Verslagje Phoenix Rainbow / Graupner Elektro Kadett

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door prop-er, 8 jan 2008.

1. morgoth924

morgoth924

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Prachtige reparatie!

Deze kist (graupner-versie) was mijn tweede toestel (begonnen met EZ*), m'n instructeur was hier razend enthousiast over.

Binnenkort komen kinderen uit de gemeente kennis maken met het modelvlieggebeuren (in het kader van de roefeldag), hiervoor ga ik de kadett inzetten, we zijn benieuwd...

2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Het was nog even flink doorwerken zaterdag, maar het is gelukt. Ik heb zo'n 20 minuten gevlogen, waarbij 2300 mAh (van de 3300 mAh) is verbruikt. Het moet dus goed mogelijk zijn een half uur op een accu te vliegen.

Het maximale stroomverbruik met de 14x10 APC E prop is 30A. Ik denk dat mijn motor geen 900kV, maar 700kV is. (verkeerd gelabeld)

Het bleef bij dat ene vluchtje, aangezien het al aardig laat op de midddag was, en ik ook nog even de hydro en de duplex delta uit wilde laten.

Ik ben eigenlijk helemaal vergeten om foto's te maken. Komt een volgende keer wel weer.

Met flaps down kon ik de kist bijna in de lucht tot stilstand brengen, tegen de wind in.
    Vol gas kan ik onder een hoek van 60° omhoog. (misschien lukt loodrecht ook wel, maar daarvoor stond er gisteren te veel wind). Tevens mag de motor een tikkie meer downthrust hebben. Bij gasgeven wil de kist nogal graag omhoog.

Ik moet maar eens sleeplijnkoppeling inbouwen, zodat er kleine zwevers omhoog kunnen worden getrokken. Verder wil ik een voorziening maken om de digitale camera aan de zijkant van de romp te bevestigen, en ik heb een 1,2m parafoil liggen waar een bestuurbare parachutist onder moet komen... Zat plannen dus.

Maar ik heb ook vernomen dat we 16 april voor het brevet kunnen opgaan. Dat wordt nog even stevig oefenen.

Laatst bewerkt: 16 mrt 2008
  3. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Geen 16, maar 19 april gaan we afvliegen. Heb al behoorlijk geoefend. Filmpje van een volledige ronde volgt.

De foto's:

De lelijke strepen op de vleugel zijn tijdelijk, om het contrast te verhogen. Dit moet mij helpen tijdens het maken van de dubbele loopings, alwaar ik snel de orientatie kwijtraak, aangezien boven en onderzijde van de vleugel qua kleur identiek zijn.

Vincent

4. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    suc6 met het afvliegen :wink:

5. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Nou, vandaag was de grote dag. Redelijk rampzalig weer voor brevetvliegen met een lichte electrokist. Stevige oostenwind, en af en toe een fel zonnetje.

De eerste vlucht begon redelijk. Na de drie spiraalslagen was de rainbow nogal ver van het veld afgedwaald. Toch besloot ik netjes een circuit te draaien, daarbij raakt de Rainbow nog verder van het veld. Na een glitch gaat het toestel op zijn kant staan. ik probeer te corrigeren, maar raak de orientatie volledig kwijt. Door de zon en wind had ik last van tranende ogen, waardoor het gewoon lastig werd het toestel op grotere afstand scherp te zien. De kist verdwijnt met een rotgang in een sloot. na een stevige wandeling, en enige verbazing over de grote afstand van het veld, blijken de brokstukken keurig uit het water te zijn gebleven. Alles ligt nog net op de stijle oevers.

Dat wordt weer repareren. De schade is vergelijkbaar met de vorige crash. Helaas is de lipo nu overleden. Gelukkig heb ik er nog één. De overige elektronica lijkt nog in tact, maar ik moet dit nog testen.

Ik heb de overige twee brevetvluchten met mijn Duplex Delta gedaan. Dit ging eigenlijk niet, omdat het arme 300 gram lichte kistje echt alle kanten opgeblazen werd, maar de beoordelaars vonden dat het veilig vliegen voldoende was aangetoond, waardoor ik toch mijn brevet heb gehaald.

:celebrate:

Vincent

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    gefeliciteerd :) en suc6 met het opnieuw repareren...... 3e blijft hij vast heel :)

7. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004

Zo zag de oefenvlucht van ruim een week geleden er uit...

Overigens dient normaal gesproken eerst de dubbele looping, en daarna de vlakke acht gevlogen te worden.

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Gefeliciteerd met je brevet!

9. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Zoals je ziet gaat het er niet alleen om dat je die figuren kan vliegen, maar dat je laat zien dat je veilig en verantwoord kan vliegen.

Gefeliciteerd, maar ik had al eerder gezien dat je veilig en verantwoord kon vliegen, maar ik mag nog geen KNVvL brevet afnemen.

10. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Allemaal bedankt voor de felicitaties! :D

Vincent

(Die nu weer snel verder gaat met het bouwen van een prachtig vliegend vleugeltje voor op de helling...)

11. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    vertel:razz:

12. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Nou, vooruit dan maar, een preview:

"Speciaal" ontworpen voor ons uitje naar de wasserkuppe in Juni. Tekening volgt.

13. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    balsa ? ribbenbouw? schuim?

ziet er leuk uit! miss iets voor een electromotor?

*ik ben je topic wel erg aan het vervuilen he?*

14. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Kalinka is heel druk bezig geweest met het repareren van de Rainbow, na de laatste crash van een paar maanden terug. Man, wat werkt die door, zeg. Ze is nu zover dat alles wat eenvoudig te plakken en te repareren viel, ook werkelijk geplakt en gerepareerd is. Nu komen de moeilijke punten.
    De vleugel is in het midden, keurig op de lijmnaad van de twee helften, losgebroken. Probleem is echter dat de triplex vleugelverbinder ook exact in het midden gebroken is. Ik heb destijds deze vleugelverbinder in de pockets gelijmd. Ik vraag me af wat de beste manier zou zijn om de 10 cm diepe pockets weer leeg te krijgen, zonder deze al te veel te beschadigen. Frezen met een verlengd freesje in de dremel? (mal maken?) Uitboren uit de vrije hand? Wie heeft hier ervaring mee?

15. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  16. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    Ik zou een rond gat boren in de oude verbinder en er een stalen pen inzetten. Ø4 a 5mm..
    En eventueel onder wat extra versteviging toevoegen in de vorm van een mat glas doek.

17. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Uitstekende tip! Daar was ik nog niet opgekomen. Bedankt, Sanka.

18. sanka

sanka

Lid geworden:
    22 aug 2005
    Ook zou ik even alle folie op de ribben wegsnijden om daar ook te kunnen lijmen. Ook weer wat extra sterkte..

19. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    En die tesa over de gaten is ook niet nodig . :D

Mvg Johan

20. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Ha! Inderdaad zat die Tesa er op om de rotzooi van het uitboren uit de vleugel te houden, Johan.

Sanka, Ik denk dat het verlijmen van beide helften niet eens nodig is. De vleugels zitten elk aan de voorzijde in een gleuf van de romp geklemd, en aan de achterzijde met een eigen nylon bout verankerd. Stalen verbinder erin, reepje tesa over de verbinding plakken, en de vleugel is klaar. Zo wordt het transport een stuk eenvoudiger. Ik zal natuurlijk wel de stevigheid even testen.

Vincent

Deel Deze Pagina