Waar gaat het heen met de zenders ?

Niet dat ik weet, maar je kunt hier op het forum gewoon contact zoeken met "Corrien"

Nee, je kan hem benaderen via een PB op gebruikersnaam Corrien.
Dat is het snelst.
Of zoeken op Robbe TD op Google.

GJ

We zijn goed op weg om het besturen van een modelvliegtuig ingewikkelder te maken dan een real-scale vliegtuig te besturen.
Dit kan moeilijk de bedoeling zijn.
Voor mij bestaan er maar 2 soorten zenders.
Het marcheerd of het marcheerd niet.
Ik vlieg nog altijd met een oude Graupner zender en hij zal het nog een hele poos doen.

Nou, probleem is dat mensen niet eens meer weten hoe ze een model goed moeten bouwen.
Ze gooien de servo's er in en met de computer kan je alles afstellen.
Als je dan die "ouderwetse" Graupner zender gewend was dan moest alles neutraal staan anders kreeg je hem niet vliegend.
Dus vernieuwing is niet altijd verbetering.
Ik vind mijn Graupner MX-22, ook al heeft ie dan een computer en werkt ie met Jeti 2.4, nog steeds de fijnste zender.
Heb een Jeti gehad, is niks voor mij, ligt niet lekker in de hand en heeft veel te veel gedoe om het besturen heen.

GJ

Tja, ik ben dol op al die snufjes. Affersie tegen techniek zal altijd blijven maar ik kan er goed mee overweg dus wellicht kijk ik er anders tegen aan. Lang leven OpenTX. Zo simpel, zit niets in standaard. Kan niet eenvoudiger... ;)

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

Als de basis instellingen maar 100% goed staan is een computerzender vooral heel erg handig.

Als de basis instellingen maar 100% goed staan is een computerzender vooral heel erg handig.

Ja maar beginners leren dat niet meer, sterker nog, ervaren vliegers maken te veel gebruik van de computer en het model is dan mechanisch niet goed, daardoor moeten ze vreselijk sterke servo's gebruiken terwijl we het vroeger vlogen met 2 kilo servo's.
In een Big Lift zaten gewoon RS100 servo's die maximaal 3 kilo drukten op een 4 cellen batterijpakketje.
Nu willen ze het dubbele bij een gelijkwaardig model, alleen maar omdat de hevelverhoudingen middenstanden niet kloppen.

En ja, ik ben ook dol op snufjes maar niet in een zender, die moet gewoon alleen maar kunnen sturen, de rest doe ik zelf wel.

GJ

Vergeet niet dat het motor vermogen ook flink gestegen is. Vroeger kwam zo'n big lift net los aan het einde van het veld, nu gaan ze verticaal weg ;)

Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk

Tsja, als je met sub trim en geklooi met end points gaat werken heb je uiteindelijk iets wat niet optimaal gaat sturen.
Verder ben ik het eens met Tadango, een big lift moet kunnen hooveren bij wijze van spreken. De roervlakken zijn ook wat groter tegenwoordig.

Ja maar beginners leren dat niet meer, sterker nog, ervaren vliegers maken te veel gebruik van de computer en het model is dan mechanisch niet goed, daardoor moeten ze vreselijk sterke servo's gebruiken terwijl we het vroeger vlogen met 2 kilo servo's.
In een Big Lift zaten gewoon RS100 servo's die maximaal 3 kilo drukten op een 4 cellen batterijpakketje.
Tsja.... mijn BigLift heeft ook maar redelijk "standaard" servo's en een vier cellen pakketje, en toch
Vroeger kwam zo'n big lift net los aan het einde van het veld, nu gaan ze verticaal weg
scheelt het maar heel weinig of mijn BigLift trekt ook verticaal weg...

Maar GJ heeft wel een puntje, het netjes inbouwen van je spullen (en dan doel ik puur op het uitlijnen van je servo's, netjes alles in de middenstand zetten, en de juiste hevellengtes kiezen) is nog steeds belangrijk.
Gelukkig zie ik het "klakkeloos met een schep de servo's los in het toestel gooien" en met de zender alles wat krom is rechtzetten, eigenlijk maar heel weinig.

Ik ben dol op de dingen die OpenTX voor mij kunnen doen in de zin van "functies overnemen", telemetrie, audio waarschuwing (en indien nodig ingrijpen) als mijn motor te heet loopt of afslaat, maar ik gebruik het niet om "kromme vleugels recht te laten sturen".

Nou, probleem is dat mensen niet eens meer weten hoe ze een model goed moeten bouwen.
Dat is ook niet zo raar, als er ternauwernood meer échte bouwkits op de markt zijn...
Maar ook hier kan ik gelukkig zeggen dat ik ook jonge gasten bij mij op de club zie, die absoluut netjes en recht kunnen bouwen met hout, of zelfs van tekening.

Ik heb zowel iets met geavanceerde elektronica als met heel simpel balsahout en een scalpeltje. Zolang het maar modelvliegt.
Zit momenteel in de 'simpele' modus.
Ben gefascineerd door Vrije Vlucht en wil dat ook weer oppakken, maar heb ook jaren wedstrijden gevlogen met F2B (LB kunstvlucht, zie avatar) en daarnaast altijd RC.
Nu het accent een beetje verschoven naar Vintage (= tijdens of voordat ik zelf begon met modelvliegen-1964-1969).
Ook heb ik weer helemaal de enorme kick herontdekt van het 1-kanaals RC vliegen.
Wil het programmeren met interrupts en registermanipulaties van Arduino in de vingers krijgen, dan maak ik mijn eigen speelgoed wel.

Het eerste project voor mezelf:
Het prototype, nog op stripboard.
full

Het kistje:
full

De piloot :D
full

Zo te zien krijgt deze piloot maar een koude hand
Nou, 't is meer dat ik er niet ongecontroleerd mee ga staan zwaaien, zou de jury kunnen afleiden.
En die gewoonte zit blijkbaar diep.....:D
Verkijk je niet op het effect van de telelens, die staalkabels zijn echt ~ 21 m.
Dat het ding met 90 voorbij komt is nog wel enigszins te zien....
full

Back