VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

he piet

zijn de orginele spiegels niet veel hoekerig????

deze spiegels die jij erop wil zetten hebben wel hele ronde hoeken

Hallo Pieter,

De originele Wedico Buitenspiegels zijn veel te rechthoekig en te plat, niet echt natuurgetrouw met de echte 1:1 Volvo F16 buitenspiegels.

De de buitnspeigels die ik nu heb gemonteerd komen heel dicht bij de originele volvo buitenspeigels, die hebben ook ronde hoeken.

Ik zal wel even een foto van originele 1:1 Volvo F16 buitenspiegels plaatsen. (even opzoeken)

Hier is de foto van de originele Volvo F16 buitenspiegels

VOLVOF16JOHVDZAND01.jpg

Laatst bewerkt:
hallo piet
op marktplaats staat onder tamiya iemand die zelf een 4 asser chassis heeft gebouwd met alu assen met stalen tandwielen zelf gebouwd en hij mailde me dat hij zelf de vertragingsbak met 8 vertragingen met staal tandwielen heeft gebouwd,ik dacht gelijk aan u met al die gewichten en krachten die er op komen te staan,
1 probleem:het is tamiya schaal,maar misschien kunt u hem om gegevens van de bak vragen/uitwisselen,
per as rekent hij 300 euries mailde hij mij dus weet wat het totaal plaatje kost,
hij wil namelijk zien of er interesse in dit soort model onderdelen is om er dan meer van te kunnen maken,het is wel gebouwd voor de rest van je leven,
ik krijg die advertentie hier niet gelinkt,dus zelf even op marktplaats kijken hij staat bovenaan,en dit zie je echt niet over het hoofd,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
waar ik op doelde bij osswald is dat er nergens afmetingen of tekeningen bij staan.
iets wat vaak wel handig is om te weten.

waar ik op doelde bij osswald is dat er nergens afmetingen of tekeningen bij staan.
iets wat vaak wel handig is om te weten.

Hallo Alwin,

Ja, daar heb jij gelijk in, er staan geen tekeningen en maten op de site van zijn onderdelen.

Je kan hem altijd even bellen voor de afmetingen van bepaalde onderdelen, dan krijg deze wel van Osswald.
Mailen heeft geen zin, want hij beantwoord bijna nooit mailtjes.

Hallo Marco,

Bedankt voor het meedenken, maar in de versnellingsbak en de tussenbak zitten geharde tandwielen, deze heb ik speciaal laten harden door Osswald.

Ook in de cardans zitten stalen tandwielen, dus dit is geheel is sterk genoeg voor het werk waar het voor bedoeld is, veel trekkracht.

Hmmm, 300,= Euro voor één as, :( :( :( is voor mij veel te duur, dat kan ik niet betalen !:( :( :(

Laatst bewerkt:

Update : 0138

Hallo allemaal,

Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de aandrijflijn.

Begonnen met het maken van de nieuwe messing steunen op de versnellingsbak.
Weer veel foto's gemaakt.

HPIM4962.jpg

HPIM4961.jpg

HPIM4970.jpg

HPIM4968.jpg

HPIM4967.jpg

Steuntje gemaakt om de 2e versnelling te blokkkeren.

HPIM4966.jpg

De beide steunen voor de versnellingbak.
De grote steun is voor de achterkant van de versnellingsbak, de kleine steun is voor de
voorkant van de versnellingsbak.

De versnellingsbaksteunen in elkaar gesoldeerd.

HPIM4984.jpg

HPIM4983.jpg

HPIM4982.jpg

HPIM4981.jpg

De versnellingsbaksteunen weer mooi afgewerkt

HPIM4988.jpg

HPIM4987.jpg

HPIM4986.jpg

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
hallo piet
u bedoeld mij over de as van 300 euries niet Alwin,geeft niet,
maar hij is wel verkocht dat chassis,
die motor met vertraging 8 vertragingen/versnellingen had die,
net echt,splitter of stapelbak weet ik niet of eentje met tussengas:D:D:D
maar uw versnellingsbak mag er ook wezen zeg,
ben benieuwd hoe dat zal rijden,
succes ermee,
mvg markioo

Piet, Waarom maak je de bak niet zelf? Je kon toch alleen de tandwielen bestellen. En wat moet je met een versnellingsbak, als je geen versnellingen gebruikt??

@ Markioo, dit chassis van marktplaats had GEEN versnellingsbak.

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de bouwer van dit chassis met werkende luchtvering.
Wat die bak aangaat.. hij heeft idd die 8 bak gemaakt waar je geen servo voor nodig bent dit te schakelen.

Robert

Piet, Waarom maak je de bak niet zelf? Je kon toch alleen de tandwielen bestellen. En wat moet je met een versnellingsbak, als je geen versnellingen gebruikt??[/QUOTE]

Hallo Stefan,

Tja, ik had de vertragingsbak en de vertragings-tussenbak zelf kunnen maken, daar heb je volkomen gelijk in, maar ik had deze versnellingsbak en vertragings-tussenbak al enige tijd geleden gekocht voor een ander project.
dit project gaat voorlopig niet door, tenminste de eerste 5 jaar niet.
Dus had ik deze versnellingbak en vertragings-tussenbak eigenlijk over.
Dit vind ik jammer om te laten liggen, dus gebruik ik dit maar voor deze Volvo F16.

Maar in het vervolg ga ik dit soort vertagingen wel zelfbouwen !

Update : 0139

Hallo allemaal,

Begonnen met het maken van de nieuwe messing steunen voor de tussenbak.
Weer veel foto's gemaakt.

De steunen van de vertragings-tussenbak afgezaagd en mooi glad gefreesd.

HPIM4991.jpg

De overbodige bult van de vertragings-tussenbak weggefreesd.

HPIM4994.jpg

HPIM4993.jpg

Nieuwe messing steunen gemaakt voor de vertragings-tussenbak.

HPIM5002.jpg

HPIM5001.jpg

HPIM5000.jpg

HPIM4999.jpg

Het onstane gat in de vertragings-tussenbak met een messingplaatje van 2mm dik dichtgemaakt.

De vertragings-tussenbak weer in in elkaar gezet, de tandwielen met de lagers weer gemonteerd.

De messing steunen weer mooi afgewerkt.

HPIM5003.jpg

HPIM5004.jpg

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.

Update : 0140

Hallo allemaal,

Weer even een kleine update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Een bestaande traverse (dwarschassisbalk) moeten aan aanpassen. omdat anders de
vertragings-tussenbak niet tussen het chassis past, want de ruimte is beperkt om de
vertragings-tussenbak te plaatsen.
De vertragings-tussenbak komt diirect achter de versnellingbak, er komt alleen maar
een kruiskoppeling tussen.

HPIM4952.jpg

Op deze traverse zit ook 1 van de zwaartransportmodule-steun gemonteerd, zie de 2
gaatjes waarin M2 draad is getapt.

HPIM4951.jpg

De ruimte die nodig is om de vetragings-tussenbak te plaatsen weggefreesd.

HPIM4950.jpg

HPIM4954.jpg

HPIM4953.jpg

Tot zover deze kleine update.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update : 0141

Hallo allemaal,

weer veel foto's gemaakt.

De 2 cardans 2:1

HPIM4948.jpg

HPIM4946.jpg

De motor met de versnellingsbak en de vertragings-tussenbak gemonteerd.

HPIM4996.jpg

Eerst even de steunen gepast op het chassis om te kijken of de vertragings-tussenbak
ingaande as op de gelijke hoogte zit als de uitgaande as van de versnellingsbak

HPIM4995.jpg

HPIM4998.jpg

HPIM4997.jpg

HPIM5008.jpg

Zie de korte kruiskoppeling tussen de uitgaande as van de versnellingsbak en de ingaande
as van de vertragings-tussenbak

HPIM5007.jpg

HPIM5006.jpg

HPIM5005.jpg

HPIM5014.jpg

HPIM5009.jpg

De totale vertraging is :

Versnellingsbak 4:1
Vertragings-tussenbak is : 4:1
Vertraging beide cardans is 2:1

Tot zover deze update

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Ik zou dat met die enkele kruiskoppeling niet doen.
Bij een kruiskoppeling zijn de as aansluitingen is nooit exact in lijn (door de toleranties).
Omdat je er maar een hebt, krijg je zo behoorlijke zijwaartse krachten op de uitgaande assen van de bak en is uitlijnen van de assen erg lastig. Je kunt beter een koppelstukje maken die je in een opspanning draait.
Dan kun je de assen ook beter uitlijnen. Of een lange as maken die door beide bakken gaat.

Hoi Piet,

Ziet er weer goed uit.
Dit gaat me boven mijn pet als u maar weet waar je het over hebt.;)
Even een andere vraag, hoe gaat u de stuurassen aansturen?
Word de achterse aan de voorste gekoppelt of worden ze beide door een losse servo aangestuurd?
Ik zat ook even naar ruimte te speuren voor de servo (s) weet u al waar die geplaatst gaan worden?
suc6 met u project

Hallo Boi,

Blijf kijken, dan zal t.z.t. zien waar de servo wordt geplaatst.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Piet,

Ik zou dat met die enkele kruiskoppeling niet doen.
Bij een kruiskoppeling zijn de as aansluitingen is nooit exact in lijn (door de toleranties).
Omdat je er maar een hebt, krijg je zo behoorlijke zijwaartse krachten op de uitgaande assen van de bak en is uitlijnen van de assen erg lastig. Je kunt beter een koppelstukje maken die je in een opspanning draait.
Dan kun je de assen ook beter uitlijnen. Of een lange as maken die door beide bakken gaat.

Hallo Stefan,

Bedankt voor de tip, ik ga dit aanpassen en een koppelstukje maken !

Laatst bewerkt:
8O dit wordt een echt werkpaard
Hoeveel kg hoop je hiermee te kunnen voorttrekken?
Hoeveel pk heef ie eigenlijk onder de motorkap? :p

Hallo Volvo Freak,

De 4 assige Volvo F16 zal/moet tenminste een lading + eigen gewicht van 110 kg kunnen/moeten wegtrekken.

De 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker zal ongeveer 14 kg gaan wegen
De 6 assige Smalbed-dieplader met Jeepdolly zal ongeveer 25 kg gaan wegen en de lading, de Caterpillar 385 CL zal ongeveer 70 kg gaan wegen.

Maar ook de rupskraan van Stefan moet vervoerd kunnen worden met de Smalbed-dieplader.

Maar ook de 5 assige MB Actros Zwaartransportrekker zal de 6 assige Smalbed-dieplader moeten kunnen trekken.

Back