Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jij gebruikt nog 40 MHz voor je schepen, toch? 40 MHz (golflengte 7,5 meter) werkt zich veel beter om objecten heen dan 2.4 GHz (golflengte 12 cm).

    Ik ga echt met 100% zekerheid een aantal keer het contact kwijtraken. Het lijkt me ontzettend leuk om te doen, maar toch een andere route dan...
     
  2. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Inderdaad, hoe hoger de frequentie hoe meer zichtverbinding...
    Heb wel eens zitten brainstormen om een zendertje op 80 meter te maken voor zoiets... (normaal niet toegestaan, maar ik heb de benodigde vergunningen voor zoiets)
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben begonnen met varen vóór de introductie van de 2.4 GHz en de boten waar de 40 MHz FM installatie in zit, blijf ik gewoon zo varen (evenals de duikboot, die ik nog eens wil bouwen).
    Nieuwere modellen vaar ik met 2.4GHz en heb daar tot 100-125 m vanaf de zender geen problemen mee, ook onder een stalen brugdek door.
    Als de antenne noodgedwongen onder dek moet blijven, zoals in mijn Kyosho SeaWind, dan merk ik dat de reflecties op het water de reikwijdte best wel in kort.
    Dit gebeurt alleen als ik zover het gaat bij de zender weg zeil, omdat bijvoorbeeld het jaagpad ophoudt en ik alleen vanaf een brug de boot steeds kleiner zie worden tot de ontvangst wegvalt.

    Dan bagger ik om de bebouwing heen door het hoge gras en over hekken, tot ik weer contact heb en vaar ik de boot weer terug...

    Maar, als je een keer in Sneek komt varen, dan beginnen we met een eenvoudig stukje Zwette, waar je altijd zichtcontact kunt houden.

    Groeten, Jan.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaan we een keer doen!
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Sneek
    Voor de zeilliefhebbers; vanmiddag de Oosterkade en de Houkesloot onveilig gemaakt met de Voyager 12M:
    102056-8f54600b367554964060537d20423da5.jpg
    De 4Bft was prima te doen met deze boot, maar door het grote water krijg je meer golfslag en water over de boot, ik heb dus twee keer het water dat door de schootdoorvoeren en langs de mast binnenkomt, eruit laten lopen.
    Geen spectaculaire hoeveelheden, maar je ziet de boot slomer reageren, dus vóór er een ontvanger nat kan worden, de boel geleegd.

    Bij deze windsterkte komt het meeste water binnen tijdens het voor de wind varen, want dan gaat de neus er wel eens onder in een vlaag, ik kan dit soms voorkomen door af te kruisen, maar met deze golfslag lukt dat niet altijd, of is het middel erger dan de kwaal met betrekkig tot het water dan over komt...

    Dit vaarwater was bezeild bij deze windrichting, de rest van de grachten lagen in de wervelingen en dwarrelwind.

    Terug via de Oosterkade en door de pijp van de Leeuwarderweg; dit zorgt bij sommige mensen voor verwarring, want die zien de boot onder de overkluizing verdwijnen en verwachten blijkbaar dat 'ie weer terug zal komen...
    Helaas ben ik dan al onder de pijp door, een meter of vijftig de Looxmagracht in, waar ik de boot tegen de wal parkeer, tot ik zelf de kruising ben overgestoken en de boot weer kan zien.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2024
    Fokko 66, k-k en brutus vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag was different cook, slechts 2Bft Oost, dus mooi recht over de Looxmagracht heen, ik ben twee uur niet verder dan 500 bij m'n huis vandaan geweest, deze keer met de lichtweerspecialist Kyosho SeaWind, dit ging als de brandweer, als de wind even daadwerkelijk 2Bft haalde en iets kalmer als de wind even inkakte.

    New jib (5).JPG

    Na drie kwartier kwam de lokale DF65 groep de halve gracht in beslag nemen, geen probleem, water zat en ik kon mooi meekijken met de wedstrijdjes. De fanatieke grofgebekte 1:1 wedstrijdzeilers waren er vandaag niet bij, óf hielden zich in, maar er werd in alle rust gezeild en ik kon zowaar een praatje maken met een paar vaarders.

    Er was overduidelijk een groep, die de afstelling voor elkaar had en ervaren was in het wedstrijdzeilen en even overduidelijk een groep, die de instructies van het opbouwen en afstellen van een DF65 voor kennisgeving hadden aangenomen en daarnaast (nog) voor geen meter konden zeilen, iets wat bij sommigen boten gepaard ging met een afstelling, waarmee met de beste wil van de wereld niet te varen was, helemaal niet in zulke lichte omstandigheden. Na elke start lag het veld na de eerste boei dan ook gelijk enorm uit elkaar en konden de achterblijvers amper binnen de gestelde tijd over de finishlijn komen.

    Ik blijf erbij dat de DF65 geen goede zeiler is. Alle DF65 piloten verbaasden zich er over dat mijn SeaWind van dezelfde omstandigheden veel meer kon maken dan hun banaantjes, iets wat gezien de 35 cm langere romp en het grotere zeiloppervlak natuurlijk niet zo'n wonder is, maar de SeaWind is dan ook behoorlijk goed getrimd...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2024
    hastalafisher, Bert V en Zeiler vinden dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het was eindelijk een beetje lekker weer om BluB te water te laten!

    20240304_135940.jpg

    20240304_135646.jpg

    20240304_140012.jpg

    En wat bewegende beelden



    En dan het sleep-concept:

    Een maatje van mij heeft op zijn 3d-printer een proefstukje gemaakt van wat een sleepring moet worden als carrousel-tug. Aangezien we geen idee hadden hoe sterk het spul is hebben we eerst een proefstukje gemaakt en dat heb ik hier op geschroefd.



    Het oog loopt nog niet echt soepel rond maar daar hebben we al een aanpassing voor klaar liggen. feit is dat hij nu al minder op 1 oor trekt met slepen dan wanneer de sleepdraad aan de vaste beting zit




    Een volgende keer neem ik een statief en een opgeladen camera mee om beter het hoofd en de verlichting te laten zien, dat moet met 2 knuppels en 2 schakelaars en dat lukt mij niet met 1 hand:confused:

    Daarnaast moeten er 2 dingen veranderen:
    1) een beter roer in plaats van de te dikke vlakke plaat die ik er nu even onder heb gezet. Dat wordt óf een dik geprofileerd roer wat ik gewoon belachelijk groot maak óf ik ga een flaproer maken want dit is manoeuvrerend totaal niet wat ik wil kunnen
    2) de regelaar moet ik anders programmeren want achteruit is er bijna geen vermogen en dat maakt manoeuvreren lastig.

    Maar lollig is het nu al!!

    20240304_135510.jpg

    Die hond was er niet bij weg te slaan, totdat ik hem met de ogen aankeek en even aan en uit knipperde...geweldig!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Kleine toevoeging:
    20240306_081934.jpg 20240305_201008.jpg 20240305_200648.jpg

    Met daglicht zijn de oren en ogen goed te zien, in het donker is het op het belachelijke af:D:D

    De oren verblinden alleen de camera-lens, daar is met het blote oog goed naar te kijken en mee te varen. De ogen moet je alleen aan zetten als je van je af vaart:rofl::rofl:
     
    Bootjebouwer 2 en pompebled vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Fishtail!

    Ik heb voor Borkum een fishtail gemaakt en ik ben er verbaasd over hoe merkbaar effectiever dat is... Minstens 5 mm minder "lang" dan het originele roer, en de stuurstang één gaatje naar binnen op de servo (dus minder roeruitslag) maar merkbaar meer roerdruk
     
    Jan Walpot en Justus vinden dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is dus precies waar ik nu mee bezig ben:thumbsup::thumbsup:
    (maar heb met mijn suffe hoofd een 3,2mm as verlijmd i.p.v. 3 dus ik moet even opnieuw beginnen:rolleyes:)

    Heb je misschien een fotovoorbeeldje van jouw roer?
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.790
    Locatie:
    Salland
    Jan, op mijn Seawind (ook 40 mHz) had ik een gaatje in het dek geboord, vlak voor de mast.
    Daar de antenne door naar boven gehaald en aan de mast vast gemaakt.
    Om de waterdichtheid te behouden een messing pijpje in het gat gelijmd met daar omheen en bovenuitstekend een stukje krimpkous.

    De Seawind is bij mij nooit buiten bereik gegaan, ook niet in de bebouwde kom.
    Misschien een tip om eens te proberen... tijdens groot onderhoud of zo.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.947
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roel,

    Om verwarring te voorkomen:
    - mijn SeaWind vaart op 2.4GHz en heeft de antenne onderdeks; ongeveer 150 m bereik over water.
    - mijn Voyager 12M vaart op 40 MHz FM, heeft een stalen achterstag waar de antenne aan vast zit; bereik tot aan de zichtgrens.

    Door de 2.4GHz antenne door een buisje boven dek te laten uitsteken, zal het bereik natuurlijk groter worden, maar met mijn zeilboten vaar ik zelden zó ver bij de zender vandaan.

    Groeten, Jan.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanaf deze post: https://www.modelbouwforum.nl/threads/chinese-stoommachines-is-het-wat.285524/page-35#post-4348869

    Ik heb het profiel er met de hand in geslepen. Dat heb ik met een powerfile gedaan en dan was het nog best wel een uurtje werk.
    Als je goed multiplex hebt, en je houdt de nerfrichting en dergelijke goed uitgelijnd, kun je het profiel beoordelen aan de "tekening" van de lichtere en donkerdere lagen naarmate je dieper inschuurt. Op die manier kun je aardig her profiel aan beide kanten bij benadering gelijk houden. Het uiteinde van het profiel (de "tail" voor de handelbaarheid iets van de rand af houden zodat je op je gemakje de boel goed in profiel kunt krijgen en dan de randen "scherp maken door het roer in te korten tot je precies goed zit.

    Maar volgens mij maak jij een 3D print en dan zou het een peuleschil moeten zijn.

    De "kromme roerkoning" kun je negeren, dat is een koelwater pick-up, die heb jij niet nodig.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2024
    Justus vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kan helemaal niets met een 3D-printer hoor:oops:
    (Al is het wel een goed idee om zoiets te printen)

    Ik heb gekozen voor een combinatie van berken multiplex en balsa die ik in de epoxy gesopt heb.
    20240307_184837.jpg
    (Na deze foto heb ik goed gekeken of hij echt zo asymmetrisch is als hij hier lijkt maar dat moet door de hoek komen want in het echt is hij vrijwel gelijk)

    En een koelwaterpick-up moet ik niet helemaal uitsluiten hoor; er zit nu een 30mm 3 blads plastic schroefje op maar de motor kan ook een 45mm 3blads raboesch hebben. Alleen wordt de regelaar dan een beetje warmer dan ik zonder koeling leuk vind. De regelaar heeft koelwateraansluitingen dus als ik hem echt belachelijk hard wil kunnen laten trekken zal ik zoiets er nog bij kunnen klussen
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je had me voor de gek kunnen houden, want ik zou, gezien de vorm en kleurstelling, gezworen hebben dat "blub" een 3D geprint bootje was...

    Ik heb géén idee hoe kritisch het profiel van een fishtail roer is, maar het vlakke stukje berkentriplex lijkt mij de stroming nogal te verstoren: Het water "botst" twee keer, bij het aanstromen van het vlakke stuk en bij het aanstromen van de fishtail. Ikzelf heb juist bewust daarom (ben nu eenmaal een beetje autistisch) het roer uit vol materiaal in vorm geschuurd. Was wel een hoop werk.
    Als ik het nog een keer zou doen, zou ik WEL jouw construtiemethode (berken kern met balsa vulling aan de zijden) gebruiken, maar toch de volle vorm schuren. Want eigenlijk is naar mijn smaak vooral het vleugelprofiel nog wat aan de dunne kant. In het echie zijn die roeren behoorlijk dik, dikker dan normale spaderoeren...

    Maar dit:
    had ik ook... op de foto's lijkt mijn roer vreselijk krom, scheef en asymetrisch, maar in werkelijkheid valt dat reuze mee. Wel iets want het is en blijft handwerk en "schaal 1:eek:og" maar met laagjes tellen en vergelijken kan het niet anders dan dat hij vrij aardig symetrisch is.
    20240308_102914[1].jpg 20240308_102936[1].jpg 20240308_102944[1].jpg
    OK? het "oogt" op de video allemaal wat groter als ik naar het schroefwater tijdens de sleepproefjes kijk... Maar dat zal dan wel komen omdat jij als niet-Duc rijder gebruik maakt van hoogtoerige motoren :D :D :D (geintje.... :p )


    Vermoedelijk zal de koeling van een regelaar volkomen onkritisch zijn. Maar voor het geval dat: ik heb leuk ge-expirimenteerd met de vorm van zo'n koelwater-pickup, en dat was heel interessant... Staat ook in het draadje waar ik naartoe linkte, iets verderop.

    Overigens: qua "merkbaar meer roerdruk"... Ik heb nog niet met dit roer gevaren. Waar ik het aan zie, is dat als de boot met draaiende machine in de badkuip ligt, ontstaat er in de badkuip een forse stroming, die de boot tegen de zijkant van het bad drukt, en daar "vastplakt". Met het originele roer (roerhoek zal minstens 40 graden zijn geweest) kwam de boot maar moeizaam uit die zuiging los. Als je geen roer aan boord houdt, valt ze onmiddelijk weer terug tegen de zijkant.
    Met het fishtailroer komt de boot op zich niet sneller los (de draaisnelheid is noiet echt veel groter), maar wel veel beter controleerbaar. Valt niet onmiddelijk terug als je het roer iets terug laat komen, voelt een beetje aan als het verschil tussen een snelle maar niet erg sterke servo, en een trage maar krachtige servo. Moeilijk uit te leggen.
    Ook, als je het voor elkaar krijgt de boot recht midden in de badkuip te houden, heb je veel minder roeruitslag nodig om de boot recht te houden, en houd je hem veel makkelijker recht. Met het originele roer had je véél meer roeruitslag nodig om hem in het midden te houden en was de boel ook veel onrustiger.

    Of het beter vaart, geen idee. Met het originele roer voer de boot in open water prima en stuurde ook goed.

    Het stuurgedrag was ook niet de reden voor een fishtail. Ik wilde met minder roeruitslag kunnen sturen omdat de boot naar mijn smaak érg veel snelheid verloor in de volle draaiing en ik hoop dat wat te verminderen door met minder roerhoek te kunnen varen. Want de werking van mijn condenser hangt af van de vaarsnelheid...

    Maar ik denk dat, gezien wat ik in de badkuip observeer, dat voor jouw toepassing de winst van een fishtail wel eens heel goed uit zou kunnen pakken.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2024
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat zie ik wel als een groot compliment maar het is allemaal redelijk uit de losse pols en uit mijn hoofd gefiedeleflotst hout en handwerk:
    20180403_183636.jpg 20180405_143343.jpg 20180408_145249.jpg 20180408_145243.jpg 20220626_215005.jpg Screenshot_20240218_161851_Gallery.jpg


    Daarom heb ik een dik roer gemaakt. Ik wil maximale liftkracht bij lage snelheid. Dat kan met een hele grote vlakke plaat al (kijk maar eens in een jachthaveno_Oo_O) maar ik hoop er ook een beetje hydrodynamische krachten bij te kunnen krijgen.

    Ho Ho...als KTM rijder kom ik tegenwoordig niet meer boven de 9500 toeren! En deze aandrijving toevalligerwijs ook niet wat ik heb toen gezocht wat het maximum toerental was van die raboesch schroef die ik al had gekocht en daar heb ik een motor bij gepakt uit de grabbelbak op zolder. Er zit een 700kv motor in op 3S die in vliegtuigen een 14x8 rondslingerde en die kan veel hebben. Nu heb ik voor het testen en voor het lage stroomverbruik dit kleine schroefje er op maar straks komt er weer een messing Raboesch op:hammer:


    Qua vaar eigenschappen ga ik het wel zien. Ik wil vooral lekker kunnen manoeuvreren, de snelheid zit wel goed vanwege de komplete overkill aan vermogen en dan stuurt zelfs het vlakke kleine flappie al voldoende.

    Deze week eerst maar weer even echt varen en misschien komt er een gaatje tussendoor dat ik met deze ook weer kan testen
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou net zeggen, had jij niet vanaf vandaag dienst? :p
    Dat was mijn gedachte ook: meer lift voor dezelfde weerstand=>Ergo minder weerstand voor dezelfde lift=>betere bochtsnelheid.
    OOK: minder roerhoek voor de zelfde lift, waardoor de pick-up beter zijn werk blijft doen.

    Vanmiddag even aan de gang met een malletje voor de diffuser-konus van die pick-up, even kijken hoeveel winst daar te behalen valt.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zit in de starthouding maar weet nooit precies wanneer ik moet beginnen, daarom rustig in mijn modelbouwhokkie mijn tijd aan het verdoen.

    ZomboDroid_08032024121515.jpg

    Dit is het verschil tussen het snel in elkaar geflanste flappie rechts en de nieuwe links
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.836
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat je de taille al een beetje met plamuur "rond" gemaakt hebt.

    Zo op het oog lijkt het nieuwe roer flink langer dan het oude. Bij mij is het juist wat korter uitgevallen (niet met opzet, het kwam nu eenmaal een beetje zo uit vanwege het rechttrekken van de achterlijst.

    Één opmerking: of het veel uitmaakt weet ik niet, maar ik denk dat het beter is het roerblad aan de bovenkant zo strak mogelijk tegen de huid aan te laten sluiten: langs die kier wil water van de drukzijde naar de onderdrukzijde overstromen en dat werkt volgens mij nadelig op de haalbare lift.

    Sturen doet het altijd wel, maar ik ben zelf nogal van de "als het in één moeite door kán, dan maar zo goed mogelijk"...

    Goeie reis straks!
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.631
    Locatie:
    Rijnsburg
    De eerst proefvaartjes


    gingen met het zwarte roertje omdat ik die nog had liggen.
    20240307_184958.jpg

    Toen zat er ook nog geen kiel om de schroefas en was het qua achteruit varen en manoeuvreren helemaal ruk.
    Mijn intentie was van begin al om er een groot roer onder te hebben (kijk maar eens naar de vletten van de KRVE) dus daarom nu dit ding.

    Die kier ben ik me je eens, ik kan het messing pijpje dat nu nog iets onder uit steekt nog een paar mm afslijpen.. .maar het roer loopt schuiner omhoog dan de V van de romp dus een beetje ruimte heb ik wel nodig om grote roerhoeken toe te laten.
     

Deel Deze Pagina