waarom met de vbar niet?
    dus zal er wel ergens iets in de instellingen gevogeld moeten worden denk ik..

Deel Deze Pagina