VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

De formule voor oppervlakte is π r² of 1/4 π d² dus niet π d².
weet ik, ik heb ook nergens gezegd dat dit het geval was
Maar voor het berekenen van de verhoudingen maakt dit niks uit.
Precies, ik wilde dit eenvoudig houden, en een diameter kan je meten met een schuifmaat, de straal niet, dus.
Je de formule zelfs nog vereenvoudigen tot 5 x d² x l = D² x L
waarbij de slave diameter =d, de slave slag =l
De master diameter =D en de master slag =L
Gelijk heb je!
Ik denk dat als je de master ongeveer 1,5 keer dikker maak dan de slave, dat je dan een mooie maat hebt. De slag hiervan is dan 2,2x de slave cilinder waardoor je nog fatsoenlijk de eindschakelaars hierop kunt monteren.
 
Hoi Piet, ken je deze sites al?

https://www.mr-scalemodels.com
en deze
http://wpraez.de/shop2.0/index.php?cPath=10

misschien heb je hier iets aan.
gr
Marco


Hallo Marco,

Bedankt voor de linkjes van Mark Op 't Rood. en W-Präzisionstechnik.
Deze 2 sites zijn bij mij bekend.

Ik ken Marc Op ’t Root persoonlijk, diverse malen ontmoet en ook regelmatig met hem besproken om een dieplader te bouwen.
Ook heb ik hem diverse malen in Ede ontmoet en met hem gesproken en in januari 2018 heb ik hem ontmoet en gesproken bij Broshuis in Kampen
Hij is al jaren bezig met de bouw van deze dieplader, samen met de 4 assige Mercedes Benz Actros Zwaar transportrekker.
Ook de dieplader regelmatig gezien, die hij aan het bouwen is, ik heb hier ook foto's van gemaakt in Ede en in Kampen.
Hij bouwt een heel ander systeem, dan ik ga bouwen.
Zijn dieplader zit vol met elektronica, wat mogelijk nog storing gevoelig kan zijn bij zware belastingen en het rijden in het zand.
In mijn dieplader komt alleen maar elektronica die echt noodzakelijk is, geen toeters en bellen.

Ik vind het geweldig wat hij bouwt, heel mooi, maar ik vind dit te perfectionistisch.
Het wordt een heel mooi model, maar volgens mij wordt het meer een showmodel dan een werkdieplader met werktruck.

Mijn 5assige dieplader met de 4assige Volvo F12 wordt een echt werktruck/dieplader met een laadvermogen van 100kg.
Mijn CAT D 10 T bulldozer weegt 37 kg en de Liebbher rupskraan van Stefan F weegt volgens mij 45 of 55 kg. deze 2 machines moeten vervoerd kunnen worden met mijn dieplader.
De dieplader van Op 't Root Marc kan maximaal 30 tot 35 kg laden, dit is voor mij te weinig, bovendien zijn de onderdelen die hij maakt, zijn voor mij te licht.

Ook deze site van W-Präzisionstechnik is bij mij bekend.
Maakt mooie producten, maar nogal prijzig.

En ja, zoals je weet, ik wil alles zoveel mogelijk zelf bouwen.

Nogmaals bedankt.
 
Hallo Stefan,
Hallo (Heli)Cor,

Bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik wat mee.
SMILEY  OKAY.jpg
 
Update : 300

Hallo Allemaal,

Dit is al weer de Driehonderdste Update.

Er zullen er nog vele volgen.

Aan de proefopstelling van de pendelas nog enige wijzigingen doorgevoerd.
De hoogte van de bovenste draagarm van de pendels 5 mm verlaagd, zodat er wat meer ruimte vrijkomt aan de onderkant van het achterdek, zodat het kegellager beter onder het achterdek past. Ook de vorm van de bovenarm iets gewijzigd, zodat deze gelijk is aan de 11 Goldhofer dieplader.
Ook de onderste draagarm gewijzigd, ingekort zodat de stuuras iets groter word.

De eerste proefopstelling :
IMG_2556.jpg


De tweede proefopstelling :
Met drie gaten in de bovenarm, om de stand van de hefcilinder te kunnen variëren.
IMG_2744.jpg


De onderarm gewijzigd, zodat er en langere hefcilinder gemonteerd kan worden.
IMG_2747.jpg


IMG_2748.jpg


De tweede proefopstelling :
IMG_2754.jpg


IMG_3040.jpg

De definitieve proefopstelling :
De bovenarm 5 mm verlaagd : zie het 2e gat wat 5mm hoger is geboord.
IMG_3086.jpg


De onderarm ingekort, zodat de stuuruitslag wordt vergroot.

De stuuruitslag is nu vergroot van 55 graden naar 58 graden, hier ben ik tevreden over.
Bj de 1:1 Goldhofer is de stuuruitslag 60 graden
2 graden verschil, dit is aanvaardbaar, dit valt niet op dat de stuuruitslag 2 graden minder is dan bij de 1:1
Zie de ingekorte onderarm en de plaatsing/montage van de cilinder in de bovenarm.
IMG_3209.jpg


De tweede poefopstelling :
IMG_3040.jpg


De definitieve proefopstelling :
Zie het verschil van de boven en onderarm, ten opzichte van de 2e proefopstelling.
Zie de kortere onderarm bij de definitieve opstelling
IMG_3212.jpg


De definitieve proefopstelling :
Zie de verlaging van 5 mm :
IMG_3140.jpg


Wordt vervolgd.

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Update : 301

Hallo Allemaal,

Verder gegaan met de 10 pendelassen.

Sessie : 1


IMG_3231.jpg


IMG_3232.jpg


IMG_3183.jpg


Tja, als je zelf geen lasersnijder, watersnijder of een CNC freesbank hebt, dan moet je 20 bovenarmen en 20 onderarmen zelf aftekenen op de messingplaat en zelf uitzagen en deze delen waar je niet met de ijzerzaag bij kan, moet je vindingrijk zijn en deze delen met een 5 mm frees uitrezen.

Het aftekenen met de (proef)mal op de messinglaat zo economisch mogelijk aftekenen, zodat dat ik zo min mogelijk afval krijg/heb.
IMG_2806.jpg


IMG_2810.jpg


IMG_2821.jpg


IMG_2844.jpg


IMG_2847.jpg


Frezen en uitzagen :
IMG_2949.jpg


Dit is het afval van anderhalve messingplaat van 400 x 200 mm van de 20 bovenarmen.
Dit afval gooi ik niet weg, want hier kan ik vaak nog weer wat van gebruiken en dit "afval" gaat de messing restantenbak.
IMG_2860.jpg


Wordt vervolgd in : Sessie 2
 
Laatst bewerkt:
Sessie : 2

De 20 ruim uitgezaagde bovenarmen.
IMG_2866.jpg


IMG_2890.jpg


De ruim uitgezaagde 20 onderarmen op 1 messingplaat van 400 x 200 m afgetekend.
IMG_3194.jpg


IMG_3278.jpg


Ook deze onderarmen uitgezaagd en daar waar je met de ijzerzaag niet bij kan, weer met de 5 mm frees uitgefreesd.
IMG_3286.jpg


IMG_3289.jpg


De 2 onderarmen uitgefreesd en uitgezaagd.
IMG_3300.jpg


Daarna de onderarmen verder uitgezaagd volgen de afgetekende lijnen.
IMG_3302.jpg


De 20 ruim uitgezaagde onderarmen.
IMG_3303.jpg


Het messing afval van de onderarmen.
Ook dit messing restafval kan ik meestal wel weer gebruiken en gaat ook in de restanten messingbak.
IMG_3306.jpg


Wordt vervolgd.

Tot zover deze update, bestaande uit 2 sessies,
 
Laatst bewerkt:
Maaaarrreee, je zou toch eerst 1 wielstel compleet maken, voordat je ze allemaal al ging uitzagen en afwerken? (= commentaar op sessie 1)

En misschien ga je dit wel doen, maar als ik een stapeltje identieke onderdelen moet maken, dan boor ik eerst 2 gaten die ik tóch nodig heb, later, en zet het hele pakket met boutjes aan elkaar, dan worden ze bij het frezen, en verder afwerken ook idd helemaal identiek. Nu ben je al aan het frezen gegaan , met alleen klemmen er op.
Die klemmen geven daarop weinig garantie, lijkt mij.
Maar misschien spreek ik nu wel voor mijn beurt? :D
 
Maaaarrreee, je zou toch eerst 1 wielstel compleet maken, voordat je ze allemaal al ging uitzagen en afwerken? (= commentaar op sessie 1)

En misschien ga je dit wel doen, maar als ik een stapeltje identieke onderdelen moet maken, dan boor ik eerst 2 gaten die ik tóch nodig heb, later, en zet het hele pakket met boutjes aan elkaar, dan worden ze bij het frezen, en verder afwerken ook idd helemaal identiek. Nu ben je al aan het frezen gegaan , met alleen klemmen er op.
Die klemmen geven daarop weinig garantie, lijkt mij.
Maar misschien spreek ik nu wel voor mijn beurt? :D

hoi helicor , kan u ook eens bouwverslag posten . kunnen we uw kunsten ook volgen .mvg bertus
 
Maaaarrreee, je zou toch eerst 1 wielstel compleet maken, voordat je ze allemaal al ging uitzagen en afwerken? (= commentaar op sessie 1)

En misschien ga je dit wel doen, maar als ik een stapeltje identieke onderdelen moet maken, dan boor ik eerst 2 gaten die ik tóch nodig heb, later, en zet het hele pakket met boutjes aan elkaar, dan worden ze bij het frezen, en verder afwerken ook idd helemaal identiek. Nu ben je al aan het frezen gegaan , met alleen klemmen er op.
Die klemmen geven daarop weinig garantie, lijkt mij.
Maar misschien spreek ik nu wel voor mijn beurt? :D


Hallo Cor,

Blijven kijken, het komt helemaal goed, de proefopstelling van de pendelas is goed, die voldoet aan de maatvoering van de 1:1 Goldhofer, het inzakken en liften/heffen van de pendelas voldoet ook aan de maatvoering van de 1:1 Goldhofer
Nee Cor, ik ben niet gaan frezen met de 3 snelspan klemmen erop, dit gaat niet werken met frezen, dit verschuift altijd, zeker als het werkstuk diverse malen moet verstellen in de machineklem van de freesbank.
Ook boutjes zijn niet betrouwbaar, ook hier zit altijd iets ruimte in, zodat je de kans loopt dat er toch iets verschil inzit, bovendien zitten de boutjes in de weg met het opspannen van tet werkstuk.
Ik kan je wel alvast verklappen : Dat uit uitfrezen van de boven en onderarmen geslaagd is en dat ik 20 identieke boven en onderarmen heb uitgefreesd.
Dit wordt t.z.t. ook uitgebreid beschreven, met daarbij behorende foto's.
SMILEY PIETER  DE BOUWER.jpg

BLIJVEN KIJKEN !!!
 
Laatst bewerkt:
Update : 302


Hallo allemaal,


Ik wil Helicor ook niet het hele weekend in spanning laten zitten !


Even een tipje van de sluier oplichten !

Dit is het grote voordeel van messing.
(zie onderstaande foto's

Hallo Cor,
Nu zie jook gelijk waarom de snelspan klemmen op de boven en onderarmen zitten.
Alle messing plaatjes eerst ingesmeerd met S 39, daarna op elkaar gelegd en vastgeklemd met de snelspan klemmen en voor het solderen aan de buitenkant in de naden ook met S 39 ingesmeerd. (niet te zuinig zijn met de S 39)

IMG_2888.jpg


IMG_2891.jpg


IMG_2892.jpg


IMG_2894.jpg


Zo ziet het er dan uit als het is afgekoeld en de klemmen eraf zijn.
Bovenarmen :
IMG_2899.jpg


Het zelfde trukje uitgevoerd met de onderarmen.
IMG_3309.jpg


IMG_3311.jpg

Zo zien de onderarmen er uit, als het messing is afgekoeld en de klemmen eraf zijn.
IMG_3318.jpg


IMG_3315.jpg


Eerst even met een mesje de bruine aanslag van de S 39 afgeschraapt. Daarna onder water met een kwastje de S 39 er een beetje afgespoeld en 1 nacht in het water laten liggen.
Nog echte S 39 en niet die rommel van tegenwoordig.
Ooit eens een jerrycan van 10 liter gekocht, ik kan hier nog 100 jaar mee vooruit.
Het messing warm gestookt met een Gas en Zuurstofbrander, met een klein gasbrandertje krijg je zo'n dik pak messing niet goed warm, zodat het tin in het messing helemaal doorvloeit voor een goede hechting.
Zeker niet als er een stuk in de bankschroef vastgeklemd zit, gaat dit niet lukken.
Met een Gas en Zuurstof brander gaat dit probleemloos.

Tot zover deze update.

Nu naar bed !
 
Ach, dat heb ik wel gedaan, maar ik ben niet zo'n fotograaf....
Bovendien, wat heeft deze opmerking met het onderwerp te maken?

Maar hier is een voorbeeldje:
http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/Modelbouw/Flatliner/IMG_3320_zpsa7ec0571.jpg

Bericht van het Forumbeheer :

Even de foto rechtstreeks geplaatst :
Nu is deze direct zichtbaar.
Bekijk bijlage 300320

sorry niet veel . maar u geeft soms een hoop serieuse ideeien en tips:thumbsup: en dan het daarom leuk omtekijken wat u maakt . mvg bertus
 
Ja, dat is zeker veel steviger en solide dan met een paar boutjes; wel weer hel wat werk om straks weer schoon te krijgen.
Niet vergeten eerst de gaten te boren voor dat je alles weer los smelt!
Met gas en zuurstof bedoel je , denk ik butaan of propaan + zuurstof, en niet acetyleen? Dan heb je el een serieuze set-up!

Ik had zoiets al eens ergens gezien, weet niet meer waar, maar dat was met ijzer, als ik me goed herinner.
En mijn voorbeeld hierboven, tja, dat gaat niet lukken met tin......
Tenslotte, wat betreft die S39: ik heb betere resultaten met S39 voor RVS, dat werkt beter dan de goedgekeurde "rommel" die bestemd is voor koper waterleiding werk. Dat laatste bijt en vloeit niet lekker.

Maar je hebt wel een pracht oplossing voor het identiek vormgeven van alle armen, op deze manier. :worship:
 
Ja, dat is zeker veel steviger en solide dan met een paar boutjes; wel weer hel wat werk om straks weer schoon te krijgen.
Niet vergeten eerst de gaten te boren voor dat je alles weer los smelt!
Met gas en zuurstof bedoel je , denk ik butaan of propaan + zuurstof, en niet acetyleen? Dan heb je el een serieuze set-up!

Ik had zoiets al eens ergens gezien, weet niet meer waar, maar dat was met ijzer, als ik me goed herinner.
En mijn voorbeeld hierboven, tja, dat gaat niet lukken met tin......
Tenslotte, wat betreft die S39: ik heb betere resultaten met S39 voor RVS, dat werkt beter dan de goedgekeurde "rommel" die bestemd is voor koper waterleiding werk. Dat laatste bijt en vloeit niet lekker.

Maar je hebt wel een pracht oplossing voor het identiek vormgeven van alle armen, op deze manier. :worship:

Hallo Cor,

Niet vergeten eerst de gaten te boren voor dat je alles weer los smelt!

Nee, ik vergeet niet de gaten te boren, daar gaat het juist om, dat die allemaal identiek geboord zijn, dit boren doe ik op de freesbank, zodat deze zuiver geboord worden, maar dit gebeurd pas als laatste, als de cilinders ook helemaal klaar zijn !

Met gas en zuurstof bedoel je , denk ik butaan of propaan + zuurstof, en niet acetyleen? Dan heb je el een serieuze set-up!

ik heb een "echte" gas en zuurstof set (acetyleen en zuurstof) met eigen flessen van 20 liter, die ik kan laten hervullen, als ze leeg zijn.
Wel een dure set, maar het hervullen van de flessen is relatief goedkoop.
(gekocht in 2008)

Ik had zoiets al eens ergens gezien, weet niet meer waar, maar dat was met ijzer, als ik me goed herinner.

Klopt, dat je het eerder hebt gezien, ik heb dit ook gedaan met de stuurarmpjes van de Broshuis semi dieplader.

De foto's spreken voor zich zelf.
HPIM8038.jpg


HPIM8039.jpg


HPIM8009.jpg


HPIM8013-1.jpg


HPIM8012.jpg


HPIM8044.jpg


HPIM8052.jpg


HPIM8055.jpg


HPIM8016.jpg


HPIM8057.jpg


Tenslotte, wat betreft die S39: ik heb betere resultaten met S39 voor RVS, dat werkt beter dan de goedgekeurde "rommel" die bestemd is voor koper waterleiding werk. Dat laatste bijt en vloeit niet lekker.

De S 39 die ik gebruik werkt perfect, mag helaas al jaren niet meer gekocht worden, vandaar die 10 liter jerrycan.
 
Laatst bewerkt:
Is zeker een mooie oplossing. Bij de draaibank “lijm” ik vaak metalen die ik wil draaien met lock tight extra strong aan elkaar. Ik heb het nooit geprobeerd met vlakke plaatjes maar volgens mij lukt dat ook prima. Licht verwarmen als je klaar bent en alles is weer los en het is veel makkelijker schoon te maken.

Ik ben benieuwd of dit ook kan weken,
 
Back
Top