Vraagje over: Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger

Hallo,
Als Easystar vlieger merk ik dat ik al een paar maanden niet heb gevlogen :o dit omdat:
Mijn lader moet een goede input-adapter hebben, want dat heb ik niet goed voor elkaar. Ook moet ik nu de overstap maken op EC3 pluggen, want HC doet dat nu als standaard.

Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger. Dit is de lader die ik in huis heb.
Input Voltage: 11~17v
Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
Charge Current Range: .1~5.0A
Ni-MH/NiCd cells: 1~15
Li-ion/Poly cells: 1~6
Pb battery voltage: 2~20v
Weight: 355g

Input voltage 11-17V DC. Maar ik kan maar geen goede adapter vinden, en waar moet ik op letten. Ook nog op Ampère's? Kan iemand mij dus helpen met het vinden van een goede adapter?

Mvg. Jasper

Input voltage 11-17V DC. Maar ik kan maar geen goede adapter vinden, en waar moet ik op letten. Ook nog op Ampère's? Kan iemand mij dus helpen met het vinden van een goede adapter?
r

Ik gebruik een oude IBM laptop adapter 15 v 5 amp = 75 watt.
Als je er niet ergens 1 gratis kan krijgen moet je even marktplaats afstruinen ;)
Vermogen van de adapter moet in elk geval meer zijn dan het vermogen waar je mee wilt laden.

Bedankt voor de snelle reacties! Zit op school, pc thuis gecrasht, dus ben blij dat ik alvast wat heb.

Juist, alleen ik had dus een adapter thuis, zo'n kleintje, die van 1.5V naar 12 kon worden ingesteld. Is dan het aantal Ampère te laag, dat ie daardoor afsloeg? Had nl. ingesteld staan, shut down bij 10V. 12V adapter kreeg ik de melding: Input voltage too low.. Vandaar dat ik nu de vraag heb:

Hoe hoog moet het aantal Ampère zijn, en is die adapter van HC dan goed genoeg?

Die van HC is prima als je geen 6S pakket met 5 ampere wilt laden.
Ik neem aan dat je hooguit 3S gebruikt voor je easystar.
Met de HC adapter kun je rustig 3S met 4ampere laden.

Die adapter met instelbare spanning is zeker niet geschikt.
Zo'n adapter kan een bepaald maximaal vermogen leveren.
Dus als je 12 volt wil hebben voor je lader hou je een heel lage stroom over.
Vermogen = spanning x stroom. spanning omhoog=stroom omlaag bij gelijkblijvend vermogen.
Vraag je teveel stroom zakt meestal de spanning in, vandaar dat je lader zegt " input voltage to low".

Die van HC is trouwens ook eigenlijk een laptop voeding ;)
Voor hetzelfde geld (10-15 euro) haal je er vast wel 1 van markplaats en met een beetje mazzel in de buurt, dan heb je 'm morgen.
Oke, niet nieuw maar die dingen gaan eigenlijk (bijna) nooit stuk.

Die van HC is prima als je geen 6S pakket met 5 ampere wilt laden.
Ik neem aan dat je hooguit 3S gebruikt voor je easystar.
Met de HC adapter kun je rustig 3S met 4ampere laden.

Die adapter met instelbare spanning is zeker niet geschikt.
Zo'n adapter kan een bepaald maximaal vermogen leveren.
Dus als je 12 volt wil hebben voor je lader hou je een heel lage stroom over.
Vermogen = spanning x stroom. spanning omhoog=stroom omlaag bij gelijkblijvend vermogen.
Vraag je teveel stroom zakt meestal de spanning in, vandaar dat je lader zegt " input voltage to low".
De lader berekent zelf de maximale stroom op basis van totaal 50W vermogen. Als je een 2S laadt, dan kun je die op 5A laden, hoger is niet in te stellen. Maar een 6S wil niet verder dan 2,26A, ook al stel je 5A als laadstroom in. :? ;)

Bedankt voor de snelle reacties! Zit op school, pc thuis gecrasht, dus ben blij dat ik alvast wat heb.

Juist, alleen ik had dus een adapter thuis, zo'n kleintje, die van 1.5V naar 12 kon worden ingesteld. Is dan het aantal Ampère te laag, dat ie daardoor afsloeg? Had nl. ingesteld staan, shut down bij 10V. 12V adapter kreeg ik de melding: Input voltage too low.. Vandaar dat ik nu de vraag heb:

dat heb ik ook gehad, want het moet een gestabliseerde voeding zijn.
als je pc gecrasht is kan je die voeding ook gebruiken (eerst ombouwen maar toch) wat ook kan is bijvoorbeeld een oude loodaccu gebruiken...

Da's dezelfde ;)

Oke, dan weet ik wat ik mezelf ga geven voor Kerst/ sinterklaas/ mijn wonderschöne (:nosmile:) rapport. :teacher:

Hallo,
Ik ga maar even verder in dit topic, hoef ik geen nieuwe te maken.

Na het vliegen merk ik dus dat ik niet meer op vol vermogen kan vliegen, en uiteindelijk is de batterij leeg. Logisch natuurlijk, normaal.
Maar, nu heb ik dus heel lang niet gevlogen, en als ik de batterij(en) aan de lader hang, geeft hij aan dat het voltage toch al wel bij de 7.4 V is. (Het zijn dus 2cells Lipo's). Ook heb ik zo'n lipo monitor, maar die geeft het voltage aan.
Dus: Ik kan aan het voltage toch niet zien hoe vol de batterij is?
En dan als ik dus ga vliegen zijn die batterijen binnen no-time op. Is er niet zo iets van een MaH meter ofzo?

Hallo,
Ik ga maar even verder in dit topic, hoef ik geen nieuwe te maken.

Na het vliegen merk ik dus dat ik niet meer op vol vermogen kan vliegen, en uiteindelijk is de batterij leeg. Logisch natuurlijk, normaal.
Maar, nu heb ik dus heel lang niet gevlogen, en als ik de batterij(en) aan de lader hang, geeft hij aan dat het voltage toch al wel bij de 7.4 V is. (Het zijn dus 2cells Lipo's). Ook heb ik zo'n lipo monitor, maar die geeft het voltage aan.
Dus: Ik kan aan het voltage toch niet zien hoe vol de batterij is?
En dan als ik dus ga vliegen zijn die batterijen binnen no-time op. Is er niet zo iets van een MaH meter ofzo?
Alleen bij belasting kun je de reële spanning meten. Onbelast zal de accu zijn nominale spanning bereiken (bij LiPo 3,7V per cel dus inderdaad 7,4V voor 2S). Een volle 2S LiPo is 4,2V per cel dus totaal 8,4V of iets daaronder. Helemaal leeg vliegen is natuurlijk niet echt aan te raden voor de levensduur van je accu. Als de celspanning onder de 2,75V per cel komt dan kun je de accu permanent beschadigen wat uiteindelijk resulteert in snel leeg zijn na het laden.

Ooooh! Juistem! Toen de lader over de 7.4V ging, haalde ik alles maar los.. Heb een half jaar stilgelegen en dus beetje wat dingen vergeten. Dus, bij ontladen geeft de Lader aan dat hij de accu tot 6V ontlaad, en daarna kan ik dus de accu volladen tot ca. 8.2 volt.

Dan weet ik genoeg, dus in principe is een 2cells accu van 7.4 volt niet helemaal vol, maar ook nog niet helemaal leeg?

7.4 moet je er niet meer mee vliegen dan is die redelijk leeg! gewoon volladen tot 8.2 volt het weer heeft natuurlijk ook wel wat invloed..

Ja, en dan vind ik het gek dat ik met 2350 mah accu's, waar anderen een half uur mee vliegen, alsnog na 10 minuten weer noodgedwongen moest landen.. :?

Oke, en zou deze lader (Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger) dat ook automatisch aangeven van bij 8.2 volt?

Oja, ben gister dom geweest. Had de charge lead al aan de batterij hangen, maar de banaanpluggen nog niet in de lader zitten. Die maakten heel even contact, met een paar vonken, maar ik zat er bij dus was er snel bij. Hij is niet opgezwollen of (zichtbaar) verbrand, maar de lader zegt wel 'Disconnect from charger' en in mijn EZ* geeft hij geen stroom meer... :? Afgeschreven? Had ik er net 1 bij besteld, zodat ik er 3 had, heb ik de derde net binnen is de eerste alweer kapot :(

Groeten vanuit school =D

Ooooh! Juistem! Toen de lader over de 7.4V ging, haalde ik alles maar los.. Heb een half jaar stilgelegen en dus beetje wat dingen vergeten. Dus, bij ontladen geeft de Lader aan dat hij de accu tot 6V ontlaad, en daarna kan ik dus de accu volladen tot ca. 8.2 volt.

Dan weet ik genoeg, dus in principe is een 2cells accu van 7.4 volt niet helemaal vol, maar ook nog niet helemaal leeg?
Als de accu onbelast 7,4V aangeeft dan is-ie echt leeg. Onbelast half vol/leeg ;) zal zo'n 7,7 à 7,8V weergeven.

Oke, en zou deze lader (Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger) dat ook automatisch aangeven van bij 8.2 volt?

Oja, ben gister dom geweest. Had de charge lead al aan de batterij hangen, maar de banaanpluggen nog niet in de lader zitten. Die maakten heel even contact, met een paar vonken, maar ik zat er bij dus was er snel bij. Hij is niet opgezwollen of (zichtbaar) verbrand, maar de lader zegt wel 'Disconnect from charger' en in mijn EZ* geeft hij geen stroom meer... :? Afgeschreven? Had ik er net 1 bij besteld, zodat ik er 3 had, heb ik de derde net binnen is de eerste alweer kapot :(
Ja, de lader gaat in de LiPo stand keurig door tot 4,2V per cel dus de totale spanning zal op het display 8,4V worden. Tijdens het laden kun je op het pijltje naar rechts drukken om de spanning per cel op de balanceeraansluiting te zien.

Kortstondige sluiting zou niet zo'n ramp moeten zijn tenzij je accu al flink leeg was. Sluit de accu aan op de lader incl. balanceeraansluiting. Kies het LiPo programma en selecteer dan met de pijltjes de optie BALANCE. Druk op Enter, kies 2S en bijvoorbeeld 1,0A laadstroom. Druk op start. Als de lader dan nog aangeeft dat de accu niet goed is, dan is de accu waarschijnlijk afgeschreven. Wat nog zou kunnen is dat de (soldeer)verbinding tussen de twee cellen in het accupack los is gegaan.

Sluit de accu aan op de lader incl. balanceeraansluiting. Kies het LiPo programma en selecteer dan met de pijltjes de optie BALANCE. Druk op Enter, kies 2S en bijvoorbeeld 1,0A laadstroom. Druk op start. Als de lader dan nog aangeeft dat de accu niet goed is, dan is de accu waarschijnlijk afgeschreven. Wat nog zou kunnen is dat de (soldeer)verbinding tussen de twee cellen in het accupack los is gegaan.

Checking battery...
Connection break :(

Mijn lipo monitor geeft aan dat er 7.5V in zit.
Nouja, heel heel heel jammer.

Beide nieuwe ongebruikte batterijen uit Hongkong geven 7.8V aan. Moet ik dan doorladen tot 8.4, of moet ik die eerst eens een keer gebruiken?

Mvg. Jasper

Back