Mooie info Arjan, kan ik goed voor mijn libelle gebruiken!! Stickers zijn ook mooi geworden, ben benieuwd naar de mijn Gr Lyckele
Ja, ben ik nog even mee bezig. De eerst gespoten set voor jou lag te drogen. Eén van onze jonge katten besloot er bovenop te springen . De tweede set die ik spoot had ik hoger weggelegd maar toen klom de andere kat in een gordijn op mijn werkkamer, waardoor er allemaal (balsa)stof naar beneden dwarrelde wat ook een bijzonder effect gaf. De derde set (pfffff) heeft in ieder geval gisteravond zijn eerste laag blanke lak gekregen zonder poezevoeten of stof. Ik ga ze zometeen uitknippen en de tweede laag aanbrengen. En dan gaan ze morgen op de bus
Schakelaar Hoi Arjan, Kleine tip: Schakelaar rechtop monteren op je modellen. Bij het weggooien etc. minder kans, dat je ongemerkt de schakelaar uit "zet" wanneer je er met je vingers langsglijdt................ mvg Kees
Ik heb hem met "aan" naar achter gemonteerd, dan kun je hem ook niet per ongeluk uitzetten met gooien. Zo heb ik het geleerd...en dat gaat eigenlijk ook altijd goed. Maar toch bedankt voor de oplettendheid
Terug naar de tekentafel.... Het vliegt goed maar stuurt beroerd. "Rudder authority" is ver beneden de maat. Vandaag nog eens wat geprobeerd met roeruitslagen maar hij wil gewoon niet goed afdraaien, met een beroerde landing tot gevolg. Ik kwam wat hoog uit en wilde nog een rondje linksom draaien. Helaas is de draaicirkel zo groot en de draaisnelheid zó klein dat ik niet verder kwam dan de downwind bocht. Toen ik hem vlak wilde leggen ging dat eigenlijk niet, ondanks vol rechts rudder,waardoor het toestel een radslag over de tippen maakte. Kleine schade, goed te repareren maar het moet wel beter. Ik ga het oppervlak van de staart kleiner (hij is immers meer dan stabiel genoeg), en de roervlakken groter maken. Dat doe ik door de beide vlakken in te korten en nieuwe roeren te maken die breder zijn. En dan maar weer proberen
Ze is weer vliegklaar. Het totale oppervlak van de staart is kleiner geworden, de roervlakken zijn in oppervlak (en dus helemaal in verhouding) groter. Ik hoop dat dat beter gaat. Verder heb ik de scharnierlijn nu aan de onderzijde zitten. Een V-staart geeft bij gelijke uitslagen van de roeren naar boven en naar beneden, een pitch up effect bij gebruik van rudder. Het vlak dat naar boven gaat is over het algemeen efficiënter dan het vlak dat naar beneden beweegt. Je kunt dit oplossen door het vlak dat naar beneden gaat een iets grotere uitslag te geven. Door de scharnierlijn aan de onderzijde te zetten gaat dit al ietsje vanzelf. Helaas is de rode folie op dus de roeren zijn nu ook geblokt
En zou dat zo zijn.....? Jazeker Vliegt nu echt uitstekend. Landen is wat moeilijk omdat hij erg ver door zeilt en er geen remkleppen aan boord zijn. Beeldmateriaal!
De laatste was een mooie doellanding!! Het is volgens mij een snelle kist om mee te vliegen ( mooi voor op de helling ) Nog bedankt voor de stickers, ben er blij mee!! Ik ben al weer aan een nieuw hollein project begonnen Gr Lyckele
Ah je hebt ze! Mooi zo. Deze kist kan aardig langzaam vliegen hoor, ik moet nog wel wat fine-tunen met zwaartepunt en instelhoekverschil. Zoals het nu is vliegt ze inderdaad het best met wat snelheid. Verder was het vandaag helemaal windstil mij ons en staan er rondom het veld wat bomen en struiken zodat je vrij hoog binnen moet komen. En ik durf na mijn buiteling van een paar dagen geleden nog niet zo goed op lage hoogte een rondje te draaien, ook omdat een twee-asser toch wat minder makkelijk krappe rondjes kan draaien. Dan maar wat verder lopen. In ieder geval is het wel leuk om te merken dat wat ik dacht over de staart ook blijkt te kloppen.
Zier er........... goed uit Arjan! Gefeliciteerd! Ik zie, dat je ook een prima startelastiek hebt..........
Is een ex-pl119 elastiek De "standaard" versie van Conrad, werkt inderdaad prima. Als er een beetje wind staat gaat ook mijn Cirrus (3m/1600 gram) er knap hoog mee. Met weinig of geen wind zoals vandaag gaat 1300 gram redelijk omhoog, veel meer moet het niet zijn zoals je ziet. Niet veel uitgangshoogte.
Spullen Kees heeft inmiddels de zwaardere versie bij Conrad gekocht. Daar moet de Climaxx mee omhoog om te testen.
He Arjan, Van harte. Mooi om te lezen en zien hoe de problemen opgelost worden. Het zijn elke keer weer mooie opnamen. Gr Harry
Hij gaat lekker zo Arjan, dat elastiek ( heb ik ook) moet dan ook met gemak mijn nieuwe ASW15 kunnen lieren, ga ik de volgende keer proberen. Vandag stond er te weinig wind om goed te "elastieken". Verder heeft jouw ratjetoe-zwever mij geinspireerd. Ik heb nl liggen: een romp van een Robbe Tonga, vleugels van een Edelweiss(2,5m) en alleen nog een staart. Misschien is jouw V-staart een geschikte staart. De vleugels van de Edelweiss wil ik voorzien van rolroeren. Een leuk winterproject den ik. gr willem
Ratjetoe zwever, haha ja dat is het wel een beetje. 10 Euro oude rommel van markplaats, wat tijd, hout en folie en ik heb weer heerlijke middagen met mijn zoon in de wei Die V-staart heb ik eigenlijk alleen gekozen omdat ik dat ook wel eens wilde proberen. Het is weer eens wat anders. Er komt nog wel wat bij kijken, een computerzender waarmee je alle uitslagen apart in kunt stellen is dan wel handig. Bij het geven van rudder gaat er één omhoog en één omlaag wat ook een pitch-reactie geeft. Het kost wat tijd en piekeren dat lekker af te stellen. Maar bij de landingen zie je goed het voordeel; ondanks het vrij lange gras schuift hij gewoon door, geen stabilo wat vast blijft zitten. Mijn constructie heeft een hoek van 110 graden, het totaal oppervlak is iets kleiner dan de originele (erg grote) staart. Die sanwich van 1,5mm balsa-1,5mm triplex-1,5mm balsa is licht en na het bespannen ruim stijf genoeg bij deze afmetingen. Het bouwt heel erg snel. Ik ben er helemaal niet ontevreden over al zou ik hem optisch nog wel willen verbeteren, dus toch wat slankere vlakken zoals ze eerst waren. Maar dan moet ik een keer een hele nieuwe bouwen.