Verlengen ESC - ACCU kabel?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Helron, 10 nov 2018.

1. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Ik zal daar eens naar kijken, zijn die niet heel kwetsbaar?

Laatst bewerkt: 30 nov 2021
  2. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Het zijn geen Duitsers die dat zeggen maar Fransen en Australiers.
    En ja, veel is in Duitsland beter, al is het alleen al de mentaliteit van de mensen.
    En keramische elco's zijn leuk in HF toepassingen maar ik zie geen toepassing voor die dingen in aanvoerleidingen van ESC's.
    Als je niet snapt waarom er ergens condensatoren geplaatst moeten worden dan moet je er gewoon niet over meedenken en praten.
    Fabrikanten zetten ergens elco's in om extreme dingen te kunnen filteren.
    In de UPS systemen zaten hele batterijen met elco's, vaak 50 stuks van 30000 uF om rimpels eruit te filteren voor de apparatuur die erachter ging hangen zodat de UPS leverancier niet aansprakelijk gesteld kon worden voor eventuele schade.
    De chinese regelaars die men in modelbouw gebruikt zijn vaak oude ontwerpen, gekopieerd van een bekend merk, en dat weer gekopieerd van een minder merk.
    Dus copycat gedrag en iedereen plaatst maar gewoon elco's omdat men niet nadenkt en gewoon kopieert.
    Ik heb nog nooit extra of andere elco's in een regelaar gezet dan waarmee ze geleverd werden.
    Wel heb ik verbindingen tussen printplaten aangepast, hoe kan je met droge ogen vertellen dat er 200A door een printpennetje van 0,8mm diameter gaat (Heino Jung van YGE).
    Dus dat heb ik meteen aangepast.
    Verder nooit iets, behalve dan andere firmware geschreven voor een Sunrise regelaar omdat de firmware die ze gebruikten van YGE was, dus ook waardeloos.
    De laatste jaren plaats ik helemaal geen elco's meer op regelaars omdat Infineon dat gezegd heeft en er is nooit 1 regelaar afgefikt of iets anders raars mee gebeurt.
    Zelfde als de ferrietkern die sommige fabrikanten nog steeds gebruiken, die gaat er ook meteen tussenuit.

GJ

Cnn vindt dit leuk.
  3. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    En of te compenseren.
    Wat is er vanuit de accu eerder bij de regelaar, de spanning of de stroom?

Alles wat vroegha geleerd is bij de wisselspanningstechniek cos phi, blind vermogen.
    Bij 50Hz wisselspanning is het niet zo'n "rocket science".

Bij gelijkspanning / stroom en met een pulserende belasting (een borstelloze regelaar is zo'n stuk ellende).
    Op de gelijkspanning staat een wisselspanningscomponent, veroorzaakt doordat de accu met een variabele last niet een stabiele spanning kan leveren.
    Dat moet een beetje gecompenseerd worden, zo dat de spanning niet te veel fluctueert en dat samen met de stroom een beetje meer gelijk aan komt bij de regelaar.

En voor de rest is het behoorlijk complexe materie, die van verschillende variabelen afhankelijk is om op een min of meer universele elco waarde uit te komen.

Cnn vindt dit leuk.
  4. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als je echt dingen uit een regelaar wilt filteren dan is dat ook nog eens afhankelijk van je ingestelde schakelfrequentie.
    Bij dingen als inverters staat dat vast maar bij de regelaars varieert dat.
    Ik zou eens een opname kunnen maken van een scoop en een voltmeter op een belaste brushless regelaar en motor.
    Ik heb dat bij Infineon gezien en dan zie je wel een rimpel maar geen enorme spikes.
    Dus geen inductiespanningen waarmee hier steeds geschemd word.
    Echte inductiespanningen kan je goed zien in een bobine, voor iedereen die niet weet hoe hoog die kunnen worden vanaf 12Volt, hou eens een bougiekabel vast.
    Dus als ik zin heb zal ik eens een simpele china regelaar nemen en dat alles loggen, met en zonder elco's.

GJ

ISOLA2 en Cnn vinden dit leuk.
  5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Misschien kan je deze als test gebruiken en kijken waarom deze een dode hoek in de 2.4 GHz ontvangst veroorzaakt .
    Hobbywing Skywalker 2-6S 60A UBEC Brushless ESC With 5V/5A BEC For RC Airplane
    Ik heb dit na een crash en 1 bijna crash kunnen reproduceren met de zender in low range op het veld, regelaar tussen zender en ontvanger, met verschillende ontvangers en verplaatsing van de antennes.
    Na vervangen van deze regelaar door een YEP 60A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller te plaatsen op de zelfde plaats was het probleem opgelost

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    GertJan, je kunt met een gerust hart vergeten, dat je deze spikes zichtbaar kunt maken. Met een voltmeter lukt dat al helemaal niet en met een scoop zie de allersnelste en gemeenste ook niet. De dikke condensatoren, waarmee snelheidsregelaars zijn uitgerust zijn er dan ook niet voor om rimpelspanningen weg te werken, maar om deze spikes kort te sluiten. Vandaar, dat het ook low-esr types zijn en ook dat ze warmte ontwikkelen. Hoe lager de (equivalente-serie) weerstand is, hoe beter ze dat doen. Zonder deze condensatoren zou ik een brushless regelaar niet durven te testen. Veel (alle?) kans, dat de regelaar dat niet overleeft.

In hoeverre het toevoegen van extra condensatoren in de voedingsdraden enig nut heeft durf ik niet te zeggen. Daarover heb ik van mijn fabrikanten nooit adviezen gehad en ik heb me er zelf dan ook nooit in verdiept. Onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet' kun je dat altijd doen, maar het op originele lengte houden van de draden is natuurlijk verstandiger.

Als voorbeeld: bij het ontwikkelen van een visvoederboot bleek, dat na het inbouwen van een fishfinder de snelheidsregelaars van de borstelmotoren sneuvelden. Nu werkt de transducer van zo'n fishfinder in principe hetzelfde als een bobine (er wordt continu een zeer kortstondige puls van hoge spanning naar de bodem gestuurd). De desbetreffende ontwerper was al wat langer aan het stoeien met dit probleem, had een 400 MHz scoop (wat bepaald niet de goedkoopste zijn) tot zijn beschikking en kon daarmee het probleem niet zichtbaar maken. Na het advies een tvs diode (ook wel eens een transorb genoemd) te plaatsen was het probleem opgelost. Behalve low-esr condensatoren heb je namelijk ook speciale zenerdioden, die in staat zijn deze spikes, die vaak van hoog amperage zijn, weg te werken. Bij brushless regelaars is het de hoge schakelfrequentie van de fets, die deze naald-spanninkjes veroorzaakt.

Misschien leuk om te vermelden hielden wij aan het advies een uiterst grappig katertje over, dat het na 17 jaar nog steeds goed doet en momenteel lekker ligt te pitten in de vensterbank.

Cnn en AHoogendijk vinden dit leuk.
  7. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    @ISOLA2

Lag dat niet aan een dipje in de spanning van de ontvanger?

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Neen wat kist was aan het zweven, motor werkte niet, bij de reproductie stond zwever op zijn startwagen op 15 m afstand low-range test op de zender.
    Als ik een stap naar links of rechts deed kwam het signaal op volle sterkte terug.
    De crash met een regelaar van zelfde merk maar 50 A was met een motor kist motor af tijdens het landen, dan zit je natuurlijk te laag om bij HOLD je kist nog te kunnen opvangen

9. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb zo'n Hobbywing liggen alleen moet ik wel zin en tijd maken.

Als ze het bij Infineon zo bekijken dan kan ik dat ook, ik heb hier vrijwel dezelfde apparatuur staan incl loggingmogelijkheid.
    En misschien krijg ik iemand op de TU in Munchen die het een keer wil testen wat nou het effect is van de elco's.
    Daar ken ik een ingenieur die diep in de electronica zit.
    APD zegt echt dat je pas vanaf 50CM kabellengte de elco moet plaatsen, slechts 1 bij een 80-140A regelaar.
    Maar als ik het goed begrijp dan is dat om ruis eruit te filteren die de aansturing van de FETs kan verstoren en niet vanwege inductie.
    Alleen ken ik de persoon aan de andere kant niet persoonlijk en ken zijn achtergrond ook niet.

Ik heb afgelopen jaren BLheli regelaars gebruikt en daar geen elco's op gesoldeerd.
    Er is door iemand anders best veel mee gevlogen en ook over de grens van de regelaar maar geen enkel probleem opgetreden.
    Dus ik durf uit praktijkervaring best te zeggen dat veel regelaars geen elco en zeker geen extra elco's nodig hebben.

GJ

10. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Wat is de bottleneck voor een esc dan GJ?

Hoe kan je die pijnpunten verzachten.

Ik zal veel half gas rond vliegen. Ik weet dat het slecht is. Maar het is een langzame kist.

Screenshot_20211201-140702_Google.jpg

Ik vond nog andere elco's. Wellicht dat ze iets overkill zijn.

12 in serie en ik kan de lipo thuis laten:

Screenshot_20211201-141145.jpg

Deel Deze Pagina