VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
 
Update : 406

Hallo allemaal,

We verder met de het maken van de linkerkant van het achterdek.

Een messing plaat van 1 mm dik haaks omgezet en op maat gezaagd.
IMG_8379.jpg


IMG_8381.jpg


De 12 gaatjes (2 x 6) 2 mm gaatjes in de linkerkant geboord voor de draaistellen.
De linkerkant van het achterdek aan de gieksleuf gemonteerd.
IMG_8382.jpg


IMG_8383.jpg


IMG_8385.jpg

IMG_8388.jpg


IMG_8390.jpg


De 2 linker draaitafels met de pendelassen gemonteerd aan de linkerkant van het achterdek.
IMG_8438.jpg


IMG_8439.jpg


IMG_8440.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Pieter, ik ben er een paar dagen tussenuit geweest, en je bent alweer pagina's verder!
Even terug komen op de vering: voor mij heb je groot gelijk om in de diepader geen vering toe te passen, dat heb je echt niet nodig met zoveel assen; de "Achsausgleich" is ruim voldoende. En stikstof accumulatoren inbouwen is geen optie, want die werken normaal zo rond de 100 Bar.

Wat wèl zou kunnen, is de stikstof accumulatoren vervangen door een hydro/mechanische vering, door een drukveer te plaatsen in een dummy cilinder, zonder stang, dus aan de ene kant olie, aan de andere kant een drukveer.
Dat werkt.
Ik herinner mij de LinkBelt Speeder kraan/dragline zo'n systeem had in de hydraulische bediening, dus van de hendels in de cabine naar de werkcilinders in de drumcilinders.
Gaat wat ver om dit te beschrijven, maar het is wel een mogelijkheid, als je voor verdere perfectie wilt gaan ;)
Cor
 
Pieter, ik ben er een paar dagen tussenuit geweest, en je bent alweer pagina's verder!
Even terug komen op de vering: voor mij heb je groot gelijk om in de diepader geen vering toe te passen, dat heb je echt niet nodig met zoveel assen; de "Achsausgleich" is ruim voldoende. En stikstof accumulatoren inbouwen is geen optie, want die werken normaal zo rond de 100 Bar.

Wat wèl zou kunnen, is de stikstof accumulatoren vervangen door een hydro/mechanische vering, door een drukveer te plaatsen in een dummy cilinder, zonder stang, dus aan de ene kant olie, aan de andere kant een drukveer.
Dat werkt.
Ik herinner mij de LinkBelt Speeder kraan/dragline zo'n systeem had in de hydraulische bediening, dus van de hendels in de cabine naar de werkcilinders in de drumcilinders.
Gaat wat ver om dit te beschrijven, maar het is wel een mogelijkheid, als je voor verdere perfectie wilt gaan ;)
Cor


Hallo Cor,

Tja, hoe ver wil je gaan. Ik heb ook zitten denken aan 2 dummy cilinders met drukveren. (links/rechts) (hydro/mechanische vering)
Maar dit vind ik weer lastig.
Als je een te sterke drukveer gebruikt werkt het niet, (veert niet) als je een te slappe drukveer gebruikt wordt de vering weer te slap.
Bovendien moet ik echt woekeren met de ruimte, ik heb geen ruimte voor 2 extra dummy cilinders.
En ik vind het echt niet zinvol om vering in te bouwen, omdat we geen hoge snelheden rijden.
En ja, soms moet je concessies doen en kan je het soms niet precies 1:1 nabouwen, maar dit is in dit geval ook niet echt nodig.
Ik vind de as compensatie (terrein volgend) ruim voldoende voor het achterdek met de 5 pendelassen en de 3 assige interdolly.

Ik ga het niet ingewikkelder maken dan het al is, om alles netjes ingebouwd te krijgen.
 
Update : 407

Hallo allemaal,

We gaan weer verder.

Even de maximale stuuruitslag en de remfunctie uittesten van het achterste draaistel met pendelas links/rechts.

Het proefmodel achterdek ligt op grond/wegdek.
De banden komen aan de onderkant tegen de draaitafels aan.
Ik heb hier bewust voor gekozen, dit is de rem van het achterdek.
Deze rem heeft als functie bij het afkoppelen van het zwanenhals en de nek, dat het diepbed en het achterdek op de plaats blijft liggen.
20 banden (10 pendelassen) tegen de draaistellen geven een behoorlijke remfunctie.
Ik zie nogal eens op rij-demo's dat bij het afkoppelen het diepbed met het achterdek wordt meegetrokken naar voren toe, dit moet niet.
Ook bij het aankoppelen van het zwanenhals met nek, zie ik vaak het diepbed met het achterdek naar achter schuift, dit moet niet.
Dit gaat in deze situatie echt niet gebeuren.

Weer (te) veel foto's gemaakt.

Maximale stuuruitslag linkerkant :
IMG_8448.jpg

Maximale stuuruitslag rechts :
IMG_8450.jpg


IMG_8453.jpg


IMG_8456.jpg


IMG_8464.jpg


Maximale stuuruitslag gezien aan de onderzijde.
IMG_8499.jpg


IMG_8503.jpg


Zie de remfunctie :
IMG_8459.jpg


IMG_8490.jpg


IMG_8514.jpg


Tot zover deze update :

Wordt vervolgd.
 
Dat gaat een stevige rem worden, je dieplader zal geen mm verschuiven ....mooi het oog voor detail en functionalitieit dat je hebt :bier::bier::bier:

Hallo Leon,

Bedankt voor je compliment.

Ja, dit wordt een stevige mechanische rem, zeker als de dieplader geladen is zal de niet zo snel verschuiven.
BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
 
Update : 408

Hallo allemaal,

Even de de diverse hoogtes uittesten van de liftbare pendelassen.

De laagste stand, de pendelassen helemaal ingezakt, het achterdek op de grond/wegdek, remfunctie in werking.
IMG_8687.jpg


De "normale" rijstand van het achterdek en het smal diepbed, 14 mm vrij van het wegdek. (Goldhofer 1:1 = 196 mm gelift)
IMG_8520.jpg


IMG_8522.jpg


Het achterdek in de hoogste lift/hef stand, 42,8 mm gelift (Goldhofer 1:1 = 600 mm gelift)
IMG_8529.jpg


IMG_8536.jpg


Maximale stuuruitslag in de laagste stand, de pendelassen helemaal ingezakt, het achterdek op de grond/wegdek.
IMG_9081.jpg


Maximale stuuruitslag in de "normale" rijstand..
IMG_9098.jpg


Maximale stuuruitslag in de hoogste lift/rijstand.
IMG_8540.jpg


IMG_8542.jpg


IMG_8546.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 409

Hallo allemaal,


Al enige tijd tegen aan zitten hikken, maar nu moest het toch maar gebeuren.
Staal zagen is niet echt mijn favoriete hobby, maar op maar laten afzagen kosten 7,50 Euro per zaagsnede, dus 30,= euro verdiend.
Doorslijpen met een haakse slijptol met een doorslijpschijf is geen optie, dit gaat niet lukken, doorslijpschijf hapt zich direct vast in het staal en recht doorslijpen lukt ook niet zo makkelijk.
Helaas heb ik geen zaagmachine, dus rest met de hand doorzagen.

Vierkante staf van 35 x 35 mm.
Dit had ik al jarenlang op voorraad.

En ja, het moet ook nog een beetje haaks worden afgezaagd.
IMG_6766.200715.jpg


IMG_6776.jpg


Het eerste blokje redelijk haaks afgezaagd.
IMG_6785.jpg


Het tweede blokje afgezaagd.
IMG_6791.jpg


Nu moeten de twee blokjes nog in de lengterichting precies doormidden gezaagd worden.
IMG_6821.jpg


IMG_6834.jpg


IMG_6838.jpg


Dan nog even flink doorzagen en dan hebben we ineens vier blokjes.
IMG_6859.jpg

IMG_6853.jpg


Het resultaat na een paar uur zagen.
De vier blokjes redelijk recht en haaks doorgezaagd.
IMG_6872.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Back
Top