VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

hallo piet
de stoelen die u nu in de truck bouwt met die gordelgeleider naast de hoofdsteun dat zijn inderdaad scala-art stoelen,
als je die met matte verf schilderd is het net echt,
de stoelen die nu in uw artikel hierboven staat heb ik ergens gezien was in 1:8 en 1:16 leverbaar,wel een tijd geleden hoor,conrad meen ik,
het is zeker geen tamiya,
ik zal uitzoeken welk merk,het was een leverancier die kleine aantallen produceerde en conrad had ze toen in assortiment opgenomen,
ik meld me als ik wat heb gevonden,
mvg markioo
 
Bedankt voor de reacties! :)

Ze zien er echt super uit (vooral die van scaleart)

@trilliwilli: met "duur" bedoel in natuurlijk voor mijn budget ;)

mvg
Maarten
 
Hallo allemaal,

Zo zal ongeveer de jeepdolly er gaan uitzien die achter de 4 assige VOLVO F16 Zwaartransportrekker komt te hangen, maar die ook moet passen achter de 5 assige MB Actros Zwaartransporttrekker.
Niet met luchtvering, maar met bladvering.

Zie het laadvermogen van de jeepdolly !!!
Dit heb ik echt wel nodig voor de aslastverdeling.

BROSHUISJEEPDOLLY4ASSEN03.jpg


BROSHUISJEEPDOLLY4ASSEN01.jpg


BROSHUISJEEPDOLLY4ASSEN02.jpg


BROSHUISJEEPDOLLY4ASSEN04.jpg


Op deze jeepdolly komt een koppelschotel die voorover-achterover en links-rechts kan kantelen.


Maar er bestaat ook nog een mogelijkheid dat ik voor deze jeepdolly ga !
Max. GVW laadvermogen 66 ton bij 60km/u gekoppeld aan een 4 assige trekker
Max. GVW laadvermogen 55 ton bij 80km/u gekoppeld aan een 4 assige trekker
Al hoewel deze minder laadvermogen heeft moet ik eens gaan omrekenen wat hiervan het laadvermogen is in de schaal 1:14.8.

BROSHUISJEEPDOLLY3ASSEN01101205.jpg
 
Laatst bewerkt:
:offtopic:

Bedankt voor de reacties! :)

Ze zien er echt super uit (vooral die van scaleart)

@trilliwilli: met "duur" bedoel in natuurlijk voor mijn budget ;)

mvg
Maarten

Je kan proberen de stoelen met bv MDF te vormen en deze met spuitlijm te bekleden met stof.

Maar ja een bus spuitlijm kost al gauw een €15,- dus dan zit je op de helft.

:ontopic:
@Piet

Valt met de grootte toch nog wel mee vind ik, maar die Scaleart stoeltjes zijn toch mooier. Blijft toch een mooie rommelbak Piet, waar je lekker in kan grabbelen.
 
Hallo allemaal,

Omdat ik op dit moment nog niets kan/mag doen in m'n werkplaatsje, begonnen met
het uittekenen van de jeepdolly voor achter de 4 assige Volvo Zwaartransporttrekker.

Ik was eerst van plan om een 4 assige jeepdolly te maken, maar dan wordt de jeepdolly
samen met de 4 assige trekker wel heel erg lang.

De 4 assige trekker met de 3 assige jeepdolly is nu al 80cm, omgerekend naar de 1:1
= 11,85 meter !!!

Hierachter komt nog de 6 assige smalbed dieplader met een laadvloer van 60cm, omgerekend
naar de 1:1 = 9,00 meter.
De achterbrug/dek met de 6 assen is 66 cm, is omgerekend naar de 1:1 = 9,00 meter.
Het zwanenhals geeft nog een extra lengte achter de jeepdolly van 10cm, is omgerekend
= 1,50 meter.

Totale lengte van de combinatie wordt 216 cm !!!
Omgerekend naar de 1:1 = 32 meter !!!

Het wordt dus een hele dikke gigantische combinatie, die zeker de Caterpillar 385 CL-RE kan
vervoeren, maar ook de Liebherr 974 van Stefan

Even wat geknutseld (knip en plakwerk) van papier om even de exacte maat en model te kunnen vaststellen
van de jeepdooly.

HPIM5705.jpg


HPIM5707.jpg


HPIM5708.jpg


HPIM5709.jpg


Ik ga t.z.t. eerst de jeepdolly en de smalbed dieplader even maken van MDF plaat om vast
te stellen hoe het gaat worden.
Daarna ga ik deze jeepdolly en smalbed dieplader bouwen in staal en messing.
 
Laatst bewerkt:
hallo piet

dat wordt al een echte zwaartransporter.
je had toch al een low budget smal bed dieplader van bruder omgebouwd??
waar zit die nu achter??
ik ga de bouw van de dieplader zeker volgen.
heb hier nog banden voor diepladers liggen.
heel mischien kloppen de maten wel, je weet maar nooit.
gr
 
hallo piet

dat wordt al een echte zwaartransporter.
je had toch al een low budget smal bed dieplader van bruder omgebouwd??
waar zit die nu achter??
ik ga de bouw van de dieplader zeker volgen.
heb hier nog banden voor diepladers liggen.
heel mischien kloppen de maten wel, je weet maar nooit.
gr


Hallo Patrick,

De 6 assige Broshuis Semi-Dieplader hangt achter de 5 assige MB Actros Zwaartransporttrekker.

De banden die ik ga gebruiken voor de 6 assige smalbed dieplader worden groter dan dieplader banden die jij te koop hebt.
 
Hoi Piet,

Ik volgde je topic al meer dan een half jaar maar heb nu pas de tijd genomen zelf echt actief aan de gang te gaan en me dus ook te registreren.
Nu het echter mogelijk is hier wat berichten te plaatsen grijp ik die mogelijkheid dus ook aan!

Met wat voor brander / soldeerbout stookt u de de onderdelen warm om het vervolgens te solderen? Ik ben al een tijdje opzoek naar wat kleine branders maar ik krijg bij de gamma niets gevonden op aanstekervullingen terwijl dit blijkbaar wel de gebruikte branders zijn? Of gebruikt u een andere?

Ik heb in ieder geval diep respect voor het detail niveau dat u weet te halen!
 
Hallo allemaal,

Ik ben weer even aan het knippen en plakken geweest.

Ik heb 2 zwanenhalzen gemaakt, 1 recht zwanenhals en 1 aflopend zwanenhals.

Ik weet zelf nog niet welk zwanenhals ik ga maken !
Maar ik ga in ieder geval de jeepdolly en het zwanenhals eerst van MDF plaat maken, alvorens ik het van messing plaat ga maken.

Even wat foro's gemaakt van beide zwanenhalzen.

Het rechte zwanenhals.

HPIM5753.jpg


HPIM5752.jpg


HPIM5751.jpg



HPIM5750.jpg


Het aflopende zwanenhals.

HPIM5745.jpg



HPIM5748.jpg



HPIM5747.jpg



HPIM5746.jpg



HPIM5745.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Is het niet zo dat de zwanehals wat hoger en dus schuin ligt omdat de dolly hoger is als de trekker zelf?

Ik weet niet of je de combinatie ook zonder dolly wil gaan rijden.
Er zijn combinaties, zoals de Actros van Zwatra, die de dolly vast aan de trailer hebben zitten. Dit is dan een cardanische bevestiging, zodat de combinatie een beetje kan torderen zonder dat de zaak onder veel stress komt te staan.

Mijn persoonlijke mening, ik zou voor de rechte versie gaan, maar dan iets lager, zodat deze schuin omhoog staat.

Dan kan je de dolly er tussenuit halen en met de trailer direct op de trekker rijden.
De dieplader die bij de minitruckers rijd doet dat niet, maar die kunnen de trekker anders niet afkoppelen, omdat de zwanehals dan naar voren kukelt.

Met een soort van omgekeerde kingpin op de zwanehals, die in een sleuf in de trailer valt blijft die wel staan.

Wel goed om even te passen met wat karton, dan weet je tenminste hoe het eruit gaat zien.
 
Hoi Piet,

Is het niet zo dat de zwanehals wat hoger en dus schuin ligt omdat de dolly hoger is als de trekker zelf?

Ik weet niet of je de combinatie ook zonder dolly wil gaan rijden.
Er zijn combinaties, zoals de Actros van Zwatra, die de dolly vast aan de trailer hebben zitten. Dit is dan een cardanische bevestiging, zodat de combinatie een beetje kan torderen zonder dat de zaak onder veel stress komt te staan.


Mijn persoonlijke mening, ik zou voor de rechte versie gaan, maar dan iets lager, zodat deze schuin omhoog staat.

Dan kan je de dolly er tussenuit halen en met de trailer direct op de trekker rijden.

De dieplader die bij de minitruckers rijd doet dat niet, maar die kunnen de trekker anders niet afkoppelen, omdat de zwanehals dan naar voren kukelt.

Met een soort van omgekeerde kingpin op de zwanehals, die in een sleuf in de trailer valt blijft die wel staan.

Wel goed om even te passen met wat karton, dan weet je tenminste hoe het eruit gaat zien.


Hallo William,

Bedankt voor je reactie.

Im weet zelf nog niet welk zwanenhals ga gebruiken.
Daarom maaak ik nu eerst ook overal eerst even modellen van papier, om te kijken hoe het wordt en hoe het staat, want als ik direct begin te zagen in een messingplaat, wordt het wel een beetje dure aangelegenheid, als je nog niet precies weet hoe het wordt.

De ruimte tussen de jeepdolly en het zwanenhals vind ik zelf ook te groot, maar ik heb nu zo gemaakt dat er een koppelschotel tussenpast, die zowel voor als achterover kan kantelen, maar ook zijwaarts naar links en rechts kan kantelen.

Misschien maak ik wel een vast cardanische bevestiging met een naaldlager, want waarschijnlijk zal ik de dieplader toch niet loskoppelen van de jeepdolly, omdat ik allen maar zware rupskranen ga vervoeren en zonder jeepdolly in de problemen kom met de aslastverdeling.

Het zwanenhals met het naaldlager draait dan ook mooi licht, want op een koppelschotel zit toch altijd wat ruimte en kan dan daardoor gaan wringen en zwaar draaien.

Maar ik maak zo ie zo 2 steunen aan de jeepdolly, waarop de jeepdolly rust, als de jeepdolly is afgekoppeld van de trekker.
Dit zou die mijnheer Hogervorst van de minitruckers ook nog moeten maken op zijn jeepdolly.
 
Laatst bewerkt:
hallo piet

mij lijkt de schuin aflopende wel erg mooi.
maar volgens mij kun je de zwanenhals in het echt kantelen.
omdat je hem dan zo kan instellen op de dolly.
bij de 1:50 modellen van wsi kan dat in ieder geval wel.

gr
 
Hallo allemaal,

Weer even aan het knippen en aan het plakken geweest en de Jeepdolly en het
zwanenhals iets aangepast.

Zoals het nu is, zo wordt de originele jeepdolly en zwanenhals nagemaakt van messing.

Er komt geen koppelschotel tussen de jeepdolly en het zwanenhals omdat dan het
zwanenhals te hoog boven de jeepdolly komt te hangen, dat is niet realistisch, maar het
staat ook niet mooi.
Er komt nu een vaste cardanische koppeling met een naaldlager tussen, die voor een
gedeelte tussen het chassis van de jeepdolly wordt gemonteerd.

Div. foto's gemaakt uit verschillende aanzichten.

Hier staat het zwanenhals omhoog

HPIM5788.jpg


HPIM5787.jpg


HPIM5786.jpg



HPIM5765.jpg


HPIM5789.jpg


Hier ligt het zwanenhals op de grond.

HPIM5793.jpg


HPIM5792.jpg


HPIM5790.jpg


Ik vind zelf dat dit beter staat en er ook natuurgetrouw en relastisch uitziet.

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Piet.

Met een vaste koppeling kan je de combinatie natuurlijk wel perfect op elkaar pas maken.
De zwanehals is behoorlijk lang zo, moet wel een stevige spindel worden om al dat gewicht te dragen.

Ben benieuwd hoe het gaat worden.
 
Ziet er goed uit Piet.

Met een vaste koppeling kan je de combinatie natuurlijk wel perfect op elkaar pas maken.
De zwanehals is behoorlijk lang zo, moet wel een stevige spindel worden om al dat gewicht te dragen.

Ben benieuwd hoe het gaat worden.


Hallo William,


Nee, ik ga geen schroefspindel gebruiken om het smalbed op te heffen.

Er komt een hydraulisch systeem in gebouwd, zoals ook bij de echte diepladers.
Want ik moet wel ongeveer 90 tot 100kg kunnen heffen, dat gat met een schroefspindel van 12 mm met trapezuimdraad niet lukken denk ik !!

Ook de achtervering van de 6 assen wordt hydraulisch, zodat ik de dieplader ook van achteren op het wegdek kan laten zakken, maar ook hoger kan optillen bij een een obstakel in het wegdek. (drempels, spoorwegovergangen, steile bruggen en viaducten)

Ja, William het wordt echt een hele dikke combinatie !

Maar hij wordt ook aardig lang 2,40 meter lang (1:1 = 35,50 meter)

Dus ten alle tijde een vergunning nodig, i.v.m. de lengte
 
Hallo allemaal,
Hallo Wil,


Ik ben weer even aan het plakken en knippen geweest.
Let niet op mijn knip en plakwerk, want ik ben nooit naar de kleuterschool geweest !!

Even boven op het zwanenhals het vloerdek en het zijschot geplaatst om te kijken of het niet te hoog wordt.

Nou volgens mij is de hoogte precies goed, zoals bij de 1:1

Ik ben hiermee tevreden, dus zo zal de jeepdolly en het zwanehals er in messing uit gaan zien.
Hoogte bovenkant zijschot = 210mm is omgerekend naar de 1:1= 3,10 meter

Zie de foto's uit div. hoeken genomen.

HPIM5802.jpg


HPIM5803.jpg


HPIM5804.jpg


HPIM5800.jpg


HPIM5801.jpg


HPIM5797.jpg


HPIM5796.jpg


HPIM5795.jpg


HPIM5795.jpg


HPIM5798.jpg


HPIM5799.jpg
 
Back
Top