Nu brengen we met die zibro vocht in de caravan, en dat is niet wat je wil. Ik weet nog niet hoe dat zit met die dieselkachel.
In dit geval zou ik de airo blijven gebruiken en een diesel kachel ipv de zibro.
Om het rendement van de dieselkachel wel wat omhoog te krikken, zou ik net zoals bij de airco het geval is.
De binnenlucht uit de stacaravan als voorverwarmde lucht door de dieselkachel laten stromen.
Maar wil je op de langere termijn de kosten binnen de perken houden en je elektra aansluiting kan het aan, plaats dan een extra airco/warmte pomp.
Dit soort systemen zitten veel hoger in rendement.
Het verplaatsen van (warmte) energie is vele malen goedkoper en er is minder energie nodig, dan warmte opwekken.
In mijn bouw hokje zit zo'n dieselkachel, hij staat niet buiten, maar binnen met de uitlaat naar buiten.
Belangrijk is dat de uitlaatslang gasdicht naar buiten gaat, dus de demper om het gesuis te dempen zit ook buiten
De lucht voor de verbrandingskamer komt ook van buiten.
Vervolgens laat ik de te verwarmen lucht in het hokje circuleren, zo dat de kachel al voorverwarmde lucht binnen krijgt.
Ik zou wel een Koolmonoxide melder plaatsen als je die al niet hebt.
Maar eigenlijk heb je die niet nodig.
Als in zo'n dieselkachel de verbrandingskamer op temperatuur is, is de hoeveelheid geproduceerde Koolmonoxide erg laag.
Om wat Koolmonoxide getallen te noemen, tijdens het opstarten van de kachel zijn de getalletjes enorm hoog 600 ppm en nog veel meer.
Het duurt een paar minuten voordat het gaat dalen.
Bij een op temperatuur gekomen verbrandingskamer, zakt dit onder de 11ppm.
Maar dit is alleen maar het geval, als de zuurstof onbelemmerd in de verbrandingskamer kan komen en de uitlaatgassen onbelemmerd naar buiten kunnen.
Een radiator daar tussen zetten om nog een tikkeltje meer rendement er uit te krijgen is voor de gezondheid niet echt aan te bevelen.
Zo'n tegen te muur te meubelen Koolmonoxide melder die ik in gebruik heb, begint pas boven de 50ppm moeilijk te doen, maar dat is nog ver onder het niveau om echt in paniek te raken.