VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

nou u kan heeel wat gordels maken,uw sjouw feurs zitten in elk geval veilig vast
gelukkig hoeft u er geen airbags bij te maken
 
Hallo Piet,
Mooi interieur zo.:thumbsup:
Ik heb nog een tip voor je :
voor de gordels gebruik ik de-soldeer litze, dit is een smalle gevlochten platte koper streng,als je het tegen elkaar induwt kun je het iets breder maken, en dus aanpassen aan de schaal,na verven ziet het er heel echt uit als een veiligheidsgordel.
Bij een electronica zaak of Conrad is het te koop.
Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Piet,
Mooi interieur zo.:thumbsup:
Ik heb nog een tip voor je :
voor de gordels gebruik ik de-soldeer litze, dit is een smalle gevlochten platte koper streng,als je het tegen elkaar induwt kun je het iets breder maken, en dus aanpassen aan de schaal,na verven ziet het er heel echt uit als een veiligheidsgordel.
Bij een electronica zaak of Conrad is het te koop.
Groetjes, Charlotte.:bye:


Hallo Charlotte,

Bedankt voor de tip, ik zal even kijken of dit voor mij geschikt is.:koud: :thumbsup:
 
Update : 204

Halo allemaal,

Nu ben ik aangekomen bij het moeilijkste gedeelte van de Bouw van de Volvo F16 4 assige Zwaartransporttrekker.
Het aansluiten van de Elektronica van de Volvo F16.
Ik ben echt een nul op gebied van elektronica, dus dit wordt nog een dingetje ! :worship: :yes:

Begonnen met het veranderen van de bestaande dak schijnwerpers van Veroma, die komen uit de Duitse rommelbak.
In de aluminium reflectoren zitten 2mm gaatjes geboord, voor 12 volt lampjes, hier passen geen LED wit licht lampjes in, die zijn minimaal 3mm rond.
De 12 volt lampjes geven totaal geen licht, meer gloeiende spijkers. :) :)

De aluminium reflectoren uitgeboord naar 3mm rond, bovendien aan de achterkant nog met een 4 mm boor de aluminium reflector 2 mm diep ingeboord, zodat het LED lampjes dieper in de reflector past, omdat in de behuizing heel weinig ruimte is voor een LED lampje.
In de behuizing een gaatje van 3mm geboord, zodat het LED lampje in de reflector en de behuizing past.
Zie de foto's.

De weerstandjes tussen de plus + van de LED lampjes gesoldeerd en afgewerkt, de plus + met een rood krimpkousje geïsoleerd.

De LED lamp soldeer aanhechtpunten ingekort en de plus + en de min - draad aan de LED lampjes gesoldeerd en met krimpkousjes geïsoleerd.

IMG_3452.jpg


IMG_4045.jpg


IMG_4049.jpg


Zie met 4 mm boor de 2mm diepe boring van 4 mm in de Aluminium reflector

IMG_3443.jpg


Het LED lampje even gepast in de behuizing in de aluminium reflector.

IMG_3441.jpg


IMG_3442.jpg


De LED lampjes gemonteerd in de behuizing en in de aluminium reflector gemonteerd.

IMG_3446.jpg


IMG_3449.jpg


De LED lampjes in de behuizing gemonteerd.

IMG_4052.jpg


De lampglaasjes vastgeplakt op de aluminium reflectoren.

IMG_4051.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 205

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de schijnwerpers.
De aluminium reflectoren met de lampglaasjes vastgelijmd aan de behuizing van de schijnwerpers.
(weer veel te veel foto's gemaakt)

IMG_4083.jpg


IMG_4086.jpg


De 4 schijnwerpers gemonteerd op de verchroomde dakschijnwerperbeugel.
Tevens de 2 Pistenking zwaailichten gemonteerd

IMG_4087.jpg


IMG_4088.jpg


IMG_4089.jpg


De vier M2 moertjes van de 4 schijnwerpers weer mooi zwart gemaakt, deze moertjes waren beschadigd met het monteren van de schijnwerpers op de dakschijnwerperbeugel.

IMG_4092.jpg


IMG_4093.jpg


IMG_4096.jpg


Tot zover deze update.

N.B.
Zaterdagavond mogelijk pas weer een nieuwe update.
Ik moet/mag nu eerst 3 avonden/nachten, dinsdagavond/nacht, woensdagavond/nacht en donderdagavond/nacht in Duitsland werken.
Vrijdagmorgen pas weer terug in Holland en dan m'n achterstallige slaap weer inhalen, hahahaha. :) :) :)
 
Hallo Piet, volg al tijden je verslagen vol bewondering :worship:
Nu zag ik dat je elk ledje een eigen weerstand hebt gegeven, misschien mag ik je een tip geven (elektronica ligt mij wel aardig).

Een ledje vraagt ongeveer 3V en 20mA, ofwel je weerstand zet de rest van de spanning die je aanbied in warmte (is meer last dan lust laten we maar zeggen).
Echter door bijv. 4 leds parallel te schakelen vraag je je akku om 4x 20mA te leveren.
Je kunt ook meerdere leds in serie schakelen, waardoor die meerdere leds samen nog maar 20mA vragen van je akku, ofwel bespaart belasting op je akku en levert meer tijd om te rijden.
Als je veel lampjes / leds gaat gebruiken is dat ook snel een aardige belasting op je akku, waarvan je groot deel op je weerstand alleen omzet in warmte (zonde van je rijgenot).

Mocht je je akku minder willen belasten kan ik je volgende tip aan de hand doen om te bepalen hoe je ze aan kunt sluiten en welke weerstand je dan nodig hebt.
Basis formule hiervoor is op zich simpel U = I x R (Spanning = Stroom x Weerstand).
Stel je hebt akku van 12V en leds van 3,3V (dit verschilt nog wel eens per type / fabrikant maar wordt meestal door leverancier aangegeven - anders uitgaan van 3,3V).
Dan kan je 3 ledjes in serie schakelen (3x 3,3V = 9,9V en ligt nog onder de 12V van je akku - als je er 4 in serie schakelt komt je op 13,2V - dit kan wel maar brandje je leds minder vel)
Ofwel je verbruikt bij 3 leds 9,9V - dus nog 2,1V om tot de 12V te komen, stroom is dan 20mA dus R = U/I = 2,1V / 0,020A = 105 Ohm (dus weerstandje 100 Ohm)
Kies je om 4x leds te gebruiken, ofwel kom je boven de spanning van je akku heb je helemaal geen weerstand nodig - maar branden de leds wel minder vel

Hoop je hiermee handige tip geboden te hebben?

Gr. Raymond :bye:
 
Hallo Piet, volg al tijden je verslagen vol bewondering :worship:
Nu zag ik dat je elk ledje een eigen weerstand hebt gegeven, misschien mag ik je een tip geven (elektronica ligt mij wel aardig).

Een ledje vraagt ongeveer 3V en 20mA, ofwel je weerstand zet de rest van de spanning die je aanbied in warmte (is meer last dan lust laten we maar zeggen).
Echter door bijv. 4 leds parallel te schakelen vraag je je akku om 4x 20mA te leveren.
Je kunt ook meerdere leds in serie schakelen, waardoor die meerdere leds samen nog maar 20mA vragen van je akku, ofwel bespaart belasting op je akku en levert meer tijd om te rijden.
Als je veel lampjes / leds gaat gebruiken is dat ook snel een aardige belasting op je akku, waarvan je groot deel op je weerstand alleen omzet in warmte (zonde van je rijgenot).

Mocht je je akku minder willen belasten kan ik je volgende tip aan de hand doen om te bepalen hoe je ze aan kunt sluiten en welke weerstand je dan nodig hebt.
Basis formule hiervoor is op zich simpel U = I x R (Spanning = Stroom x Weerstand).
Stel je hebt akku van 12V en leds van 3,3V (dit verschilt nog wel eens per type / fabrikant maar wordt meestal door leverancier aangegeven - anders uitgaan van 3,3V).
Dan kan je 3 ledjes in serie schakelen (3x 3,3V = 9,9V en ligt nog onder de 12V van je akku - als je er 4 in serie schakelt komt je op 13,2V - dit kan wel maar brandje je leds minder vel)
Ofwel je verbruikt bij 3 leds 9,9V - dus nog 2,1V om tot de 12V te komen, stroom is dan 20mA dus R = U/I = 2,1V / 0,020A = 105 Ohm (dus weerstandje 100 Ohm)
Kies je om 4x leds te gebruiken, ofwel kom je boven de spanning van je akku heb je helemaal geen weerstand nodig - maar branden de leds wel minder vel

Hoop je hiermee handige tip geboden te hebben?

Gr. Raymond :bye:

Als extra toelichting op de heldere uitleg, iedere led heeft een eigen bedrijfsspanning.
Dus de doorlaatspanning van een rode led (1,5V) is weer anders als van een groene (2,4V) kleurige led.
De witte en blauwe leds zitten tegen de 3,6 volt als ik het goed heb.

Dit zijn dan ook gelijk de grenswaarden, alle doorlaatspanningen van alle kleuren leds vallen tussen de 1,5V en 3,6V.

Mvg,
Raymond
 
Hallo Piet, volg al tijden je verslagen vol bewondering :worship:
Nu zag ik dat je elk ledje een eigen weerstand hebt gegeven, misschien mag ik je een tip geven (elektronica ligt mij wel aardig).

Een ledje vraagt ongeveer 3V en 20mA, ofwel je weerstand zet de rest van de spanning die je aanbied in warmte (is meer last dan lust laten we maar zeggen).
Echter door bijv. 4 leds parallel te schakelen vraag je je akku om 4x 20mA te leveren.
Je kunt ook meerdere leds in serie schakelen, waardoor die meerdere leds samen nog maar 20mA vragen van je akku, ofwel bespaart belasting op je akku en levert meer tijd om te rijden.
Als je veel lampjes / leds gaat gebruiken is dat ook snel een aardige belasting op je akku, waarvan je groot deel op je weerstand alleen omzet in warmte (zonde van je rijgenot).

Mocht je je akku minder willen belasten kan ik je volgende tip aan de hand doen om te bepalen hoe je ze aan kunt sluiten en welke weerstand je dan nodig hebt.
Basis formule hiervoor is op zich simpel U = I x R (Spanning = Stroom x Weerstand).
Stel je hebt akku van 12V en leds van 3,3V (dit verschilt nog wel eens per type / fabrikant maar wordt meestal door leverancier aangegeven - anders uitgaan van 3,3V).
Dan kan je 3 ledjes in serie schakelen (3x 3,3V = 9,9V en ligt nog onder de 12V van je akku - als je er 4 in serie schakelt komt je op 13,2V - dit kan wel maar brandje je leds minder vel)
Ofwel je verbruikt bij 3 leds 9,9V - dus nog 2,1V om tot de 12V te komen, stroom is dan 20mA dus R = U/I = 2,1V / 0,020A = 105 Ohm (dus weerstandje 100 Ohm)
Kies je om 4x leds te gebruiken, ofwel kom je boven de spanning van je akku heb je helemaal geen weerstand nodig - maar branden de leds wel minder vel

Hoop je hiermee handige tip geboden te hebben?

Gr. Raymond :bye:

Hallo Raymond,

Een beetje late reactie, maar ik was even 3 nachten/dagen aan het werk in Duitsland.

Bedankt voor je heldere uitleg, betreffende de LED lampjes.
Helaas is dit voor mij nog te ingewikkeld, ik ben een beginnende amateur, betreffende het aansluiten/aanleggen van Elektronica.
Ik ben al lang blij dat ik nu zelf de elektronica ga/kan aansluiten.
Ik sluit alles aan op 12 volt, ook de LED lampjes, maar ook de 12 volt lampjes in de achterlichten.
Het stroomverbruik is voor mij minder belangrijk, ik ben meer een bouwer, dan een rijder, alles moet wel werken.
Op een rij-demo rij ik meestall maar een half uur tot een uur over de hele dag.
Ik gebruik een 12 volt NiCd accu van 5000 mAh , dus een uurtje rijden gaat wel lukken, denk ik.

Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg, mogelijk ga ik in de toekomst hier wel gebruik van maken.
 
Update : 206

Hallo allemaal,


Verder gegaan met de schijnwerpers.

De schijnwerpers met de daklampenbeugel op het Globetrotter dak van de VOLVO F16 gemonteerd.

De lichtbak aan de binnenkant tijdelijk even met 2 plakbandjes vastgeplakt, deze lichtbak wordt straks vastgezet met het zelfgemaakte messing binnendak.
De 5 LED lampjes moeten ook nog gemonteerd worden in de lichtbak.
(weer te veel foto's gemaakt)


IMG_4099.jpg


IMG_4100.jpg


IMG_4102.jpg


IMG_4104.jpg


IMG_4106.jpg


IMG_4107.jpg


IMG_4108.jpg


IMG_4109.jpg


IMG_4111.jpg



Tot zover deze update.
 
Back
Top