Vrijvliegen is heerlijk

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Bertus, 31 jan 2009.

1. MPXfan

MPXfan Guest

Om ook nog on-topic bij te dragen in de geest van dit draadje:

Ik heb in het verleden (jaartje of 4 geleden) het vliegen weer opnieuw opgepakt. Er ging een wereld voor me open op electro-gebied, en heb meteen gekozen voor de toen nog heel nieuwe LiPo-technologie. Geweldig wat er allemaal mogelijk was, en welke info je allemaal eenvoudig via je laptopje en internet kan achterhalen.

Op die manier dus ook lekker aan het 'vrijvliegen' gegaan op de hei waar ik toen nog woonde. Op een mooie zondag, terwijl ik tussen de vliegeraars aan het EZ-starren was kwam er een agent op een quad op me af. Ik natuurlijk peentjes zweten...

Wat bleek: ik stond rustig in m'n eentje te vliegen, terwijl er op 1,5 km van me af een heuse vliegclub bezig was. Zij verzochten me vriendelijk via de agent om te stoppen met vliegen. Op het moment dat ik namelijk mijn tuigje de lucht instuurde stonden een paar mensen te vliegen met het échte werk.

Uiteraard meteen gestopt, en met het schaamrood op de kaken naar de vliegclub gereden om mijn excuses aan te bieden en te vragen of ik storing/schade had veroorzaakt. Gelukkig was dat niet het geval, en ben ter plekke lid geworden van de club.

Moraal van het verhaal: ook een vrijvlieger is er niet persé op uit om anderen te schaden. En ja: ik had (op internet) gekeken of er clubs zaten in de buurt maar die club bleek geen website te hebben. Daarbij had ik toen nog niet de linkjes van Ron ontdekt...;-)

2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  3. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik zelf vlieg ook nog "vrij".
    Ik moet nog lid worden van een club (wil bij blc tilburg) maar omdat ik net met een nieuwbouwhuis zit kan ik voorlopig maar zelden en is bij een club nog niet handig.

Rond Gilze- randen van tilburg zijn nog zat weilanden om veilig vrij te vliegen, ruimte zat.

Toch, vind ik vliegen op een weiland waar ik de boerderij kan zien niet prettig.
    Want het is wel zijn land.
    Nu kun je het gaan vragen of je er mag vliegen maar dat vind ik ook weer zo knullig en gedoe.

Dus zoek ik een weiland op waar niks te zien is als ik eens kan vliegen.
    Leuk en niks mis mee mits je er veilig mee omgaat maar ik zou er niet snel gaan vliegen met een zware/grote kist, je zit immers wel op andermans grondgebied.

Maar waarom gaan we vrij vliegen?
    Ik zelf zal weinig meer vrij vliegen als ik hopelijk straks bij de blc zit.

Waarom niet meer?

*je mag daar vliegen
    *ben er in 5 minuten(even ver als een andere locatie)
    *betere gras condities
    *meerdere die de hobby delen. Dat is leuk maar ook anderen zien vliegen, elkaar helpen etc staan me wel aan.

Dit vind ik een vooral grote + voor bij een club

Waarom wel vrij vliegen:

* Kies zelf de locatie, ooo de zon komt uit het noorden dan ga ik naar een weiland waar ik hem in de rug heb etc....
    * effe alleen ontspannen
    *Met niemand iets te maken, gewoon vrij vliegen en ontspannen.

Het zal ook veel afhangen: of er wel een club dicht in de buurt zit.
    Want 5 minuten naar een club of 5 minuten naar een weiland...
    Of 30 minuten naar een club en 5 minuten naar een weiland.

Dan wordt het al snel het laatste bij velen.

Ik vind met vrij vliegen niks mis mits je het veilig doet:D,
    Toch vind ik dat je met grotere kisten het moet afwegen.
    Stel het gaat fout met een minimag dat is wat anders dan met een 15 kilo kist. Daar hoor je gewoon mee op een club te vliegen.

Punt is natuurlijk wel stel hij vliegt ongecontroleerd weg en stort neer bij de boer om de hoek. Dan zal de politie/verzekering/boer daar minder problemen mee hebben denk ik als dat vanaf een club gebeurt dan vanuit vrijvliegen.
    En de boer om de hoek kan er ook nog rekening mee houden.

Mijn punt: vrij vliegen oke maar:

* Ga alleen waar veeeeel ruimte is
    * Geen zware kisten (maar ja waar ligt je grens)
    * repecteer de hobby en vlieg veilig voor iedereen
    * vlieg op voldoende afstand of net als ik met 2.4Ghz.

Heb mezelf leren vliegen door middel van vrij vliegen.
    Zweet stond onderhand op mijn rug want wat hij in het echt doet is anders dan op de sim.
    Maar het jezelf leren heeft ook iets.
    Stopte eens een oudere man + vrouw de man vroeg wat ik aan het doen was.
    Zat op ruim 1km hoogte en zag hem bijna niet meer, pas toen ik naar beneden ging in volle vaart zag hij hem.
    Hij vertelde me zelf ook gevlogen te hebben 30 jaar terug en het knap vond zoveel te kunnen met een accu+ electro motor.
    Was toen niet denkbaar.

Toen ik hem lande en liet zien dat hij van een soort piepschuim was stond hij te klapperen met zijn oren en zei tegen zijn vrouw:
    Ik ga er weer een kopen......

Laatst bewerkt: 1 feb 2009
  4. calmatosport

calmatosport

Lid geworden:
    16 okt 2007
    volgens mij is dat niet helemaal toegestaan.
    Max. hoogte is vlgns mij 150 meter, burgerluchtvaart mag namelijk al vanaf 500ft (+/- 160m) vliegen.

Ik zit er af en toe ook ver overheen, maar als je per ongeluk tegen een zwever aan vliegt op 300 meter, dan heb je verzekeringstechnisch wel een dik probleem denk ik.....

daar ligt het ook veel aan je toestel.
    150 meter is een makkie voor mijn 180cm Katana, maar als je met een shockflyer vliegt (80cm) dan moet je toch echt al goed kijken wil je m nog kunnen zien.

5. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    haha leuk verhaal rmarijnissen !
    Ik denk toch dat er wel iets van een grens zou moeten zijn, zoals er ooit (of misschien nog steeds maar daar zijn de meningen over verdeeld) de regel van 500gram bestond. Maar waar die grens ligt hangt natuurlijk ook voor een deel af vanjezelf en de omgeving. Als jij boven een weiland vliegt in de polder met in een omtrek van 3km geen boerderij kun je wel met zwaardere kisten vliegen dan dat je op zaterdag middag op de hei staat.

Toch als ik ga vliegen houd ik er wel vaak rekening mee wat voor een dag het is en hoe laat. Zo zal ik in het weekend minder snel mijn depron f18 pakken omdat deze snel en vrij nerveus vliegt. Ik zal dan eerder rustig gaan thermieken met mijn EG. Ik moet zeggen dat ik ook altijd wel een plekkie zoek waar het rustig is en niet langs een pad, waar dan ook constant leuke snuffelende honden langslopen:S.

6. hezik

hezik Guest

officiele max vlieghoogte is geen 150m, maar 300m. Een shockflyer is op 150m nog makkelijk te zien. Je moet wel met een erg klein kistje gaan vliegen, wil je 'm op die hoogtes niet meer zien, of erg slechte ogen hebben.

7. calmatosport

calmatosport

Lid geworden:
    16 okt 2007
    oke, 300m is wel iets verder weg..
    150m voor een shocky? ik zie m dan echt amper hoor.
    mja, ik heb ook slechte ogen.
    heb ook moeite met diepte zien, en afstand schatten.
    ik heb nogsteeds serieuze muurangst bij f3p, vooral na die wedstrijd in emmenloord (2e ronde)

8. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hoebedoelu... zit er ergens een glazen plaat of zo? :)

10. hezik

hezik Guest

Weet je dat zeker van die 2 hoogtes, Bertus? Volgens mij is het namelijk 300m, ongeacht het type kist.

11. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Dat van die 300 meter las ook op een bord wat daar staat bij blc tilburg.
    De eerste die arriveert moet zelfs eerst bellen naar een vluchtleiding.
    Ivm de aanvliegroute voor ik dacht vliegveld eindhoven? maar kan ook voor de vliegbasis gilze-rijen zijn geweest.

Verder is 1km goed haalbaar met een zwever type model.
    Maar maak hem wel goed herkenbaar en het liefst zo groot mogelijk natuurlijk.
    Als het met een easystar lukt.... maar ja je ziet een puntje in de lucht.
    Wel borstelloos + flinke lipo.

12. Pirke

Pirke Guest

Daar hadden ze toch ooit zo'n reclame over gemaakt?

Ik vrij vlieg veilig of ik vrij vlieg niet!

:proost:

13. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008

1,37 meter op 1000 meter..............

14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

15. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    vrijvliegen is ieders goed recht . ik denk dat er in het oosten en zuiden van ons land anders tegenaan word gekeken dan in de randstad . hier is ruimte zat , niemand maakt er een probleem van als je aan het hobbyen bent .
    als ik zaterdags goed luister , hoor ik altyd wel een crossmotor in de verte die zomaar ergens een stukje aan het knallen is daarmee ,word niets tegen gedaan .
    jagers zie ik hier ook regelmatig voorbijkomen , je weet wel , oude rechtse mannen met hoeden en een geknikte dubbelloop over de arm . kijkt ook niemand van op .
    dus waar kun je wildvliegen dan plaatsen gegeven deze feiten ?

mij is al meerdere malen verbaast gevraagd waarom ik niet bij een club zit . nu heb ik er niets tegen , maar ben vaak druk en vlieg wanneer het mij uitkomt , nl na mn werk , of op mn werk , effe tussendoor , of soms een hele zaterdag .
    ik zou alleen een club overwegen vanwege het sociale aspect en hobby-gelijkgestemden
    ik vlieg met 2.4g op eigen land , aangrenzend aan mn buurmans land
    dussz , mocht er ooit iemand last van me hebben of gevaarlijke situaties veroorzaken , heeft ie een probleem en staat ie zonder toestemming op mijn land .
    mvg ferry

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

17. Marcelair

Marcelair

Lid geworden:
    13 sep 2003
    De feiten (direct afkomstig van de K.N.V.v.L. dhr Boudewijn Swanenburg)

Ook volgens de nu vervallen Regeling Modelvliegtuigen was modelvliegen tot een hoogte van 300 meter toegestaan. De uitzondering daarop was de limiet van 100 meter voor met motor aangedreven modelvliegtuigen zwaarder dan 5 kg. Met de nieuwe Regeling Modelvliegen is deze uitzondering vervallen en is de algemene gewichtsgrens opgetrokken naar 25 kg in overeenstemming met de regelgeving in naburige landen.

Verder bepaalt de Regeling Modelvliegen o.a:
    - artikel 2 b: de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen. ;
    - artikel 2 c: de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig
    - artikel 2 h: het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing ontstaat;
    - artikel 2 i: de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig dat geen modelvliegtuig is.

Tenslotte wijst de ministeriële toelichting bij de Regeling op het ook voor de modelvlieger geldende kapstokartikel 5.3 van de Wet Luchtvaart. Verderop in die toelichting wordt de modelvlieger nog extra op een mogelijk conflict in het luchtruim gewezen. Daarbij wordt andermaal gesteld: “Het is primair de bestuurder van het modelvliegtuig die een dergelijk conflict kan en moet voorkomen”.

18. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

19. hezik

hezik Guest

Kun je voorstellen hoe goed mijn niet feitelijke gokken zijn.. tot op de miljoenste nanometer nauwkeurig! :)

Om antwoord te geven op Bertus vraag: ik vlieg sowieso geen brandstof meer, of amper, maar 'vrij vliegen' zou ik nooit met een brandstofmodel doen, sowieso niet met een groot model. Een shockflyer en een minimag zijn de enige kistjes waar ik ooit 'vrij' mee gevlogen heb, op een eenmalige demonstratie bij mijn ouders met een 1m extra houtbouw electrokistje na.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Deel Deze Pagina