voerboot wat heb ik nodig qua elektronica???

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Samz11, 6 sep 2012.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Jazeker :)
    Eerst je setupje okee. Juiste motor kiezen.
    Met een goede multimeter kan je de ampères meten.
    Als je die meter niet hebt, wordt het wat lastiger. Zou je een los A-metertje op de kop moeten weten te tikken.

Bootje in de wastafel en stroom meten. Dan weet je wat het geheel trekt.
    Je weet hoeveel de regelaar max mag trekken en je weet de blokkeerstroom (in ampère = A) van de motor.
    Dat is aangegeven in het datablad.
    Daar tussenin ga je zitten met de zekering. Blijft je motor- en regelaar heel, maar ook de ontvanger... servo's.

Zit je vast in de plantjes... zal je wel het water in moeten, maar is alles nog heel aan belangrijke elektronica.

2. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Om ampères te meten heb je een A-metertje nodig en geen Ah-meter.

Stroom wordt aan gegeven met A en niet met Ah.

3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Heel goed! Zal ik het snel even corrigeren :)

Kijk met een vette A op de schaal... zo'n ding dus...

En hier kan je de meting zien met de boot in de tobbe... met een multimeter...

[post38]

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  4. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    bedankt! t wordt zo veel duidelijker :D en gelukkig heeft m'n vader een verlichtingsfabriekje en die weet er alles van, en heeft ook de benodige spullen :) (handig zo pa ;))

5. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    vandaag lood in de viswinkel gehaald. wat plek gemaakt in het schuim en er in gelegt. alles zit goed en de testvaart (zonder voerbak en lak) komt alsmaar dichterbij. het enige wat ik nu moet doen is wat tijd maken voor de test. zal wel een filmpje maken.

gr Sam

6. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    voerbakje

zo,

vandaag weer wat aan het voerbakje gedaan. ik heb hem uitgehold en glad geschuurd van binnen.
    wat foto's

dat was hem weer.
    groetjes Sam

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. snoeksel

snoeksel Forum veteraan

Lid geworden:
    24 feb 2008
    Zou zoiets er ook in kunnen.Heb zelf ook een voerboot,en heb al drie van die metertjes versleten.Als je in de winter of van het voorjaar vist,heb je nog wel kans dat er condens in komt.Dat gaat een tijdje goed,maar ze geven toch echt de geest na verloop van tijd.Zolang ze het doen werkt het prima :D
    Ziet er goed uit je voerboot :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  8. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo,

je zal het waarschijnlijk niet graag lezen maar ik zou toch nog een tweede servo bij zetten.
    er komt toch redelijk wat gewicht op en voor het goed weken van het bakje kan een tweede servo alleen maar goed doen!

voor de servo's tegelijk te laten draaien:
    je knipt een stuk voor het stekkertje je kabeltje door (bij 1tje) en bij de andere direct voor het stekkertje.
    dan strip je de kabeltjes en soldeer je de draden terug op elkaar. (kleur op kleur) daarna strip je het kabeltje van je stekker en soldeer je die er ook bij weer kleur op kleur.

zo hebben je servo's de zelfde uitslag en moet je geen nieuw Y kabeltje kopen...
    maar je bent goed bezig!!!!!

grtn Brecht

9. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    bedankt mannen! over die 2e servo, ik kijk wel hoe het gaat met 1 servo. gaat het nou niet dan zet ik er een tweede op. ;)

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    En waarom zou die meter er vast tussen moeten blijven zitten?

Zonder meter kan je ook varen hoor.

11. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Wat is de toegevoegde waarde van de meter als je aan het varen bent ?,
    Snap ik ff niet ,heeft ook geen geheugen voor de piekbelasting aan te geven ...?

12. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nog even over een andere boeg met dat klepje.

Dat kan je ook van onderen laten scharnieren.
    Is dat eigenlijk niet beter?

Zou het klepje een beetje open staan, ook al bij een kiertje, gaat het water happen, spoelt de inhoud weg. De propeller geeft immers ook nog iets druk.

Zou je het klepje (of bakje) van onder laten scharnieren, dan valt het achterover om zo de inhoud te lossen?
    Hangt het geheel boven de waterlijn, dan heb je er natuurlijk minder last van.

Dan het servo-stangetje. Dat gaat vastlopen. De doorvoer zal door een sleuf moeten worden gemaak. In een rond boorgat loopt het vast. Met een groter gat heb je meer kans op waterdoorlaat, als je het bakje afwast/spoelt om het weer mee naar huis te nemen.

In plaats van een stangetje zou je handremkabel-staaldraad van de fiets kunnen nemen. Dat is stijf genoeg, en kan toch buigen. Kan dan gewoon door een plastic doorvoerbuisje. Heb je een kleiner doorvoergaatje.

Hier bij een reddingboot-model. In het echt ging het er met de klep -min of meer- ook zo aan toe...

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zoals Baggeraar al aangeeft.... dat losse metertje is slechts bedoeld om te meten in de badkuip.
    Dan weet je hoe zwaar de zekering moet zijn, die er ooit in komt?

Wil je permanent meten, is telemetrie aan te bevelen.
    Dan kan je met een echolood op scholen vis mikken en 'pingen' op een reactie. Omroepen onder water dat er lekker gratis voer aan komt en evenzo temperatuur van het wormenvoer meten... Dat is prachtig.

Er schijnt een visrobot aan te komen. Je kan dan gaan vissen met je laptop. Je hoeft niet eens meer in de regen te gaan zitten. De hengel is ingekort tot een 2.4 Ghz antenne. Echt super!

14. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Ik ga wel naar de viskraam om de hoek, scheelt een hoop dierenleed ook.

15. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    het voerbakje ligt natuurlijk boven de waterlijn, dus water happen zal hij echt niet gaan doen. en heb als uitgang voor het servo stangetje al een sleufje dus dat is al gepiept. verder heb ik vandaag de testvaart op open water gehad! ik heb ook gefilmt:
    [media=youtube]wjfOWOSY-6c[/media] voerboot in open water 1e testvaart - YouTube
    zoals je ziet heeft hij een aardig kleine draaicirkel dus dat is mooi meegenomen! erg handig bij een voerboot :)

gr Sam

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mooie vaarlocatie die oosterlaakplas
    jammer dat er weinig plek is voor de auto's.

17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ha ja zeker een mooie plas en vooral dat kleine stukje tussen wal en die drijfsteiger, voor als er het een en t ander nog niet goed zou kunnen werken.

18. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Bakje boven waterlijn? Nou da's dan weer mooi.
    Denk wel aan het stangetje te vervangen door een kabeltje.
    Mag ook van kunststof zijn.

Dat varen gaat daar idd mooi. Stuk stiller dan in de badkamer? Zelfde motor?
    Kan je aldaar er mooi bij. Gaat als de brandweer. Prima proefvaart! Top dus!

19. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    zeker een geslaagde proefvaart! ging prima en dit was nog niet z'n top snelheid maar met deze snelheid zal ik denk ik normaal varen want gaat prima zo, en als ik wind tegen krijg heb ik dus nóg wat meer vermogen. het is idd de zelfde motor. prima dus. en die remkabel ga ik denk ik wel toepassen is een goed idee!

groetjes

20. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    hoihoi Sam de vissersman ;)

kijk dat is ook leuk zo he :)
    nu kun je zo je filmpje hier zien.. moet je je bericht editen en dan kan je deze link er in zetten..

Deel Deze Pagina