voerboot wat heb ik nodig qua elektronica???

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Samz11, 6 sep 2012.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo sam
    ja epoxy is water dicht polyester niet
    je moet het model tijdens het aanbrengen van de doek op een pootje zetten
    nu staat het ergens op en kom je aan de onderkant in de problemen met je doek
    als je de mal op iets opzet zodat ze van de tafel af staat gaat het veel gemakkelijker gaan
    dan hangt de doek naar beneden en niet zoals nu in een boogje op tafel
    als je dit niet doet dan krijg je de rand waar later je dek op komt te liggen niet strak

gr raf
    ps 4 hoge conserve dozen doen het ook

2. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    okeeeee goeie van die verhoging! het is zo'n 6 uur geleden dat ik de epoxylaag heb aangebracht, heeft het nu nog nut om er nog wat onder te zetten of is dat al te laat?

3. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo sam
    wat denk je nu zelf ????als de zaak aan het uitharden is dan is het nutteloos om er nog iets onder te zetten
    misschien bij je volgende laag die je gaat aanbrengen er wel rekening bij houden
    gr raf

4. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    jaaa dacht ik later ook nog maar misschien dat t nog zacht genoeg was....
    maarja weer zo'n leermomentje he ;)

gr Sam

5. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Tsja, leermomentje inderdaad, maar niet onoverkomelijk.
    Jij bouwt tenminste, en luistert naar kritiek. En je bouw ziet er tot nog toe best heel aardig uit, ik heb daar wel vertrouwen in dat dat blijft drijven.
    Schuur je wel even tussen de lagen door? Daar wordt het resultaat sterker en beter door, omdat je een betere hechting tussen de lagen krijgt en de opstaande vezeltjes wegschuurt waardoor de volgende laag beter aanligt.

Ik ben benieuwd hoe deze voerboot gaat worden.

6. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    ik heb gisteren uit een oude boormachine een sterk klein motortje gehaald. ik ga het hele zaakje op 6 volt laten lopen want anders word het te veel voor het motortje.

gr Sam

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

sterk ????
    normaal zijn ze sterk door de vertraging die er achter staat
    maar als je geen speed boot wilt hebben dan zou het wel kunnen lukken
    hoeveel volt was de boor machine origineel??
    want dat is de spanning die de motor nodig heeft om te kunnen werken

gr raf

8. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    hallo,

ziet er goed uit sam! als ik dit zie kribelt het terug om aan mijn duwboot verder te doen maar ja school he;). ik ben nu volop bezig met een vulkaan te bouwen voor school, het wordt wel een mooie vulkaan:D.

gr Brecht en suc6 met de bouw!

9. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    @raf origineel had de motor 4,8 nodig maar ik heb al op 6V geprobeerd en dan doet ie t ook prima, al denk ik niet dat ik dan de hele weg met volle kracht moet gaan varen want dan loop ik misschien het risico dat ie overvehit raakt. maarja, als ik ineens moet wegduiken voor een zwaan die gaat landen, is een beetje power ook niet overbodig hehe:p

@Brecht Mussen
    thx!
    jah school moet het weer verpesten haha! maar een vulkaan is ook wel is grappig (ik heb zelf ook wel is voor techniek een waterraket+parashute gemaakt haha:)).

Laatst bewerkt: 7 nov 2012
  10. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    als je met je boot aant varen bent gaat er echt geen zwaan op je boot landen hoor:rolleyes:

11. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    nee weet ik maar toch.:p haha!

12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

dan zeker niet in Genk op de molen vijvers gaan proberen
    want die zwanen die komen echt wel op je boot af
    vooral als ze met kleintjes zitten is het oppassen met die dingen want dan tikken die niet richtig in hun kopje
    gewoon proberen of het met die motor gaat zoniet dan een andere motor er in zetten

gr raf

13. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    oke thanks iedereen :D jullie horen het als er weer vorderingen zijn:)

14. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    weer een update

weer een update,

vandaag heb ik de bovenkant weer gedaan waarmee de 2e laag nu compleet is. ik heb de bovenkant en de achterkant uit 1 stuk gedaan want dat is wat mooier. wel heb ik de achterkant maar voor de helft in de epoxy gezet want de andere helft doe ik als ik de onderkant ga doen(geeft een wat mooier resultaat). en deze keer heb ik hem voor die achterkant wel op een verhoginkje gezet ;)
    hier de foto's:

dat was t weer voor vandaag.
    gr Sam

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    hallo,
    zoals jullie vast al wel hebben gezien heb ik er nu 2 lagen op zitten. ik ben van plan om niet al het schuim uit mijn boot weg te halen vanwegen de stevigheid, en dat is ook meteen handig want dan kan ik alles in het schuim inbouwen. origineel was ik van plan om 4 lagen glasvezel aan te brenngen, maar omdat ik niet al het schuim eruit ga halen, leek mij het genoeg om 3 lagen te doen. of heb ik het helemaal verkeerd?

gr Sam

16. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Op mijn duwboot heb ik er ook maar 3 opzitten, hij is wel stevig maar je moet wel een beetje voorzichtig zijn (niet er mee gooien of zo) het schuim doet niet veel af in mijn ogen

17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    oke thanks dan doe ik er nu nog 1 laag op :) (ook al zo vroeg wakker voor school?..)

18. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Als je niet al het schuim er uit haalt, raad ik je aan om een rand van 1cm tegen de randen en de bodem te laten staan en ook de binnenkant te lamineren. Je krijgt dan een sterke en stijve sandwich van poly-schuim-poly. Wel even wat verstevigingen meelamineren op de plaatsen waar je dingen wil gaan vastschroeven, zodat je schroeven ook nog wat "vlees" hebben om in vast te zetten.

Dit soort sandwichbouw is ook de manier waarop polyester jachten (1:1) worden gebouwd; een lichte en toch zeer sterke en stijve constructie.

19. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    oke! daar word de boot dus een stuk steviger van! bedankt :D (maar ik ben eigenlijk alleen van plan om het schuim weg te halen, waar dat écht moet. dus uiteindelijk kan het dus zijn dat er vanaf de wand nog wel 8 cm schuim zit)

20. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    Als het schuim breekt dan heb je helemaal geen stevigheid meer. (Ik was zo vroeg wakker omdat ik 's morgens ga lopen of zwemmen voor wat fit te blijven)

Deel Deze Pagina