VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0519



    Hallo Allemaal,


    Weer terug van weggeweest.


    We gaan weer verder met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.


    Schuine kanten onder een hoek van 45 graden aan de lange en korte onderarmen gefreesd.
    IMG_1287.jpg

    Begonnen met schuine kanten aan de lange onderarmen frezen.
    IMG_1270.jpg

    De schuine kant aan 1 kant aan de lange onderarm gefreesd.
    IMG_1276.jpg

    Begonnen met tweede kant aan de lange onderarm te frezen.
    IMG_1280.jpg

    IMG_1283.jpg

    De schuine kant 1.50 mm afgefreesd.
    IMG_1282.jpg

    Veertien van de zestien lange onderarmen zijn voorzien van twee schuine kanten onder een hoek van 45 graden.
    IMG_1295.jpg

    De zestien lange onderarmen zijn gereed voor de volgende bewerking.
    IMG_1312.jpg

    De korte onderarmen moet nog diverse bewerkingen ondergaan, alvorens deze gereed zijn.
    IMG_1314.jpg


    Tot zover deze update.


    Wordt vervolgd.
     
    ozy, timkoerhuis, huenenbedden en 13 anderen vinden dit leuk.
  3. marcelinets

    marcelinets Guest

    mooi al dat werk straks een mooie dieplader.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marceline,

    Bedankt voor je compliment.

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0520



    Hallo Allemaal,



    Weer verder gegaan met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.

    Begonnen met 1.5 mm gaatjes in de korte onderarmen te boren voor de bevestiging van de remboosters.
    IMG_1559.jpg

    IMG_1554.jpg

    IMG_1551.jpg

    Het eerste 1.5 mm gat geboord en er M 2 schroefdraad in getapt.
    IMG_1562.jpg

    De eerste rembooster gemonteerd.
    De remboosters zijn al eerder gemaakt/gedraaid, deze remboosters waren al op de (oude) onderarmen gemonteerd, deze remboosters gedemonteerd.
    IMG_1565.jpg

    Op het M 2 draadeind worden t.z.t. de luchtslangen gemonteerd.
    (zie rode cirkel)
    IMG_1566 - 01.jpg

    IMG_1570.jpg

    IMG_1573.jpg

    Ter zijner tijd wordt het maken/draaien van de remboosters in een volgende update beschreven.

    De resterende vijftien 1.5 mm gaatjes geboorde en er M 2 schroefdraad in getapt.
    IMG_1578.jpg

    IMG_1581.jpg


    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, timkoerhuis, huenenbedden en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Wormerveer
    goedeavond Pieter,

    helaas geen foto's bij update 0520 :(

    word er nog gesoldeerd aan deze nieuwe onderarmen?
    ik vroeg mij anders af waarom je voor messing had gekozen , voor de verspaanbaarheid?
    was anders toch vele malen goedkoper geweest om gewoon uit FE360 ofzo te maken?

    mvg,
    Roald
     
    Tom Berk en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Roald,

    De foto's zijn inmiddels geplaatst er ging even iets mis.
    Smiley Blozen.jpg

    Er wordt niet gesoldeerd aan de lange en korte onderarmen.

    Waarom de lange en korte onderarmen van messing en niet van blank staal gemaakt.
    Om aantal redenen.
    1.
    Ik had nog voldoende vierkant messing 20 x 20 mm op voorraad.
    2.
    Geen blank vierkant staal 20 x 20 mm op voorraad, moest ik dan gaan bestellen.
    3.
    Messing is makkelijker te bewerken/te verspanen dan staal.
    Bovendien vind ik zelf dat je de details beter kan aanbrengen in messing dan in staal.
    Je kan het mooi zacht en hard solderen en mooi afwerken.
    Staal moet/kan je tegenwoordig MAG lassen, of nog vlamboog lassen met een elektrode, of autogenisch lassen, of hard solderen met zilver of messing draad.
    4.
    Ik ben een echte messing man.

    Ik gebruik alleen staal, als het echt heel sterk moet zijn en als er bewegende delen zijn, gebruik ik stalen asjes, want messing op messing gaat invreten.
    Dit geldt ook voor de Gegalvaniseerde bouten en moeren en sluitringen of RVS bouten en moeren, als het voor de montage van bewegende delen zijn, vreten messing bouten, moeren en ringen in.

    Ik bouw het achterdek, het smal diepbed, de interdolly en het zwanenhals van staal van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader.
    Het laadvermogen van de Goldhofer dieplader moet ongeveer 100 kg zijn.
    Het smalbed uitgetest : Er zelf op gestaan (80 Kg) geen probleem
    125 kg straatklinkers op het smalbed neergelegd, geen enkel probleem, dus is het smal diepbed sterk genoeg.

    En ja, staal is natuurlijk wel veel goedkoper.
    Want de messing prijzen blijven maar stijgen, het lijkt wel of het van goud is.
    Toen ik met de RC in modelbouw begon in 2004 kostte het 6,10 Euro per kg, nu kost messing al 39,40 Euro per kg.
    Staal is vele malen goedkoper dan messing.
    Hopelijk heb ik je vragen kunnen beantwoorden.
    Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.
     
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedemorgen Pieter.
    All clear.. dank jewel voor de uitgebreide uitleg..

    Mvg.
    Roald
     
    VOLVO FH 16 750 en Tom Berk vinden dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0521



    Hallo Allemaal,



    Weer verder gegaan met de bouw van zestien nieuwe pendel onderarmen.


    De proef onderarm en de 16 nieuwe onderarmen, er is duidelijk een verschil zichtbaar.
    IMG_1597.jpg

    De proef onderarm : De lange en de korte onderarm samengevoegd en vast gezet met een sluitring en M 5 moer.
    IMG_1602.jpg

    IMG_1604.jpg

    De eerste nieuwe onderarm :
    De lange en korte onderarm samengevoegd en geborgd met een sluitring en een M 5 borgmoer, met aan de bovenkant een M 3 boutje om de 6 mm as voor de velgen met banden te vast te zetten/te borgen.
    IMG_1605.jpg

    De eerste samengestelde onderarm met de sluitring met borgmoer en de gemonteerde rembooster.
    IMG_1610.jpg

    De gekantelde (pendel) onderarm.
    IMG_1613.jpg

    IMG_1616.jpg

    De M 5 borgmoer wordt t.z.t nog afgedekt/beschermd met een messing dop, zodat de M 5 moer mooi is weggewerkt.
    IMG_1618 - 01.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, huenenbedden, Marker en 9 anderen vinden dit leuk.
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedeavond Pieter,

    Had je erover gedacht om inplaats van het tapeind een inbus boutje te gebruiken?
    Dan kan de kop mooi verzonken in de pendelarm.
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0522



    Hallo Allemaal,



    Speciaal voor StefanF.

    Stefan maakte zich zorgen over het verlopen/het wandelen van de boor bij het boren van de lange en korte onderarmen op de freesbank, zonder voor te boren of te centreren met een centreerboortje.

    Ik had gezegd dat ik hierop terug zou komen, bij deze :

    De samengestelde onderarm in de bankschroef geklemd om te bekijken of de lange onderarm en de onderarm vlak/haaks/recht aan elkaar bevestigd zijn.
    (of de geboorde gaten wel vlak en haaks zijn geboord in de lange en korte onderarmen)
    IMG_2604.jpg

    Zo te zien is samengestelde onderarm keurig vlak/haaks/rechts aan elkaar gemonteerd/bevestigd.
    IMG_2603.jpg

    Toch even controleren met de zijkant van de schuifmaat of dit ook daadwerkelijk zo is.
    Gecontroleerd aan 3 kanten : de onderkant en de 2 zijkanten.

    De onderkant gecontroleerd : In orde bevonden.
    IMG_2610.jpg

    De zijkant rechts gecontroleerd : In orde bevonden.
    IMG_2615.jpg


    De zijkant links gecontroleerd : In orde bevonden.
    IMG_2628.jpg

    In ben zelf tevreden over het resultaat en hierbij bewezen, dat men op de freesbank wel degelijk gaten zuiver kan boren in messing, maar dit geldt ook voor staal en aluminium.
    Het is wel van groot belang dat er geen speling zit op de frees spindel en dat je met beleid moet boren.
    Ook os het belangrijk dat de machineklem van een goede kwaliteit is en vlak en haaks opgesteld is. (uitgeklokt is)
    Dit geldt overigens ook voor het frezen met een spiebaanfrees.

    Voor ruw boor en freeswerk, kan je wel gebruik maken van goedkopere HSS boren en frezen.
    Zeker voor gaten boren op de draaibank, als men het gat nog gaat uitdraaien met een HSS of Widia binnenbeitel.

    Hopelijk heb ik Stefan kunnen overtuigen dat het wel degelijk mogelijk is, zonder voor te boren, zuiver gaten te boren, zonder dat de boor verloopt, of gaat wandelen, zoals hij dit noemt.
    Het is ook van belang dat men een goede kwaliteit HSS boor gebruikt, die goed is geslepen en niet in een bouwmarkt is gekocht, maar bij een boren en frezen speciaalzaak.
    En ja, deze boren en frezen zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wel wat.

    "Goed gereedschap is het halve werk"

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    sandertrucker, raoul00123, Catwoman en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Nee, niet overwogen om inbusboutjes te gebruiken, omdat het dan niet overeenkomt met de 1:1 onderarmen.
    Ik wil zo min mogelijk concessies doen en proberen om het zo origineel na te bouwen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.917
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter...
    Ik blijf iedere stap bewonderen...een genot om te zien hoe prachtig je alles zelf maakt / bewerkt en maakt:kwijl::kwijl::kwijl::kwijl::kwijl:
     
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi,mooier,mooist...
    Blijft schitterend om elke keer weer vorderingen te zien...:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
  17. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Tja, ik gebruik niet alleen maar nieuwe boren, dus blijf lekker mijn centerboren gebruiken. Een extra voordeel is dat ik alle gaten van verschillende diameters in 1 keer kan centeren en later op de kolomboor de verschillende diameters kan boren. Omdat ik mijn frezen rechtstreeks in morseconus spanhulzen span, dus zonder freeskop, heb ik alleen hele even maten, dus 4,6,8 etc. Ik kan hierdoor geen dus geen andere maten inspannen, ja met de boorkop, maar die is ook niet echt zuiver. Ik span de frezen zo op, omdat ik dan korter bij de lagers van de spil inspan en daardoor zonder instabiliteit flink in staal kan frezen.
     
    Mark300 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,



    Ik heb geen boorkop gebruikt op de freesbank om de gaten te boren, maar een spantanghouder met losse spantangen.
    Ik gebruik nooit een boorkop op de freesbank.
    (niet nauwkeurig genoeg)
    Ik heb losse spantangen van 1 mm tot en met 22 mm.

    Als ik nauwkeurig moet boren op de kolomboormachine gebruik ik ook een spantanghouder met losse spantangen, die ik rechtstreeks in de boorspindel opnamehuls MC3 monteer.
    Op mijn kolomboormachine kan ik een kruistafel monteren of een machineklem, ook kan ik de Vertex verdeeltafel op de kruistafel monteren, die ik ook kan gebruiken voor de freesbank.

    Boortjes van 1.5 en 1.6 mm span ik in een losse spantang van 2 mm
    Alle halve maten 0,6, 0,8, 1,5 2,5, 3.3, 4,2, enz. voor schroefdraad tappen) boren span ik in een losse spantang die bijvoorbeeld , 1, 2, 3, 4, 5, 6 mm enz.


    Dit werkt perfect voor mij, geen problemen met het verlopen van de boren.

    Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze, als het doel/resultaat maar het zelfde is.

    N.B.
    Ik gebruik boren en frezen alleen voor messing, alleen voor staal en alleen voor aluminium.
    Dus nooit de zelfde boor of frees voor messing en staal en aluminium.

    Ik gebruik nieuwe HSS kwaliteitsboren boren, als deze HSS boren bot zijn, slijp ik deze met mijn borenslijpmachine, met een diamant slijpschijf
    Met deze borenslijpmachine kan je de boren nauwkeurig slijpen.
    Vroeger, ja vroeger sleep, ik de boren met/uit de hand op een standaard slijpmachine, dit was niet altijd even naukeurig.

    Mijn HSS en Widia draaibeitels slijp ik wel handmatig en met een wetsteen de slijp braam er af halen.
    Tja, ik ben nog van de "oude" stempel.

    P.S.
    Ik heb geen morseconus spanhulzen, dus daar heb ik geen ervaring mee.
     
    Johannes59 en sandertrucker vinden dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Charlotte,

    Bedankt voor je compliment.

    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     

Deel Deze Pagina