Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Laatst bewerkt:
Sleep cursus dit weekend
770dfb71e0e92934c29dcfb3f13ef137.jpg
 
Hey Harm , wat betreft die storingen die je voorhebt , heb ik ergens in een artikel gelezen dat sommige stoomvaarders dit ook regelmatig voorhebben .
Ik kan het duitstalige artikel natuurlijk nergens terugvinden .
Het komt er op neer dat de verschillende onderdelen in een stoommachine tegenover mekaar (indien ze niet verbonden zijn ) een soort "stoorspanning" kunnen ontwikkelen .
De oplossing was om deze onderdelen zoveel mogelijk met mekaar te verbinden alsook met de schroefas .
Deze schroefas is verbonden met water als hij vaart waardoor de overtollige "spanning" word afgevoerd naar de "aarde".
Dit is misschien een eenvoudige uitleg maar dat is wat ik kon concluderen uit het artikel .
Niet in het water zal de storing er zijn , eens in het water zijn de storingen weg .
Hopelijk heb je hier wat aan .
Vriendelijke groeten
Ronny
 
Ronny, bij de bouw van de baggermolen zal ik er over denken.
Probleem is nu dat in de Henriëtte de + aan de buitenkant van het thermokoppel zit.
Zou ik de machine aan de min leggen zit de stoomleiding ook aan de min (= ketel)
Het thermokoppel zit maar een mm of 4 vrij van de ketel en vrij van de brander.
Nu zou je de brander ook aan de plus kunnen leggen, maar de benzine leiding loopt langs de met aluminiumfolie omwikkelde stoomleiding naar de machine, die dan aan de min zou liggen:

Succesformule voor ellende door kortsluiting.
 
Succesformule voor ellende door kortsluiting.
Ja , dat is minder goed natuurlijk .
Maar volgens mij was het de bedoeling van het artikel om zo goed als de gehele stoominstallatie aan de min te leggen en zo de overtollige "spanning" af te voeren via de schroefas naar de aarde via het water .
Dat is met dit gegeven bij Uw Henriette niet mogelijk .
Dju toch , dacht dat dit een oplossing was voor de storingen !!!!
Groetjes
Ronny
 
Is dit de RC variant van "Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen"????

Of is het een wedstrijdje verpissen met jezelf?
 
1 zender 2 ontvangers (stick per boot) of echt twee zenders?

(Wordt natuurlijk pas echt leuk als je de boten door elkaar gaat halen.)
 
Het wordt pas lastig als je op de ene stick een elektroboot vaart met de stick voor toeren en draairichting en bij de andere (stoom)boot de stick alleen gebruikt voor toeren en een andere schuif voor de draairichting.
2 navysticks voor de toeren en twee andere voor het sturen.
Het is te doen op ruim water.
 
Vroeger voer ik met de sleepboot op de linker stick en de baggerbak op de rechtse. Van je af varend was het een eitje, maar terug toch wel oppassen. Met twee schepen op een zender gaat goed zolang je parallel vaart, maar kruisend werd het een stuk spannender en helemaal met andere schepen erbij. Ook een kwestie van oefenen natuurlijk. Waag me er maar niet meer aan. Gr. Klaas.

228152-34e21e9a88a71fdd23fc6c1566890bed.jpg
 
1 zender 2 ontvangers (stick per boot) of echt twee zenders?

(Wordt natuurlijk pas echt leuk als je de boten door elkaar gaat halen.)

2 boten, 2 zenders. Zolang je boot 1 aan de linkerkant hebt en zender 1 ook, gaat het prima.
Totdat je beide boten omkeert of door elkaar gaat varen... Dan is de oog-hand-coördinatie plotseling een heel stuk moeilijker.

Ng een kort filmpje van vandaag:
Open vaardag in Biddinghuizen. Gefilmd vanaf S.S. Kenau.
 
Vandaag weer lekker gevaren in Maasdam.
Mijn Stan Tug 1606 had een mooie sleep, een casco wat voor het eerste sinds ca. 38 jaar weer water zag.

Hierbij 2 filmpjes, 1 is van dochterlief die is wat beweeg leek maar het idee is er.



En een paar plaatjes:
DSCN3861.JPG
DSCN3862.JPG
DSCN3863.JPG
DSCN3864.JPG
DSCN3865.JPG
DSCN3869.JPG


Mooie dag in ieder geval en alle aanwezigen bedankt.

Tot de volgende.

Groet,
Mathieu
 
Back
Top