Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door prop-er, 8 jan 2008.

1. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Mid air´s schijnen in Nederland nogal vaak voor te komen .:(

Als iedereen door elkaar vliegt is het ook geen wonder .

Wij hebben geleerd altijd tegen de wind over het veld te vliegen en voor de wind naast het veld te vliegen .;)

Dit is gewoon nood zakelijk als je de "dure" kisten heel wil houden .
    Op de straat ga je ook niet links rijden .:D

Mvg Johan

2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Tja, kris-kras door elkaar heen vliegen moet ook kunnen, je moet elkaar echter wat beter in de gaten houden.

Ik vloog een half uur voor de betreffende crash met acht andere piloten tegelijk electro. Iedereen in hetzelfde stukje luchtruim bij elkaar. Dikke pret.

Ik accepteer de zeldzame keer dat het dan misgaat.

Ik beschouw de Rainbow niet als een dure kist. Probeer er wel zuinig op te zijn, omdat hiermee na vier jaar modelvliegen dan toch eindelijk maar eens een brevet mee moet worden gehaald...

3. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Als je een scale kist van 2000€ door een schuimpje verliest ga je wel anders denken .

En als de Rainbow in 4 weken weer in de weg vloog ook . :D

In Duitsland word alleen op de vossejacht en combat door elkaar gevlogen .

Anders zit er gewoon een "richting" in .

En dan gebeurt er bijna geen midair .

Mvg Johan

4. frankelfert

frankelfert

Lid geworden:
    15 sep 2005
    Mijn schuimpje (Mulitplex Spacescooter), had alleen wat schade door een kapje die was verschroven tijdens de klap. Landing was doordaar wat instabiel, maar na het rechzetten van het kapje was er geen zichtbare en merkbare schade meer.

Blijf het jammer vinden dat er door zo'n lullige klap, zo'n mooie kist aan is :(
    Laten we hopen dat we hem weer snel zien vliegen op de GMVC ;)

Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  5. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ha die Frank. Goed om te horen dat je niets had.

Ik heb alle electro componenten gecheckt, en wonder boven wonder lijkt alles nog prima te functioneren. Het weke balsa heeft blijkbaar de meeste energie opgenomen.

Motorkapje staat voor de tweede keer in de spuitplamuur.
    Neus is bijna gereed.

Nu nog even mijn hoofd breken over de gescheurde cockpitruit. Deze is te groot om van een 2 liter Colafles te kunnen maken. Ik heb nog wat krimpkous maatje XXL liggen. Miisschien dat dat net aan past.

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe beoordelen de gebruikers dit toestel als eerste leskist?

7. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Uitstekend geschikt. Goedkoop, licht, stevig en nogal ARF.

Zie ook de review op lindinger:

Modellbau Lindinger Onlineshop

8. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste zou ik niet durven te beweren. Ik kan de keren niet tellen dat iemand -linksafslaand op een kruising- mij -die rechtsaf ging- op mijn weghelft te gemoet kwam. Veel Nederlanders hebben de merkwaardige gewoonte veiligheid op te offeren aan hun unieke combinatie van gemakzucht en gebrek aan verantwoordelijkheid tegenover anderen.....

Dat zie je helaas ook op modelvliegvelden. Ik heb nog nooit een mid-air meegemaakt die NIET veroorzaakt werd door ongedisciplineerd vliegen van een of beide betrokkenen.
    Het is inderdaad te gek voor woorden dat er momenten zijn dat je beter aan de grond kunt blijven om dat er mede piloten zijn die maar een beetje raak vliegen...

9. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ja. Helemaal mee eens.

Vanaf nu zal ik strijden voor militaire discipline op het veld. We bouwen een verkeerstoren, op de hoek van het veld, en er wordt geen toestel gestart zonder toestemming. Taxien gebeurt nog slechts binnen de gele lijnen, 1m breed.

Het vliegen geschiedt in vastgestelde circuits, waarbij de verkeersleider eventuele overtreders direct uit de lucht schiet.

/einde overdrijvingsmodus

Even serieus. Ik probeer slechts dan te vliegen, wanneer er geen dure kisten (F3A, turbine, heli) in de lucht zijn.

Vaak zie je dat na een sessie "duur", de lichte electro's met massa's tegelijk de lucht ingaan. Wel zo gezellig.

Er zijn er natuurlijk altijd bij die het nog niet helemaal snappen, maar daarvoor hebben leden een mond gekregen, en een bestuur om het tegen te spuien.

Vind het wel leuk dat jij met zo'n opmerking komt, Bruno. Bij CL circus of combat vliegen de vele kisten zelfs binnen dezelfde cirkel hun rondjes...

Vincent

10. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    maar wel een heeele lage vleugelbelasting en dus wel een vliegend windvaantje
    prima dus om te oefenen, maar niet voor alledag

ik heb examen gevlogen met m'n Minimag met windkracht 4 - 5 en dat ging uitstekend; 'ben benieuwd hoe dat met deze kist lukt

11. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    RC Groups - View Single Post - Phoenix Rainbow EP...

RC Groups - View Single Post - Phoenix Rainbow EP...

WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight - View Single Post - Phoenix Rainbow

12. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    dat laatste citaat had ik kunnen gebruiken; maar dan wel voor de Minimag!
    je moet ook je figuurtjes kunnen vliegen; het gaat niet alleen om in de lucht blijven

wel leuk kistje hoor!

13. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Zo zag het er onder de motorkap uit:

Ik heb het motorschot vervangen door een 3mm berkentriplex, verlijmd met een 3mm balsa motorschot.

Het kapotte ruitje met tape geplakt, depron op de open delen aangebracht, en de boel volgegoten met gips:

De vleugel is weer geplakt (met dank aan mijn vrouw...)

De neus is al weer helemaal voorzien van folie, de motorkap is gerepareerd en opnieuw gespoten, en de motor, accu, landingsgestel en motorkap zitten er allemaal weer op. Kortom, 't schiet al aardig op.

Prop-er

14. niels steigenga

niels steigenga

Lid geworden:
    17 dec 2004
    Netjes! 8)

Over dat ruitje... ga je nu uit een PETfles zo'n kapje trekken? Zoja, maak er wat foto's van, ik en veel andere mensen zijn er benieuwd naar :p

Jammergenoeg komend weekend geen vliegweer, regen en 21 knopen! 8O

Succes! :D

gr,

niels

15. Maarten Zanders

Maarten Zanders

Lid geworden:
    12 jun 2003
    mooie herstelling!!! ziet er echt goed uit!
    en het is algemeen geweten dat ie na de eerste crash beter zal vliegen :)

16. Mooie herbouw handleiding voor alle Kadett/Rainbow vliegers!!!

Succes met het herbouwen en ik blijf het volgen.

Clemens

17. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Als het meezit wordt er aanstaande zaterdag weer met de Rainbow gevlogen.

Het cockpitruitje is prachtig gelukt. Ik heb een 0,3mm Vivak plaat over de gipsmal heen gelegd, en met tape vastgetrokken. Vervolgens rustig föhnen met de verfstripper op de eerste stand. Hier en daar met de (gehandschoende) hand het Vivak wat strakker om de mal wrijven.

Als laatste stap heb ik de overlap kort (20mm) afgeknipt. De overlap pak ik beet met een punttang. Door nu gericht te verhitten trek je de laatste plooien uit de ruit. Niet te hard trekken, want dan wordt je ruit te dun.

De gerepareerde en verstevigde horizontale staart zit er weer op. Vanavond nog even de vertikale staart verlijmen.

Daarna de ontvanger nog inbouwen, en het stroomverbruik van de nieuwe 14x10 (!!!) prop testen, en de nieuwe nylon vleugelbouten op maat maken.

18. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Nog wat plaatjes:

Ik klem de verfstripper in een werkbankje, zo heb ik mooi mijn handen vrij om het Vivak te bewerken.

Wel handschoenen aan, anders is er geen beginnen aan.

De nieuwe ruit naast de oude. Prima gelukt.

De nieuwe ruit op de romp. Zie tevens de gerepareerde en gespoten motorkap, en de nieuwe prop.

De vleugel is weer van vers folie voorzien. Oracover is fijn spul.

19. Aaalie

Aaalie Guest

Keurige reparatie! Erg Netjes. Het is altijd mooi als je eigenlijk niet kan zien dat hij gerepareerd is (behalve dan op een foto... voor/na reparatie ;) ).

Greetz van Aldert

20. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    zeeergoed gelukt. bij ons vliegt er ook 1tje rond. zeer mooi vliegbeeld en goed voor lessen.

Deel Deze Pagina