@H. B. Busking & brutus: Ik heb na het spiritusbad alle bewegende en draaiende delen met olie gesmeerd. We hebben ook met de compressor alle hoekjes en plekjes droog geblazen. Ook heb ik wat olie via de carburateur, de uitlaat en via het gat voor de gloeiplug naar binnen gegooid. Hebt u trouwens enig idee van jaartal van de motor? Ik kwam ergens in 1978 uit dacht ik. ''Motor ziet er niet castorolie achtig uit.'' Hoe ziet u dat? Maakt het wat uit voor de motor als ik hem weer wil gaan gebruiken?
Jaartal zou best goed kunnen kloppen, daarvoor heb ik er niet voldoende verstand van, maar het "klinkt" wel "ongeveer goed"....
Ik zou niet wakker liggen van die compressie, vermoedelijk zit gewoon de zuigerveer een beetje vast.
Motor ziet er niet castorolie achtig uit, omdat hij normaal gesproken dan zeker rond de uitlaat een dikke bruine laag prut heeft.
Jouw motor ziet er "te blank" uit, om het maar zo te zeggen.
Jouw motor heeft gelukkig een los Lagerhuis, en daarmee is het een van de makkelijkere motoren om te demonteren: Je kunt het Lagerhuis losnemen en dan kan de zuiger (na loshalen van de cylinderkop) er zo uit, zonder dat je eerst de voering er uit moet schuiven.
Je kunt dus tamelijk simpel checken of je zuigerveer los zit of niet.
Als de zuiger er eenmaal uit is, zul je overigens wel eerst de voering er uit moeten halen voor je zuiger en voering weer terugplaatst, want je kunt de zuiger wel naar boven er uit halen, maar NIET vanaf boven weer terugplaatsen (kan wel, maar is hééél tricky en geeft heel veel risico op zuigerveer breuk)
Groet, Bert