Vintage winter project

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 4 okt 2008.

1. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Volgens mij heb je nog een voorraadje liggen voor de winter?? ;) ik ben nog aan het kijken voor een nieuw project.

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Neem eens contact op met Jakkie takkie...da's een onuitputtelijke bron met voortdurend nieuwe projecten :)

3. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Heeft hij zoveel liggen dan?

Gr

4. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Hij heeft redelijk wat liggen maar kan maar zeeeer incidenteel afstand ergens van nemen (tot ergernis van zijn vrouw) :)

By the way Arjan, zou het een leuk idee zijn om eens te proberen zelf kernen te snijden?

5. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007

Ow..... vertel... ;);)

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Wie zou mij instructies hebben gegeven dit soort dingen op het forum te zetten....?

Jako, zelf kernen snijden.....voor die Salto? Zal nog niet meevallen. Ik heb er in ieder geval helemaal geen spulletjes voor en geen ervaring.

Maar ga je gang hoor, graag dit profiel aanhouden en even boven en onder 1,5 eraf voor de indekking. Ik zal vanavond de wortelkoorde op het rompje even opmeten :)

7. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Arjan,

Zie hier onder het resultaat met en zonder flits

Gr

8. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    aha. Het is wat moeilijk te zien zo natuurlijk. In gewoon daglicht, is het zwart dan nog echt zwart of schijnt het erg paarsig door? En die randjes, vallen die dan erg op of valt dat mee? Je hoeft me niet te sparen hoor. Ik heb voor mijn Cirrus ook wat pogingen gedaan voor ik tevreden was.

9. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Het zwart is echt zwart! De randjes zie je nog wel maar er moet nog blanke lak over. Denk dat het dan wel mooi weg trekt. Ik ben er in ieder geval erg blij mee ;)

Gr

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Update!
    De afgelopen tijd heb ik me het hoofd gebroken over het a-symmetrische bochtengedrag. Rechtsom vloog ze perfect, linksom had ze de neiging steeds scherper te gaan draaien en indien on-gecorrigeerd in een "death spiral" te geraken.

Gister en vandaag was het hier zonnig en vrijwel windstil en heb ik het er allemaal uit gekregen :) Vliegtijden zijn nu vanaf mijn hoogstart véél beter dan van mijn Cirrus :roll: Deels doordat Merlin's Magic wat lichter is en hoger komt, deels doordat hij zo perfect vliegt..... Ter vergelijk: Cirrus rond de 2 minuut 30, Merlin minimaal 3 minuut 30. Dat scheelt nogal.

Wat heb ik gedaan?
    Schuiven met het zwaartepunt deed eigenlijk niet veel. Dat zou me ook verbaasd hebben omdat het dan niet enkel linksom een probleem zou moeten zijn.
    Een gewichtje aan de rechter tip hielp ietsje maar niet genoeg. Toen ging ik denken...een V-staart heeft in een bocht één staartvlak verticaal staan en één staartvlak horizontaal. Als het horizontale vlak dan iets te weinig instelhoekverschil heeft zou je kunnen verwachten dat de neus naar beneden gaat. Dus heb ik enkel het linker roer iets "up" getrimd. En daarmee was het ineens over :)
    Gisteravond heb ik eens naar de staartvlakken gekeken en misschien heb ik ze niet precies recht en haaks op elkaar verlijmd. Daar kan ik nu niks meer aan doen maar met het folieboutje heb ik het linker vlak wel héél iets krom gemaakt. Dat werkte dus ook goed. Beide roervlakken staan nu gewoon neutraal en de bochten gaan beide kanten op precies hetzelfde. Heel fijn.....

11. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Dat is mooi om te horen!!!
    Was vandaag ook even wezen vliegen maar het was een grote modder poel helaas.

Zie dat je ook met de Hai bezig bent? Ik krijg de tekening volgende week binnen voor een Hai 2.

Gr

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hier was het gelukkig droog en niet drassig. Het voordeel van wat hoger zitten.
    Die Hai heb ik begin vorig jaar kant-en-klaar van Gait over genomen.
    Hij vliegt prima maar ik gebruik hem eigenlijk weinig. Er is zoveel leuks.....

13. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Ook hier in Hoeven was het vandaag bijna windstil en perfect vliegweer. De tweede vlucht met mijn Tonga gemaakt met een 50% lichtere roervlak. Dit leverde in totaal 160 gram minder gewicht op.
    De Tonga vloog als een Zwaan zo statig en heeft een geweldige glij hoek. Ik zie nu al uit naar 17 mei..........
    In middels begonnen aan mijn tweede Vintage project.
    Een Edelweiss (vleugels + staart) met een Tonga romp. ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen zodat jullie een idee hebben hoe dat het eruit ziet.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Hij doet het nog steeds. Steeds beter eigenlijk....
    Zwaartepunt wat verder naar achter, uitslagen netjes afgeregeld én een fatsoenlijk elastiek :)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Arjan ik zie het filmpje nu pas, geweldig in 1 woord.
    Prachtig rustig gevlogen ik let altijd op de uitslagen die iemand geeft.
    Hij vliegt statig zeg maar, enne mooi muziek ook.
    Zo is zweven ontspannend

16. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Dank je Bertus....

17. zwevertje

zwevertje

Lid geworden:
    10 mrt 2010
    dit ziet er een leuk toesteletje uit, heeft er soms iemand bouwtekeningen van

18. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik denk dat als je even via google zoekt je zo de bouwtekening van een HAI gevonden hebt :) volgens mij staat de tekening hier zelfs wel ergens op MBF maar vraag me zo even niet waar..

19. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    En dit exemplaar, vliegklaar (evt met accu en ontvanger) wil ik ook wel verkopen.

Deel Deze Pagina