voerboot wat heb ik nodig qua elektronica???

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Samz11, 6 sep 2012.

1. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Manus,

ik sluit voledig bij je aan (ik ben ook visser maar dan wel voor namelijk op roofvis) maar deze discussie is al meerdere malen gevoerd (snap je hem, voerboot, gevoerd:rolling::sleepy:) maar hier geld het toch niet of het wel of geen zin heeft. het geld er om hoe de boot is gebouwd!

verder knap bezig en dat lood van je vissen kan je er ook voor gebruiken hoor! alleen zou ik hem toch nog wat dieper leggen:rolleyes:

2. speedy bob

speedy bob

Lid geworden:
    26 feb 2008
    Mooie romp:D, maar ik zou toch iets aan de uitlijning van de motor doen, je hoort toch duidelijk dat er iets mis gegaan is:confused:. Heel waarschijnlijk staan je motor en as niet perfect in lijn. Indien alles goed gemonteerd word, mag je enkel het lichtjes zoemen van je motor horen. Niet zoals nu, het is inderdaad bijna een sirene. Deze komentaren komen het vissen ten goede, want als je zo'n sirene hoort aankomen zou ik ook rap uit de voeten zijn.

3. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    thanks voor het onemen voor me brecht! en ben het met je eens. bedankt speedy! en over die motor, zonder vast te zitten aan de as maakt hij ongeveer evenveel geluid. dus het ligt écht aan de motor (hij komt uit een boormachine en dan weet je het wel :))

4. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    graag gedaan Sam!
    die luie beesten zijn al wat meer gewoon, wat denk je als er boven je kop zo'n vrachtschip zit te ploeteren!! ze zouden spontaan in je haak bijten voor je te bedanken dat je zo stil was:D

5. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Haha... of juist een leermoment voor de vis... sirene betekent gratis eten...
    Eerst een paar keer lekker maken... wat later na wat dompteursschap... heel geniepig het haakje er tussen hangen...

Je hebt tussen motor en en as 1x een kruiskoppeling geplaatst. Het is al genoemd.
    Het horen er twee te zijn. Dan kan kan je iets van een hoek overbruggen... vangt het ook werking of torsie op.
    Dan kan het lager uitgelopen zijn, kan smeren van de lagers met olie geen kwaad.

Maar de motor moet echt 100% in lijn staan (zo hoort dat nu eenmaal in de techniek) plus de dubbele kruiskoppeling gemonteerd (...dat heet dan een cardan). 95% mag ook, mooiste is echt in lijn!
    Verder gaat ie vlot. Da's al weer mooi gelukt!

Ennuh dubbele kruiskoppelingen zitten ook in auto's (en meer...) zou anders stuiterend over de weg schieten...

Voerbootjes kunnen ook schaal? Zou maar eens een overstapje gaan wagen met die knutselende handen.:turn-l:

De site waarop meer aardigs te zien is...
    Scale Shipyard

Hier de echte...
    Boat School

Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  6. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Die "herrie" komt voornamelijk door de constructie van de romp, een harde laag over "hard" schuim geeft een fantastische "klankkast" die elk klein "brommetje/rammelte" van de motor/aandrijving versterkt ... oplossing de motor "flexibel" ophangen en eventueel resonantie-dempende (bitumen)platen aan de binnenzijde van de kuip plakken ...

7. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    en wat bedoelt u presies met "flexibel"?

8. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dat zouden rubbertjes kunnen zijn. Silentblocks, tulletjes.

Maar je schreef... motor maakt herrie... die lijkt niet gezond!?

Koppel hem los van de as... effe laten draaien voor de camera... kunnen we meeluisteren op JoepToep? Kan je gaan zoeken naar betere motor, als deze niet goed is.

9. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    zal ik proberen ik weet niet wanneer dat zal zijn. misschien nog vanafond (ben vandaag laat uit school) en anders wel morgen.

10. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Drupje dunne olie op de lagers van de motor? En anders inderdaad op rubbers zetten of met TEC7.

11. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    bijvoorbeeld naaimachine olie? en ik had er als demper wat (rubberachtige) krimpkous tussen zitten. dacht dat dat wel zou helpen.. niet dus. zou eens kijken of ik nog van die LEGO wieltjes heb daar zou ik eventueel wat rubber af kunnen halen.
    ps het filmpje gaat morgen worden.

gr Sam

12. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Het Beste is natuurlijk "LaBelle #107" medium oil (gebruik ik al 40 jaar voor mijn motorlagertjes) ... maar gewone "handy-oil" (fietsenmaker/automaterialenzaak) gaat ook ...

13. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    voor je steun, spuit wat tec 7 op de plek waar je motor moet komen (gelijkmatig!) laat dit drogen, en dan kan je je steun gewoon vastschroeven door de tec7 en door je schuim, of hout of wat je daar ook hebt liggen.

14. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    toch nog even een filmpje gemaakt:
    [URL="[/URL]

een erg luidruchtig motortje dus.

heeft iemand mis een webshop/winkel waar ik een goeie STILLE vervanger kan vinden?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hij giert behoorlijk! Houd hem maar tegen de tafel... en de tafel giert mee.
    De boot werkt als versterker. Het was al geschreven.
    Smeren helpt, gaat ie nog harder lopen. Het lijkt wel of hij 20.000 tpm draait op 6V
    1/3 van dat toerental zou al beter wezen.
    Die hoogtoerige motoren maken veelal meer lawaai.

Heb vorig weekend wat motoren doorgemeten. Paar Robbe Navy's op 12v 24.000 toeren per minuut. Dat wil je niet in de boot hebben.

Adresje kan Conrad zijn? Igarashi motoren. Snel even wat voor je opgezocht. Zal minder hard gaan... maar wel iets stiller!

De onderstaande zou nog wel eens in de buurt kunnen komen van wat je nodig hebt.

Igarashi Igarashi motoren met 3-delig anker 6 V/DC stationair toerental 244457 in de Conrad online shop

Bij het filmpje zag ik dat je bootje nog niet genoeg diepgang heeft.
    De schroeftunnel mag nog onderwater. Komt nog het een en ander op aan hekklapwerk.
    Maar als je gaat proefvaren, wat extra gewicht onderin. Geen bellen meer blazen en mooi rondjes tuffen.

16. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
  17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    goeie tips bedankt!
    er moet idd nog heel wat lood komen maar dat komt allemaal nog. alleen is die motor niet geschikt voor in mijn bootje.. hij is 36mm in doorsnede en het motortje van mij is 27mm in doorsnede een stuk kleiner dus. ik zal wel wat rondzoeken op conrad misschien is er nog wel wat. en als ik denk iets te hebben zet ik hem wel eerst op het forum dan kunnen jullie hem ook beoordelen.

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  19. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
  20. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    en brecht, ben wel benieuwd naar het geluid van jou motor :)

Deel Deze Pagina