Verzamel topic van herintreder

Het eerste chagrijn is al begonnen.
De rolroeren zitten helaas niet in spiegelbeeld.
Als ik daar een y kabel tussen soldeer gaan beide roeren omhoog of omlaag.
De servos van de remkleppen zitten wel in spiegelbeeld.
Is het mogelijk om een servo aan de servo kant andersom te laten draaien?
 
Ik heb wel eens gehoord dat je de plus en min van de potmeter en de motor om moet draaien.
Klopt dit?
Nee de kanalen zijn op het is maar een 7 kanaals zender.
2 voor de rolroeren (want die zitten juist niet in spiegelbeeld)
2 voor de flaps
1 voor hoogte
1 voor richting
1 voor gas
1 voor de sleephaak.
Dan kom ik er net 1 te kort.
Maar als ik nu de servo om kan keren kom ik er uit.
Het liefste zonder kabeltjes (ivm eventuele storingen)

full
 
Draden van potmeter en motor omdraaien, dan draait de servo de andere kant op.
(Als de motor en/of potmeter op een print zit lukt het niet)

Je kunt ook het roerhoorntje op 1 aileron verplaatsen dat de aanstuurstang uitkomt aan de andere kant van de servo, hoef je de draairichting niet aan te passen.

Dit is precies de reden waarom moderne zenders meer kanalen hebben, dan is het niet meer nodig.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Het eerste chagrijn is al begonnen.
De rolroeren zitten helaas niet in spiegelbeeld.
Als ik daar een y kabel tussen soldeer gaan beide roeren omhoog of omlaag.
Je hebty op je zender kanalen genoeg om ieder rolroer een eigen kanaal te geven. En dan draai je in de zender één van die twee kanalen om.
Probleem opgelost.
 
Draden van potmeter en motor omdraaien, dan draait de servo de andere kant op.
(Als de motor en/of potmeter op een print zit lukt het niet)

Je kunt ook het roerhoorntje op 1 aileron verplaatsen dat de aanstuurstang uitkomt aan de andere kant van de servo, hoef je de draairichting niet aan te passen.

Dit is precies de reden waarom moderne zenders meer kanalen hebben, dan is het niet meer nodig.

Grt,

Arnoud.
Dat werkt, maar niety altijd... Niet alle servo's houden dan dezelfde middenstand, en sommige gaan een beetje een non-lineair gedrag vertonen.
 
Je hebty op je zender kanalen genoeg om ieder rolroer een eigen kanaal te geven. En dan draai je in de zender één van die twee kanalen om.
Probleem opgelost.
Als ik alle servo's een eigen kanaal wil geven niet.;)
Er zitten 8 servo's in de biglift.
Maar dat komt wel weer goed.
Eerst even op alle spullen wachten dan gaan we weer verder.
Vandaag door omstandigheden een slecht humeur.
Tegenwoordig kan ik de boel dan even aan de kant leggen.
20 jaar geleden was ik dan gefrustreerd.;)
 
Besteld

Ja meer kanalen is fijn maar ik wil lowbudget gaan vliegen.
Als het zo lukt zou dat mooi zijn.
Wordt dus weer vervolgd.
Natuurlijk lukt het ook op een low budget manier.
In een ver verleden had ja 'maar' 6 kanalen.
Met wat creativiteit los je heel veel zaken op.

Grt,

Arnoud.
 
Als ik alle servo's een eigen kanaal wil geven niet.;)
Er zitten 8 servo's in de biglift.
Het is even wat knutselwerk, maar je kunt natuurlijk die ene rolroerservo omdraaien zodat ie in spiegelbeeld komt, en de andere flapservo ook, zodat die NIET in spiegelbeeld zit, en dan kun je weer met twee Y-kabeltjes toe...
 
Ik doe nu alleen op de flaps een y kabel en omkeer kabel.
Anders moet ik best gaan breken om het goed te krijgen.
Het komt helemaal voor elkaar.
Het duurt alleen een paar weken voor de spullen binnen komen.
Aangezien ik veel minder fanatiek wil gaan vliegen wachten we gewoon rustig af.
 
Heb je al gekeken of de servo's allemaal de zelfde kant draaien, zit er toevallig niet één in die de andere kant draait?
Normaal gesproken zou je, als de servo's "normaal" zijn ingebouwd, de rolroeren tegengesteld bewegen, zoals we dat willen.
 
Back
Top