ja dit gaat best diep, ik denk er ook veel over na. ik kan iig van mezelf zeggen, dat ik er werkelijk blij van word alsof het geld is, als ik een vliegtuig kan zien en dan kan proberen uit te lezen, ontwaren, welke dingetjes er allemaal aan gedacht en ingebouwd zijn. of erover praten. ik zelf heb als het ware een arsenaal aan bekendheid met fenomenen en effecten die ik inpas en combineer mentaal. soms vind ik dan "eureka" een soort bijzonder punt wat iemand er ooit in gedacht heeft. dat is voor mij net alsof een gokautomaat gaat uitbetalen (qua mentaal "betalen"). ik kan me ook heel goed voorstellen en vind prima, dat vele anderen, geen, of bijna geen "arsenaal" heeft waar ze dat ook mee doen.
zij zien een soort sociaal gereedschap, ter recreatieve ontspanning. als zij mijn vliegtuigen of "momenten" van vliegstijl zien, zijn ze wsl verveeld en denken dat ik helemaal niet stuur.
ik ben dan thermiek aan het "lezen" of bijvoorbeeld het vliegtuig aan het trimmen. zodoende vind ik ook vrije vlucht, vliegeren leuk.
aldus denk ik, dat men liefst als kind een systeem "moet" leren, om het later leuk of nuttig te kunnen vinden. als men de hobby vooral bekijkt vanuit mannen op een veld die indruk op elkaar maken, dan vindt men het vernuft maar overbodig gedoe. het liefst slaat men vernuft over. dit vind ik ook helemaal prima. ik doe daar niet echt aan mee (dat techniek overslaan), vind beetje storend dat men dat zo vermijdt de techniek, maar alas.
ik denk echt dat het aan een mentaal systeem ligt dat men aanleert en wat dan als leuk bevonden wordt.
ik was als jochie ook dol op electronica, heb jaren een "apparaatje" (zo noemden familie, leerkrachten, dat) van een platte 4,5V batterij, en 1 of 2 kroonsteentjes strips met een elastiekje bevestigd (tevens anti-slip). ik nam die bijna "dwangmatig" overal mee naar toe. bed, school, botsautos. enkele transistoren en leds, weerstandjes. en dat deed dan iets, bijv. IR van afstandbediening zichtbaar maken. op warmte reageren. zulks. men had daar weinig begrip voor (dat ik dat perse wilde, en wat het precies is), en ze hebben blijkbaar geen notie gehad, van wat er in mijn hoofd afspeelt als ik bezig ben. het is gewoon een systeem, mentaal. ik was ook dol op stereo torens (op visite etc), alarm systemen.
een keer bleef ik op de basisschool toen er alarm aangelegd werd, heb nog een 1N4001 en een tien slagen potmeter gekregen van de monteur (had ie in de gereedschapskist).
de lerares vond het heel erg raar dat ik wou blijven. maar goed dat komt dus door "vernuft in het hoofd", een creatief, systeem.
Philips had experimenteer dozen, die waren eigenlijk om jeugd te prikkelen, zodat ze later mss bij Philips zouden gaan werken. of anderzijds electronica bevorderen.
en nu, heeft zowat ieder kind een mobiel! en heeft nog nooit van een transistor gehoord, geen idee wat een transistor is.
ik heb jaren en jaren "terror" en tegenwerking gehad met mijn apparaatje. (pre-mobiel tijd)
in die lijnen, verklaar ik de moderne trends in modelbouw ook. als het te koop is, wil menigeen geen theorie meer aanzien. dit is niet erg het is als het ware "natuur".
zelfde, met alle techniek in moderne huizen. een groot deel zou nog geen lichtknopje (kunnen) vervangen. het begon met excentrieke mannen in (huis)labs. die vast als "mafketel" werden gezien. ik vermoed wel, dat als modelvliegen ineens heel duur of "onbereikbaar" wordt, dat er ook weer meer vernuft optreedt.
ik denk dat ik mezelf het best moeilijk maak, maar ik vind het heel moderne, makkelijke, juist niet zo leuk.
vissen ook zoiets overigens; ik, hou van dingen uitdenken, voorzichtig uitproberen. mooie plekken zoeken. ik ging ook wel met vrienden mee maar dan merk ik; veel minder systeem denken, een half uur vissen, en dan met algen gaan gooien, schateren. ook niet erg maar als ik serieus wil vissen ga ik niet met hen.
ik vind de concrete resultaten ondervinden, leuker. leuker dan gewoon schateren met vrienden. is ook leuk maar ik denk dan, als ik ga vliegen ga ik vliegen.
[/offtopic]