Vrijvliegen is heerlijk

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Bertus, 31 jan 2009.

1. pascall

pascall

Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Ook ik ben een vrije vlieger, gewoon effe tussen door in de polder een rondje snorren, heerlijk. Ik heb mij het vliegen zelf aan geleerd en ik moet bekennen dat mij dat wel een paar toestellen heeft gekost. Ik heb wel overwogen om lid te worden van een club maar de clup hier in de buurt stellen zo veel eisen dat ik er maar van af heb gezien. ZO moet je altijd met twee mensen zijn voor te vliegen en aangezien dat je er zelde iemand ziet dan komt er van vliegen niet veel terecht. Een club die mij wel erg aanspreekt is Atled in vlissingen maar dat is een uur rijden wat wel wat veel is.
    IK vlieg nu op een prachtig veld naast een camping waar van de eigenaar mij toesteming heeft gegeven om te vliegen, hij vind het trouwens prachtig!
    toch lijk mij het leuk om eens wat ervaring uit te wisselen en ook eens te vliegen met andere fanatieke vrij vliegers.
    Mijn toestellen vliegen met regelmaat boven Walsoorden, Kloosterzande en Hontenise, allemaal electro trouwens. :( :) :eek: :D ;)

2. hans litjens

hans litjens

Lid geworden:
    13 mrt 2007
    Vrijvliegen is inderdaad heerlijk ja!
    zelf vlieg ik ook bij een club.. Alleen sommige toestellen hebben ze daar liever niet.. Als je de foto's ziet snap je het denk ik wel een beetje;)

De buurt stond binnen 5 min op de stoep.. en ze vonden het prachtig!!:D moesten vaker komen :p

3. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Ik ga binnenkort een vrijvlieg maiden doen.

Ben trouwens net lid geworden hier, zit al jaren op rcgroups.com heet daar kusunokimasahige. Hallo dus... LOL

Er zit een modelvliegclub in mijn stad maar die vliegen alleen op het voormalig marinevliegkamp en niet op sportveldjes geloof ik, en daar ik geen auto bezit kan ik ook niet zomaar even de polder in rijden...

Ik vlieg RC foamies (FSK warbirds oa) op 2.4 Ghz (DX7)

Heb vroeger een aantal jaren bij MVC Nederweert gevlogen en toen jaren niet, dat wil zeggen geen modelvliegtuigjes, wel echte. nu weer met de "oude" hobby aan de slag.

Zijn er, buiten de standaard veiligheidsregels überhaupt ooit regels voor vrijvliegen gemaakt in NL?

Ik ben juist overgestapt naar electro omdat ik dan niet meer bij een club hoef te zitten...

groets

H.J.

Laatst bewerkt: 1 mrt 2009
  4. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  5. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Ach ik vlieg al jaren zonder brevet. Maakt me niet uit om even een brevet te halen als dat nodig is. Moet alleen niet teveel kosten...

Ik wacht nog op de echte "wild" vlieger die met een zelfgebouwde WOI kist met automotor vanaf zijn weiland de lucht in gaat en het nieuws haalt (en de gevangenis ook overigens...)

Taboe onderwerpen op een forum vind ik een beetje raar omdat je zo geen goede eerlijke en vrije discussie kan voeren, laat staan waarschuwingen kan geven of krijgen over bepaalde bij de wet !! verboden dingen..
    Dus niet threads sluiten omdat er nu eens wat bo bo's of anderen ineens ergens tegen zijn...

Verantwoordelijk Modden vind ik wat anders, flamen etc. moet ook in de gaten gehouden worden.

Overigens mis ik een Crash sectie, waar crashes onderzocht kunnen worden ter lering ende vermaeck......

Maar dat terzijde..

ASH

BOT dus... (Back On TOpic)

Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  6. hezik

hezik Guest

Met de moderatorpet op:

Ik quote uit de topicstart:
    Het onderwerp van deze discussie is "vrijvliegen". Die term is doelbewust zo gekozen.

Dat er frustraties leven is mij bekend, maar dat is NIET het onderwerp van deze discussie. Met enig zoekwerk zijn er discussies te vinden waar het WEL het onderwerp is. In die discussies deelnemen, staat een ieder vrij.

Vanaf nu in dit topic alleen postings over vrij vliegen, de lol er van, zin en onzin. Leuke anekdotes, geschiedenissen enzovoort. Overige reacties zullen, hoe terecht of onterecht ook, worden verwijderd. Dat is geen censuur, er kan best over sommige dingen gesproken worden, maar niet in dit topic.

7. Wat dacht je ervan om een V1 na te bouwen en daarmee s'nachts over londen te gaan vliegen! Zouden die britten daar de humor van inzien? :D Als je het doet ben je in iedergeval op slag wereldberoemd, net als die mafkees die in '87 z'n cessna parkeerde op het roode plein in moskou....of je het overleeft is vraag 2....ik zou in iedergeval een wit vlaggetje aan een stokje binden en daarmee zwaaien naar die RAF piloten die je waarschijnlijk links en rechts van je vergeldingswapen ziet verschijnen zodra je in de buurt van engeland komt.

8. hezik

hezik Guest

Als mod:
    Goed, na wat geharrewar met wel op slot of niet op slot.. deze blijft open met de hele strikte waarschuwingen dat het uithalen naar clubvliegers of wat dies meer zij, in dit topic domweg niet getolereerd gaat worden. Zoals reeds meerdere malen vermeld, dit topic gaat over vrij vliegen. Ik heb redelijk lopen vegen in dit topic, als ik daarbij per ongeluk een posting verwijderd heb die naar jouw inziens had moeten blijven staan, meld dit via PB aan mij ik kan een posting, al daar sprake van is, weer terughalen. geen discussie over deze moderatie in dit topic maar alleen via PB.

Als persoon:
    Mijn eerste vluchten vloog ik 'wild'. Niet alleen qua vliegstijl, maar ook niet op een club dus. Met een Multiplex Minimag. Met het dinnetje rondrijden tot er een voldoende leeg veld zonder bomen gevonden werd, gevraagd aan de boer of het mocht, en vliegen maar.

En tsja.. dan komt vroeger of later het moment dat je Minimag ineens boven in een boom zit, ik zweer het je, die boom sprong zo ineens in mijn vluchtbaan.

Hoe ga je die eruit krijgen? Aan de boer gevraagd of ie een ladder had.. toen ie klaar was met mij uitlachen bleek dat ie wel een ladder had, maar geeneen die hoog genoeg was. Het begon al donker te worden dus uiteindelijk maar met pijn in het hart de zender uitgezet en naar huis gegaan.

De volgende dag langs de bouwmarkt gegaan; latten gehaald en ducttape. De latten aan elkaar getaped tot een hele lange stok en dan maar prikken naar je minimag.

Uiteindelijk kwam ie uit de boom: onbeschadigd! Ik vloog toen nog op NiMh dus zelfs de accu's waren nog weer te gebruiken.

9. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    Offtopic: Jammer dat mijn zojuist geposte opmerking inmiddels ook alweer verwijderd is.

Ontopic:

Ik hoop dat deze reactie wel blijft bestaan, daar ik duidelijk een reaktie geef op het vrijvliegen en de mening van Bertus (ook in mijn verwijderde draadje) respecteer.

Spulletjes liggen onder de lader, a.s. woensdag hoop ik even wat vluchtjes rondom mijn huis te kunnen maken om een elektrotoestelletje uit te proberen welke ik geschikt ga maken voor de in bestelling liggende Flycam one v2. Zal voor mij de eerste keer worden dat ik mij bezig ga houden met luchtfoto's. Zodra ze er zijn zal ik ze hier even laten zien :)

10. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    De laaste keer dat ik vrij vloog, had ik wat problemen met mijn motor. Het ding gaat al een paar jaar mee en de lagers zijn flink versleten. Dus wel draaien dan weer niet draaien.

Ook met electro heb ik soms problemen met mijn motor.

Het was ook flink koud dus de lipo's hadden ook niet echt veel zin. Eind van het liedje was dat ik mijn kist onzacht aan de andere kant van de sloot moet landen. (flinke stuiter )

Ok dat kan gebeuren en in de polder heb je overal smalle bruggetjes, en dikke planken waar overheen je naar het volgende veld kunt lopen.

Helaas had de gemeente besloten om de brug die ik normaal neem in groot onderhoud te doen en alle planken er af te halen, wat er nog lag was te smal voor mij om overheen te lopen .

Gelukkig lag er een bredere plank naast die ook als brug dienst kon doen :-(

Die was alleen dus danig rot dat toen ik eindelijk tot halverwege geschuiffeld was hij onder mijn gewicht bezweek en ik tot mijn oksels in de bagger stond. Mijn zender had ik gelukkig bij mijn andere spullen laten liggen.

En ik kan je vertellen een moddersloot is in januari heel erg koud en net zo vies als zomers.

De bagger zat zelfs binnen in mijn telefoon (die het wonder wel weer doet na hem maar gewoon mee genomen te hebben onder de douche).

Kortom Vrij vliegen is niet altijd geheel zonder risico, en volgende keer neem ik iemand mee die ik met een smoesje mijn vliegtuigje op laat halen als ik een keer buiten het veld land.

En ik ga in overweging nemen om te gaan water vliegen dan kan ik gewoon mijn kist naar de kant varen als ik niet netjes land ;-)

Normaal is vrij vliegen heerlijk ja, bagger tot achter mijn oren vind ik persoonlijk wat minder.

Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  11. hezik

hezik Guest

Welk toestel ga je die onder zetten? Ik ben ook van plan om zo een keer mijn huis van boven te filmen :p

12. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    Ik heb nog een Edge 540T liggen. Ik denk eraan om eerst die cam erop te monteren, op de plaats van de cockpitkap. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, dan hang ik hem eronder en maak ik hem vast met wat elastiekjes..

13. Aaalie

Aaalie Guest

Gistermiddag, nagenoeg windstil. Eerder thuis dan verwacht, en nog een uurtje voor we weer weggingen. De verleiding was groot, en het voor de zoveelste keer opgebouwde Buckertje slowflyer lonkte verleidelijk.
    Dit keer eentje opgebouwd met de huidige stand van techniek. Een roxxxy buitenlopertje, 2S lipo'tje 1000 milli's, 4 kanaals Assan 2,4 Ghz, en uiteraard weer alles wat ijzer was (landingsgestel, stuurstangetjes e.d.) van koolstof gemaakt. 250 Gram schoon aan de haak (Robbe opgaaf destijds 350 gram, later gedaald via 330 gram naar 300 gram ;) ), oftewel een mooi resultaat! En dit alles inclusief meekijkend in de vliegrichting pilootje met shawl, en super design meegespoten in kleur spatbordjes over de wielen.

Alles aangezet, en naar het aan mijn achtertuin grenzende park gelopen. Super glad geschoren gras... deze word door de kooimaaier meegenomen, die de aangrenzende sportvelden ook altijd maait. Mooier kan gewoon niet!

Neerzetten, beetje gas... en daar tuft het Buckertje heen. Twee meter, en los! Twee tikjes trim op richting, een tikje op hoog. Gas bijna dicht, en de eerste bocht inzetten. Superstil en rustig op ooghoogte langsvliegen, het shawltje van de piloot wappert schattig langs de romp.
    En de huidige techniek, magnifiek. Half gas is loodrecht klimmen, volgas is spannend of het motorschot er niet vooruit komt. Rondjes tuffen, lekker laag. Af en toe een touch and go, 8 jes draaien om de doelpalen. Heerlijk, vrijvliegen is heerlijk!
    Na een klein half uurtje de akku verwisseld. Niet nodig, hij bleek half leeg. Nu met wat meer risico en wat meer gas wat wilder vliegen. Looping, en nog een. Na een minuut of 10 stond helaas opeens het doelpaaltje in de weg. Bonk... neusje gedeukt. Jammer, maar ach, ze gaan ook vaak maar een klein seizoen mee, en voor dit vliegen is hij opgebouwd. Het mooiste is eraf, nu kunnen er ook rolroertjes bij ;) , lekker een avondje knutselen!

Greetz, Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2009
  14. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hallo allemaal!Toch maar even reageren.
    Ik vlieg ook heerlijk vrij en ben geen lid van een club.
    Voornamelijk vlieg ik met mijn Micro heli's.
    Heb ook elektro vliegtuigen, maar die behoeven toch echt wat meer ruimte.Ook voor de veiligheid van het toestel zelf gebruik ik er meer ruimte voor.
    Heli vliegen heeft absoluut mijn voorkeur.
    Heerlijk dat zo'n machine rechtstandig kan opstijgen en dalen.
    Vooral het feit dat mijn Micro heli's een niet al te grote ruimte nodig hebben om heerlijk te kunnen fladderen vind ik zo fijn.
    Ik vlieg alleen maar met 300 size heli's.
    Denk dat het woord Micro heli dan wel op zijn plaats is.
    Bevalt me uitstekend en voorlopig hou ik het daar bij.
    Heb ook geen auto en dan is mijn 300 szie heli al gauw groot genoeg om samen met alle andere spullen mee te kunnen nemen op de fiets.
    Ik heb een vast test veldje vlak bij mijn huis.
    Om wat meer rond te vliegen, kan ik lopend of met de fiets (2minuten) naar veldjes kort bij.
    Klinkt misschien raar, maar vaak vragen mensen die mij zien vliegen ofdat het een brandstof heli is.
    Wel grappig dat zo'n heli zo kan overkomen.
    Ook merk ik vaak dat men denkt dat het heli vliegen wel even te doen is, en dat zal mede komen omdat het er vaak ook zo gemakkelijk uitziet.
    Ik sta er niet zo meer bij stil, maar kan me voorstellen dat als zo'n heli strak en stil in de lucht hangt men wel denkt dat het eenvoudig aan te leren is.
    Het kunnen vrij vliegen geeft mij echt een fijn gevoel.
    Moet er wel bij zeggen dat ik altijd wel de veiligheidsaspecten ervan nooit uit het oog verlies.
    Ik vlieg nooit niet met mensen die voor mij staan en met dieren en kinderen pas ik al helemaal op.
    Ik vlieg dan nog maar met een kleine 300 size heli op 2S Lipo pack, maar zelfs deze heli met zijn glasfiber bladen kan als het misgaat zeer ernstige verwondingen bij mens en dier teweeg brengen.
    Ik heb vanaf het moment dat ik overstapte naar het CP gebeuren, alle respect en ontzag gekregen voor heli's.
    Zelfs als ze maar op een 2S Lipo pack vliegen.
    Maar, het wildvliegen vind ik echt super.
    Heerlijk gevoel ook als ik elke keer weer huiswaarts keer, met een heli in de hand die schadevrij is na zijn vele vluchtjes te hebben gemaakt.
    Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  15. novanet

novanet

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Ok , hier maar even mijn eerste vrijvlieg ervaring zetten. Ik ben dus nova :D heb een easystar , graupner junior s , mini titan en trex600n pro. Was goed weer een tijdje geleden maar het was bijna zonsondergang. De batterij van men easystar was opgeladen en het pakketje (zender + easystar) stond klaar om te vertrekken.

Sinds ik begonnen ben met vliegen ben ik aan het kijken naar een veldje dat naast het bedrijf ligt waar ik werk , ongeveer 400m op 400m. Enige nadeel , er loopt vrij dichtbij een drukke straat. Maar aan de andere kant zijn het allemaal velden.

Dus ik met de auto van het werk naar huis snel de EZ gaan halen. Ik woon op ongeveer 5 minuten van men werk dus stond ik snel terug op het veldje in het midden. Easystar en zender klaar. Ongeveer 15 minuutjes perfect gevlogen , mooi weer, zonnetje dat aan het ondergaan was en geen wind.

De week daarna ga ik terug werken en zei dat ik die dag daar aan het vliegen was , blijkbaar was een collega aan het kijken , maar had me niet herkend :D die gaat nu morgen mee naar de club kijken.

16. roon

roon

Lid geworden:
    18 mei 2008
    Vrij vliegen.

Hoi.

Ook ik ben afgelopen woensdag met dat mooie weer weer aan het vliegen geslagen.
    Geen wind, een waterig zonnetje en het weiland mooi vlak.
    3 Depron kisjes meegenomen en heerlijk gevlogen.
    Voor mij geen club maar lekker vrij.

Groeten Ron

Deel Deze Pagina