Verzameltopic Walkera CP helicopters

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chow, 25 aug 2012.

1. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Naar mijn weten treed de lockout op als je telemetrie in de zender hebt enabled terwijl de RX nog niet de telemetrie functie in de firmware heeft aanstaan..

2. redman

redman

Lid geworden:
    28 dec 2011
    Denk dat die lock-out te maken heeft met de ombouw.
    Om van een gewone (zilver kleurige) Devo12 een 'S' versie te maken.
    De Devo12s heeft standaard telemetry. En werkt de telemetry perfekt.

De Chinesen hebben een 'handigheidje' aangebracht aan de Devo zenders.
    Je kan de 100 mW terug zetten naar 10 mW.
    Zodat ie wel toegelaten word in de EU.

Grtz Marco.

3. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    die output terug zetten is een fw issue dat is bij meerdere zenders omdat je in de US nog meer power mag hebben. Echter aangezien ik de hobby wel volgens de regels uit wil blijven oefenen en niet 10mW wil op grotere helis of evt fixed wing, denk ik dat de walkera zenders even op hold staan (is trouwens niet alleen bij walkera maar afhankelijk met welk systeem je uitzend, breedband modulatie is schijnbaar bepalend) en mijn huidige zender mag wel op 100mW dus blijf ik voorlopig gewoon even bij mijn huidige zender(is trouwens niks mis mee;)).

4. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Snap ik even niet. De DX6i doet gewoon 100 mW standaard uit de NL winkels en dat is gewoon toegestaan.

There is a power setting adjustment for the DX6i. Page 13 of manuel. The EU 328 standard is for Europe and is set at 100 mW output. US 247 for the US has 200 mW output, twice the power for US setting.

Dus standaard doet ie 100 mW en in het menu kan ik hem op 200 (US) zetten wat dus niet volgens de regels is. Als een Devo dus 100 doet is dat conform de regels in Europa.

Die 10 mW waar iedereen het steeds over heeft geldt voor andere frequenties. Niet voor de 2.4 Ghz band.

5. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    van EN 300-328 v1.7.1

"4.3.1 Maximum transmit power

4.3.1.1 Definition
    The maximum transmit power is defined as the maximum isotropic radiated power of the equipment.
    4.3.1.2 Limit
    The equivalent isotropic radiated power (e.i.r.p.) shall be equal to or less than -10 dBW (100 mW). This limit shall apply for any combination of power level and intended antenna assembly.

4.3.2 Maximum e.i.r.p. spectral density
    4.3.2.1 Definition
    The maximum e.i.r.p. spectral density is defined as the highest e.i.r.p. level in Watts per Hertz generated by the transmitter within the power envelope.
    4.3.2.2 Limit
    For wide band modulations other then FHSS (e.g. DSSS, OFDM, etc.), the maximum e.i.r.p. spectral density is limited to 10 mW per MHz."

En walkera zend uit met DSSS en hun CE is volgens deze norm

6. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Je snapt het niet. Wat is je bron nou. Want DSSS is een variatie op Futaba protocol. Waar vind je nou daadwerkelijk dat je op de 2.4 Ghz band maar 10 mW mag doen. Is gewoon namelijk niet waar. Op deze frequentie mag je gewoon 100 mW doen. Alleen op lagere banden zaten/zitten limieten. Was in fossielen tijd en rond de 35 Mhz meen ik zo uit mijn hoofd..

Je wifi zit namelijk ook op 2.4 Ghz. En als je hip bent ook op 5.8 Ghz. Da's echt niet op 10 mW..

7. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
  8. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ik zeg alleen wat er staat en de bron is gewoon de wet, niks meer niks minder. Die engelse is de europese regelgeving, dit stukje staat exact ook in het stuk van Tijn. En aangezien de Walkera's volgens de EN 300-328 v1.7.1 CE hebben. is het dan ook volgens die regelgeving conform. En bijv mijn Hitec's werken volgens fhss,

Ik verzin het zelf niet !!!!!!!! En als ik me niet vergis is ook FASST een FHSS modulatie(freq. hopping). En walkera een single mode en dus niet

1) 100 mW e.i.r.p. en 100 mW/100 kHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van frequencyhoppingmodulatie,
    10 mW/MHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van andere soorten

modulatie.

De reden dat ik vroeg of duitsland anders was kwam door de duitse manual van de 12S.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Mag ik deze vraag stellen voor de piloten met een Master CP:

In het zakje bij de heli zit een plastik schroevendraaiertje, stekkertje en een soort van aluminium bolletje.
    Wie weet in hemelsnaam waar dat aluminium bolletje voor is??
    Ik snap er geen bal van.
    Vr Gr D

10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Vanochtend druk bezig geweest om mijn 3S 850Mah Nano packjes een beter plek te geven in de Master CP.
    Gisteren had ik voor tijdelijk de Lipo onder de battery tray hangen en vastgezet met klitteband.Dat werkte wel, maar het zag er niet uit.
    Ook was het packje zo dik dat dan 1 van de landings-skids niet eens meer de grond kan raken.Ha ha ha

Ik heb vanochtend een aantal van die dwars latjes van de battery tray weggesneden zodat de Lipo er nu helemaal in past.
    Maar zonder die dwars latjes valt de Lipo er natuurlijk zo uit.
    Vastzetten met klitteband is een optie maar aan de voorzijde is dat lastig want daar zit de Canopy in de weg.
    Ik heb het opgelost door een brug van dun aluminium plaat aan de voorzijde van de battery tray te bevestigen zodat de voorzijde van het Lipo pack daarin rust.
    De achterzijde van de Lipo fixeer ik dan dmv een klitteband die ik helemaal om het landings-skid trek.Het loopt zo net 2mm vrij onder het hoofdtandwiel door.

Ik ben er dik tevreden over want de Lipo zit nu netjes in het compartiment daar waar het hoort te zitten.
    Het CG klopt nu ook en daar ben ik blij mee.
    Optisch ziet het geheel er nu ook beter uit want zo'n dikke klomp Lipo hangend onder de heli was ook geen ponem.

Oja Chow............
    Nog even terug te komen op je vraag van gisteren.
    Ik vloog dus buiten 4 minuten rond met lekker doorvliegen zeg maar.
    Er zat toen na 4 minuten vliegen nog 28% sap in de Lipo.
    Vanochtend na het laden van het betreffende pack ging er terug in: 531Mah precies.
    Dat betekend dus dat de heli gisteren een verbruik had van: 132.75Mah per minuut vliegen.
    5 maal 132.75= 663.75Mah......wat ik dus feitelijk mag verstoken, want......het 3S packje is 850Mah in totaal.
    20% maximaal leegvliegen van het Lipo pack = 20% van 850Mah = 170Mah
    850Mah minus 170Mah = 680Mah.
    Ik zit met 5 minuten vliegen dus op 663.75Mah en dat is precies op de grens van 680Mah.
    Ik ben dus behoorlijk content met wat het toestel verbruikt.

Vanmiddag op het grote veld met de vliegmaatjes vliegen en dan eens kijken wat het toestel doet op de lange baan en ook eens bezien wat de Lipo packs dan moeten inleveren.
    Zal waarschijnlijk meer zijn als gisteren met het vliegen op het kleine veldje dus ik houd voor de zekerheid 4 minuten aan vanmiddag.
    4 Minuten zijn er niet veel.
    Maar...........omdat ik toch afwissel met heli's kan de Master CP tussendoor mooi afkoelen.
    De motor zal ik daardoor niet teveel belasten door constant door te vliegen pack na pack.
    Vr Gr D

11. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik bedoelde het minder rottig dan het m'n strot uit kwam. Maar Tijn G. heeft het volgens mij onderbouwd verder.

12. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ik hou ook zo'n 4 minuten aan en inderdaad afkoelen. Dan hou je de motoren langer in conditie. Jammer dat je nou nooit eens een filmpje kunt posten ;)

13. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Ja die plaatste de nederlandse variant waar het zelfde in stond als wat ik in het engels had;)
    1) 100 mW e.i.r.p. en 100 mW/100 kHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van frequencyhoppingmodulatie, 10 mW/MHz e.i.r.p. dichtheid is van toepassing wanneer gebruik wordt gemaakt van andere soorten modulatie.
    dus ben nog ff verder aan het zoeken. Want ook de duitse handleiding zegt 10mW.

Heb de vraag ook al bij Walkera zelf neergelegd. Dus ff afwachten maar

14. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Chow.
    Had jij mijn vraag nog meegekregen?
    Dat alumuminium soort van bolletje wat je bij de Master CP kreeg.
    Weet jij waar dat voor dient?
    Ik kan het niet plaatsen.

Kom net terug van het veld.
    Was geen echt sukses.Knake wind, kou en ging plots flink sneeuwen.
    Ben er wel wijzer van geworden dat de Master CP met zelfs een stevige bries gewoon behoorlijk goed en prettig is rond te vliegen zonder dat de staart vreemd gaat doen of de heli deels onbestuurbaar wordt.
    Dit is 1 van de weinige heli's waarmee ik gewoon door de sneeuw mee rond vloog waarbij het toestel ook nat werd als ze tussentijds op de grond stond stil te staan.
    Doorgaans vind ik het zonde van mijn spullen maar met deze Master CP budget heli had ik dat gevoel niet.Ha ha ha

Heb haar even 4 Lipo packs flink aan de tand gevoeld.
    Zoals gezegt stond er dus een flinke wind.
    Eigenlijk te veel om een 200 size heli lekker mee rond te laten vliegen.
    Het was af en toe als de wind opstak dan ook behoorlijk werken om het toestel in het gareel te houden.
    Maar moet zeggen dat het me niets tegenviel van hoe zij zich hield.
    Mijn Walkera HM-UFLY die een FP kop heeft en CP staart vliegt veel slechter zodra er wat wind opsteekt.
    Deze Master CP met CP kop en FP staart is dus een beter toestel om te vliegen dan de HM-UFLY.

Ik weet nu zeker dat als er gevlogen wordt met weinig tot geen wind de Master CP dikke pret zal geven.
    Dat gaat dus nog wat worden aankomende zomer.
    Moet ik er wel bij zeggen dat het laatste Lipo packje niet helemaal goed ging.
    Ik vloog de heli terug en de wind die al behoorlijk woei nam plots toe in kracht.
    Dat in combinatie met te laag aan komen vliegen en waarbij het toestel plots naar beneden werd gedrukt op het moment dat ik een bocht inzette resulteerde in een Crash.
    Ik probeerde nog te compenseren, maar het mocht niet baten.

Ik heb dus helaas bij vlucht nummer 8 mijn Master CP al doen laten Crashen.
    Het ging ook nog eens behoorlijk kan ik zeggen.
    Met draaiende bladen klapte zij tegen de grond en in de sneeuw.Zij stuiterde zelfs daardoor nog een paar centimeter omhoog.Leek wel een kip met spastische bewegingen.
    Die sneeuw heeft het grotendeels opgevangen vermoed ik, want nadat ik het toestel sneeuwvrij had gemaakt bleek zij helemaal schadevrij!!
    Gelijk de heli neergezet en weer laten vliegen.
    Zelfs geen bladspoor in de Main Blades omdat ik vreesde voor een kromme Feathering Shaft.
    Wat ik dacht is dus waarheid geworden: het is waarlijk een vliegende tank deze Master CP.
    Met een 450 size had ik zekers schade gehad.
    Ik ben dus nog meer in mijn nopjes met deze Master CP dan dat ik al was sinds gisteren.

Ik ga haar zo even helemaal nalopen en schoonmaken.
    Wil dan ook gelijk de Main Blades uitbalanceren want dat had ik gisteren nog niet gedaan.
    Ik ben blij met deze Master CP mannen en hoop dat zij mij nog veel vliegplezier gaat geven.
    Fijn weekend jullie allen.
    Vr Gr D

15. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Ding kan wat hebben he :) Dat aluminium dingetje is volgens mij de pitch gauge.. Als we het tenminste over hetzelfde hebben.

16. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Chow.
    Oke bedankt.
    Pitch Gauge dus.
    Toestel kan inderdaad wat hebben en daar ben ik blij mee want ik prak zo nu en dan nog wel eens wat.Ha ha ha
    Ze hebben er wel over nagedacht toen ze deze Master CP ontwierpen.
    De vliegmaatjes waren ook best onder de indruk toen ze daarstraks de Master CP vlotjes rond zagen gaan vechtend tegen de elementen van harde wind en sneeuwbui. Ha ha ha
    Dat hadden ze niet verwacht van een 200 size heli met FP staartje.

Iemand van jullie al die Main Blades van Extreme geprobeerd?
    Die zien er wel vet uit.
    Zijn volgens mij van Carbon en wit met zwart gekleurd.
    Ook lopen ze spits toe op het eind en dat vind ik wel vet.
    Vr Gr D

17. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    De standaard mainblades zijn flexibel. Daardoor ook minder kans op schade denk ik.

18. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Oke!
    Zag laatst op een You Tube filmpje dat het heckrotor blad ook behoorlijk buigzaam is.
    Ik wacht nog maar even met die Main Blades van Extreme.Kan altijd later nog.
    Daarnet weer even binnen in de woonkamer met de Master CP gevlogen.
    Blijft dan feitelijk alleen bij hooveren en beetje pitch pumpen maar kan er geen genoeg van krijgen.
    Eigenlijk jeukt het me nu weer.En als het jeukt dan kun je beter krabben toch? Ha ha ha

Ik weet niet wat jullie mening is over deze Master CP, maar zelf vind ik het geen Micro size heli meer. (wat ik wel vind van de Mini CP,Super CP, Genius CP en de V120D02S)
    Zo op het grote open veld is het een kleintje maar binnen in de woonkamer vind ik het nog best een imposant bakbeest.
    In elk geval geen heli die je even tegen je aan wenst te willen krijgen ondanks het 200 size formaat.
    Ze vliegt in elk geval wel erug stabiel.
    Zo........en nu weer flink krabben.Ha ha ha
    Packje erin en weer vliegen met deze fijne machine.
    Vr Gr D

19. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Tís ook geen micro. Tís een 200. de 120 is een submicro. De kleintjes zijn 100 sized en dus micro..

Merk dat je nu al verslaafd bent aan de Master CP :D

20. Schiksie

Schiksie

Lid geworden:
    26 jul 2012
    Ha ha fijn dat je het ook een mooi toestel vind Erwin en ja dat ding is geen speelgoed, dat zag je wel aan de doos die hij mij mij had toegetakeld :).

Maar wat een bagger weer zeg, ik heb uit verveling maar weer effe de brushless in de mini gezet :), even dat dat dolle schroefgat opnieuw getapt maar was wel lastig omdat je heel snel er door ben en dan kans maakt de spoel eronder te raken, maar het is gelukt. Ook effe die supports op de super gezet, briljant idee Chow die tieraps. Hier het resultaat en nog wat foto's van mijn gehele Walkera vloot.

Deel Deze Pagina