Verzamel topic van herintreder

Nou na 10 jaar vandaag weer gevlogen.
Wat een fijne kist is de biglift.
Straks zal ik het filmpje van het eerste rondje even uploaden.
Wel moet ik de motor nakijken.
Na het tanken wilde de motor niet meer oppakken.
Hij hielt iedere in en kreeg hem niet afgesteld.
Ik denk dat het te maken heeft dat de benzine die er in zat oud was.
Misschien ga ik jullie hulp inroepen hoe ik het moet oplossen.
Maar ik ben super blij als herintreder.

Ja dat is inderdaad een vraagstuk.
De eerste vlucht op de benzine die er in zat liep hij perfect.
Met de nieuwe e 10 ging hij ineens armer lopen.
Ik moest beide naalden minimaal 1 hele slag verder open draaien wilde hij nog een beetje lopen.
Zelf denk ik dat met de e 10 oud vuil is losgekomen.
Zou dat kunnen?
Of moet ik de rubbers en het membraam vervangen?
Ik ben expres niet over gestapt op aspen geen problemen te krijgen.

Oja het tank vul systeem werkt ook niet goed.
Ik heb dus weer wat te doen.

Met de nieuwe e 10 ging hij ineens armer lopen.
Ik moest beide naalden minimaal 1 hele slag verder open draaien wilde hij nog een beetje lopen.
Zelf denk ik dat met de e 10 oud vuil is losgekomen.
Zou dat kunnen?
Het klopt dat ten opzichte van E5, een motor met E10 een tikkeltje rijker moet staan, maar dat zou niet "een hele slag op beide sproeiers" mogen zijn. Dus inderdaad best kans dat er wat opgedroogd vuil los gekomen is.
Mijn éérste gedachte is, keil een schot carburateurreiniger door de benzine. Ik ben over het algemeen vrij sceptisch over dat soort dingen, maar kwaad kan het niet en wie weet heb je mazzel.

Mijn tweede gedachte is: één van mijn motorfietsen, die ooit van de fabriek gekomen is met sproeiers voor NUL ethanol, loopt inderdaad op E10 significant te arm. Nu kun je aan die carburateurs weinig afstellen, dan moet je andere sproeiers kopen en dat is een hele wetenschap op zich.
Ik gebruik in dat ding een sapje van Putoline, "E10 fuelfighter" genaamd, wat beweert alle problemen ten gevolge van E10 op te lossen, en ik kan echt alleen maar zeggen dat dat spul ECHT werkt (en ik heb meerdere van dat soort sapjes geprobeerd, waaronder hele dure zoals Tunap, wat bijna 25 cent per liter behandelde brandstof kost, maar waar ik geen sikkepit verschil merkte).

Het spul is qua gebruik spotgoedkoop (ongeveer 4 cent per liter behandelde benzine), en die stokoude brommer van mij rijdt alweer 3 jaar en nu ruim 13000 km (650 liter ongeveer, ik ben nu aan mijn derde flesje bezig) volledig probleemloos rond.
Zonder dat spul begint die ouwe Duc na de eerste keer tanken onmiddelijk te harken op het gas, rijd bij constante snelheden onregelmatig (je voelt continue de motor "trekken en loslaten", heel raar gevoel), en gooi ik dan thuisgekomen dat spul in de tank dan moet het even mengen en rijdt ie binnen 10 km weer normaal. Onnodig te zeggen dat dat flesje tegenwoordig in het vakje onder het zadel ligt.
Ik zie ook geen groene aanslag of troep op de sproeiers en vlotternaald ontstaan. Hoe dat spul precies werkt (chemisch of anderszins), ik heb géén idee, en ik ben heel mijn leven redelijk sceptisch geweest over brandstof additieven (van alles wat ik geprobeerd heb in 30 jaar, hoofdzakelijk beroepsmatig, is dit de tweede waarvan ik met 100% stelligheid kan zeggen dat het ook écht wat doet), maar van dit spul kan ik het gewoon domweg niet ontkennen.

Het is een overweging waard, maar aangezien Zenoahs verstelbare sproeiers hebben zou het niet nodig moeten zijn.

Of moet ik de rubbers en het membraam vervangen?
In principe zou dat niet nodig moeten zijn, maar het kan nooit kwaad (zolang je maar goed oplet dat je niks verbuigt bij het naaldklep mechanisme).

Oja het tank vul systeem werkt ook niet goed.
Da's apart... Ik herinner mij daar geen problemen.

Laatst bewerkt:
Da's apart... I
Ik bedoel hier het balgje in de aspen tank om te tanken.
De rest van de tank moet ik nog even goed bestuderen.
Ik dacht op eerst de carburateur eens in een ultrasoon reiniger te doen.
Dan gaat er niets kapot.
En ook de bougie eens uit de motor draaien en kijken of die schoon is.
Even bij het begin beginnen.

Ik bedoel hier het balgje in de aspen tank om te tanken.
De rest van de tank moet ik nog even goed bestuderen.
Ah.... ik dacht dat je op de vulnippel etc in het model doelde...

Carb ultrasoon reinigen is absoluut een goed idee. Wel eerst volledig demonteren, en met een spuitje o.i.d. alle kanaaltjes voldrukken met vloeistof, zodat die ultrasoon trillingen ook overal hun werk doen. Anders blijft daar lucht staan en gebeurt er niks.
Theelepeltje waspoeder o.i.d. in wat demiwater, of een ander geschikt moiddel.

GOED uitspoelen met schoon water, alle kanaaltjes GOED droogblazen voor hermontage.

Gaat helemaal goedkomen.
Met de eerste tank liep de motor perfect dus het kan niet anders dat vuil zijn in mijn optiek.

Back