Klopt, is bij deze 110 graden. Soms staan ze vlakker (tot 125 graden meen ik) maar als je geen rolroeren hebt is dat een slecht idee. Je hebt dan een heel klein richtingsroer, als je het kunt volgen. 110 schijnt een algemeen geaccepteerd compromis te zijn. Maar ik ben ook benieuwd hoe het vliegt. Je kunt heel veel uitrekenen aan V-staarten maar deze is vooral op gevoel gemaakt. Wel met de principes in het achterhoofd maar er zit géén berekening achter. Trouwens een zéér informatieve site, V-staarten staan een eindje naar beneden: http://www.djaerotech.com/dj_askjd/askdesign.html
Bespanning zit er op. Ze weegt nu 913 gram. Daar komt bij 2 stuurkabels, een ontvanger, ontvanger accu en 2 servo's. En een starthaak en servotray. Ik hoop daarmee rond de 1100 gram uit te komen. Bij 250cm span en een aardig vleugel oppervlak zou het maar zo kunnen zijn dat ze aardig gaat zweven Ik vind de bespanning trouwens erg gaaf. Weer eens wat anders dan wit of effen transparant. In combinatie met de naam "Merlin's Magic" lijkt het me wel passend.
Servo's, kabels en ontvanger zitten er in. Morgen even naar Kampen voor een starthaak, nieuwe ontvangeraccu en schakelaar en nog wat klein materiaal. Als het deze week een keer fatsoenlijk weer is gaat ze wel de lucht in denk ik zo. Ben nog wel even benieuwd naar het uiteindelijke gewicht. Met de servo's en accu helemaal voorin kom ik nog gewicht te kort, ik baal daar van. Het hoort bij een zwever maar het voelt niet goed
Hallo Arjan Ziet er weer heel mooi uit. Je gaat nog steeds als een speer en die herfst projecten van jou zullen er nog vele worden als je zo door gaat. Ik heb nog wel wat herfst projecten voor je liggen. Met vriendelijke groet Ko
Ik moet je zeggen dat het gewicht me heel erg mee valt. De romp is van (dikke) glasvezel met veel epoxy en een dikke afwerking. Heel erg sterk, maar wat zwaar. De vleugels zijn duidelijk niet op gewicht gebouwd; wel heel sterk. En de bespanning is ook van de zware kwaliteit. Al met al een beginners zwever die ook in de duinen of op de helling niet zo 1-2-3 aan barrels is. En dan ben ik met dit gewicht zéér content.
Helemaal gereed nu. Om het zwaartepunt goed te krijgen moest er 130 gram lood in de neus, dat is wel jammer. Vliegklaar 1302 gram. Nu even wachten op een gunstig moment voor de maiden.....
Arjan, Ik zie zo nog een 'hint' staan over vliegen aan helling of duin daarvoor neem ik graag een keer een zaterdagje vrij als mijn Aquila 2000 van Scorpio klaar is. Is het een idee om een setje abachi/styropor vleugeltjes te maken met een iets kleinere span en rolroeren voor die 'gelegenheid' ?? Ik heb hier natuurlijk nog wat materiaal liggen. Overigens, een beetje laat misschien, maar bij de Salto wordt de V-staart van binnen uit aangestuurd en ztten de ball-horns (of hoe heten die dingen...) dus aan de bovenzijde van het stabilo. Zo hoeven ze dus minder ver te worden gebogen.
Hoi Jako, Ik heb hier een tekening van een Salto. Heb wel gekeken naar die aansturing maar dat is in combinatie met een afneembare staart zoals ik die heb geconstrueerd niet mogelijk. Je kunt de bowdenkabels dan niet dicht bij de roerhoorntjes fixeren waardoor binnenkabels kunnen gaan buigen. Dat setje vleugels hou ik even in gedachten. Ik heb hier natuurlijk een prima hellingkanon, mijn Hurricane
Hoe kom jij zo snel aan de tekening van een Salto.... betekend dat dat ik er niet meer achterheen hoef?
Hehe, die komt uit een ander archief, van Merlijn. Is een verkleinde tekening uit de FMT (heel oud) voor een geheel zelf te bouwen Salto. Ik heb die bekeken om ideeën voor de constructie van de V-staart te krijgen. Tekening is niet bruikbaar voor die andere Salto romp denk ik. Dus nee, je moet er nog steeds achteraan
Hij doet het Stuurt nog niet helemaal perfect maar vliegt verder uitstekend. Hij wil eigenlijk alleen linksaf en dat is een beetje lastig. Vooral als je rechtsaf moet De staart staat zo lijkt het net iets scheef. Moest ook ver naar rechts trimmen om een beetje rechtuit te vliegen. Maar doordat het oppervlak van de staart vrij groot is heb je onvoldoende sturend vermogen over om het naar links draaien van de staart zelf tegen te gaan. De richtingsstabiliteit is dus in ieder geval ruim voldoende, wat bij een te kleine V-staart niet zo is. Vanavond dus de staart ietsje bij gedraaid en hopelijk snel weer proberen.
Vanmiddag de laatste 30 minuten licht kunnen benutten om Merlin's Magic nog een paar keer omhoog te schieten. Gaat nu beide kanten op, da's wel prettig. Helemaal lekker stuurde hij nog niet - wat bleek te liggen aan de uitslagen van de roervlakken. Bij een V-staart steekt dat toch weer heel anders dan bij een gewone staart. Verschil in uitslagen links/rechts en hoog/laag geeft gelijk een heel ander bochtgedrag naar links of rechts (voor wie dat ook wil snappen: Charles River Radio Controllers - V-Tail Adverse Yaw ). Daar ben ik me nu eens in aan het verdiepen. Boeiend hoor. En ook de stickertjes er op geplakt.