Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Mits goed getrimd, doet de SeaWind z'n naam als licht weer ontwerp alle eer aan.

Mijn modificaties, zoals het omdraaien van de bulb aan de kielfin en een geprofileerde, grotere fok hebben de balans van de boot gunstig beïnvloed, zodat het standaard roer (waar veel over wordt gezeurd als zijnde te klein) prima z'n werk kan doen.

Ooit nog eens een geprofileerd grootzeil, zodat de vorm er van bij licht weer beter wordt, want het stiksel bij de keep, maakt de boel daar nogal stijf.

Groeten, Jan.

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Het resultaat zou een 'perpetual fart' moeten opleveren, anders lig je zó weer stil...

Groeten, Jan.

3. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
  4. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Uit de tijd dat ik met een 1:1 zeilboot voer en ook wel aan wedstrijden meedeed heb ik de ervaring dat met licht weer zeilen veel moeilijker was dan met veel wind. Althans om de gang erin te houden en zodanig door de wind (of overstag) te gaan dat je zo weinig mogelijk snelheid verloor. Om hoog aan de wind te varen werd de fok of genua vaak veel te strak en te ver naar achteren doorgehaald. Was echt een eyeopener voor me. Om heel korte slagen te maken rolden we de genua zover in dat je bij het overstag gaan de lier nauwelijks nodig had. Want op het moment dat weer overstag moest had je de genuaschoot amper doorgelierd. Aan de wind en tegenstrooms was de Krabbenkreek langs St. Annaland een echte uitdaging. In zo'n situatie was een keerfok ideaal. Gr. Klaas.

Unusual RC, pompebled en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Gisteren met m'n slepertje een stuk gevaren op de Zwette in Sneek:

Groeten, Jan.

6. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Mooi water, Jan! Zag ik een mooi schuin stuk aan de kant waar je zo het water in kunt? Lijkt speciaal aangelegd voor ons botenbouwers

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Die hellingen (er zijn meer bij een aantal bruggen in de Elfstedenroute) zijn inderdaad handig voor het in het water zetten en weer eruit halen van je boot.
    Het zijn Stelcon platen die op een houten fundatie geplaatst zijn na de laatste Elfstedentocht.
    Ze zullen waarschijnlijk nooit voor het klûnen worden gebruikt...

Groeten, Jan.

8. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Ok, dank voor je reactie. Nee, dat klunen zal niet snel meer komen... alhoewel, schaatsen aantrekken en doen is een optie :yes: Maar zonder gekheid, mooi schoon water om te varen!

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vanmiddag een deel van hetzelfde traject gevaren met een FPV camera aan boord, ter hoogte van de stuurhut.
    Je ziet dus zo'n beetje wat de roerganger ziet.
    Dat vereist vrij veel concentratie, omdat je zo dicht op het water zit en objecten door het groothoek effect razendsnel op je af komen de laatste meter...
    Met een schermpje op je kop (Little Pilot) zie je er natuurlijk niet uit en vreemde blikken waren dus ook mijn deel. Veel mensen zien de link tussen de sleper die voorbij vaart en de man met een VR schermpje op z'n hoofd ook niet, dat vond ik wel opvallend.

Dat schone vaarwater is seizoensgebonden; zodra de natuur weer uitbarst en er weer gemaaid en gesnoeid wordt (en meer gevaren) is het vaak meer groentesoep, dan schoon vaarwater, vooral zeilend valt er dan wel eens een onvertogen woord als je voor de zoveelste keer zooi aan je kiel hebt hangen...

Groeten, Jan.

Gerrit-Jan, k-k en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Heb ik een beeld bij wie je bent, Klaas :thumbsup:

Fokko 66 vindt dit leuk.
  11. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    :) Daar was ik nog 3 jaar jonger Ronald!

Laatst bewerkt: 26 jan 2025
    MicropropSport, Herby63 en Ronald55 vinden dit leuk.
  12. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    In plaats van de Zwette, vanmiddag een rondje Sneek gevaren met twee slepertjes, altijd goed voor wat beweging en een praatje onderweg.
    Mijn Metje Jacoba heeft 8000mAh aan boord en kan bekant een dag lang varen, dus een rondje binnenstad is geen probleem.
    Mijn slepercollega met z'n SeaBird, was daar niet zo zeker van, het was z'n eerste keer, dus onderweg een keer gemeten en halverwege uit voorzorg de 3300mAh lipo gewisseld.

Wat wel zorgwekkend bleek, was de gevoeligheid van de zender/ontvanger combi van de Seabird; elke pijp en brug bleek het signaal dusdanig te verstoren dat de ontvanger in de failsafe mode ging en het contact verbroken werd. Dat zorgde voor een aantal ongewilde manoeuvres, als de boel weer stil viel.
    Zó was er geen sprake van dat 'ie onder de lange pijp bij de Leeuwarderweg door zou kunnen komen, dus daar heeft de Metje Jacoba de Seabird op sleeptouw genomen en de pijp door gesleept, geen probleem.
    Zonder kabels en betonijzer in de buurt was het bereik weer prima en heeft 'ie op eigen kracht het rondje afgemaakt.

Groeten, Jan.

13. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Ok! Wat heb je er in liggen dan aan zender/ontvanger?

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ik vaar op 40 MHz FM, wat mijn collega er in heeft liggen zou ik moeten navragen. Ik meende Futaba, 35 MHz...

Groeten, Jan.

15. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Ok, wel vreemd dan dat hij zo abrupt zijn "verbinding" kwijt is. Even een check doen ;)

16. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Opstelling van de componenten wil ook soms een rol spelen. Zo heb ik eens een met een 40 Mhz zender/ontvanger problemen gehad met een Hobbyking 10 A regelaartje en de ontvanger. Het leek of de "klok" van de regelaar de ontvanger stoorde. De ontvangerkabel van de regelaar een paar slagen door een ferrietring lost het probleem op. Later de 40 Mhz MPX Cockpit MM zender omgebouwd met een FrSky DHT module en bijpassende ontvanger naar 2,4 Ghz en de ferrietring weer verwijderd. Geen idee wat de reikwijdte is. In dit geval gaat het om mijn avatar, waarbij de antenne maar een paar cm boven de waterlijn ligt. 100 meter haalt ze wel, maar dan zie je amper meer wat het model doet. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  17. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Het bereik 'in vrije lucht' is goed/normaal, alleen in de nabijheid van een stalen brug, valt de verbinding heel abrupt onder de kritische waarde en grijpt de failsafe in, zelfs als de zender en ontvanger elkaar nog kunnen 'zien'.
    De zender is dan aan één kant van de brug en de boot nét onder de staalconstructie door, en dan gaat het mis.

Een betonnen pijp is hetzelfde, je kunt er met snelheid in varen en haalt dan halverwege waarop de verbinding weg valt, met nog een zichtlijn tussen zender en ontvanger.

Het lijkt er op dat de aanwezigheid van ijzer en/of kabels het signaal verstoort.
    Laatste wapenfeit was het passeren van een rondvaartboot, ik vaar mijn boot met 40 MHz er ruim voorbij en laat de boot tegen de wal aan vallen zodat ik de rondvaartboot voorbij kan lopen en weer zicht op mijn boot heb en verder kan varen.

De 'gehandicapte' ontvanger dreef van de wal naar het midden van de vaart, waar de wind de boot tegen de rondvaartboot aan duwde. Om weer controle over de boot te krijgen, moest de zender tot vlak tegenover de boot gebracht worden om te willen werken.
    Alsof de nabijheid van die grote ijzeren romp roet in het ontvanger eten gooide...

Ik zal jullie tips doorgeven aan de eigenaar van de gestoorde ontvanger.

Groeten, Jan.

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Zender - Futaba T9cp super
    Ontvanger - Robbe A137F FM

Groeten, Jan.

19. Ronald55

Ronald55

Lid geworden:
    19 dec 2019
    Da's toch zeker een prima zender! Als ik bovenstaand lees lijkt het wel op de "kooi van Faraday": https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday Alsof er een blokkade is waar het even niet doorheen wil. In de fabriek waar ik werk heb je dat heel erg met de radio's en hun signaal. Veel staal en het FM signaal heeft daar veel last van. Zelfs DAB+ nu werkt niet overal.

Draadloos blijft toch een uitdaging. Maar ja, een kabel van een kilometer lang meeslepen is ook al zoiets!:yes: ;)

20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vandaag een camera aan boord, terwijl we de beide slepertjes lieten varen:

Het blijkt verbazend lastig, om beide boten zó te besturen dat de Seabird permanent in beeld blijft, zelfs als de cameraboot een vaste snelheid vaart.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 1 feb 2025 om 11:18
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina