Vintage modelboten

Als het een motor met zuigerveer is, heb je kans dat hij na dat avontuur weer helemaal opnieuw in moet lopen: vast zitten en losweken is bijna per definitie verlies van de "mating" tussen zuigerveer en cylinderwand, zeker als het ding vroeger met wonderolie gesmeerd is geweest, want dan is die "mating" er eigenlijk nooit geweest (de prut die wonderolie achterlaat zorgt dan voor de passing en afdichting)....

Kan best nog weer goed komen, met een zorgvuldig opnieuw inlopen....

Groet, Bert

@Brutus: Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of er een zuigerveer in zit. Maar als we hem weer gaan gebruiken zal hij ingelopen worden en nieuwe pakkingen krijgen. Misschien nog een nieuwe kogellager en dan varen maar...

Moet je zo door de uitlaatpoort heen kunnen zien: als de zuiger iets heeft wat op een gekleurde band lijkt, is dat met redelijke waarschijnlijkheid een zuigerveer.

Zie je een of twee groefjes maar geen kleurverschil, dan is de kans groot dat voor de afdichting gebruik gemaakt word van gewone oliegroeven en een goede passing (meestal ABC).

Groet, Bert

Webra Speed 61 RC Marine? Zuigerveer!
3 dagen in de spiritus? Daarna hopelijk goed droog geblazen? Direct motorolie er in.
Met een druppie olie heb je voelbaar meer compressie.
Zuigerveer kan vast gekoekt zijn.
Bij een proefrun niet onbelast op vol vermogen. Beste is als er iets aangedreven wordt...
Motor ziet er niet castorolie achtig uit. Aanslag is harnekkig. Heb je met spiritus er niet direct uit...
Gr Bas

@H. B. Busking & brutus: Ik heb na het spiritusbad alle bewegende en draaiende delen met olie gesmeerd. We hebben ook met de compressor alle hoekjes en plekjes droog geblazen. Ook heb ik wat olie via de carburateur, de uitlaat en via het gat voor de gloeiplug naar binnen gegooid. Hebt u trouwens enig idee van jaartal van de motor? Ik kwam ergens in 1978 uit dacht ik. ''Motor ziet er niet castorolie achtig uit.'' Hoe ziet u dat? Maakt het wat uit voor de motor als ik hem weer wil gaan gebruiken?

DMI "Vedette"

Deze DMI "vedette" via Marktplaats kunnen aankopen.
In 1974/1975 heb ik zo'n model als allereerste bootje gebouwd.
Wie kent hem nog??

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
@H. B. Busking & brutus: Ik heb na het spiritusbad alle bewegende en draaiende delen met olie gesmeerd. We hebben ook met de compressor alle hoekjes en plekjes droog geblazen. Ook heb ik wat olie via de carburateur, de uitlaat en via het gat voor de gloeiplug naar binnen gegooid. Hebt u trouwens enig idee van jaartal van de motor? Ik kwam ergens in 1978 uit dacht ik. ''Motor ziet er niet castorolie achtig uit.'' Hoe ziet u dat? Maakt het wat uit voor de motor als ik hem weer wil gaan gebruiken?

Jaartal zou best goed kunnen kloppen, daarvoor heb ik er niet voldoende verstand van, maar het "klinkt" wel "ongeveer goed"....
Ik zou niet wakker liggen van die compressie, vermoedelijk zit gewoon de zuigerveer een beetje vast.

Motor ziet er niet castorolie achtig uit, omdat hij normaal gesproken dan zeker rond de uitlaat een dikke bruine laag prut heeft.
Jouw motor ziet er "te blank" uit, om het maar zo te zeggen.

Jouw motor heeft gelukkig een los Lagerhuis, en daarmee is het een van de makkelijkere motoren om te demonteren: Je kunt het Lagerhuis losnemen en dan kan de zuiger (na loshalen van de cylinderkop) er zo uit, zonder dat je eerst de voering er uit moet schuiven.
Je kunt dus tamelijk simpel checken of je zuigerveer los zit of niet.

Als de zuiger er eenmaal uit is, zul je overigens wel eerst de voering er uit moeten halen voor je zuiger en voering weer terugplaatst, want je kunt de zuiger wel naar boven er uit halen, maar NIET vanaf boven weer terugplaatsen (kan wel, maar is hééél tricky en geeft heel veel risico op zuigerveer breuk)

Groet, Bert

(kan wel, maar is hééél tricky en geeft heel veel risico op zuigerveer breuk)

Bij de 1 op 1 motoren trok ik er, als er geen zuigerveren klembus voorhanden was een stuk lasdraad 1mm omheen als de zuigerveer op de voering rust.
Als je dan de draad (kan ook met een touwtje) strak trekt en een ander klopt zachtjes op de zuiger, dan tik je zo de veer in de cilinder.
Trek de draad los en pak de volgende veer.

Kan natuurlijk alleen met een draad die dunner is dan de hoogte van de veer.
Anders drukt de draad al van de veer voordat de veer de cilinder inschuift.

Met beleid en handigheid gaat het in je eentje ook. :cool:

Oh, maar ik zou er zelf mijn handen niet voor omdraaien hoor (tenminste, voor die Webra), en zelfs nog niet eens met een touwtje of stuk blik of wat dan ook.... Gewoon voorzichtig met een stukje lood op de zuiger en een tandenstoker rondom voorzichtig die veer naar binnen duwen, beginnend vanaf een uiteinde, kom je een heel eind....

maar ik ga dat advies van "dat kan wel joh" niet geven aan een 13 jarige met onbekende sleutelvaardigheid en een motor waar geen onderdelen meer van te krijgen zijn.... Want als je er een beetje gevoel voor hebt, kan er veel, maar er kan ook véél stuk als je er nét te weinig gevoel voor hebt....

Dan kun je beter de voering er even uit halen (zonder zuiger er in een stuk makkelijker) en de zuiger vanaf de gesoeverijnde kant er weer in schuiven...

Groet, Bert

Snap ik Bert, maar ik weet weer niet hoe die modelmotor voering vast zit.
Daar heb ik wel eens mee gevochten (200pk diesel) met pasgemaakt pers/trekgereedschapen en later uiteindelijk lassen leggen aan de binnenkant (bij afkoelen krimpen die); ging niet van harte, dat is helemaal niets voor de doethetzelvert.
Vandaar mijn optie de voering maar te laten voor wat die was.

Die diesel liep overigens weer als een naaimachine met allemaal nieuwe lagers, voeringen zuigers en veren.:D

Snap ik Bert, maar ik weet weer niet hoe die modelmotor voering vast zit.

Niet.... die voering zit hooguit op de passing en of verkoolde/verkleefde olie vast, maar dat kan soms uiterst hardnekkig zijn omdat je er niet met traditioneel trekgereedschap bij kunt (tís maar héél klein, eh? ;) ).

Nieuw schuif je de boel met de vingertoppen in elkaar en komt het soms nét niet met de hand ook weer los, maar als de motor gelopen heeft is er geen zinnig woord over te zeggen: Soms valt het mee, maar meestal zit het (flink) tegen.

Groet, Bert

Ik sluit me verder aan bij het verhaal van Brutus :-)
Jaartal... zo rond 1974... eerste series?

Zo een zuigerveer is zeer broos. Bij uitpeuteren kans op breuk. Nieuwe zijn nog wel te vinden.

Als je de bus wilt trekken, en hij zit gemeen vast, dan de motor gedemonteerd in de oven, die op zo een 170 graad zetten... Geen rubbers etc... dat gaat stuk... of je kookt (frituurt) hem in een pannetje, buiten, op een kooktoestelletje... en laat het een tijdje sudderen met kookplaatje uit. Met een draadje of tangetje vis je hem op. Met werkhandschoenen aan, demonteer je de bus, motor nog fikkend heet!. Met WD 40 of met koelvloeistof krijg je de zuigerveer gemonteerd en al vast nog wel schoon.
Koelvloeistof is giftig. Dus buiten. Anders doe je het maar samen met je Pa.

De bus is aan de onderzijde gecamferd. Met een schroefbeweging en flink wat olie monteer je de bus weer. Geen complexe gereedschappen als bij een automotor.

Overweeg de boot elektrisch te maken. Je mag bijna nergens meer brandstof varen... of je moet ergens lekker in de knoekoe zitten... Maar elektrisch gaat feitelijk nog veel harder...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Zo een zuigerveer is zeer broos. Bij uitpeuteren kans op breuk. Nieuwe zijn nog wel te vinden.

Was ik vergeten, maar is inderdaad belangrijk: als de veer vast zit (zelfs als hij alleen maar zwaar gaat/plakt in de oude olie), NIETS doen, behalve de boel in oplosmiddelen hangen.
Koelvloeistof op 80 graden gaat, maar je kunt hem ook een dagje (of wat) in een afgesloten jampot met aceton leggen. Is minder giftig.

Met een beetje mazzel hoef je de zuigerveer dan niet eens te demonteren, alleen maar zo nu en dan de zuiger uit het potje halen en met een oude tandenborstel afborstelen tot de zuigerveer weer helemaal vrij en onbelemmerd kan bewegen.
Daarna ga je (met een korte inlooptijd) ook je compressie weer terug krijgen.

Qua varen met brandstof: Dat kan nog op genoeg plaatsen om het leuk te houden: met deze boot vaar je toch geen competitie meer, dus recreatief wat op een kanaal heen en weer rossen kan altijd...

Groet, Bert

Maar elektrisch gaat feitelijk nog veel harder...
Lijkt me een loze kreet, bovendien gaat dat maar heel erg kort, dan is die lichte (gewichtbesparende, waardoor je harder zou moeten kunnen) accu leeg.
Is dus maar net wat je wilt
een 15 minuten op brandstof varen of iets harder en maar 30 seconden lang.

Lijkt me een loze kreet, bovendien gaat dat maar heel erg kort, dan is die lichte (gewichtbesparende, waardoor je harder zou moeten kunnen) accu leeg.
Is dus maar net wat je wilt
een 15 minuten op brandstof varen of iets harder en maar 30 seconden lang.

Nou.... ik denk dat je daar heel lelijk bedrogen uitkomt Harm!
Bij MODERNE brandstofmotoren, haal je voor een gegeven set-up een bepaald gewicht en vermogen.
Bij gelijk vermogen en de rest van het "gewichtsbudget" aan accu's besteed, haal je tegenwoordig al moeiteloos tussen de tien en 20 minuten identiek vermogen.
Dus als je een beetje op performance gaat mikken, moet het zonder meer mogelijk zijn om minimaal 5 minuten lang het dubbele vermogen van een even zware brandstofset te ontwikkelen....

En dan is dit een motor van minstens 35, wellicht zelfs 40 jaar oud.... Die haalt bij lange na het vermogen van de tegenwoordige set-ups niet, en legt het qua vermogen absoluut af tegen het moderne electro-geweld, ZOWEL in vermogen ALS in tijdsduur....

Ben ik bang... :(

Ik denk dat je met een moderne electro-set-up moeiteloos een kwartier lang even hard vaart als met deze motor

Groet, Bert

EDIT: maar met zo'n electro-set-up sta ik me een kwartier lang te vervelen, terwijl het met deze brandstofmotor domweg KICKÛH is.... :D

Ja... en nog al behoorlijk zelfs. :-) Toch maar even kijken naar de MAS van Pompebled. Da's wel een mooi voorbeeld hier op het forum. Zullen we het maar echt op ruim 1 uur houden... dat ding gaat voluit schofferend hard!
Piek je permanent, dan zal het wat vlotter gaan. Maar hij haalt een bewonderenswaardige gemiddelde vaartijd. Vergeet niet dat je een brushless op een hoog rendement kan zetten. 4S of 6S 5000 mAh

Maar zo een Webra brommer... ja... dat geeft wel een speciaal geluidje.
Het aanslaan met een koortje...

Nou... op speciaal verzoek voor Harm dan... stoommania... :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee hoe dat aandrijfprincipe werkt, maar het gaat wel achterlijk hard, zeg!8O

Groet, Bert

Zowat 100 jaar oude technologie... kan ook alleen maar op Engelse bodem ontstaan?...
Kijk maar eens op 'flash steam' op Google...

En zo kwam dit relaas boven stomen...
http://www.onthewire.co.uk/hydlist.htm
Gelukkig leggen de Britten het nu vast op het internet.

Zou men over 100 jaar nog weten wat een Webra, een OS of Saito is?
Gr Bas

Back