Vstabi oude variant vragen!

Onlangs heb ik een trex550L dominator gekocht met een Vstabi erin, heb hem vliegend gezien bij vorige eigenaar.
Hij vloog Futaba met Sbus en heeft de ontvanger eruit gehaald.
Ik heb helemaal geen ervaring met flybarless vliegen dus het 1 en ander is me nog even een raadsel.
Zelf vlieg ik met een Spektrum ix12 zender.
Nu heb ik de “oude” Vstabi met blauwe behuizing en blauwe sensor ,en heb software op pc geïnstalleerd en verbinding gemaakt.
Nu moet ik in het menu kiezen voor standard receiver , en een hoop andere opties waaronder spektrum sateliet.
Maar is het nu zo dat de Vstabi dan de ontvanger wordt als de sateliet(en) aangesloten zijn?
Hoeft er geen Spektrum ontvanger in de heli?
En welke satellieten zijn wel/niet geschikt?
Zie bijlagen .

Bijlagen

• 47AB8C85-6153-494E-883A-2C314A843822.jpeg
    47AB8C85-6153-494E-883A-2C314A843822.jpeg
    392 KB · Weergaven: 14
  • IMG_2111.jpeg
    IMG_2111.jpeg
    234,5 KB · Weergaven: 12
  • IMG_2112.jpeg
    IMG_2112.jpeg
    250,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_2147.jpeg
    IMG_2147.jpeg
    274,7 KB · Weergaven: 12
Hoi Marcel,

Zelf geen ervaring met VBar en/of recente spektrum satellieten.
Maar op de VBar site is nog wel specifieke info te vinden, https://www.vstabi.info/en/node/141 voor V4 en V5 versies.
Hier kun je een filmpje downloaden m.b.t. spektrum satellieten, https://www.vstabi.info/public/EN/04b-Connecting_spektrum_satellites.wmv

Andere tip, ook als de heli een 120 graden swash heeft dan nog moet je zender instellen zoals bij een mechanische mixer (H1) zoals bij de Raptors.

Benieuwd hoe je een Flybarless heli vindt vliegen.

ik heb 1 versie nieuwer op mijn heli ;)
mijn sensor is grijs

Op futaba kun je met de optie standaard ontvanger gewoon je ontvanger inprikken.
heeft hij 1 datakanaal vanaf ontvanger naar vbar, en klaar.

Ik ben geen spectrum man, en satelieten heb ik altijd al wazige dingen gevonden.
dat stukje zul je echt ff via mijn voorganger zijn filmpje op moeten zoeken

Qua instellen, moet je vooraf even bekijken.
je kan via kanaal 5 (dacht ik) een waarde naar de vbar sturen, waarmee de vbar "bank" wisselt.
een bank is eigenlijk een vliegmodus, in een bank zitten dus alle instellingen per vliegfase ingeprogrammeert
via die waarde kun je die Bank wisselen.
je zender blijft daarbij dus hetzelfde doen, daar staan geen vliegfase instellingen in (behalve dan die ene waarde op kanaal 5)

persoonlijk vind ik dat niks.
geen zin om met allerlei zooi ertussen op het veld steeds waardes te veranderen.
dus, ik heb hem op 1 bank vast staan, kanaal 5 regelt de gain van de staartgyro (zoals een normale setup)
mijn throttle en pitch curves in de zender zijn ook gewoon actief.
als ik naar een andere vliegfase ga (van idle 1 naar idle 2 of zoiets), gebeurt dat in feite gewoon in de zender

nadeel, ik kan het "gevoel" niet wijzigen tussen vliegfasen.
maar dat wijzig ik toch niet.
ik stel hem 1 keer in qua gevoeligheden etc, daarna klopt dat bij mij over alle vliegfasen heen goed.
stel je wilt hem in idle 1 super gevoelig hebben, en in idle 2 super relaxed, (bij gelijk of hoger toerental) dan zul je echt banks moeten wisselen.
ik regel dat met mijn expo in de zender per vliegfase. maar die gevoeligheid in de vbar maakt serieus uit voor hoe hij "voelt"

de standaard instelling zijn bij mij tot nu toe eigenlijk altijd een goed uitgangspunt geweest.

Hallo,
De vbar unit welke je hebt is een hele degelijke.
Hij is al ingesteld op de helicopter en je hebt het zien vliegen, dus aan de instellingen hoef je niks te veranderen.

Enkel je receiver en bij transmitter checken of je kanalen moet reversen en of moet toewijzen.

Stap 1:
In de receiver tab:
Selecteerd Spektrum DSM-X Satellites 22ms
Als je dat geselecteerd hebt dan staat er onder in het scherm bind.

Stap2:
Onderbreek de voeding naar Vbar kort.
Dus bijvoorbeeld lipo los en binnen 1 sec weer aansluiten.
Als dat goed hebt gedaan dan gaan de sattelietjes knipperen.

Stap 3:
Op je zender heb je reeds een nieuw model hebt aangemaakt.
Zet de zender in bindmodus.
Sta niet te dicht met je zender bij de heli (maar hou circa 50 cm aan minimaal).
De sattelieten stoppen met knipperen en de oranje lampjes blijven aan.

Voila: Gebonden

Stap 4: In de transmitter tab checken of je kanalen niet reversed zijn.

Succes!!!

groeten,
Ralph

Laatst bewerkt:
Hallo,
De vbar unit welke je hebt is een hele degelijke.
Hij is al ingesteld op de helicopter en je hebt het zien vliegen, dus aan de instellingen hoef je niks te veranderen.

Enkel je receiver en bij transmitter checken of je kanalen moet reversen en of moet toewijzen.

Stap 1:
In de receiver tab:
Selecteerd Spektrum DSM-X Satellites 22ms
Als je dat geselecteerd hebt dan staat er onder in het scherm bind.

Stap2:
Onderbreek de voeding naar Vbar kort.
Dus bijvoorbeeld lipo los en binnen 1 sec weer aansluiten.
Als dat goed hebt gedaan dan gaan de sattelietjes knipperen.

Stap 3:
Op je zender heb je reeds een nieuw model hebt aangemaakt.
Zet de zender in bindmodus.
Sta niet te dicht met je zender bij de heli (maar hou circa 50 cm aan minimaal).
De sattelieten stoppen met knipperen en de oranje lampjes blijven aan.

Voila: Gebonden

Stap 4: In de transmitter tab checken of je kanalen niet reversed zijn.

Succes!!!

groeten,
Ralph
Ralph,het is gelukt, bedankt! Ik had gekozen voor “ Spektrum satelites (1 or 2)”
Nu met de andere optie met 11ms bind hij wel .Nu eens verder gaan puzzelen

Laatst bewerkt:
Volgens mij wordt het afgeraden om groter dan 450 size met alleen satellieten te vliegen . Als je het toch doet zou ik er in ieder geval 2 gebruiken .
In combinatie met een ontvanger is het geen probleem. Ikzelf vlieg alles kleiner dan 450 met 1 satelliet en mijn 450 met 2 .

Goed om te horen dat je verder bet gekomen.

Ik vlieg tot en met maat 450 met 1 satteliet (die ik dan bovenkant staartbuis zet.
Alles groter dan 450 gebruik ik 2 sattelietjes.... die plaats ik dan links tegen het frame en rechts tegen het frame.
Carbon kan signalen blokkeren.

Back