Verbouwing tug Southampton

Ben bezig met de verbouwing van de tug Southampton.

Was op de club en wilde toch met iets varen
nu mijn sleper Fotiy Krylov nog niet klaar is.

Heb toen de Southampton gekocht een leuk bootje maar vond de opbouw niet mooi.
Kwam een general plan tegen van de Zeeland van Wijsmuller.

Dit heb ik uitvergroot en toen uitgeknipt om te kijken hoe het ging worden.

Daarna ben ik de bovenbouw uit plastik gaan maken.

voor de boeg heb ik gebruik gemaakt van een kapotte rubbere band welke wordt gebruikt bij winkel karren

Bij Bemo model. heb ik een kraantje besteld.
Verder heb ik met plakletters de de naam zeeland, wijsmuller en plaats IJmuiden aangebracht.

Het onderwaterschip laat ik zo heb te weinig ruimte voor schottels.

Wel heb ik de motoren onafhankelijk van mekaar gemaakt. Dit zorgt voor een veel betere wendbaarheid.

Leuke aanpassing. Ik had al begrepen dat dit, voor een RTR, een vrij goed bootje is. Heb je ook video van het varen?

Ik heb voor een van de leden op de club ook deze boot verbeterd. RTR staat bij mij nu voor Ready To Rebuild. We hebben 2 regelaars erin gezet. De originele motoren en assen zijn op zich niet zo slecht. Er zit op 7,2 V genoeg pit in deze boot. Het binnenframe is er helemaal uitgesloopt en een nieuwe radioplaat gemaakt. Verder is de verlichting aangebracht en is een FiFi op het voordek geplaatst. De boot vaart nu super en draait om zijn eigen as. Leuk bootje om van alles mee uit te halen. Succes verder met de bouw.

Groeten, Ron

Ik heb een vraagje Ron,

Je hebt de schroeven etc erin laten zitten?

Ik heb namelijk een nog 1 probleem, achteruit varen dat doet ie in een cirkel naar links.

Krijg hem niet recht achteruit.

Heb jij dat ook? Wat zou het kunnen zijn?

Wat voor schroeven zitten eronder met welke draairichting?

Lijkt erop dat ze beide (vooruit) rechtsom draaien, dan heb je dat hij door het wieleffect bij achteruitdraaien naar BB terkt.

Weet ik niet zo uit mijn hoofd meer of dat zo is. Degene die met de boot vaart is 73 en vaart meestal vooruit en slechts een enkele keer achteruit als het niet anders meer kan.

Wellicht ff een foto plaatsen van de achterzijde op de schroeven en dan kunnen we kijken of er daadwerkelijk dezelfde schroeven onder zitten. Volgens mij waren het wel 2 verschillende.

Groeten Ron

ik heb ook een southampton, en op mijn model draaien de beide schroeven tegengesteld.
Het bootje heeft wel een grote draaicirkel als je er niets aan doet, met beide motoren op 1 regelaar.
Wat ik bij het ombouwen, waar ik nu mee bezig ben, ben tegengekomen, is dat de ene motoraansluiting goed is uitgelijnd op de schroefas, en de andere niet! Misschien is dat bij die boot ook het geval en heb je daardoor een behoorlijk verschil in toeren omdat de ene meer weerstand heeft dan de andere. Vooruit los je dat op door de nulstellng van je roer, dat telt dan extra mee als je achteruit gaat. Hij heeft dan het verschil in toeren, en je roer gaat de ene kant op verder dan de andere.

Zoals gezegd, dit is wat ik bij mijn model heb gezien. Ik had ook behoorlijk last van water in de romp, de schroefas van de slecht uitgelijnde motor was ook lek. Inmiddels gerepareerd, maar nog niet getest...

Ik zal binnenkort een bouwverslag hier beginnen over mijn ombouw :-)

VrGr,

Theo

Dat is balen Theo dat je schroefas lekt.

Daar heb ik geen last van.

Ook het feit dat dat misschien een van mn motoren meer toeren zou maken, denk het niet

want zelfs varen op 1 motor blijft ie naar die ene kant gaan.

Heb zoals gevraagt hier de foto's van de schroeven.

Zou het kunnen dat de schroeven gewisseld moeten worden van links naar rechts en omgekeerd????????

Voor mijn maat heb ik van het weekend een andere versie gemaakt. Die krijgt er brandblussers op.

Op mijn versie komt een portable fire unit.

Als de schroeven tegengesteld draaien, dan moet het voor rechtuit varen op zich niet uitmaken. Hooguit is de ene opstelling iets efficienter dan de andere, maar welke dan efficienter is zou ik niet weten.
Maar voor wel of niet een bocht maken maakt het niet uit, te meer omdat de roeren recht achter de schroeven zitten, dus die vangen altijd genoeg van het water van de schroeven om qua werking niet voor elkaar onder te doen.

Ook het feit dat dat misschien een van mijn motoren meer toeren zou maken, denk het niet

want zelfs varen op 1 motor blijft ie naar die ene kant gaan.

Beetje aparte conclusie!

Stel jij zit in een roeiboot en je gebruikt alleen je rechter riem,
Zeker weten dat je dan NIET rechtuit vaart.

Zeer mooie sleepbootjes en leuk bouw project.

Ps: Zijn die bootjes te verkrijgen in Nederland/Belgie?
Conrad had ze tot een half jaar terug, ik vermoed dat ze momenteel niet meer worden gemaakt. Als je mazzel hebt vind je nog ergens een winkeldochter.
De southampton werd in ieder geval aangeboden onder de merknamen graupner en hobby engine.

edit: De merknaam is hobby engine, niet hobby king

Laatst bewerkt:
normaal gesproken draaien schroefen naar elkaar toe om elkaars schroef werking op te heffen.

Dus je beredenering dat de schroeven verkeerd om zitten kan kloppen.. Ik zou ze omdraaien en test draaien.

Daarnaast zou ik kijken of je roeren 100% gelijk staan of allebei het zelfde aantal graden naar buiten of naar binnen..

Hmm, bij alle foto's die ik van southamptons heb gezien draaien de schroeven tegengesteld.

edit: zie ook de foto's van kappie.

De schroeven zitten niet verkeert, als je een linkse en rechtse schroef hebt en ze draaien beiden in de zelfde richting dan moet je de draairichting van de motor veranderen.
Wat ik niet begrijp is hoe je met 2 schroeven die mekaar tegenwerken nog kan varen , hier klopt iets niet :confused:

Wat ik niet begrijp is hoe je met 2 schroeven die mekaar tegenwerken nog kan varen , hier klopt iets niet :confused:

Als de schroeven goed geplaatst zijn heb je voorwaarts meer kracht als achterwaarts,
Heb dit ook al eerder gehad, ze ging langzaam vooruit en achteruit, tot ik tot de conclusie kwam wat er fout was, ging daarna als de brandweer... :D

Back