Victoria met Regner machine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Roel van Essen, 9 nov 2011.

1. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Afgewerkte stoom gewoon via de schoorsteen, aansteken kan gewoon ook met schoorsteen. Heb op een Cheddar ketel een nieuwe pijp gezet, langer dan de originele werkt perfect. Aansteker erbij en de vlam wordt naar binnen gezogen met een duidelijk "BLOP" geluid. Via de schoorsteen heeft nog een ander nut. De afgewerkte stoom wordt iets opgewarmd en zal middels de hoogte van de schoorsteen buiten de boot neerslaan. Dat levert minder vette troep op!

Bovendien kan je een kopere leiding door de ring van de ketel op de plek van de schoorsteen krijgen. Een hapje uit de schoorsteen waar de leiding zit en de schoorsteen is dan nog steeds afneembaar. Tip zet een kraantje in de leiding, als je de condensor wilt legen zet je die dicht en de afvoer van de condensor open, met een beetje toertal van het laatste restje stoom blaas je 'm zo leeg!.

Als je de afgewerkte stoom in de schoorsteen doet maak het pijpje naar boven niet te kort. Als hij te laag zit houd de afgewerkte stoom de rookgassen een beetje tegen. Bij cheddar is dat ± 2 tot 3 cm onder de top van de schoorsteen. Bovendien is hoe langer de leiding hoe meer de afgewerkte stoom wordt opgewarmd. Zit het pijpje met opening op de juiste plek zorgt hij ook voor een beetje trek, is niet nodig bij gas, maar de temperatuur is iets hoger....het gas verbruik ook iets. (minimaal) Nog een voordeel met het pijpje in de schoorsteen is als de condensor langzaam steeds voller word de temp ook oploopt en dus de werking minder. Er gaan dan druppels vet-water mee naar buiten. Zit het pijpje goed zullen druppels uit het pijpje sissend in de ketel vallen en verdampen, beter als op het dek!

Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja maar Roel wilde dat om een of andere reden toch niet
    mvg
    Frederik
    Ik had het bij cheddar ook zo hoor
    Via de pijp dus

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nounounou... wat een reacties. Dank voor alle tips. Foto's komen nog; Liefst maak ik die als alles weer op z'n plaats zit. Dus ook de ene cylinder.
    Overigens is dit niet het eerste stoomschip wat ik bouw, hoor.

In 2004 heb ik voor MbA de Otto Laufer gebouwd:
    bouw-otto-lauffer (Helaas zonder foto's; deze zijn verdwenen na het hacken van het forum een paar jaar terug)

Helaas moest de Otto na de bouw en een paar weken varen terug naar de hoofdredactie. Die wilde haar gebruiken op shows.
    Inderdaad 2004 Wiggie... Time flies when you're having fun.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Nou! 1994 Roel?

Volgens mij was dat 10 jaar later hoor :)

Zo oud ben je toch weer niet toch? :) :)

5. Loeksblues

Loeksblues

Lid geworden:
    3 dec 2011
    Stoom uit schoorsteen.

Hoi Roel.

Ik heb helaas de zelfde ervaring met menig stoommachine van Regner, er
    mankeer bijna altijd wat aan die machines de laatste tijd!

Nu over de stoom door de schoorsteen: Geen probleem, ik heb bij al mijn
    stoommachines de afvoer door de schoorsteen lopen. Gaaf gezicht!
    Je kunt evt. ook een chuffpipe aan het eind maken van de leiding, dan heb je ook nog een geluidsversterkertje - met als voordeel dat je droge stoom uit de schoorsteen hebt. Ik weet niet wat voor een ketel je hebt, maar je kan de retourleiding door je vlampijp laten lopen - wordt het condenswater naverhit - en dan richting schoorsteen. Kijk eens op mijn website, daar
    staat vast wel het een en ander waar je wat aan hebt.
    DePuffendeSchoorsteen.come2me.nl

Groet en succes. Loek.

6. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Loek, dank je wel. Ik heb even op je site gekeken: indrukwekkend.
    Mijn keteltje is slechts een simpel staand 400cc Regner keteltje, met een 2-cylinder oscillerende machine er achter. (nu met 1 cylinder in reparatie:()

De stoomafvoer via de schoorsteen ga ik de komende dagen nog eens goed bekijken op uitvoerbaarheid en praktische bruikbaarheid.

Als laatste een plaatje van de huidige toestand:

7. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En zojuist een duurtest uitgevoerd met compleet gevulde gastank: 45 minuten brandtijd.
    Ondertussen wel via het vultoestel de ketel wel bijgevuld met 200 cc vers water.
    Nadat het gas op was zat er nog 150 cc water in de ketel.

8. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is wel een groot voordeel van gas, je kan binnen spelen.

9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag (een week na het opsturen een dikke bubbeltjesenvelop in huis.
    Gerepareerde cylinder, terug van Regner.
    Geen rekening erbij, gewoon hersteld en retour gezonden.:D:D:D

Dát noem ik service!!!

10. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Fijn dat het zo is opgelost. Zeker in deze tijd, waar bedrijven juist proberen ergens extra geld vandaan te schrapen.

11. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Op de langere termijn is dat het betere beleid. Spullen kun je overal kopen, service is een schaars goed! En daar ga je uiteindelijk door terug komen.

12. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Helaas zie je dat veel bedrijven voor de korte termijn gaan. Zo van, "we hebben nu je geld binnen, en dat telt, en extra service geven kost ons nu weer wat van dat geld".

13. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Klopt helaas.
    Daarom vond ik het belangrijk te melden dat er bedrijven zijn die er anders over denken

14. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag de machine voor het eerst in de boot proefgedraaid.

350 cc water, volle gastank, smeertoestel gevuld, smeerpunten gesmeerd, schroefas aangesloten:
    1e keer: na 45 minuten gas op. 120cc water in de ketel.
    2e keer: na 40 minuten gas op. 100cc water in de ketel.
    Machine met diverse snelheden laten draaien, tevens de fluit vrij intensief gebruikt.

Al met al: niet verkeerd.

Laatst bewerkt: 18 dec 2011
  15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Lijkt me dat de reparatie geslaagd is. :D

16. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

17. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hallo Frederik

Inhoud gastankje is ongeveer 220 cc

18. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dit weekend, na lang aarzelen, de boor in de pijp gezet. Vlak boven het deksel van de ketel in de pijp een gat geboord en daar een pijp messing met een bocht doorheen gestoken. Dat kostte behoorlijk wat moeite, aangezien ik het gat persé niet groter wilde hebben dan de doorsnee van het pijpje messing. Maar goed, dat is na een uurtje prutsen gelukt.
    Het pijpje messing met een stukje siliconenslang verbonden met de uitlaat van de condensor, en nu heb ik dus een mooie stoompluim uit de pijp, in plaats van uit de condensor.

Het stukje siliconenslang zorgt er tevens voor dat ik nog steeds het deksel van de ketel af kan halen bij het aansteken. Om een of andere reden lukte het aansteken via de schoorsteen bij een koude ketel nooit. Wel het "Plop"-geluid wat Puffin geschreef, maar door de explosie blies de vlam zichzelf meteen uit. Nu haal ik het deksel van de ketel, steek de brander aan en daarna gaat het deksel er weer op. Het stukje (dikwandige) siliconenslang blijft tijdens het opstoken en tijdens bedrijf keurig intact.
    Om de condensor te legen knijp ik in het stukje slang en via het andere pijpje van de condensor vliegt het water er uit, netjes in een opvangbekertje. (Op dat andere condensorpijpje heb ik nu nog een stukje siliconenslang zitten, dat wordt straks vervangen door een messing pijpje)

Vanavond in de (koude) garage weer een tankje gas leeggestookt: 55 minuten. Ketel na 30 minuten bijgevuld. Langzaam en vol gas afgewisseld, fluit gebruikt en een aantal keren de veiligheid getest. Die gaat nu keurig op 3,5 Bar open en sluit op 3 Bar.

In de kerstvakantie wordt het tijd om de elementen van de radiobesturing aan de machine te bouwen: servo's voor omkeer-inrichting, fluit, gaskraan en stoomkraan.

19. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Lekker hè, rommelen?

echter een kanttekening:

Dan opent de veiligheid precies 0.5bar TE LAAT.
    Want ik neem aan dat je geen (Nederlands) drukcertificaat hebt.

Ketels met druk tot 3.0 bar zijn vrij van keuring en dienen dan ook af te blazen bij 3.0 bar.

20. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    De mini metertjes van Regner hebben meestal een kleine afwijking en de schaal indeling is ook niet altijd zuiver. Zou zomaar 3 ipv 3,5 kunnen zijn. Zonder echte geijkte meter weet je het niet zeker en ga je uit van wat hij aangeeft voor gebruik. Wat het werkelijk is weet je niet 100% zeker. Af fabriek is de veiligheid wel goed afgesteld.

Deel Deze Pagina